Verbeteraar online dienstverlening & SEO adviseur, regio Utrecht | Portfolio

Gerben G van Dijk is verbeteraar van online dienstverlening. Als online specialist, contentdesigner en SEO adviseur werkt hij in de regio Utrecht. Hij bedenkt en optimaliseert graag content (tekst, foto, video en sociale media). Hij is bekend met programma’s van Adobe, zoals Photoshop en Adobe Premiere pro. En ook met Obi4wan, Google Analytics, Google Search Console en bijvoorbeeld Keywordtool Ubersuggest van Neil Patel.

Los van content op zichzelf, gaat zijn interesse de laatste jaren uit naar het verbeteren van de online dienstverlening en ICT. Hij is bekend met toptaken (GerryMcGovern), actiegerichte content (Gebruikercentraal.nl) en Contentdesign (Wiep Hamstra). Daarbij heeft hij ervaring bij professionele webredacties zoals Rijkswaterstaat, FNV, De Vrije Universiteit en University Breda. Met recht is hij een online specialist of senior webredacteur.

Gerben G van Dijk is bedrijfskundig opgeleid (HBO-MER), heeft een graad in Marketing en Communicatie (Nima B) en is op de hoogte van online trends. Hij schakelt zowel vanuit inzicht in websites als vanuit inzicht in de omgeving. De interne omgeving: de organisatie, maar vooral de stakeholders en doelgroepen buiten de organisatie.

Tot slot schrijf hij duidelijke teksten, waar nodig zet hij B1-webteksten in. En kan hij, samen met opdrachtgevers, ook long-copy teksten schrijven. Daarnaast deelt hij graag kennis via handleidingen. En via deze blog natuurlijk :-)

Bekijk mijn online portfolio aan de hand van 10 invalshoeken:

gerben-webredacteur-payroll-payrolling-inhuren-Utrecht

Artikel voor een vakblad…

Voor Computable schreef ik een artikel over ziekenhuis met vooruitstrevende EPD software (PDF). Het is mijn aanpak om eerst met de redactie van een blad te overleggen en zo wat sparren over de eerste ideeën. Dat geeft extra betrokkenheid.

tekstschrijver-voor-blogs-directeur-blog-tekstschrijver

Vlog format in Adobe Premiere Pro CC2017

Het is eenvoudig om korte filmpjes in te spreken. Het format stelde ik samen op basis van de bestaande huisstijl. Elke keer dat iemand een filmpje insprak van 2 minuten. Kon het gewoon in dit format geplakt worden. Zo wordt contentcreatie snel mogelijk en kun je snel teksten verrijken met korte video’s met impact.



Vlogtitel: Is ADHD gewoon jongensgedrag? Dr. Nanda Rommelse over Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Bekijk tekstversie en wetenschappelijke bron van deze vlog

Video maken met personen

Een video maken waarin een persoon wordt geïnterviewd, betrekt mensen bij de boodschap en verkleind de afstand om echt kennis te maken. Zie de video.

Video maken van bijeenkomst

Bekijk de video over een marketingbijeenkomst die ik in beeld bracht. Maar ik film en monteer bijvoorbeeld ook een leuke theateract voor een vertrekkende collega. Het is gewoon zo dat je band opbouwt met iedereen waarmee je veel samenwerkt. En het is leuk om ook aandacht te hebben voor de leuke momenten op het werk.

Vlog maken om een verhaal te vertellen

Soms maak ik zelf wat mee. Zoals mijn 200 kilometer schaatsen op de Weissensee. Zie ook de video op deze pagina.

Radiofragment kiezen en online delen (als video)

Onhandig als een radiointerview niet terug te luisteren is. Audio met stilstaand beeld is dan de oplossing. Gewoon een video. Hierbij nog wel een animatie die het tijdsverloop laat zien.

