Concurrentieanalyse tool SEO zoekwoorden

Wat is de beste SEO concurrentieanalyse tool als het gaat om je online marketing te vergelijken met die van je concurrent? In dit artikel hoor je over een gratis  zoekmachineoptimalisatietool: SpyFu. En daarnaast over de meest gebruikte betaalde zoekmachineoptimalisatie tools voor concurrentieanalyse, te weten: SemRush. Met deze SEO-tools kun je online gedrag van je concurrenten te onderzoeken, zodat je weet welke SEO-strategie je zelf kunt volgen. Ook kun je je advertenties beter richten, als je actieve Google Adwords campagnes hebt lopen.

Je online marketing wordt natuurlijk veel effectiever; als je de fouten van je concurrenten meteen kunt overslaan! Maak daarom nu een SEO-analyse van je concurrenten.

Concurrentie onderzoek tool SpyFu

Concurrentie onderzoeken op zoekwoorden en ingeschat bezoek kan gratis met SpyFu.

Gratis zoekmachineoptimalisatie tool: SpyFu voor online concurrentieanalyse

Online concurrentie onderzoek kun je gratis doen via de tool Spyfu.com. SpyFu vertelt je hoe hoog je rankt binnen Google en welke zoekwoorden daar verantwoordelijk voor zijn. In de gratis versie kun je al veel ontdekken. Daarnaast heeft Spyfu.com een betaalde versie. Deze doet in grote lijnen hetzelfde als SemRush dat ik in dit artikel bespreek. Als het gaat om een backlink analyse te doen van je concurrenten, dan kun je daarvoor Ahrefs gebruiken, waar veel Google zoekmachine experts enthousiast over zijn. SpyFu vraagt wel om je emailadres, maar je krijgt er veel data voor terug. Doen!

Is SpyFu (Free of Pro) betrouwbaar voor concurrentieanalyse?

SpyFu is een gratis zoekmachineoptimalisatie tool en bekijkt hoe je concurrenten scoren in zoekmachines (op landniveau). Het gaat dus om Google zoekvolumes voor heel Nederland. Dus voor lokale bedrijven, is de tool vooral indicatief. In het algemeen kun je met Spyfu wel per branche zoekwoorden in kaart brengen en zien hoe belangrijke concurrenten daarop scoren. De resultaten van SemRush worden in de (SEO) markt als beter gezien. Dus als je een betaalde tool overweegt, lees dan vooral verder :-).

SEO-concurrentieanalyse toolBetaalde zoekmachineoptimalisatie tool: Semrush voor SEO concurrentieanalyse (zie: kosten in Euro)

SemRush heeft de beste SEO tools om concurrenten te onderzoeken. Afhankelijk van de licentie kost de SEO tool om andere bedrijven te volgen online ongeveer tussen de 99 en de 199 dollar per jaar. SemRush biedt je concurrentieanalyse via een veelzijdige toolkit.

Semrush kosten per 1 februari 2020

Dit zijn de SemRush kosten per type plan (pricing). Je kunt gratis voor 100 pagina’s zien wat de 10 beste pagina’s of zoekwoorden zijn.

Free/gratis:  €    0,0 (crawl van 100 pagina’s, top 10 zoekwoorden weten)
Pro:                €  90.44
Guru:             € 181,80
Business:      € 365,42
Enterprise:  [onbekend]

Free plan Semrush zoekmachineoptimalisatie

Het gratis plan SemRush biedt je het volgende: inzicht in zoekwoordmoeilijkheid, top keywords, vergelijking van domeinkracht en sociale profielen van concurrenten ten opzichte van jouw domein, tabellen en rapporten en zoekwoord suggesties.

Free plan SemRush

Free plan SemRush

Mogelijke SEO concurrentieanalyses online met SemRush:

Je kunt bijna alles ontdekken van je concurrenten door de Dashboards die SemRush. Zowel organisch verkeer als betaald verkeer van concurrerende websites kun je onderzoeken met alle analyse tools van SemRush. Voorbeelden van concurrentie analyses:

 

 

  • Welke SEO zoekwoorden ze gebruiken en hoe ze ermee scoren,
  • Wat zeggen je concurrenten precies op sociale media en hoeveel verkeer trekken ze daarmee aan?.
  • Welke advertenties hebben ze uitgezet, hoeveel heeft dan hen gekost, en hoeveel website verkeer heeft de concurrent.
  • Wat is het marktaandeel van vergelijkbare websites en waar zit overlap in keywords.
  • Welke zoekwoorden zijn nog kansrijk in de markt of branch waarin je zit?
  • Welke advertentieteksten ze precies gebruiken in Adwords en hoeveel ze voor de advertenties betalen.
  • Aan welke eisen moet content gaan voldoen om beter te scoren dan de online artikelen van de concurrenten?

Je kunt dus elke website van je concurrenten onderzoeken met SemRush, mits je deze betaalde tool koopt.

Video: SemRush toolkit voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor concurrentieanalyse (SEO, SEA, webverkeer)

Voordeel SEO concurrentieanalyse

Goed inzicht in het online gedrag van concurrenten geeft je de informatie die je nodig hebt om de marketinginspanningen meer gericht en relevant te maken voor je doelgroepen.

Dat kan concurrentie voordelen opleveren. Zo kan blijken dat een concurrent een succesvolle community heeft opgezet. Het is dan goed om te weten op welk type content deze community goed reageert. En welke lessen je als bedrijf kan leren van de concurrentie.

Online communities kunnen sterk helpen bij brand awareness en ook brand loyalty. Dus hoe beter je weet aan welke eisen je content moet voldoen hoe meer bereik en volgers je zelf kunt bereiken. Je kunt zelfs leren van succesvolle marktpenetratie door je concurrent.

Een goede SEO concurrentieanalyse maken, kan met alle dashboards van SemRush. Online marktonderzoek kan veel inzicht geven.

 

 

SEO strategie van concurrenten analyseren voor eigen contentmarketing

Welke SEO strategie je ook tegenover je concurrenten zet; je krijgt via SemRush advies over zoekwoorden, titels en de te beantwoorden vragen. Zelfs hoeveel woorden je moet gebruiken geeft de SEO tool aan.
Je kunt dus goed inschatten wat je SEO online marketing inspanningen moeten zijn om te weten welke inzet nodig is om op een nummer 1 positie te komen in de Google zoekresultaten.
Vaak moet een artikel daarvoor 2500 of meer woorden hebben (gemiddeld). Dus zoiets maken, is veel schrijf- en SEO-werk…
Zie ook al mijn artikelen over hoger in Google komen.
Succes met WordPress.
Gerben G van Dijk.