Website content maken & SEO | Portfolio Gerben
Gerben G van Dijk is verbeteraar van online dienstverlening. Als online specialist, contentdesigner en SEO adviseur werkt hij in de regio Utrecht. Hij bedenkt en optimaliseert graag content (tekst, foto, video en sociale media). Hij is bekend met programma’s van Adobe, zoals Photoshop en Adobe Premiere pro. En ook met Obi4wan, Google Analytics, Google Search Console en bijvoorbeeld Keywordtool Ubersuggest van Neil Patel.
Los van content op zichzelf, gaat zijn interesse de laatste jaren uit naar het verbeteren van de online dienstverlening en ICT. Hij is bekend met toptaken (GerryMcGovern), actiegerichte content (Gebruikercentraal.nl) en Contentdesign (Wiep Hamstra). Daarbij heeft hij ervaring bij professionele webredacties zoals Rijkswaterstaat, FNV, De Vrije Universiteit en University Breda. Met recht is hij een online specialist of senior webredacteur.
Gerben G van Dijk is bedrijfskundig opgeleid (HBO-MER), heeft een graad in Marketing en Communicatie (Nima B) en is op de hoogte van online trends. Hij schakelt zowel vanuit inzicht in websites als vanuit inzicht in de omgeving. De interne omgeving: de organisatie, maar vooral de stakeholders en doelgroepen buiten de organisatie.
Tot slot schrijf hij duidelijke teksten, waar nodig zet hij B1-webteksten in. En kan hij, samen met opdrachtgevers, ook long-copy teksten schrijven. Daarnaast deelt hij graag kennis via handleidingen. En via deze blog natuurlijk :-)
Bekijk mijn online portfolio aan de hand van 10 invalshoeken:
Artikel voor een vakblad…
Voor Computable schreef ik een artikel over ziekenhuis met vooruitstrevende EPD software (PDF). Het is mijn aanpak om eerst met de redactie van een blad te overleggen en zo wat sparren over de eerste ideeën. Dat geeft extra betrokkenheid.
Vlog format in Adobe Premiere Pro CC2017
Het is eenvoudig om korte filmpjes in te spreken. Het format stelde ik samen op basis van de bestaande huisstijl. Elke keer dat iemand een filmpje insprak van 2 minuten. Kon het gewoon in dit format geplakt worden. Zo wordt contentcreatie snel mogelijk en kun je snel teksten verrijken met korte video’s met impact.
Vlogtitel: Is ADHD gewoon jongensgedrag? Dr. Nanda Rommelse over Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
Bekijk tekstversie en wetenschappelijke bron van deze vlog
Video maken met personen
Een video maken waarin een persoon wordt geïnterviewd, betrekt mensen bij de boodschap en verkleind de afstand om echt kennis te maken. Zie de video.
Video maken van bijeenkomst
Bekijk de video over een marketingbijeenkomst die ik in beeld bracht. Maar ik film en monteer bijvoorbeeld ook een leuke theateract voor een vertrekkende collega. Het is gewoon zo dat je band opbouwt met iedereen waarmee je veel samenwerkt. En het is leuk om ook aandacht te hebben voor de leuke momenten op het werk.
Vlog maken om een verhaal te vertellen
Soms maak ik zelf wat mee. Zoals mijn 200 kilometer schaatsen op de Weissensee. Zie ook de video op deze pagina.
Radiofragment kiezen en online delen (als video)
Onhandig als een radiointerview niet terug te luisteren is. Audio met stilstaand beeld is dan de oplossing. Gewoon een video. Hierbij nog wel een animatie die het tijdsverloop laat zien.
Google maps kaart maken
Jarenlang had ik duizenden bezoekers op dit blog, alleen maar om te weten hoe je een Google maps kaart op je website kan plaatsen. Zie bericht: adressen weergeven op kaart. Ik vind het leuk om mensen zo te kunnen helpen. Nog steeds zijn er berichten op dit blog met meer dan 1000 bezoekers per maand! Tot 7.500 duizend.
Video / vlog maken en monteren
Het is leuk om zelf korte filmpjes te maken. En er ook wat uitleg over te geven. Zie ook de artikelen op dit blog over een vlog maken en een podcast maken. Mijn blogs zijn zo geschreven dat de inhoud praktisch bruikbaar is.
2. Webtechniek en CMS: toptaken website inrichten
Ik kan met elk CMS overweg. Voor CZO heb ik de website verbeterd. Maar eigenlijk veel meer dan dat. Veel teksten waren niet te vinden. En zeer moeilijk te lezen. Naast helder schrijven en overal plaatsen van tussenkoppen tussen alinea’s van 5 zinnen, was de hele menu-structuur niet bepaald handig. De website heb ik veranderd, en dan ook de homepage. Door toptaken vast te stellen. Door vanuit de doelgroep te denken, is de website veel beter te gebruiken. En dat geeft betere service aan klanten en veel minder telefoontjes…
.
Ik stel mezelf de vraag: “Kunnen mensen alles vinden op de site?”. Een footer beter inrichten kan dan ook helpen. En natuurlijk is ook de zoekfunctie in een website onontbeerlijk! Zie plaatje:
HTML code aanpassen, zodat het wél kan
Hoe kun je een download aanbieden via een plaatje? Voor mij is HTML code geen probleem. Meer HTML voorbeelden.
Deze code werkt, zie het resultaat rechts.
.
3. Mensen meenemen in de organisatie, plannen maken en delen, uitleg geven
- Voorbeeld: instructievideo voor medewerkers: foto op maat snijden
4. Nieuwsbrief aantrekkelijk maken
Niet alleen delen wat er speelt, maar ook conversie halen uit de nieuwsbrief is waar ik altijd op let. Dus… Actieve koppen en links!
5. Beeld en content laten aansluiten
Tekst en beeld moeten elkaar versterken. Zie die voorbeeldje van een website. Zie ook mijn bericht gratis fotobanken.
6. Structuur en indeling website
Voorbeeld ordening via een tabel
Soms wil je dingen toch naast elkaar hebben op een webpagina. Dit kan via een tabel. De contactgegevens rechts hebben een tabelvorm.
Meer over tabellen.
Ik maak bij landelijk nieuws een issue-analyse via Obi4wan. Dit helpt communicatieadviseurs bij een snelle over wat er speelt bij doelgroepen.
Linkedin updates inplannen
Via verschillende tools kun je sociale media updates doen. Denk aan Hootsuite, Obi4wan of Coosto. Portfolio voorbeeld:
8. Bijdragen aan beheer en websiteontwikkeling
Portfolio: voorbeeld ICT melding website
9. Meedenken met collega
Cruciaal in mijn rol vind ik het meedenken met andere professionals in de organisatie over hoe zij hun doelen kunnen bereiken. Dit wordt alom gewaardeerd door mijn collega’s.
10. Initiatief nemen: geen probleem!
Ik stap gemakkelijk op mensen af. Leg de contacten die nodig zijn. Denk altijd over wat nog gebeuren moet of wenselijk zou zijn. Zo sta ik er wel in!
Bedankt voor het lezen van mijn webredactie portfolio!
- Bel mij gerust op: 06-23661106 (of SMS) of
- mail Gerben G van Dijk