SEO experts werken toe naar een goed linkprofiel. Maar waar let je dan op? Je wilt hoger komen in Google en je vraagt je af of je meer links nodig hebt naar je website. Maar vooral ook vanaf welke websites! Dit gaat dus over SEO. Search Engine optimization.

Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht.

Wat is een goed linkprofiel?

Stel dat je Fietswinkel Wim Kok in Utrecht bent en dat je vooral Union Fietsen verkoopt. Als je dan links vanaf andere websites wilt creëren. Welke samenstelling van backlinks en domeinen, en soorten links, is dan aan te bevelen? Richtlijnen voor een goed linkprofiel:

In het SEO vak, zijn er A, B en C domeinen waarop sites gehost kunnen zijn. Het gaat dan tot welk domein een IP-adres behoort. Dit is erg technisch. En ga ik niet verder op in. Wat je moet begrijpen is dat je een diversiteit aan websites laat linken: nieuws, blogs, organisaties.

Ankerteksten in links variëren

Voor een goed linkprofiel, werk je toe naar links (die je van andere websites krijgt) dat die gevarieerd moeten zijn, volgens de volgende grove verhoudingen:

  • 25% – Link met bedrijfsnaam erin genoemd: 25%, bijvoorbeeld “Wim Kok fietswinkel”.
  • 10% – Letterlijk overeenstemmend: 10%, bijvoorbeeld “Union fiets kopen Utrecht”
  • 20% – Specifieke zoekwoordensamenstelling die conversie geeft: 20%, bijvoorbeeld “Union fietsen verkooppunten”
  • 25% – Algemene zoekwoordensamenstelling: “fietsenwinkel Utrecht”
  • 20% – Links die je url letterlijk noemen: zie de website “wimkokfietsen.nl”.

Betalen voor links om een goed linkprofiel te krijgen?

Aangezien je niet zomaar links krijgt, gaan er regelmatig stemmen op dat je links moet kopen, ook al wordt dit afgeraden. Toch is een link een link. En gaat het erom dat Google niet waarneemt dat je met grote regelmaat, en heel oneerlijk, links aan het vermeerderen bent. Het is best acceptabel om voor een belangrijke website in je branche te betalen voor een link die je krijgt van die site. Soms kan je willen betalen.

Dus houd hier rekening mee bij linkbuilding. Zie ook mijn uitgebreide uitleg over de Google factoren.

Succes met WordPress

Gerben G van Dijk

Gerben G van Dijk
Volg hem