Hoe SEO teksten schrijven? Eindelijk die contentslag maken waarbij Google zoekmachineoptimalisatie voorop staat.

Overzicht beste SEO diensten Utrecht

Bekijk het overzicht van mijn SEO diensten Utrecht. Of lees onderstaande introductie in WordPress SEO. Ik ben een SEO in WordPress Expert Utrecht. Beschikbaar 1-2 uur per dag via Payrolling (70 het uur excl. BTW). Je kunt dus met mij freelance samenwerken zonder risico. Zodat je Google zoekwoorden en SEO content integreert in je WordPress website. Het is een lange termijn WordPress SEO strategie. Na verloop van tijd (6-18 maanden) kun je inverdienen op de kosten van online adverteren, doordat je meer klanten aantrekt via je reguliere middelen (website, LinkedIn en nieuwsbrief).

Wil je SEO teksten, audio en video (laten) maken, zonder daarbij een SEO content bureau Utrecht te hoeven inhuren, neem dan nu contact op.

SEO contentanalyse Utrecht

Vanuit Bunnik doe ik een contentanalyse via Google Analytics, Google Search Console en via SE Ranking. Ook ervaringen en feedback van burgers of klanten helpen daarbij. Ook website heatmaps onthullen veel.

SEO content creatie Utrecht

Samen met jou en met jouw collega’s werk ik toe naar toegankelijke, begrijpelijke (Taalniveau B1) en bruikbare content (UX). Als content creator ben ik analytisch sterk. Ik maak SEO teksten en ik zorg voor professionele foto’s en video’s. Ook vertaal ik content naar inplanbare sociale media berichten. Zelf ben ik nogal fan van OBI4wan. Ook het toewerken van een juiste contentstructuur creëert een betere Google zoekmachineoptimalisatie.

SEO en SEA Utrecht

Naast inzet op SEO tekstschrijven (SEO), biedt Google Ads (SEA) de kans om op korte termijn meer website verkeer te krijgen. De investering in Google Ads kan tijdelijk zijn, zodat de organisatie goed weet via welke woorden de buitenwereld op zoek is naar producten, diensten, events en digitale platformen. Meestal moeten SEO en SEA hand in hand gaan, ook op de langere termijn.

Website migratie en contentbeheer Utrecht

Migratie en contentbeheer zijn gesneden koek voor mij. Ik kan met elk CMS werken, waarvan Drupal, Typo3 en het WordPress CMS het meest bekend zijn. In alle gevallen kan ik goed meedenken met website ontwikkelingen. Of nieuwe website verzorgen.

Beste SEO diensten Utrecht stelt je nu de vraag: “Zijn online zichtbaarheid en contentkwaliteit ook jouw doelen?”

Timmer jij namens een maatschappelijke organisatie aan de weg? Investeren in online kwaliteit is enorm belangrijk voor het vertrouwen in jouw organisatie. Door de waan van de dag blijft SEO content optimalisatie vaak achterwege en sluit content niet aan bij eindgebruikers. Dit kunnen wij samen veranderen door SEO diensten Utrecht een plek te laten innemen binnen de webredactie. Natuurlijk moet het hoger management daarbij eerst aangehaakt worden!

Gerben G van Dijk online specialist en SEO uit regio Utrecht

Gerben G van Dijk

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is een belangrijk vakgebied binnen de online marketing. Wanneer zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo je content op interessante posities en manieren tonen, geeft dit je online platform meer verkeer. Het SEO rendement is dat het je lukt om je doelgroepen te bereiken. Je biedt content aan die zowel aansluit bij hun behoeften als aansluit op de wijze waarop zij ernaar zoeken. Je hebt dus absoluut kennis van SEO nodig om jouw goede content (jawel!) ook online goed vindbaar en zichtbaar te maken binnen zoekmachines.

Kennisgebieden SEO diensten Utrecht

in Nederland gaat het vooral om Google zoekmachine optimalisatie, omdat 93% of meer van de zoekopdrachten op internet via de Google Browser verlopen.  Dit bekent dat de content richtlijnen van Google centraal staan voor SEO specialisten. Een WordPress SEO specialist kan je, op basis hiervan, adviseren op drie SEO kennisgebieden:

On-page SEO

On-page SEO is contentverbetering voor de Google zoekmachine. Voor WordPress SEO biedt de plugin Google Site Kit al een ultiem startpunt voor zoekmachineoptimalisatie voor Google.

Voorafgaande aan strategische content creatie een zoekwoorden onderzoek doen, is essentieel om vindbare content te maken. Gezien de hoeveelheid content in de wereld, noem het gerust ‘contentshock’, is het steeds lastiger om hoog in Google te komen. Dit wil zeggen: in de eerste 5 resultaten van pagina 1 van de Google zoekresultaten. Al je advertenties meerekent, gaat het dan om de plekken 5-10 op de eerste pagina van Google Zoeken.

Meer verkeer naar je website trekken, kan tegenwoordig nog wel lukken als je zoektermen gebruikt van 3, 4 of 5 woorden. Dit zijn in SEO vakjargon Longtail zoekwoorden. Of reciteer zelfs een gehele vraag die aan Google gesteld wordt. Gebruik bijvoorbeeld de functie People Also Ask van Google. Ook binnen de Google Search Console kun je eerder gebruikte zoektermen ophalen en content direct verbeteren op de juiste zoekwoorden. Via de functie SEO prestaties + MEER, keuze ‘REGEX’ kun je vragen zo filteren / opdiepen uit de SEO-data. Dit is de formule om SEO-verkeer te screenen op vragen en longtail zoekwoorden:

Letterlijke vragen van gebruikers van je website ontdekken via Regex in Google Search Console:
^(wie|wat|waar|wanneer|waarom|was|doet|is|zijn|kan|mag|zal|word|worden|zou|moet|moeten|waren|werden|kunnen|kunnen|als)[” “]

Longtail zoekwoorden in je content via Regular expressions (REGEX):
([^” “]*\s){4,}?

Dit ging dus over zoekwoorden vinden, maar vergeet vooral de kwaliteitsaspecten niet. Je content moet eigenlijk (bijna) fantastisch zijn. Hoe?

De titels en korte alinea’s. Goede metabeschrijvingen (samenvattingen) en Alt-teksten en omschrijvingen bij plaatjes. Het gaat ook om leesbaarheid, variatie in contenttypen, tekstlengte, laadtijd, gebruik van (interne) links, partnering met externe sites. Staat de inhoudelijke kern bovenin de pagina’s? Staan zoekwoorden vooral aan het begin van de headers h1, h2 en h3? Gebruik je minimaal 250 woorden op elke pagina? Zoekwoord percentage > 1,5%?

Ook telt UX mee, zoals Google reviews (sociaal bewijs), toon, leesbaarheid en mate van betrokkenheid (zoekgedrag, time on site, klikgedrag). De basis is om met content te beantwoordt aan wat je (lokale) lezers zoeken. Daarbij geldt: hoe meer vervolgvragen je beantwoordt in je content, hoe beter het is. Google heeft tegenwoordig, bijvoorbeeld, de functie ‘mensen vragen ook‘. Deze vragen kun je ook binnen de context(!) van jouw standaard content beantwoorden. Je onderzoekt zo ook via Google zoekresultaten of jouw content voldoende aansluit bij de zoekvragen en soorten content die je doelgroep(en) verwachten.

Lokale SEO telt mee. Het woord Nederland is relevant voor Webredactie Blog, maar ook Amersfoort, Amsterdam, Utrecht, Zeist, Houten en Hilversum. Door plaatsen te noemen, wordt deze pagina relevant voor lokaal gerichte zoekopdrachten. Je helpt bezoekers tenslotte ook nog als je aangeeft onderin je pagina: “Gebruikers van deze pagina zochten ook op woorden: [synoniem van titel], [zoekvraag in 3 woorden],[letterlijke vragen 3 en 6 woorden].” Dus aanpassingen van je content alleen, kunnen een groot effect hebben op je posities in Google, ranking in Google.

Websitetechniek

Ook in url- en de menustructuur van een WordPress website moeten de juiste zoekwoorden bevatten. Verder moet een websitestructuur goed te gebruiken zijn, en zou tagging en interne links daaraan kunnen bijdragen. De url-structuur kan daarom beter een thematische ordening hebben.

En Google moet natuurlijk weten welke content er is. Dit gaat via een sitemap. Voor tekst, maar ook voor indexering van foto’s en video. De link naar de sitemap behoor je bijvoorbeeld te vermelden in het Robots.txt bestand.

Een site moet qua sitetechniek beantwoorden aan de Google kwaliteitsaspecten. Je hebt een snelle laadtijd nodig. Soms bereik je dit al door via je hostpartij een hogere PHP versie voor je website in te schakelen. Alle pagina’s moeten indexeerbaar zijn voor zoekmachinecrawlers. Links mogen niet gebroken zien, dus 404-fouten moeten hersteld worden.

De gebruikte HTML, CSS en Javascript code moeten actueel zijn. Updates moeten regelmatig uitgevoerd worden, zodat de kans op een gehackte website heel klein blijft. Updaten van je WordPress site doen, is belangrijk. Verder zijn er diverse WordPress SEO themes en WordPress SEO plugins voor snel laden van je site.

Ook principes van contentkwaliteit en digitale toegankelijkheid tellen mee. Maar ook juiste ordening en tagging van content hoort hierbij. Verder wil Google snappen wat er staat via ‘Schema.org markup‘ in de HTML-code. Via Google Chrome (Ctrl+Shift+I) kun je een Lighthouse website SEO audit zelf uitvoeren.

Verder maak ik technische SEO rapportages via SE Ranking als software. Laadtijd van een website is weer goed via GT Metrix te onderzoeken. Een teveel aan Javascript is vaak een oorzaak van traag laden, maar ook te grote plaatjes. Tinypng.com kan je helpen plaatjes te verkleinen tot normale proporties.

Autoriteit en links

Elk webdomein heeft links nodig om de betrouwbaarheid van de afzender te bekrachtigen. In het ideale geval ontvang je relevante links van websites die al in de top 3 staan van Google. Je kunt je, als gedachtenoefening, afvragen waarom deze sites dit zouden doen… Blogs schrijven voor die sites, kun je doen.

Analyse van concurrenten laat zien welke content nog beter kan en welke nog ontbreekt. Ook samenwerkingen in het echte leven, zouden zich moeten vertalen naar links naar je website. Denk ook aan het delen van aankondigingen en het schrijven van persberichten en blogs. Het beste om te doen is om veel content te maken die beantwoord aan de klantreis (en dus de echte vragen) van je klanten, afnemers of doelgroepen. Mogelijk maak je goede content en ontwikkel je als vanzelf een goed linkprofiel.

Moet ik links kopen voor SEO? Laat ik over linkbuilding dit dan zeggen: verkrijg 4 goede links per maand en dit zonder er 4 te verliezen. Het kopen van links is niet verstandig als de websites die ze plaatsen eigenlijk geen ‘echt publiek’ bedienen. Als dit matige websites zijn, verlies je eerder autoriteit in Google.

Uit reviews moet bovendien blijken dat je informatie klopt en diensten en services een hoge waardering hebben. Dit betekent dat je altijd bewust bent van tevreden klanten en hun regelmatig vraagt of ze hun tevredenheid ook online willen delen via een Google review. Ook bijdragen via pers, vakpers, vertrouwde websites en de organisatie van evenementen kan positief uitpakken voor betere zichtbaarheid in Google. Zelfs bijdragen aan de branche via een stagiair kan leiden tot betere online zichtbaarheid.

Een actieve rol op sociale media heeft ook een positief effect op de rating van je website in Google. Toch hoef je niet elke dag iets te posten, want je kunt beter iets posten wanneer je weet dat het om waardevolle content gaat, waarvan je weet dat het vaker gedeeld gaat worden. Mensen persoonlijk insluiten en zaken opsturen, versnelt dit delen natuurlijk wel. Een verzorgd bericht op LinkedIn publiceren mag (of moet) een uur kosten om te maken. Na het lezen van dit alles over WordPress SEO, begrijp je dat een website niet een passief visitekaartje kan zijn, als je er veel interactie en/of omzet wilt uithalen.

Voor hoge autoriteit op SEO gebied, moet Google je website als veilig en hoog kwalitatief zien. En dit hangt samen met vaak genoemde SEO factoren zoals je op deze pagina hebt kunnen lezen. Naast externe links, zijn interne links tussen je eigen pagina’s belangrijk. Je zet hoofdonderwerp uiteen in verschillende pagina’s op je website, deze verwijzen terug naar het hoofdonderwerp op je pagina. Dit is de kern van een silo website structuur.

Samenvattend: SEO valt uiteen in 3 terreinen: on-page SEO, websitetechniek, autoriteit (= goede inhoud en verkrijgen van meer links naar je website).

SEO Diensten Utrecht adviseert over content-, url- en websitestructuur. CMS-systemen: Drupal, Typo3 en WordPress. Interesse om daarover te sparren? Neem dan contact op.

