Nieuwsbrief software tips tools enieuwsbrief versturen

Wat is de beste nieuwsbrief software 2023 of wat is het beste nieuwsbrief programma 2023 voor het maken en versturen van een Nederlandstalige nieuwsbrief die voldoet aan de GDPR/AVG privacyrichtlijnen? Webredactie blog geeft je het overzicht van de beste email marketing of mailing programma’s van dit jaar, zowel gratis als betaald.

Of je nu een nieuwsbrief wilt versturen die puur informatief is, of specifiek gericht op e-commerce, dit bericht biedt een scala aan keuzes uit verschillende betaalde en gratis nieuwsbrief programma’s. Bekijk de opsomming van tools:

Beste nieuwsbrief programma 2023 voor Nederland

Welk beste nieuwsbrief programma 2023 heeft jouw voorkeur als het gaat om het maken en verzenden van je eigen nieuwsbrieven, geïntegreerd met WordPress of jouw webshop CMS? Lees de overwegingen voor elke top nieuwsbrieven software. Later in dit artikel vind je ook nog 50 waardevolle tips voor effectieve email marketing.

Wat is de beste nieuwsbrief software / email marketing software 2023?

Het regelmatig creëren van een digitale nieuwsbrief kan tijdsintensief zijn, ongeacht de kwaliteit van de beste email software 2023 die je kiest. Het samenstellen, nauwkeurig controleren en optimaliseren van je online mailing is een taak die precisie en toewijding vereist. Daarom deze tip: Voordat je je nieuwsbrief verzendt, print het uit en lees het zorgvuldig door om eventuele fouten te voorkomen. Als dit teveel moeite is, kun je beslissen om een email marketing bureau in te schakelen, maar in veel gevallen kun je prima nieuwsbrieven ontwerpen met één van deze programma’s:

Gratis nieuwsbrieven software / email marketing software 2023

  • Laposta (uitspraak: La Posta) is een Nederlands bedrijf die zowel veel klanten heeft in de non-profit als in de profitsector. Het is 100% zeker dat alle data binnen Europa blijft, zodat je organisatie voldoet aan de AVG. Het is handig als je een nieuwsbrieventool hebt waarbij lezers zichzelf kunnen inschrijven via een (corporate) webpagina. Je kunt gratis e-mails versturen tot aan 2000 ontvangers. Laposta is de beste nieuwsbrieven software voor relatiebeheer / nieuwsbrieven versturen aan contacten. Wat deze emailsoftware als beste doet, is de online nieuwsbrieven ook echt in de inbox van je ontvangers te laten landen. Dit voorkomt dat  je contactenlijst je nieuwsbrieven gaat bouncen. Je post krijgt niet het label ‘spam’, omdat ook deze techniek, net zoals het gebruikersgemak, goed is geregeld.
  • Mailchimp nieuwsbrieven tool (gratis tot 2000 inschrijvers). Je kunt een inschrijfformulier voor je eigen nieuwsbrief vanuit Mailchimp embedden op je website. Een combinatie is mogelijk met de Thrive Leads plugin om meer inschrijvingen te genereren via pop-ups, bijvoorbeeld als de bezoeker vertrekt vanaf je website. Je kunt dan nog de nieuwsbrief inschrijving aanbieden, zie bericht)
  • Mailerlite e-mailmarketing tool, gratis nieuwsbrieven tool aan 100o ontvangers. Dus je gaat eerder moeten betalen dan bij Laposta.
  • PHP List Nieuwsbrieven tool tot 300 inschrijvers, gratis. Zie ook ‘Pricing’.

