Hoe SEO teksten schrijven? Eindelijk die contentslag maken.

Overzicht SEO diensten Utrecht

Bekijk het overzicht van mijn SEO diensten Utrecht. Of lees onderstaande introductie in WordPress SEO. Ik ben een SEO in WordPress Expert Utrecht. Beschikbaar 1-2 uur per dag via Payrolling (70 het uur excl. BTW). Je kunt dus met mij freelance samenwerken zonder risico. Zodat je Google zoekwoorden en SEO content integreert in je WordPress website. Het is een lange termijn WordPress SEO strategie. Na verloop van tijd (6-18 maanden) kun je inverdienen op de kosten van online adverteren, doordat je meer klanten aantrekt via je reguliere middelen (website, LinkedIn en nieuwsbrief).

Wil je SEO teksten, audio en video (laten) maken, zonder daarbij een SEO content bureau Utrecht te hoeven inhuren, neem dan nu contact op.

SEO contentanalyse

Vanuit Bunnik doe ik een contentanalyse via Google Analytics, Google Search Console en via SE-Ranking. Ook ervaringen en feedback van burgers of klanten helpen daarbij. Ook website heatmaps onthullen veel.

SEO content creatie

Samen met jou en met jouw collega’s werk ik toe naar toegankelijke, begrijpelijke (B1-taalniveau) en bruikbare content (UX). Als content creator ben ik analytisch sterk. Ik maak SEO teksten en ik zorg voor professionele foto’s en video’s. Ook vertaal ik content naar inplanbare sociale media berichten. Zelf ben ik nogal fan van OBI4wan. Ook het toewerken van een juiste contentstructuur creëert een betere Google zoekmachineoptimalisatie.

SEO en SEA

Naast inzet op SEO tekstschrijven (SEO), biedt Google Ads (SEA) de kans om op korte termijn meer website verkeer te krijgen. De investering in Google Ads kan tijdelijk zijn, zodat de organisatie goed weet via welke woorden de buitenwereld op zoek is naar producten, diensten, events en digitale platformen.

Website migratie en contentbeheer

Migratie en contentbeheer zijn gesneden koek voor mij. Ik kan met elk CMS werken, waarvan Drupal, Typo3 en het WordPress CMS het meest bekend zijn. In alle gevallen kan ik goed meedenken met website ontwikkelingen. Of nieuwe website verzorgen.

Zijn online zichtbaarheid en contentkwaliteit ook jouw doelen?

Timmer aan de weg als maatschappelijke organisatie. Investeren in online kwaliteit is enorm belangrijk voor het vertrouwen in uw organisatie. Door de waan van de dag blijft SEO content optimalisatie vaak achterwege en sluit content niet aan bij eindgebruikers.

Gerben G van Dijk online specialist en SEO uit regio Utrecht

Gerben G van Dijk

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is een belangrijk vakgebied binnen de online marketing. Wanneer zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo je content op interessante posities en manieren tonen, geeft dit je online platform meer verkeer. Het SEO-rendement is dat het je lukt om je doelgroepen te bereiken. Je biedt content aan die zowel aansluit bij hun behoeften als aansluit op de wijze waarop zij ernaar zoeken. Je hebt dus absoluut kennis van SEO nodig om jouw goede content (jawel!) ook online goed vindbaar en zichtbaar te maken binnen zoekmachines.

SEO-kennisgebieden

Een goede SEO-specialist kan je adviseren op drie SEO-kennisgebieden:

On-page SEO

Het gaat hierbij om de content.

Zoekwoorden onderzoek doen, is essentieel voor vindbare content. Gezien de hoeveelheid content in de wereld, noem het gerust ‘contentshock’, is het steeds lastiger om hoog in Google te komen. Wat nog wel lukt is, is zoektermen gebruiken van 3, 4 of 5 woorden. Of zelfs een gehele vraag. Maar vergeet andere kwaliteitsaspecten niet:

De titels en korte alinea’s. Goede metabeschrijvingen (samenvattingen) en Alt-teksten en omschrijvingen bij plaatjes. Het gaat ook om leesbaarheid, variatie in contenttypen, tekstlengte, laadtijd, gebruik van (interne) links, relevante zoekwoorden.

Ook telt UX mee, zoals reviews (sociaal bewijs), toon, leesbaarheid en mate van betrokkenheid (zoekgedrag, time on site, klikgedrag). De basis is content die beantwoordt aan wat (lokale) lezers zoeken. Daarbij geldt: hoe meer vervolgvragen je beantwoordt in je content, hoe beter het is. Google heeft bijvoorbeeld de functie ‘mensen vragen ook‘. Deze vragen kun je ook in jouw content beantwoorden. Je onderzoekt zo ook of het type content aansluit bij de zoekvragen zoals ingetypt in Google.

En ook lokale SEO telt mee. Het woord Nederland is relevant voor Webredactie Blog, maar ook Amersfoort, Amsterdam, Utrecht, Zeist, Houten en Hilversum. Door plaatsen te noemen, wordt deze pagina relevant voor lokaal gerichte zoekopdrachten.

Websitetechniek

Ook in url- en de menustructuur van een website moeten de juiste zoekwoorden bevatten. Verder moet een websitestructuur goed te gebruiken zijn, en zou tagging en interne links daaraan kunnen bijdragen. De url-structuur kan daarom beter een thematische ordening hebben.

En Google moet weten welke content er is. Dit gaat via een sitemap. Voor tekst, maar ook voor indexering van foto’s en video.

Een site moet qua sitetechniek beantwoorden aan de Google kwaliteitsaspecten. Je hebt een snelle laadtijd nodig. Alle pagina’s moeten indexeerbaar zijn voor zoekmachinecrawlers. Links mogen niet gebroken zien, dus 404-fouten moeten hersteld worden.

De gebruikte HTML, CSS en Javascript code moeten actueel zijn. Updates moeten regelmatig uitgevoerd worden, zodat de kans op een gehackte website heel klein blijft.

Ook principes van contentkwaliteit en digitale toegankelijkheid tellen mee. Maar ook juiste ordening en tagging van content hoort hierbij. Verder wil Google snappen wat er staat via ‘Schema.org markup’ in de HTML-code.

Autoriteit en links

Elk webdomein heeft links nodig om de betrouwbaarheid van de afzender te bekrachtigen.

Analyse van concurrenten laat zien welke content beter kan en welke nog ontbreekt. Ook samenwerkingen in het echte leven, zouden zich moeten vertalen naar links naar je website. Denk aan delen van aankondigingen en het schrijven van persberichten en blogs.

Uit reviews moet blijken dat informatie klopt en diensten en services een hoge waardering blijken.

Ook bijdragen via pers, vakpers, vertrouwde websites en de organisatie van evenementen kan positief uitpakken voor betere zichtbaarheid in Google. Een actieve rol op sociale media heeft ook een positief effect op de rating van je website in Google.

Google moet je website als veilig en hoog kwalitatief zien. En dit hangt samen met de genoemde SEO-aspecten:

Op SEO-gebied adviseer ik over content-, url- en websitestructuur. Interesse om daarover te sparren? Neem dan contact op.

Tips voor meer online zichtbaarheid

Wat is een SEO-strategie?

Een SEO-strategie is het ontwerpen en uitvoeren van acties met als doel om meer online bezoek te krijgen. Naast het optimaliseren van content gaat het ook om contentcreatie en online aanwezigheid die direct, of indirect, het merk versterkt en ook effectief bijdraagt aan de hoogste organisatiedoelen en conversiedoelen.

SEO vereist extra capaciteit voor contentbeheer

De eisen aan juiste, actuele en relevante content worden hoger en hoger. Al helpt het om SEO-tips toe te passen; reserveer ook 4 uur per webpagina per jaar voor beheer.

SEO tips voor hoger in Google komen | Quick SEO-tips

Hoe optimaliseer ik mijn blog voor SEO zul je je afvragen. Echter, je hoeft misschien niet direct een SEO diensten marketing bureau in Utrecht in de arm te nemen om binnen 3 maanden tijd hoger te scoren in Google. Deze SEO websiteoptimalisatie kun je zelf uitvoeren.