Wat is een SEO strategie?

Een SEO strategie is het ontwerpen en uitvoeren van acties met als doel om meer online bezoek te krijgen. Uitgaande van organisatiedoelen en conversiedoelen bepaalt de SEO strategie hoe de inhoud van een website per onderwerp ontsloten wordt.

Het richtpunt van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is om meer online zichtbaarheid te creëren in zoekmachines zoals Google en andere plekken waar zoekvragen ingevoerd worden. Systematisch maakt een SEO strategie de kans groter om hoger te komen in Google, al hangt dit natuurlijk sterk af van de al aanwezige concurrentie rondom de gekozen onderwerpen.

Een SEO strategie is er altijd op gericht om de kwaliteit en de vindbaarheid van content te verbeteren. Een SEO strategie geeft richting aan content en contenttypes, websitetechniek, online autoriteit, interne en externe backlinks en de rol van UX. Vanuit communicatieoogpunt integreert de SEO strategie ook de rol van branding, kernwaarden en tone of voice. Daarbij sluit de SEO contentstrategie nauw aan op trends, doelgroepen en hun voorkeuren.

Een goede SEO strategie is erbij gebaat om doelgroepen te bevragen en content bij hen te testen.

Doelgroepen kennen is een vereiste volgens SEO diensten Utrecht

Een website werkt alleen als mensen snel kunnen vinden wat ze nodig hebben, hun taak kunnen voltooien en weggaan zonder er al te veel over na te hoeven denken. Om dit te bereiken, moet je vooral je doelgroep(en) kennen en begrijpen. Hoe ze zich gedragen, waarin ze geïnteresseerd zijn of waarover ze zich zorgen maken. Ook woordenschat en de door hen gewenste tone-of-voice is belangrijk. Vragen die voor een SEO contentstrategie uitgewerkt moeten worden. Onderzoek:

  • Welke klantreis je doelgroep doormaakt.
  • Weten welke vragen zij hebben in elke fase van de klantreis
  • Welke behoeften zij online willen vervullen.
  • Hoe zij zoeken, navigeren en lezen (of niet lezen, maar kijken)
  • Met welke begrippen/zoektermen zij zoeken.
  • Op welke platformen zij zouden zoeken.
  • Bepalen wat jouw unieke waarde als organisatie is.
  • Weten welke onderwerpen met autoriteit gebracht kunnen worden.
  • Bedenken hoe je je onderscheid in tekst en beeld.
  • Weten hoe je je doelgroep wilt aanspreken.
  • Weten hoe je vertrouwen wekt en dit ook waarmaakt.

Waarom is een SEO strategie belangrijk?

Het vraagt om een SEO strategie om je bedrijfsdoelen te behalen. Je wilt dat je content gelezen en/of bekeken wordt en ook dat de content die vanuit jouw autoriteit gemaakt wordt, zich ook vertaalt naar hoge posities in Google. Zodat je zichtbaar en vindbaar bent, tussen content van partnerorganisaties en die van concurreren.

Je wilt geen hoogwaardige content maken dat niet uiteindelijk niet de top bereikt in Google. Een gedegen SEO content strategie maakt de kans groter dat jouw website, pagina’s en berichten juist op pagina 1 van de Google Zoekresultaten komen zodra mensen (uit jouw doelgroepen) zoeken naar jouw producten, diensten, informatie en/of bijdragen.

Hoger ranken in zoekmachines vraagt om meer SEO kennis dan alleen het gebruik van de juiste zoekwoorden via, bijvoorbeeld, Google Trends. Het gaat er tegenwoordig om dat je elk onderwerp breed behandelt; met meerdere contenttypen en op de plekken aanwezig bent waar je doelgroep je content verwacht. Opgesteld afgaande op vragen vanuit de doelgroep en een tone-of-voice die hen aanspreekt.

Soorten SEO strategieën

SEO strategieën kunnen zeer uiteenlopend zijn. Maar om toch een paar soorten SEO strategieën te schetsen, neem ik je mee in deze SEO richtingen:

SEO zoekwoorden strategie (basis). Zoekwoorden met een aardig zoekvolume bewust aanbrengen in menu’s, urls, H1-titels, pagina’s, berichten, headers, lopende tekst, alt-teksten en de metadescripties. Dit is de basis voor een structuur van een website en onpage seo.

