Een goede artikel titel bedenken was nog nooit zo gemakkelijk. Via zoekwoorden toont BuzzSumo je de meest gedeelde titels op social media. Weet dus wat scoort. Je kunt ook via Adwords de juiste zoekwoorden achterhalen. Bekijk ook mijn diensten: webredactie, content coaching en SEO-diensten Utrecht.

Hoe een artikel titel bedenken die hoog scoort in sociale media?

Het blijft natuurlijk altijd een gok wat goede titels zijn voor sociale media. Ik heb twee strategieën om tot de meest ideale artikel titels te komen, waarbij je niet alleen vaart op je creativiteit maar ook op het uittesten van artikel titels.

Vooraf artikel titel bedenken en testen voor sociale media

Een handige tip is om je zoekwoorden, maar dan vertaald naar het Engels, te pre-testen in BuzzSumo. Op basis van de zoekwoorden die je in gedachten hebt, toont BuzzSumo je de meest aantrekkelijke titels in relatie tot het aantal delingen op social media. Je ziet meteen welke type titels het meest gedeeld zijn op sociale media (in het Engels taalgebied) en je kunt principes hiervan toepassen op je eigen artikel titel. Let erop dat je titel nog wel beantwoordt aan het Nederlandse taalgevoel. Veel Engelse termen zijn niet gunstig voor je artikel in de Nederlandse taal. Google toont webbezoekers die alleen Engelse termen invullen vaak ook alleen Engelse blogberichten.

Daglimiet van titel checker omzeilen

Vervelend is dat BuzzSumo een daglimiet stelt aan het gratis gebruik. Dit omzeil je door te surfen op internet via een virtueel IP adress dat afkomstig lijkt van een ander land. Installeer de app Tunnelbear op je smartphone (of zelfs op je PC) om dit mogelijk te maken. Je kunt zo dus switchen vanuit welk land je virtueel en anoniem surft, zodat je meer kansen krijgt om de beste artikel titels te bedenken in de Engelse taal. Om daarna zelf een goede titel te bedenken. Ik heb dit ook maar gehoord hoor. :-)

Achteraf artikel titel bedenken en testen voor social media

Heb je meerdere goede titels bedacht? En dekken je artikel titels de lading? Ik heb twee methodes om de beste titels te kiezen voor je artikelen. De eerste methode is handmatig: een proef-op-de-som methode. De tweede wordt nog niet veel toegepast, maar werkt als titeltester binnen je eigen website (niet via sociale media).

1. Proef op de som: sociale media titel testing

Een beproefde methode is vervolgens om je artikelen onder verschillende titels te verspreiden. Bijvoorbeeld via Twitter. Bij het inplannen van je titels, gebruik je dan steeds dezelfde tijdslots in de week om daarin de verschillende artikel titels te testen. Betaalde software tools om LinkedIn updates en tweets regelmatig in te plannen, zijn Hootsuite (voor verspreiden vooral) en Obi4wan (ook voor webmonitoring en webcare), tekstschrijver Tom Daalderop gebruikt er als freelancer Postfity voor. Bekijk later je Twitter statistieken en je weet welke titels het meest zijn gedeeld op sociale media. Daardoor weet je dus wat je ideale blogtitel zou moeten zijn en kun je de beste blogtitel als vaste titel gaan nemen voor je artikel. Het is misschien wat werk, maar al je schrijfwerk verdient toch meer zichtbaarheid?

2. Titels testen zoals deze binnen je WordPress website getoond worden

Via de gratis WordPress plugin Title Experiments Free kun je meerdere titels toevoegen aan één artikel. Zo kun je dus A/B testen doen op basis van twee of meer titels. De titel test tool meet feitelijk alleen binnen je website. Je gebruikt waarschijnlijk ook de Yoast SEO plugin. De titel die je daar in hebt geplakt (in de snippet), verschijnt in de Google resultaten en wisselt dus niet als je de Title Experiments Free Plugin gebruikt. Ook als je een post/bericht titel normaal gesproken verandert, verandert je titel pas voor Google als je ook binnen de Yoast plugin een nieuwe titel hebt gezet (in de snippet onderin je bericht). Gebruik je daarentegen (ook) de Similar posts plugin dan kun je dankzij de Title Experiments plugin steeds andere titels vinden in de ‘gerelateerde berichten link lijst’ onder elk van je berichten. Het is dus wel degelijk mogelijk, om over tijd heen, te testen welke titel op jouw website meer kliks verzamelt dan een andere titel. Als je deze methode kiest, hoef je niet via sociale media uit te testen. Zie 1.

Algemene tips voor goede titel bedenken

Zet een zoekwoord in de titel; uiterst links

Het zoekwoord dat het meest belangrijk is voor je artikel, en de vervolgconversie, zet je voorin je titel. Gebruik eventueel Google Trends om af te wegen welke woorden populair zijn op het internet (Stel in op Nederland). Laten we even net doen of het zoekwoord: Maarschalkerweerd is.

Beperk je titel tot 55-60 tekens (4 woorden)

Bedenk niet te korte titels en ook niet te lange. 55 á 60 tekens inclusief spaties. Voorbeeld van een goede lengte:
Maarschalkerweerd wint voetbalprijs met 1 punt verschil

Een goede titel dekt de lading

Zorg dat de titel concreet, duidelijk en informatief is. Je weet meteen waarover het gaat. Dus niet:
Team Maarschalkerweerd staat versteld van miniem verschil

Een titel maakt nieuwsgierig en roept tot actie op

Een stap verder gaat nog de activerende titel die prikkelt en overdrijft. Voorbeeld:
Trainer bijt in gras na bizarre voetbalzege Maarschalkerweerd

Een goede titel bekt lekker

En goed bedachte titel klinkt ook nog eens lekker in de oren (als je hardop uitspreek). Denk aan  rijmklanken:
Maarschalkerweerd passeert elftal op één lullig voetbalpuntje.

Tot slot, promoot altijd voortdurend je content en lees mijn tips, hoe goed of slecht je artikel titel ook is. :-)
Succes met WordPress. Bedankt voor delen. Dit stel ik echt op prijs!

Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem