Wat zijn de beste Concurrentie Analyse SEO tools? Als het erom gaat om je online marketing te vergelijken met die van je concurrent? In dit artikel hoor je over een gratis zoekmachineoptimalisatietool: SpyFu. En daarnaast over de meest gebruikte betaalde zoekmachineoptimalisatie tools voor concurrentieanalyse, te weten: SemRush. Met deze SEO-tools kun je online gedrag van je concurrenten te onderzoeken, zodat je weet welke SEO-strategie je zelf kunt volgen.
Ook kun je je advertenties beter richten, als je actieve Google Adwords campagnes hebt lopen. Je online marketing wordt natuurlijk veel effectiever; als je de fouten van je concurrenten meteen kunt overslaan! Maak daarom nu een SEO-analyse van je concurrenten. Zie ook het overzicht van de meest populaire online marketing tools op deze blog.
Concurrentie analyse SEO tools: SpyFu en Semrush
Concurrentie analyse seo onderzoek doen, kun je gratis doen via de tool Spyfu.com. SpyFu vertelt je hoe hoog je rankt binnen Google en welke zoekwoorden daar verantwoordelijk voor zijn. In de gratis versie kun je al veel ontdekken. Daarnaast heeft Spyfu.com een betaalde versie. Deze doet in grote lijnen hetzelfde als SemRush dat ik in dit artikel bespreek. Als het gaat om een backlink analyse te doen van je concurrenten, dan kun je daarvoor Ahrefs gebruiken, waar veel Google zoekmachine experts enthousiast over zijn. SpyFu vraagt wel om je emailadres, maar je krijgt er veel data voor terug. Doen!
Is SpyFu (Free of Pro) betrouwbaar voor concurrentie analyse SEO?
SpyFu is een gratis zoekmachineoptimalisatie tool en bekijkt hoe je concurrenten scoren in zoekmachines (op landniveau). Het gaat dus om Google zoekvolumes voor heel Nederland. Dus voor lokale bedrijven, is de tool vooral indicatief. In het algemeen kun je met Spyfu wel per branche zoekwoorden in kaart brengen en zien hoe belangrijke concurrenten daarop scoren. De resultaten van SemRush worden in de (SEO) markt als beter gezien. Dus als je een betaalde tool overweegt, lees dan vooral verder :-).
Beste tool voor concurrentie analyse seo is betaalde: Semrush
SemRush heeft de beste SEO tools om een online concurrentie analyse te doen. Afhankelijk van de licentie kost de SEO concurrentie analyse tool, om andere bedrijven op SEO-scores te volgen, ongeveer tussen de 99 en de 199 dollar per jaar. SemRush biedt je SEO concurrentieanalyse via een veelzijdige toolkit.
Zie ook het overzicht van de beste marketing tools op deze blog.
Semrush kosten per 1 februari 2020
Dit zijn de SemRush kosten per type plan (pricing). Je kunt gratis voor 100 pagina’s zien wat de 10 beste pagina’s of zoekwoorden zijn.
Free/gratis: € 0,0 (crawl van 100 pagina’s, top 10 zoekwoorden weten)
Pro: € 90.44
Guru: € 181,80
Business: € 365,42
Enterprise: [onbekend]
Goed alternatief voor SemRush
Goed alternatief voor SemRush als betaalde SEO-toolkit is deze prijspakker: SE Ranking . Als je maar 1 keer per week laat crawlen, betaal je daar een stuk minder.
Free plan Semrush zoekmachineoptimalisatie
Het gratis plan SemRush biedt je het volgende: inzicht in zoekwoordmoeilijkheid, top keywords, vergelijking van domeinkracht en sociale profielen van concurrenten ten opzichte van jouw domein, tabellen en rapporten en zoekwoord suggesties.
Wat kan met de concurrentie analyses SEO via SemRush?
Je kunt bijna alles ontdekken van je concurrenten door de Dashboards die SemRush. Zowel organisch verkeer als betaald verkeer van concurrerende websites kun je onderzoeken met alle analyse tools van SemRush. Voorbeelden van concurrentie analyses:
- Welke SEO zoekwoorden ze gebruiken en hoe ze ermee scoren,
- Wat zeggen je concurrenten precies op sociale media en hoeveel verkeer trekken ze daarmee aan?.
- Welke advertenties hebben ze uitgezet, hoeveel heeft dan hen gekost, en hoeveel website verkeer heeft de concurrent.
- Wat is het marktaandeel van vergelijkbare websites en waar zit overlap in keywords.
- Welke zoekwoorden zijn nog kansrijk in de markt of branch waarin je zit?
- Welke advertentieteksten ze precies gebruiken in Adwords en hoeveel ze voor de advertenties betalen.
- Aan welke eisen moet content gaan voldoen om beter te scoren dan de online artikelen van de concurrenten?
Je kunt dus elke website van je concurrenten onderzoeken met SemRush, mits je deze betaalde tool koopt.
Video: SemRush toolkit voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor concurrentie analyse SEO, SEA, webverkeer)
Voordeel concurrentie analyse SEO
Goed inzicht in het online gedrag van concurrenten geeft je de informatie die je nodig hebt om de marketinginspanningen meer gericht en relevant te maken voor je doelgroepen.
Dat kan concurrentie voordelen opleveren. Zo kan blijken dat een concurrent een succesvolle community heeft opgezet. Het is dan goed om te weten op welk type content deze community goed reageert. En welke lessen je als bedrijf kan leren van de concurrentie.
Online communities kunnen sterk helpen bij brand awareness en ook brand loyalty. Dus hoe beter je weet aan welke eisen je content moet voldoen hoe meer bereik en volgers je zelf kunt bereiken. Je kunt zelfs leren van succesvolle marktpenetratie door je concurrent.
Een goede SEO concurrentieanalyse maken, kan met alle dashboards van SemRush. Online marktonderzoek kan veel inzicht geven.