  1. Laat je doelgroep je content lezen en gebruik de feedback (!!!).
  2. Ontdek via SE Ranking welke urls van je website in de top 20 van Google staan. Kijk in Google analytics om hoeveel verkeer het gaat. En bepaal voor jezelf welke pagina’s in jouw top 10 komen om te optimaliseren. Begin met SEO contentverbetering van de website pagina’s die net buiten de top 3 vallen in het Google Zoekresultaten overzicht. Dus posities 4,5 en 6!
  3. Redigeer je top 20 inhoudelijk. Bekijk de content, kan de titel aantrekkelijker? (behoud wel de url!). Voeg plaatje(s) toe, herschrijf wat stukjes. Verbeter foutieve data. Verhelp verouderde links. Kijk of je pagina een SEO metabeschrijving heeft. Voeg deze toe door woorden uit de titel daarin te verwerken en gebruik actieve werkwoorden die mensen laten klikken. Update de publicatiedatum naar de huidige datum, zet het tijdstip 3 minuten voor de tijd die op je laptopklokje ziet staan. En herpubliceer de content opnieuw, dit heet ook wel “Bijwerken”.
  4. Leg vanuit andere pagina’s op je website links naar deze belangrijke leadpagina’s of omzetpagina’s. Het liefst als eerste link in de content. Eventueel ook in de footer als de onderstrook van je website inderdaad rijtjes met links bevat. Je kunt ook in Google zoeken naar welke pagina’s op je website gaan over een bepaald SEO keyword, typ in Google.nl het volgende begrip: “site:www.jouwsite.nl zoekwoord”. Check deze urls en voeg interne links toe.
  5. Overlappen pagina’s qua inhoud? (zie punt 2.), voeg dan de kortste pagina toe aan de beste pagina die scoort op dit onderwerp. Zo voorkom je content kannibalisme, of: content cannibalization. Dit is vooral onwenselijk als je met twee pagina’s in de Google top 10 zoekresultaten staat, maar elk van beiden scoren te laag voor de hoogste posities in Google. Wat je kunt doen, is content samenvoegen, zodat je de kwaliteit van de content verhoogt.
  6. Overweeg UX gebruikersonderzoek. En/of koop eerst een auditrapport via de website contentking.nl. Als je met een groepje klanten kunt werken, zou dat fantastisch zijn. Toon in excel de namen van al je belangrijke pagina’s en vraag wat zij aan content vermoeden achter de titels. Vraag ze om te kijken naar je hoofdmenu. En laat hen het menu opnieuw sorteren. Dit kan met kaartjes. Of wellicht ook via een online tool. 
  7. Gebruik je wel de juiste zoekwoorden in je teksten? (SE-Ranking) Ga je daarbij uit van wat gebruikers willen weten of doen (de zoekintentie)? Heb je ook de juiste vorm van content, Google altijd het zoekwoord in Google om dat te zien.
  8. Verbeter je websitestructuur. Heb je een silo-websitestructuur? Zet je artikelen in passende categorieën, redirect de categorieën naar pagina’s met gelijke namen, zet daarna de categorieën op no-index (tenzij ze in het hoofdmenu zitten). Werk met hoofd- en subpagina’s.
  9. Publiceer elke week een pagina of bericht. En update een pagina. Gebruik inzichten vanuit klanten en vanuit je SEO concurrentieanalyse.
  10. Schrijf in spreektaal, dus meer alsof je het ‘gewoon’ vertelt?
  11. Gebruik gratis foto’s en eigen video’s naast je tekst?
  12. Schrijf je SEO teksten tussen de 450 en 3500 woorden? Realiseer je dat naast plaatjes, ook video’s of quote(’s) extra waarde geven. Haal je plaatjes eerst door tool tinypng.com voor snellere website. Embed video via pop-up plugin.
  13. Gebruik je SEO WordPress plugins? Zie de SEO WordPress plugins.
  14. Verander nooit je urls. En als je dat doet, redirect de links dan juist.
  15. Gebruikt je website de hoogste WordPress PHP versie? Bel je hostpartij.
  16. Meld je site aan bij Google Search Console. Zijn er fouten volgens Google?
  17. Herstel dode links voor een goede gebruikerservaring van je WordPress site
  18. Werk aan links verkrijgen via andere websites? Of stuur je bijdrage in.
  19. Deel je je content ook in vakgerichte LinkedIn groepen.
  20. Promoot je de beste content op FacebookLinkedInInstagram en Pinterest Zelf gebruik ik OBI4wan voor webcare en inplannen van sociale media berichten.
  21. Gebruik je nieuwsbrieven, zie nieuwsbrief software? Installeer op je website een pop-up die zich na 35 seconden rustig toont. Verkrijg zo meer inschrijvingen.
  22. Meet je leesdiepte en paginaviews via Google Analytics?
  23. Vraag je je lezers actief om jouw content te delen! In tekst of live?
  24. Maak aantrekkelijke metabeschrijvingen en goede titels voor je artikelen.
  25. Ga met je developer op zoek naar ongebruikte CSS en Javascript code. En schoon je CSS.

Kortom, benut mijn gratis SEO handleiding.