SEO technische optimalisatie strategie. Je kunt via website SEO monitoring tools je website accuraat houden op SEO-gebied. Een traditionele tool ervoor is Screaming Frog. Je kunt goed bepalen welke links op je site follow, nofollow, of sponsored moeten zijn, bijvoorbeeld. Je wilt dat alle pagina’s H1 titels hebben en een metadescriptie. Ook wil je duplicate content (dubbelingen voor Google) zien te voorkomen. Alsmede 404 of andere foutmeldingen.

Een horizontale SEO strategie richt zich op verbreding van onderwerpen om beter vindbaar te zijn in Google, voorbeeld: “gele fietsen kopen (voorbeeld Stella)” of “Tweede hands fiets inwisselen voor een Stella fiets” (voorbeeld Stella).

Een verticale SEO strategie gaat om meer online zichtbaarheid in niche-markten met hun eigen interne zoekmachines, zoals bijvoorbeeld actief zijn op Quora, Facebook of YouTube met de vraag: “Welke gele fiets fietst het prettigst? Vanzelfsprekend is het voor SEO een grote groeikans om online aanwezig te zijn in zoveel mogelijk vormen van zoekmachines. Zo is het bijvoorbeeld denkbaar dat Stella fietsen een “fietsengids” uitgeeft op Bol.com.

SEO search intent strategie. Het maken van specifieke contentvormen (SEO formats) en lay-outs afgaande op wat mensen verwachten op het internet. Zo krijg je aparte templates in de website voor definities en betekenis, navigeren, oriënteren, onderzoeken, vergelijken, ervaringen en reviews lezen en transacties doen als het gaat om onderwerpen, diensten of producten. Door pagina’s zodanig in te richten, kun je de SEO van een site relatief snel boosten op vormgeving en UX.

SEO Silo structuur strategie: De urls van een productgroep of divisie volgen een piramide structuur, waarbij de basis van contentpagina’s dus breed  uitloopt. Wat je ziet, is dat pagina’s in de basis louter linken naar bovenliggende pagina’s; hoger in de top. Zo krijg je onderwerp pagina’s (landingspages) met een set onderliggende pagina’s die linken naar dat onderwerp. De belangrijkste links naar beneden toe, starten met de meest belangrijke pagina(‘s) in de set eronder. En zo kun je die onderliggende pagina’s ook weer inrichten als sub-onderwerpen met steeds een paar toeleidende pagina’s die weer linken naar dat bovenliggende ‘knooppunt’ of onderwerp. Zo stroomt de ‘SEO juice’ (rankwaarde) naar boven toe, dus naar de top pagina’s van de website. Zie meer over silo url structuur. Het is belangrijk dat de interne linking gericht blijft op bovenliggende pagina’s in het onderwerp voor maximaal SEO effect.

SEO trends strategie. Je kunt via Google News de eerste zijn om nieuwe ontwikkelingen te beschrijven. Ook kan je via reviews nieuwe producten en diensten bespreken. Door actualiteit na te streven, komen mensen in aanraking met nieuwe trends die jij beschrijft. Hetzelfde geldt voor vaak updaten van pagina’s om bepaalde trends bij te houden. Het vaak updaten van je content, is een beproefde SEO techniek. Zoals ik eens ontdekte via Neil Patel.

SEO linkbuilding, overname of samenwerkingsstrategie. Het aangaan van partnerships, overnames en samenwerkingen geven meer links naar  de urls van je website. Het kan ver gaan door specifiek websites (domeinen) te creëren of over te kopen. In een competitatieve markt, zoals Verzekeringen, is een domein zoals verzekeringen.nl natuurlijk zeer gewild. Aankoop van en samenwerking met voorname domeinnamen is een effectieve SEO strategie.

SEO meertalige website strategie, multilanguage SEO of multilingual SEO. Dit bereik je door vanuit een .com domein meerdere talen te gaan toevoegen aan de website. Om zo actief te worden in meer landen en taalgebieden. Dit vergt hreflang codes op elke webpagina, zodat Google weet welke vertaling geldig is voor de locatie waaruit gezocht wordt. En dat je in de root van je website folders gebruikt voor extra talen zoals /nl, /fr, /en, /de etcetera. Voor WordPress bestaan er multilanguage WordPress plugins voor toevoegen van meerdere talen aan je website. Een landendomein .nl is nog steeds het meest krachtig om per land te hebben.

Wat levert een goede SEO strategie op?

Welke resultaten kun je verwachten van een goede SEO strategie? Wat een goede SEO strategie oplevert, is vooral meer (relevant) verkeer naar je website; doordat berichten en pagina’s hoger in Google komen. Een goede SEO strategie zorgt dus voor meer verkeer op de middellang en lange termijn. Je hoeft dan (minder) te adverteren voor zoekwoorden waarop je al hoog scoort. Als meer bezoekers of klanten via SEO “gratis” op je website komen, dan verlaagt SEO de totale kosten van adverteren aanzienlijk. Dit betekent minder kosten voor gebruik van bijvoorbeeld Google Ads.

Daarnaast geeft een juiste SEO strategie inzicht en focus voor communicatiemedewerkers en contentmakers. Doordat zij feedback krijgen op wat websitebezoekers zoeken, en welke content zij vooral raadplegen, ontstaat gaandeweg een beter gevoel voor welke content wel en niet werkt. Ook content dat ontbreekt, wordt eerder opgemerkt door feedback op SEO scores en gebruikte zoektermen. Zo krijgt door SEO rapportages het contentproces van een redactie meer richting.

Vanzelfsprekend geeft het economisch voordeel als in de juiste richting en aan de juiste online doelen gewerkt wordt. Daarnaast kunnen vele technische SEO aspecten aan het licht komen als SEO een vast aandachtspunt blijft in de contentstrategie van een organisatie. Het professionaliseert de webredactie.

Hoe evalueer je SEO content in een non-profit omgeving?

Omzet en conversie staat in de non-profit vaak niet centraal. Toch kun je veel meetbaar maken via Google Analytics en andere tools, waarbij ik Hotjar.com bij naam noem. Zie verder ook lijst met online marketing tools. Dit zijn manieren om te kijken of je content effectief gebruikt wordt.

  1. Check gebruikte SEO woorden in titels op Google Trends, soms verandert het woordgebruik.
  2. Inzicht in de telefonische vragen en mails die de organisatie bereiken
  3. Stuur een enquête naar relaties via Google Forms.
  4. Feedback via sociale media; welke vragen zijn er in het verleden gesteld via Twitter, Instagram, WhatsApp of Facebook messenger?
  5. On site zoekopdrachten binnen Google Analytics bekijken (of dit gaan meten)
  6. Interacties meten met aparte feedback-knop onder elke webpagina: “Was deze content behulpzaam?” (ja of nee, en waarom nee?)
  7. Gebruik Google Analytics om te zien hoeveel gebruikers op de pagina komen, hoe lang ze er gemiddeld zijn en/of hoe vaak mensen naar de gewenstevervolgpagina gaan (als gewenst).
  8. Rondbellen met partnerorganisaties of ze klachten weten over jouw website.
  9. Je kunt een usability onderzoek opstarten, verzamel een panel van 8-15 mensen die model staan voor je doelgroep. Leg ze content voor, maar laat ze ook via 40 kaartjes (15 open laten) sorteren van de huidige menu structuur. En laat hen zelf een nieuwe menu structuur ‘op tafel’ leggen. Maximaal 3 niveau’s diep qua menus-structuur.
  10. Overweeg wat technische tools, NIET siteimprove, maar wel bijvoorbeeld een dienst als Contentking App.

Tips voor meer online zichtbaarheid

SEO vereist extra capaciteit voor contentbeheer

De eisen aan juiste, actuele en relevante content worden hoger en hoger. Al helpt het om SEO tips toe te passen; reserveer ook 4 uur per webpagina per jaar voor beheer.

SEO diensten Utrecht tips voor hoger in Google komen | Quick SEO tips

Hoe optimaliseer ik mijn blog voor SEO zul je je afvragen. Echter, je hoeft misschien niet direct een SEO diensten marketing bureau in Utrecht in de arm te nemen om binnen 3 maanden tijd hoger te scoren in Google. Deze SEO websiteoptimalisatie kun je zelf uitvoeren.

  1. Laat je doelgroep je content lezen en gebruik de feedback (!!!).
  2. Ontdek via SE Ranking welke urls van je website in de top 20 van Google staan. Kijk in Google analytics om hoeveel verkeer het gaat. En bepaal voor jezelf welke pagina’s in jouw top 10 komen om te optimaliseren. Begin met SEO contentverbetering van de website pagina’s die net buiten de top 3 vallen in het Google Zoekresultaten overzicht. Dus posities 4,5 en 6!
  3. Redigeer je top 20 inhoudelijk. Bekijk de content, kan de titel aantrekkelijker? (behoud wel de url!). Voeg plaatje(s) toe, herschrijf wat stukjes. Verbeter foutieve data. Verhelp verouderde links. Kijk of je pagina een SEO metabeschrijving heeft. Voeg deze toe door woorden uit de titel daarin te verwerken en gebruik actieve werkwoorden die mensen laten klikken. Update de publicatiedatum naar de huidige datum, zet het tijdstip 3 minuten voor de tijd die op je laptopklokje ziet staan. En herpubliceer de content opnieuw, dit heet ook wel “Bijwerken”.
  4. Leg vanuit andere pagina’s op je website links naar deze belangrijke leadpagina’s of omzetpagina’s. Het liefst als eerste link in de content. Eventueel ook in de footer als de onderstrook van je website inderdaad rijtjes met links bevat. Je kunt ook in Google zoeken naar welke pagina’s op je website gaan over een bepaald SEO keyword, typ in Google.nl het volgende begrip: “site:www.jouwsite.nl zoekwoord”. Check deze urls en voeg interne links toe.
  5. Overlappen pagina’s qua inhoud? (zie punt 2.), voeg dan de kortste pagina toe aan de beste pagina die scoort op dit onderwerp. Zo voorkom je content kannibalisme, of: content cannibalization. Dit is vooral onwenselijk als je met twee pagina’s in de Google top 10 zoekresultaten staat, maar elk van beiden scoren te laag voor de hoogste posities in Google. Wat je kunt doen, is content samenvoegen, zodat je de kwaliteit van de content verhoogt.
  6. Overweeg UX gebruikersonderzoek. En/of koop eerst een auditrapport via de website contentking.nl. Als je met een groepje klanten kunt werken, zou dat fantastisch zijn. Toon in excel de namen van al je belangrijke pagina’s en vraag wat zij aan content vermoeden achter de titels. Vraag ze om te kijken naar je hoofdmenu. En laat hen het menu opnieuw sorteren. Dit kan met kaartjes. Of wellicht ook via een online tool. 
  7. Gebruik je wel de juiste zoekwoorden in je teksten? (SE-Ranking) Ga je daarbij uit van wat gebruikers willen weten of doen (de zoekintentie)? Heb je ook de juiste vorm van content, Google altijd het zoekwoord in Google om dat te zien.
  8. Verbeter je websitestructuur. Heb je een silo websitestructuur? Zet je artikelen in passende categorieën, redirect de categorieën naar pagina’s met gelijke namen, zet daarna de categorieën op no-index (tenzij ze in het hoofdmenu zitten). Werk met hoofd- en subpagina’s.
  9. Publiceer elke week een pagina of bericht. En update een pagina. Gebruik inzichten vanuit klanten en vanuit je SEO concurrentieanalyse.
  10. Schrijf in spreektaal, dus meer alsof je het ‘gewoon’ vertelt?
  11. Gebruik gratis foto’s en eigen video’s naast je tekst?
  12. Schrijf je SEO teksten tussen de 450 en 3500 woorden? Realiseer je dat naast plaatjes, ook video’s of quote(’s) extra waarde geven. Haal je plaatjes eerst door tool tinypng.com voor snellere website. Embed video via pop-up plugin.
  13. Gebruik je SEO WordPress plugins? Zie de SEO WordPress plugins.
  14. Verander nooit je urls. En als je dat doet, redirect de links dan juist.
  15. Gebruikt je website de hoogste WordPress PHP versie? Bel je hostpartij.
  16. Meld je site aan bij Google Search Console. Zijn er fouten volgens Google?
  17. Herstel dode links voor een goede gebruikerservaring van je WordPress site
  18. Werk aan links verkrijgen via andere websites? Of stuur je bijdrage in.
  19. Deel je je content ook in vakgerichte LinkedIn groepen.
  20. Promoot je de beste content op FacebookLinkedInInstagram en Pinterest Zelf gebruik ik OBI4wan voor webcare en inplannen van sociale media berichten.
  21. Gebruik je nieuwsbrieven, zie nieuwsbrief software? Installeer op je website een pop-up die zich na 35 seconden rustig toont. Verkrijg zo meer inschrijvingen.
  22. Meet je leesdiepte en paginaviews via Google Analytics?
  23. Vraag je je lezers actief om jouw content te delen! In tekst of live?
  24. Maak aantrekkelijke metabeschrijvingen en goede titels voor je artikelen.
  25. Ga met je developer op zoek naar ongebruikte CSS en Javascript code. En schoon je CSS.

