Verbeter je WordPress SEO! Structured data toevoegen aan je WordPress website content geeft je een voorsprong. Je doelgroep ziet volledigere zoekresultaten in Google. En dat verhoogt de mate van doorklikken naar je website (CTR). Je kunt structured data toevoegen op twee manieren.

Binnen de code van elke websitepagina (beter te beheren), of extern: via vastleggen meta-data in Google Search Console. Lees hoe beide manieren werken.

  1. Via WordPress structured data plugin (binnen je WordPress website) (AANBEVOLEN)
  2. Via Google Search Console, eenmalig (buiten je WordPress website om)(Snel)

structured-data-testing-tool-google

Waarom structured data toevoegen?

Zie ook mijn SEO tutorial voor WordPress.

Waarom Structured data toevoegen? Dit doe je omdat jij Google nodig hebt. Vaak komt een webbezoeker via Google voor het eerst bij je website uit. Zij zien je naam het eerst verschijnen binnen een zoekoverzicht. In dat zoekoverzicht staat de titel van je pagina en de link naar je pagina. Ze moeten dan nog gaan klikken. Door meer relevante informatie te laten tonen, door Google, kun je die kans op klikken vergroten. Via het toevoegen van Structured Data rondom de inhoud van de pagina, kan Google Rich Snippets gaan samenstellen voor jouw pagina. Je naam als auteur of uitgever, evenementen die je organiseert, of de waardering in sterren van een bepaalde film of boek. Door allerlei elementen (woorden of plaatjes) in je webpagina’s te labellen via de Structured Data testing tool, snapt Google beter wat relevant is voor de samenvatting. Dit verbetert de indexeerbaar voor zoekmachines en SEO.



Rich Snippet voorbeeld

Als het gaat om recepten is dit een Rich Snippet voorbeeld, de vijf sterren maken klikken aantrekkelijker, je Click Through Rate (CTR) neemt zeker toe, omdat de waardering voor je pagina, in dit geval een recept, direct zichtbaar is.

structured-data-google-voorbeeld

Het effect van structured data toevoegen, is dat Google meer informatie kan geven over jouw pagina in de zoekresultaten.

1. WordPress plugin voor structured data invoegen per pagina of bericht (AANBEVOLEN)

Het is aan te bevelen om structured data aan je losse website pagina’s toe te voegen en op die plek ook te blijven beheren. De meeste ‘head or footer injection’ plugins stellen je niet in staat om per pagina of per bericht schema.org code toe te voegen. Deze plugin doet dat wel! Deze WordPress plugin heet ‘WP-seo-structured-data-schema‘ en kun je gratis toevoegen aan je WordPress website.

Hoe werkt de WP SEO structured data schema plugin?

Deze SEO plugin voor metadata toevoegen, plaatst de code voor jou, dus jij hoeft per pagina of bericht alleen maar de juiste begrippen in te vullen. Een praktijkvoorbeeld: dit is wat je ziet in de backend, onder je bericht of pagina (in de WordPress editor):

structured-data-invoer-seo-wordpress-plugin-structured-data

Het is aanbevolen om alle waarden (met een *) in te vullen, maar je kunt ook dingen overslaan. Nadat je het bericht hebt gepubliceerd. Zie je in de broncode dat zoiets als dit is toegevoegd:

json-ld-codevoorbeeld-wp-seo-structured-data-plugin-schema-oirg

Tool voor gestructureerde gegevenstests

Je kunt bovenstaand schema.org script checken door de code in de structured data testing tool van Google te plakken, in het Nederlandsa: tool voor testen van gestructureerde gegevenssets. De gestructureerde gegevenstests toont direct het resultaat van je werk:

tool-voor-gestructureerde-gegevenstests-google

NB. Deze SEO plugin voor markup invoegen is vrij nieuw: weinig support is nog beschikbaar. Maar het werkt wel! Tot zover de uitleg over de SEO plugin ‘wp seo structured data schema’. De volgende methode is minder tijdrovend, maar is lastig te beheren op lange termijn:



2. Structured data eenmalig toevoegen via Google Search Console (buiten je website)(Snel, maar niet aanbevolen)

Gebruik de structured data testing tool van Google. De Rich Snippet testing tool van Google Search Console maakt het je eenvoudig om aan artikelen of producten op je website gestructureerde data te koppelen. Het is een uurtje werk om al je pagina’s te markeren (ik heb zo’n 77 pagina’s). Markeer betekenisvolle elementen op je website via de structured data testing tool. Versterk zo je vindbaarheid, zie ook mijn Google SEO tutorial. Deze blog en video toont je hoe metadata markeren gaat.

Hoe structured data testing tool gebruiken?

Als je je website hebt aangemeld bij Google Search Console, kun je de Structured data testing tool gaan gebruiken. Druk op linkermenu-item: ‘Gegevens markeren’:

structured-data-markeren

Log in bij Google Search Console en ga naar de Structured data testing tool




Structured data toevoegen

Help je WordPress SEO vooruit, laat de Google zoekmachine je content beter begrijpen. Open de tool. Voer steeds een url in. Je klikt daarna op een element (linkerzijde), en je geeft aan welke betekenis erbij hoort. Aan de rechterzijde laat Google zien welke markeringen zijn opgeslagen. Het gaat gemakkelijk, zie voorbeeld:

titel-markeren-snippets-google

Meerdere pagina’s tegelijk markeren

Je kunt aan meerdere pagina’s tegelijk gestructureerde data toevoegen. Gebruik daarvoor deze instelling, zie het plaatje. Dit werkt natuurlijk alleen als het design over je website heen gelijk is. Maar los daarvan, controleer je sowieso alle gestructureerde gegevens nog eens. Dus er kan weinig fout gaan. Het is feitelijk een leuk en eenvoudig klusje geworden, dankzij de Google Search Console.

reeks-markeringen-toevoegen

Video: structured data markering invoegen

Via deze link kun je de Structured data testing tool gebruiken voor markering invoegen. De video laat zien dat je HTML code terugkrijgt van Google. Maar dit hoeft niet meer! Google onthoudt je markup en je hoeft niet opnieuw de HTML aan te passen op je website. Het is dus nog eenvoudiger geworden dan deze video laat zien.

Video, met dank aan: Lead Generation Websites

Wijzigen structured data

Je kunt je structured data wijzigen. Als je een eerste artikel van structured data hebt voorzien, is dit de terugkoppeling van Google Search Console. Op deze pagina kun je artikelen weer openen en aanpassen. Ook kun je op deze pagina starten met nieuwe markup toevoegen bij een volgend bezoek aan de Google webmaster tools.

google-search-console-terugkoppeling-gepubliceerd-markeren

2. WordPress structured data plugin gebruiken

Structured data toevoegen aan je content kan via een speciale WordPress plugin. In de toplijstjes wordt de WP SEO structured data schema plugin genoemd. Binnenkort ga ik uitleggen welke methode het meest aan te raden is. Toevoegen van metadata via Google Search Console of de markup toevoegen op je eigen website via deze Wp-plugin. Mijn eerste gedachte: op langere termijn, lijkt het mij wel beter dat je in WordPress je structured data kunt controleren per bericht: dat geeft je controle. Je kunt dan bij elk nieuw bericht meteen de juiste meta data toevoegen. Dit geeft betere natuurlijke zoekresultaten van Google.

structured-data-plugin-WordPress seo-markup-tool-wordpress

Voor developers: HTML / JSON-LD

Ps. Wil je toch HTML code toevoegen binnen je webpagina’s om Rich Snippets te krijgen? Aanbevolen is dan om JSON-LD structured data markup te gebruiken in je HTML. Dit geeft een overzichtlijk resultaat in de broncode van je website en wordt ook aanbevolen door Google.




Succes met WordPress. Deel dit artikel gerust met anderen. En kijk ook bij de boeken aan de rechterkant. Gerben G van Dijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *