Hoe Schema toevoegen aan WordPress? Verbeter je WordPress SEO! Structured data toevoegen aan je WordPress website content geeft je een voorsprong. Je doelgroep ziet volledigere zoekresultaten in Google. En dat verhoogt de mate van doorklikken naar je website (CTR).
Hoe Schema toevoegen aan WordPress? (=structured data schema.org)
Je kunt gestructureerde gegevens toevoegen op twee manieren. Waarbij de ene manier via een structured data plugin verloopt en de andere manier via Google Search Console. Bekijk ook aanbevolen online marketing software voor webredacteuren en online markteers.Varianten gestructureerde gegevens toevoegen
Het kan op twee manieren. Binnen de code van elke websitepagina (dit is op elke pagina, en dus zo beter te beheren), of extern vastleggen van de gestructureerde gegevens (structured data) via vastleggen van deze meta-data in Google Search Console. Dus via de website van Google.
Lees twee methoden van schema.org toevoegen aan WordPress.
Lees hoe beide manieren werken om structured data toe te voegen aan je WordPress site.
- Via WordPress structured data schema plugin (binnen je WordPress website), dit is een gratis WordPress plugin. Betaald kan ook, via Schema Pro plugin. Deze laatste plugin geeft nog meer controle over je structured data, schema.org, codering van je content.
- Via Google Search Console, eenmalig (buiten je WordPress website om)(Snel)
Waarom structured data toevoegen aan je WordPress website?
Waarom Structured data toevoegen? Dit doe je omdat jij Google nodig hebt. Vaak komt een webbezoeker via Google voor het eerst bij je website uit. Zij zien je naam het eerst verschijnen binnen een zoekoverzicht. In dat zoekoverzicht staat de titel van je pagina en de link naar je pagina. Ze moeten dan nog gaan klikken. Door meer relevante informatie te laten tonen, door Google, kun je die kans op klikken vergroten. Via het toevoegen van Structured Data rondom de inhoud van de pagina, kan Google Rich Snippets gaan samenstellen voor jouw pagina. Je naam als auteur of uitgever, evenementen die je organiseert, of de waardering in sterren van een bepaalde film of boek. Door allerlei elementen (woorden of plaatjes) in je webpagina’s te labellen via de Structured Data testing tool, snapt Google beter wat relevant is voor de samenvatting. Dit verbetert de indexeerbaar voor zoekmachines en SEO.
Rich Snippet voorbeeld
Als het gaat om recepten is dit een Rich Snippet voorbeeld, de vijf sterren maken klikken aantrekkelijker, je Click Through Rate (CTR) neemt zeker toe, omdat de waardering voor je pagina, in dit geval een recept, direct zichtbaar is.
Het effect van structured data toevoegen, is dat Google meer informatie kan geven over jouw pagina in de zoekresultaten.
1. WordPress plugin voor structured data invoegen per pagina of bericht (AANBEVOLEN)
Het is aan te bevelen om structured data aan je losse website pagina’s toe te voegen en op die plek ook te blijven beheren. De meeste ‘head or footer injection’ plugins stellen je niet in staat om per pagina of per bericht schema.org code toe te voegen. Deze plugin doet dat wel! Deze WordPress plugin heet ‘WP-seo-structured-data-schema‘ en kun je gratis toevoegen aan je WordPress website.
Hoe werkt de WP SEO structured data schema plugin?
Deze SEO plugin voor metadata toevoegen, plaatst de code voor jou, dus jij hoeft per pagina of bericht alleen maar de juiste begrippen in te vullen. Een praktijkvoorbeeld: dit is wat je ziet in de backend, onder je bericht of pagina (in de WordPress editor):
Het is aanbevolen om alle waarden (met een *) in te vullen, maar je kunt ook dingen overslaan. Nadat je het bericht hebt gepubliceerd. Zie je in de broncode dat zoiets als dit is toegevoegd:
Tool voor gestructureerde gegevenstests
Je kunt bovenstaand schema.org script checken door de code in de structured data testing tool van Google te plakken, in het Nederlandsa: tool voor testen van gestructureerde gegevenssets. De gestructureerde gegevenstests toont direct het resultaat van je werk:
NB. Deze SEO plugin voor markup invoegen is vrij nieuw: weinig support is nog beschikbaar. Maar het werkt wel! Tot zover de uitleg over de SEO plugin ‘wp seo structured data schema’. De volgende methode is minder tijdrovend, maar is lastig te beheren op lange termijn:
2. Structured data eenmalig toevoegen via Google Search Console (buiten je website)(Snel, maar niet aanbevolen)
Gebruik de structured data testing tool van Google. De Rich Snippet testing tool van Google Search Console maakt het je eenvoudig om aan artikelen of producten op je website gestructureerde data te koppelen. Het is een uurtje werk om al je pagina’s te markeren (ik heb zo’n 77 pagina’s). Markeer betekenisvolle elementen op je website via de structured data testing tool. Versterk zo je vindbaarheid, zie ook mijn Google SEO tutorial. Deze blog en video toont je hoe metadata markeren gaat.