Kortom, benut mijn gratis SEO handleiding.

De toekomst van SEO

Naast mij zijn er genoeg andere SEO consultants. Soms beloven zij dat je op pagina 1 van de Google zoekresultaten zult komen. Maar dat hangt zeer af van de situatie. Naast het onderwerp gaat het om klantgerichtheid, zowel via de content, als in de echte dienstverlening of productafzet. Als je leest over de toekomst van SEO, zul je begrijpen dat je van Search Engine Optimization toch niet alles kunt verwachten.

SEO trends 2022

Hoger komen in Google moeilijker dan ooit voor bedrijven die online omzet maken en met veel andere organisaties concurreren online.

De Google zoekmachineoptimalisatie trends 2022:

En dit zijn de SEO trends 2022:

  • Hoger ranken voor belangrijke trefwoorden kost je 1,5 tot 2 jaar en vraagt lange SEO betrokkenheid.
  • Het is mogelijk om content die al langer bestaat, hoger te laten ranken. Door de content te verbeteren en verder te updaten. Ontdek via SE Ranking welke content in de top 10 van Google staat, maar nog niet op plek 1,2 of 3. Optimaliseer content op plek 5, 6. Zie de quick seo tips op deze pagina.
  • Content moet echt relevant zijn. Alleen ‘winnaars’ zijn vindbaar op pagina één van Google.  Dus organisaties met genoeg geld, mensen en middelen.

Wat is dan een SEO winnaar?

Een kunstenares zoals Sanne de Haan moet het hebben van andere kanalen dan Google: haar unieke brand, exposities, PR, lokaal nieuws. Al kan echte uniekheid, ook plek veroveren op hippe sites. Maar Bol.com en Amazon.com strijden zich omhoog in Google via geld. Veel loon + veel geld.

  • Het vraagt testen en feedback van webbezoekers om hoger te komen in Google. Klantgerichtheid en verzamelen van klantreviews wordt alleen maar belangrijker nadat de SEO op orde is gebracht.
  • Kwaliteitchecks op content moeten regelmatig plaatsvinden. En (404) fouten moeten opgelost. Je moet echt tijd maken om als gebruiker naar je site te kijken. Of externe ogen daarvoor inhuren(!).
  • Je website moet voldoen aan Webvitals (GT-metrix) en aan principes van moderne sitebouw. Dit betekent een mobile first ontwerp, omdat mogelijk al 50% van je webbezoek nu mobiel zal zijn.
  • Content moet je ook labelen en structureren voor zoekmachines met Schema.org metadata. Zodat zoekmachines weten waarover pagina’s gaan: producten, reviews, events, FAQ, artikelen e.d.
  • De beste SEO diensten Utrecht zoals ook linkbuilden, heb je doorlopend nodig. denk bijvoorbeeld aan enkele betaalde links per maand. Tezamen met linkearning. Het verdienen van natuurlijke links door  zeer waardevolle en unieke content te delen op sociale media; waar jij credits voor krijgt (links).
  • Google Adverteren wordt zeer kostbaar. Iedereen wil in Google op pagina één staan. Dus regel SEO goed, na 2 jaar heb je daarvan een kostenvoordeel. En kijk vooral ook naar andere kanalen dan Google.
  • In plaats van SEO adviseurs en marketingmensen aantrekken, kun je ook klantmanagers, kwaliteitsmanagers, klantloyaliteitsmanagers en klantreviewmanagers aannemen. Een eenmaal gewonnen klant binnenhouden, kost je in de verdere toekomst van SEO en SEA het minste.

Last but not least: schrijf je content voor je lezers. En vraag vooral ook hun feedback! Dat doe ik nu ook. Neem gerust contact met me op als deze content nuttig voor jou was. Mocht je van mijn SEO diensten Utrecht gebruik willen maken, dan hoor ik dat ook graag.

Hoe WordPress SEO leren?

Het uitvoeren van SEO vergt een forse investering in tijd. Maar alles dat je oppikt over SEO kun je natuurlijk zelf toepassen op je website. Via deze bronnen kun je WordPress SEO leren:

De beste SEO bronnen volgens SEO diensten Utrecht.

SEO diensten Utrecht vindt dit goede informatie over SEO diensten:

Veel succes. Neem gerust contact met me op als mijn SEO diensten Utrecht iets voor je kunnen betekenen!

Bedankt voor het lezen!

Gerben G van Dijk