Google Search Console is software waarmee je zoekwoorden analyse kunt doen. Het is een gratis hulpprogramma voor SEO zoekmachineoptimalisatie. Bereik de hoogste positie in Google, positie 0. Dit kan lukken als je een letterlijke vraag die mensen aan Google stellen, kort weet te beantwoorden. In zo’n 5o woorden. Je kunt leren van de Google Zoekresultaten door te kijken bij de sectie “Mensen zoeken ook naar” waar Google zelf al antwoorden uitlicht.
Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht.
Zoekwoorden analyse Google Search Console (GSC): longtail zoekwoorden vinden
Bekijk de video. Je ontdekt hoe je Google Search Console kunt gebruiken om lange zoektermen te vinden, ook wel longtail zoekwoorden genoemd. De ReGex-code die in de video genoemd wordt. Ontdek je in het bijschrift van de video. Klik op het plaatje om de video te starten. Zie verder.
Longtail zoekwoorden strategie
Het is belangrijk dat je achterhaalt wat die letterlijke vraag is. En je content daarop gaat optimaliseren voor Google (SEO). Door de letterlijke vraag in een H2-kop te zetten, komen mensen die deze vraag hebben op je website. Er is een manier om te ontdekken welke letterlijke vragen ertoe leiden dat mensen langs jouw website komen.
Als mensen 3 of meer woorden gebruiken in Google, heet dit ook wel: longtail zoekwoorden. Lees hoe Google Search Console jou inzicht kan geven in sets van zoekwoorden die mensen wel vaker gebruiken. Zet die zoekcombinaties als letterlijke vragen in je content. En trek zo meer websiteverkeer aan.
Waarom scoren op longtail zoektermen in Google?
Er komt steeds meer content. En vaak heeft content van anderen ook hoge kwaliteit. Door je content beter te optimaliseren, kun je toch nog (proberen te) winnen. De concurrentie op zoekwoorden in Google die meerdere woorden hebben, is minder. Vandaar dat je juist kunt scoren op langere zoektermen, al hebben ze met minder verkeer dan de trefwoorden met de hoogste volumes. Probleem hiermee is dat concurrentie hoger is, en er bovendien meer mensen adverteren op deze zoekwoorden.
Video: ReGex filter GSC
Zoekwoorden filteren in Google Search Console via ReGex, gaat als volgt: Ga naar Google Search Console, klik op “Prestaties”, klik op “Nieuw”, kies “Query” of “zoekopdracht”. Sorteer op “Impressies” en kijk waar de doorkliks onverwacht laag zijn. Je kunt ook de ReGex aanpassen door het aantal spaties te verminderen. Niet 7 (zie voorbeeld onder deze video), maar bijvoorbeeld 3 of 4. Bekijk video:
Longtail zoekwoorden filteren in Google Search Console (ReGex )
Bekijk bovenstaande video voor de plek waar je ReGex kunt invoern. ReGex staat voor ‘regular expressions’ en is handig voor programmeurs om in hun code bepaalde tekens, woorden of opmaakfouten te vinden.
Bruikbare ReGex filters GSC
Dit zijn waarschijnlijk de 3 best ReGex keyword filters GSC:
Longtail zoekwoorden Google Search Console > 8 zoekwoorden
Kopieëer de hieronder genoemde ReGex code voor filteren op meer dan 8 spaties in de longtail zoekterm binnen GSC:
([^” “]*\s){7,}?
Selecteer vraagstellingen in Google Search Console zoekwoorden
Kopieëer de hier genoemde ReGex code voor filteren op vragen binnen zoektermen waarop je site nu gevonden wordt. Is die info er niet, ga dan voor kansrijke zoekwoord ideeën naar Answer the Public. De regular expression:
^(wie|wat|waar|wanneer|hoe|waarom|welke|is)[” “]
Zoektermen met koopintentie vinden via ReGex en Google Search Console
^(best|alternati|top|meest|populair|aanbevolen|goed|gratis|kopen|bestel|vergelijk|aanbied|aanbod|korting|goedko)
Meer GSC Zoekfilters via ReGex…
Wanneer je zelf ReGex wilt maken en testen, gebruik dan Regex101.com.
Ook heb ik een bericht speciaal over reguliere expressies gebruiken (ReGex) voor de webredactiepraktijk. Bijvoorbeeld om Zoeken en Vervangen toe te passen op content die nog gemigreerd moet gaan worden. Een ReGex script voorkomt dat je handmatig HTML moet aanpassen.
GSC longtail keywords zoeken, artikel Engelstalig.
Hoe longtail zoekwoorden opnemen in je content?
Je kunt proberen om binnen Google uitgelicht te komen, de positie 0 (featured snippets). Je verkrijgt deze mogelijk door de gevonden zoekterm in een H2 op te nemen. Vervolgens typ je je 100 of 200 woorden om de vraag goed te beantwoorden.
Je kunt ook Google laten meeschrijven, zodat je de live zoekwoord suggesties van Google direct meeneemt. Binnen Google Docs voorspelt Google welke woorden je kunt gaan typen. Door die over te nemen, schrijft Google met je mee… Je kunt proberen om op positie 0 in Google Zoekresultaten te komen. Voor definities geldt een aantal woorden van 40 tot 60 woorden in een alinea. Zie ook meer types van featured features die Google kan tonen; via dit artikel(Engelstalig).
Wil je weten hoe je Google laat meeschrijven met zoekwoordrijke teksten? Zodat je vaker bij de Google Uitgelichte zoekresultaten te zien bent? Bekijk deze video over hoe je Google Docs daarbij kan inzetten.
BONUS: Gratis en betaalde tools voor zoekwoordenonderzoek
Als website-eigenaar kun je zoekwoordonderzoek, of trefwoordenonderzoek, op veel verschillende manieren doen. Via Google Search Console doe je dat gratis, maar er zijn vele professionele tools voor. Deze worden uitgelegd in dit artikel op Frankwatching.nl
Al deze tools tonen je zoekvolumes, maar ook hoe je concurrenten hierop scoren. Een gratis tool is bijvoorbeeld Spyfu.com. Zelf raad ik altijd SE Ranking aan. Uit alle tools die je kunt kiezen, is deze betaalbaar en praktisch in gebruik. Je kunt zoektermen die goed scoren in deze tools opzoeken. Door deze of andere SEO-tools te gebruiken geef je meer zichtbaarheid aan je content.
Succes met zoekmachineoptimalisatie. Dit was een WordPress SEO tip rondom longtail zoekwoorden.
Groet,
Gerben G van Dijk.