Google maps kaart maken

Jarenlang had ik duizenden bezoekers op dit blog, alleen maar om te weten hoe je een Google maps kaart op je website kan plaatsen. Zie bericht: adressen weergeven op kaart.  Ik vind het leuk om mensen zo te kunnen helpen. Nog steeds zijn er berichten op dit blog met meer dan 1000 bezoekers per maand! Tot 7.500 duizend.



11234

 Video / vlog maken en monteren

Het is leuk om zelf korte filmpjes te maken. En er ook wat uitleg over te geven. Zie ook de artikelen op dit blog over eenvlog maken en een podcast maken. Mijn blogs zijn zo geschreven dat de inhoud praktisch bruikbaar is.

2. Webtechniek en CMS: toptaken website inrichten

Ik kan met elk CMS overweg. Voor CZO heb ik de website verbeterd. Maar eigenlijk veel meer dan dat. Veel teksten waren niet te vinden. En zeer moeilijk te lezen. Naast helder schrijven en overal plaatsen van tussenkoppen tussen alinea’s van 5 zinnen, was de hele menu-structuur niet bepaald handig. De website heb ik veranderd, en dan ook de homepage. Door toptaken vast te stellen. Door vanuit de doelgroep te denken, is de website veel beter te gebruiken. En dat geeft betere service aan klanten en veel minder telefoontjes…
.

toptaken homepage van het czo 2018 portfolio Gerben G van Dijk

Porfolio voorbeeld: beste Footer voor website

Ik stel mezelf de vraag: “Kunnen mensen alles vinden op de site?”. Een footer beter inrichten kan dan ook helpen. En natuurlijk is ook de zoekfunctie in een website onontbeerlijk! Zie plaatje:

Foo

HTML code aanpassen, zodat het wél kan

Hoe kun je een download aanbieden via een plaatje? Voor mij is HTML code geen probleem. Meer HTML voorbeelden.

Deze code werkt, zie het resultaat rechts.Link-image-html-code



.link-image-html-plaatje

3. Mensen meenemen in de organisatie, plannen maken en delen, uitleg geven

Isseu-analyse-Obi4wan-IGZ

4. Nieuwsbrief aantrekkelijk maken

Niet alleen delen wat er speelt, maar ook conversie halen uit de nieuwsbrief is waar ik altijd op let. Dus… Actieve koppen en links!

Doe mee -enquete

5. Beeld en content laten aansluiten

Tekst en beeld moeten elkaar versterken. Zie die voorbeeldje van een website. Zie ook mijn bericht gratis fotobanken.

webredactie inloopochtend

6. Structuur en indeling website

Voorbeeld ordening via een tabel

Soms wil je dingen toch naast elkaar hebben op een webpagina. Dit kan via een tabel. De contactgegevens rechts hebben een tabelvorm.
Meer over tabellen.



Contact-tabel

7. omgevingsanalyse via Obi4wan en inplannen sociale media updates

Ik maak bij landelijk nieuws een issue-analyse via Obi4wan. Dit helpt communicatieadviseurs bij een snelle over wat er speelt bij doelgroepen.

Linkedin updates inplannen

Via verschillende tools kun je sociale media updates doen. Denk aan Hootsuite, Obi4wan of Coosto. Portfolio voorbeeld:

zorga

8. Bijdragen aan beheer en websiteontwikkeling

Portfolio: voorbeeld ICT melding website

Asana-voorbeeld-gebruik-beheer-website-via-asana

9. Meedenken met collega

Cruciaal in mijn rol vind ik het meedenken met andere professionals in de organisatie over hoe zij hun doelen kunnen bereiken. Dit wordt alom gewaardeerd door mijn collega’s.

gratis-feedback-website

10. Initiatief nemen: geen probleem!

Ik stap gemakkelijk op mensen af. Leg de contacten die nodig zijn. Denk altijd over wat nog gebeuren moet of wenselijk zou zijn. Zo sta ik er wel in!

Bedankt voor het lezen van mijn webredactie portfolio!

Nieuwsbrief-banner-volg-Gerbengvandijk-blog-over-WordPress-en-webredactie