Gerben-G-van-Dijk-webredactie-blog-WordPress

Als maatschappelijke organisatie online aan de weg timmeren? Neem dan gerust contact op met mij.

Contentmanager, online specialist & sparring partner

Gerben G van Dijk is inzetbaar als online specialist en sparring partner. Hij helpt non-profit organisaties om een stap te maken naar een betere online performance.

Het betekent samen ruimte maken om de klantreis (en pijnpunten) te begrijpen en content goed te structureren. Voor online platformen, voor sociale media, voor e-mail, chat of andere contactvormen die van invloed zijn op hoe de klant de online dienstverlening beleeft.

Gerben zet zijn online kennis in waar het nodig is. Via contentmanagement, contentanalyses, beheer en redactie van de website of (nieuwe) online platformen. Ook het inrichten van CMS, toptaken, webcare, sociale media (planning) en ontwerptools horen daarbij. Net zoals instructies en motiverende workshops om ervaringen van klanten en/of online kennis te bespreken. En dit online neer te zetten.

Samen opwerken, maakt het mogelijk om ook online doelen te verbinden aan de organisatie- en beleidsdoelen. Zo kan de organisatie de effectiviteit verhogen en de kloof met doelgroepen verkleinen.

Slecht geordende content, onduidelijke informatie, tijdverlies bij de klant en een matige gebruikerservaring. Dat is toch niet wat je wilt?

Gerben G van Dijk.

Als verantwoordelijke voor online communicatie, herken je vast deze frustraties:

In het dagelijkse werken op afdelingen en tussen teams blijkt het toch moeilijk om als organisatie extern gericht en zelflerend te zijn als het gaat om de professional performance online. Vanuit gesprekken met vakgenoten herken je vast deze frustraties:

  • Vaak is er weinig kennis en urgentiebesef over wat de doelgroepen precies verwachten van de online middelen. De beleving van buiten naar binnen halen, blijft heel lastig als je doelgroepen niet in persoon treft en/of hun verhalen hoort. Je collega’s doen die discussie af door te stellen dat de doelgroep de content wel begrijpt, of wel zou moeten begrijpen. Eerder gaan ze uit van wetgeving en procedures, in plaats van de klant die hier voor het eerst mee in aanraking komt.
  • Ook webcaretools zoals OBI4wan en Coosto worden vaak slecht ingericht en matig gebruikt. Ook kijken vanuit klantoptiek, het bespreken van klantreizen en pijnpunten, komt niet op de agenda. In de waan van de dag, blijft het lastig om de klant ‘tussen de oren te krijgen’.
  • Waar kwaliteitsbeleid en AVG volop aandacht krijgen, geldt dat veel minder voor online prestaties. Je zou denken dat “meten is weten” een goed leidend principe is voor de inzet op online dienstverlening. Maar de werkelijkheid in (politieke) organisaties is toch anders. In veel gevallen heeft de website geen limiet aan het aantal pagina’s dat nog goed te beheren valt. Webpagina’s die volgens Google Analytics of de Piwik statistieken wel belangrijk zijn, krijgen in de organisatie niet de aandacht die zij verdienen. Ook zijn er geen prestatieindicatoren (KPI’s) rondom professional performance online. Ook kwalitatief een proef op de som nemen, komt weinig voor. Terwijl het zo goed zou zijn om bijvoorbeeld 8 gebruikers thuis wat online taken te laten uitvoeren. En daar inzichten uit te halen.
  • Inhoudelijk experts (Subject Matter Exports) zijn misschien een kei in hun vak. Toch blijft het nodig om, samen met hen, professionele webcontent te schrijven. Wanneer je dit nalaat, loop je kans op onduidelijke webteksten. De externe klant raakt dan de hoofdlijn kwijt doordat de teksten te moeilijk zijn (geen b1 taalniveau), nadruk leggen op uitzonderingen en/of (juridisch) te genuanceerd zijn. Dit soort content, slijpt erin en staat een goede gebruikerservaring in de weg.
  • Als ieder op zijn eigen terrein bezig is, kan juiste prioritering van onderwerpen ‘vergeten worden’. Prioritering op een homepage, in een websitestructuur en in nieuws(brieven) is essentieel. Deze relevantie bereik je minder als je niet een dedicated persoon hebt die daarop let. Pro-actieve projectleiders bepalen dan de contentstroom. Zij sturen content in, zonder bewust te zijn of de impact voldoende is. Puur vanuit de inhoud worden webteksten gemaakt waarbij vooraf geen zoekwoordenonderzoek is gedaan. Waardoor deze teksten slechter, of zelfs helemaal  niet, online te vinden zijn.
  • Sociale media wordt vaak eenmalig ingezet, terwijl herhaling meer rendement zou geven. Ook kan het nodig zijn om content te adverteren, zodat je doelgroepen pro-actief helpt en (eerder) bereikt. De mogelijkheden van online marketing worden vaak niet gezien, laat staan benut.

Kortom, online mogelijkheden worden onvoldoende benut. Beleidsdoelen komen zo slechter uit de verf en klanten krijgen niet de dienstverlening waar zij op hopen. Het is jammer als het zo gaat.

 

‘Het gebruik van toptaken werkt net zo goed op intranetten als op websites voor het publiek’.

Gerry Mc Govern (Gov.uk)

De gevolgen van slechte content

Het gevolg van dit alles: slecht geordende content, onduidelijke informatie, tijdverlies bij de klant en een matige gebruikerservaring.  Doelgroepen vermen hun mening over je organisatie op basis van deze slechte gebruikerservaring. Ook intern ontstaat schade. Denk maar aan het verlies van efficiëntie, tijd, kosten en kansen. Nu, en later. Als je online dienstverlening wilt verbeteren, kun je deze situatie niet laten voortbestaan. Dan moet er wat gebeuren.

Online de bakens verzetten, vraagt om interne verandering.

Dus…. Wil je als maatschappelijke organisatie aan de weg timmeren in de ogen van je doelgroepen? Wil je online de dingen beter voor elkaar hebben? Zet Gerben G van Dijk in als online specialist en sparring partner en verzet samen de bakens. Zijn aanbod:

  • Contentdesign en webredactie.
  • Contentmanagement
  • Inrichten van platformen (CMS systemen, webcare, canva pro, migratie e.d.)
  • Analyse Toptaken en online prestaties
  • SEO en toegankelijkheid
  • Inspirende sessies en kennisoverdracht.
  • Doelgroepen kennis en UX-onderzoek.

Meer over Gerben G van Dijk

Gerben G van Dijk is online specialist, contentmanager en sparring partner.  Hij werkt vanuit de regio Utrecht, Zeist, Houten en Bunnik. Hij heeft veel kennis van communicatie. Hij is goed in strategische- en creatieve concepten. Als bedrijfskundig opgeleide HBO’er kan hij goed analyseren hoe online communicatie beter kan. Hij is vader van drie dochters en neem dus ook de nodige levenservaring mee. Ben je op zoek naar online versterking? Neem dan contact op met Gerben.

Een verhaal over frustratie overwinnen en doorzetten.

In januari 2019 heeft Gerben van Dijk de Alternatieve Elfstedentocht gereden op de Weissensee, dus 200 kilometer. Hij is trots op deze prestatie die hij samen met mijn buurman uit Bunnik heeft volbracht. Het is mogelijk om doelen te bereiken. Bekijk dit verhaal in deze video (5 minuten). Zie ook verdere portfolio van Gerben van Dijk om een betere indruk te krijgen van zijn online vaardigheden.

NB. Zie ook de kleding en materiaaltips voor schaatsers van de Weissensee 2020

Webklussen en online projecten in het kort.

Je redenen om een online adviseur, contentmanager of webredacteur freelance in te huren voor Bunnik of regio Utrecht, kunnen divers zijn. Hierbij voorbeelden van webklussen en online projecten.

  • analyse van je bedrijf en (zorgaanbod)producten voor goede online vertaling naar teksten, foto’s en video’s
  • nieuwsaanbod verzorgen, erover adviseren en redigeren (nieuwsbrieven via Mailchimp)
  • website vernieuwen, de homepage stylen en van toptaken voorzien, conversie verhogen
  • Verbetering van websites via contentaudit, SEO techniek toepassen voor betere Google vindbaarheid (o.a. schema.org)
  • webredacteur Utrecht voor e-nieuwsbrieven, sociale media en WordPress content en beheer.
  • dagelijkse webcare verrichten via Obi4wan, voor één per dag freelance sociale media monitoring.
  • webredacteur Utrecht voor advies over Google vindbaarheid: content, techniek, concurrentie en links
  • bedenken van nieuwe formats en migratie van content naar WordPress of ander CMS systeem.
  • video filmpjes met korte interviews of video klantreviews voor sociale media en website.
  • ik ben ook in te huren voor usabilityonderzoek, via online tools zoals Hotjar, op uw website

Ervaring met professionele webredacties

Zijn ervaring heeft hij ontwikkeld via professionele communicatieafdelingen en webredacties, zoals Rijkswaterstaat (vananaarbeter.nl), de Vrije Universiteit, FNV Professionals, ActiZ, Breda University, gemeente Bunnik, Buurtteamorganisatie Utrecht. Zie verder zijn LinkedIn profiel en aanbevelingen.

Passende sectoren

Publieke sectoren zoals kennisorganisaties, zorg, sociaal domein, (semi-) overheid, welzijn en ICT. Soms ook stichtingen of andere, goede doelen organisaties.

Werklocaties voor Gerben G van Dijk

Utrecht, Zeist, Amersfoort, Bunnik, Houten, Veenendaal

Graag tot ziens!