Hoe structured data testing tool gebruiken?
Als je je website hebt aangemeld bij Google Search Console, kun je de Structured data testing tool gaan gebruiken. Druk op linkermenu-item: ‘Gegevens markeren’:
Log in bij Google Search Console en ga naar de Structured data testing tool
Structured data toevoegen
Help je WordPress SEO vooruit, laat de Google zoekmachine je content beter begrijpen. Open de tool. Voer steeds een url in. Je klikt daarna op een element (linkerzijde), en je geeft aan welke betekenis erbij hoort. Aan de rechterzijde laat Google zien welke markeringen zijn opgeslagen. Het gaat gemakkelijk, zie voorbeeld:
Meerdere pagina’s tegelijk markeren
Je kunt aan meerdere pagina’s tegelijk gestructureerde data toevoegen. Gebruik daarvoor deze instelling, zie het plaatje. Dit werkt natuurlijk alleen als het design over je website heen gelijk is. Maar los daarvan, controleer je sowieso alle gestructureerde gegevens nog eens. Dus er kan weinig fout gaan. Het is feitelijk een leuk en eenvoudig klusje geworden, dankzij de Google Search Console.
Video: structured data markering invoegen
Via deze link kun je de Structured data testing tool gebruiken voor markering invoegen. De video laat zien dat je HTML code terugkrijgt van Google. Maar dit hoeft niet meer! Google onthoudt je markup en je hoeft niet opnieuw de HTML aan te passen op je website. Het is dus nog eenvoudiger geworden dan deze video laat zien.
Video, met dank aan: Lead Generation Websites
Wijzigen structured data
Je kunt je structured data wijzigen. Als je een eerste artikel van structured data hebt voorzien, is dit de terugkoppeling van Google Search Console. Op deze pagina kun je artikelen weer openen en aanpassen. Ook kun je op deze pagina starten met nieuwe markup toevoegen bij een volgend bezoek aan de Google webmaster tools.
2. WordPress structured data plugin gebruiken
Structured data toevoegen aan je content kan via een speciale WordPress plugin. In de toplijstjes wordt de WP SEO structured data schema plugin genoemd. Binnenkort ga ik uitleggen welke methode het meest aan te raden is. Toevoegen van metadata via Google Search Console of de markup toevoegen op je eigen website via deze Wp-plugin. Mijn eerste gedachte: op langere termijn, lijkt het mij wel beter dat je in WordPress je structured data kunt controleren per bericht: dat geeft je controle. Je kunt dan bij elk nieuw bericht meteen de juiste meta data toevoegen. Dit geeft betere natuurlijke zoekresultaten van Google.
Voor developers: HTML / JSON-LD
Ps. Wil je toch HTML code toevoegen binnen je webpagina’s om Rich Snippets te krijgen? Aanbevolen is dan om JSON-LD structured data markup te gebruiken in je HTML. Dit geeft een overzichtlijk resultaat in de broncode van je website en wordt ook aanbevolen door Google.
Zie ook mijn SEO tutorial voor WordPress.
Succes met WordPress. Deel dit artikel gerust met anderen. En kijk ook bij de boeken aan de rechterkant. Gerben G van Dijk.
- Foto’s versturen en grote bestanden versturen via gratis tool WeTransfer.com (handleiding NL) - 24 oktober 2024
- Maak gratis AI foto met één van deze free tools voor creatie van realistische A.I. foto’s - 19 juni 2024
- AI muziek maken voor 10 Euro met Suno.com als muziekgenerator (A.I. handleiding) - 2 juni 2024