Betaalde nieuwsbrieven software / nieuwsbrieven programma’s (gratis en betaalde) 2023

Dit zijn opties voor non-profit organisaties en daaronder duurdere opties voor meer marketing en ecommerce doelstellingen:

  • Laposta is een Nederlands bedrijf. Dus je houdt je data binnen Europa voor de AVG.
  • Mailchimp nieuwsbrieven tool Amerikaans. (10$ de maand bij meer dan 2000 mailinschrijvingen)(ook te combineren met Hootsuite social media monitoring), tool voorziet alleen niet in blokje op je site voor inschrijven op de nieuwsbrief; het feitelijk inschrijven op de nieuwsbrief gaat op domein van Mailchimp, zie verder. Eventueel kun je wel content kado geven, na afgeven e-mailadres via de bedankpagina vanuit Mailchimp. Dit is dan bijvoorbeeld de link naar de beloofde video (op Youtube, of verstopt op Vimeo). Het leren begrijpen van Mailchimp kan je twee dagdelen kosten. (Combinatie mogelijk met Thrive Leads plugin om meer inschrijvingen te genereren, zie bericht)
  • MailerLite Amerikaans. Marketinggericht. Dit is de beste e-mailmarketing software qua marketingdashboards. Via drag & drop maak je nieuwsbrieven op basis van bestaande designs en heeft het mooie inschrijfformulieren. Autorespondermails zijn gemakkelijk in te stellen. A/B tests zijn ook mogelijk en de statistieken, clickmaps en survey opties zijn toegankelijk in het beheer dashboard. De servers zijn gehost in de EU.
  • GetResponse (Nederlandstalig bedrijf, voor automatische e-mails, landingpagina’s en marketing, vanaf 13 Euro de maand, vanaf 1000 klanten).
  • Reloadify. Voor online winkels. Webshop eigenaren zoeken vaker naar speciale e-mail software, met extra functies (zie uitleg in webbinar/demo). Zoals de mailing software van Reloadify die integreert met de meest populaire webshop CMS’en: Lightspeed, Magento, Woocommerce of Shopify. Reloadify profileert zich als een winstgevende mailingservice; dit klopt natuurlijk alleen als je de mogelijkheden benut om je omzet als webshop te verhogen. Naast  algemene, informatieve nieuwsbrieven, kun je (segmenten) klanten ook specifieke aanbiedingen doen, A/B testen uitvoeren en afgehaakte klanten proberen terug te halen. Het komt voor dat klanten hun winkelmandje vol achterlaten zonder goede reden. Hen daarop attenderen, kan dan hogere omzet en herhaalaankopen opleveren. Je betaalt per klant hetzelfde. Duidelijk. Ze staan in deze lijst omdat ze in Groningen zitten (Nederland). Dus een Nederlandse helpdesk. Internationaal heb je ook Klaviyo.com (niet de Lightspeed integratie) en Copernica als alternatief. Zie ook artikel over vertalen van je website (mbt. Woocommerce).
  • Aweber (vanaf 19$) p.m. in combinatie met WordPress, handig voor internetbusiness. Duurder, maar betere statistiek. (Combinatie mogelijk met Thrive Leads plugin om meer inschrijvingen te genereren, zie bericht)
  • Convertkit, (vanaf 29 Dollar, 1000 gesegmenteerde ontvangers) E-mailmarketing automatiseringstool om specifieke doelgroepen te benaderen op juiste moment en met juiste onderwerp. Goede combinatie met WordPress).
  • Drip, email tool waarbij je ook een CRM opbouwt en diepgaande analyses kunt maken van hoe nieuwsbrieven gelezen worden. Tot 2500 gebruikers kost deze tool 49 dollar per maand.
  • Mailmerge Google Docs en Gmail. Aweber is ingewikkeld in gebruik, Mailchimp is wel iets gemakkelijker, maar als je er niet vaak mee werkt, werkt low tech ook. Zonder opmaak, kan een keuze zijn. Gewoon e-mail. Afmelden met één klik zal niet gaan, maar iemand die je post niet wil ontvangen, stuurt gewoon een mailtje retour: haal me uit de lijst.
  • Campaign Monitor ($9 per maand bij < 300 ontvangers), gevestigde naam voor professionele organisaties (Combinatie mogelijk met Thrive Leads plugin om meer inschrijvingen te genereren, zie bericht)
  • YMLP plugin om mensen set aan standaard mails te sturen na inschrijven op je website (‘autoresponders’). Dit vertrouwde emailsysteem kost Euro 3,75 per maand zonder maximum aan emailadressen, en is zelfs gratis voor 1000 mails per maand… Geen buil aan vallen. Ook geschikt dus voor opmaak van je Nieuwsbrieven. Als je Euro 5 betaald, krijg je ook de statistieken erbij. Zodat je weet hoe het openingspercentage is en wat goed gelezen wordt.
  • Yourzine, dit is een groot email marketingbureau aan wie je nieuwsbrieven maken en versturen aan kunt uitbesteden.
beste nieuwsbrieven software webredactieblog Laposta Mailerlite mailschip tools nieuwsbrief versturen

Nieuwsbrief software om je enieuwsbrief professioneel mee te versturen

Hoe maak ik een email nieuwsbrief?

In het kort een procedure voor nieuwsbrief samenstellen en versturen (zonder fouten). Verder vind je op YouTube een tutorial La Posta en Mailchimp over hoe maak ik een nieuwsbrief.

Hoe maak ik een nieuwsbrief in La Posta? (nieuwsbrieven email programma)

Bekijk deze video op YouTube:

Hoe maak ik een nieuwsbrief in Mailchimp?

Bekijk deze video op YouTube.

Procedure over hoe nieuwsbrief samenstellen zonder fouten

Nieuwsbrieven samenstellen kan meer tijd kosten dan je denkt. Met passen en met meten, wordt de meeste tijd versleten. Op het politieke proces kun je al tijd besparen. Zorg dat één iemand verantwoordelijk is voor goedkeuring van je eindversie.

In het kort: begin op tijd met kopij verzamelen. Beperk een nieuwsbrief tot 5 berichten. Ouderwetse woorden mijden? Herschrijf dan alleen de eerste alinea, zet er ‘Lees meer’ onder. Plak de rest van de tekst in een PDF-bijlage waar je vanuit de digitale nieuwsbrief naartoe linkt. En dan beginnen de checks waar je geen haast bij moet hebben.

Nieuwsbrief checken

Als de inhoud akkoord is:

  • check je alle links vanuit de preview.
  • Lees alles nogmaals.
  • Check of je de juiste verzendlijst koos.
  • En dan de nieuwsbrief inplannen.

Een goed verzendtijdstip is naar mijn inzichten maandag en donderdag om 12.15 uur. Ook een zaterdag kan goed uitpakken!

Wat moet het beste nieuwsbrieven programma opleveren?

Naast gemak, moet een professionele nieuwsbrief tool je vooral een juist proces van inschrijvingen en afmeldingen geven. Het goed omgaan met GDPR en AVG-toestemmingen is al een pak van je hart als dit goed is geregeld, maar let vooral ook op deze gevoelige zaken als je de beste nieuwsbrieven programma uitzoekt op de lange termijn. Dat voorkomt irritaties:

Optimaal gebruiksgemak:

Kies een tool voor snel nieuwsbrieven samenstellen, ontwerp je deze naar je smaak en verstuur je ze naar je gehele mailinglijst. Daarom zijn bekende namen zoals Mailchimp en LaPosta hiervoor ook de beste software leveranciers.

Prettige en professionele nieuwsbrieven workflow:

Of je nu opteert voor een gratis mailingprogramma of besluit te investeren in premium nieuwsbrief software, een degelijk platform automatiseert het gehele proces van aanmeldingen tot uitschrijvingen. Je leeft daarmee de AVG privacywet na (GDPR) en je biedt de ontvangers van je mailings de vrijheid om zich op elk gewenst moment uit te kunnen schrijven.

Nieuwsbrieven software integraties

De beste nieuwsbriefsoftware 2023 biedt naadloze integratieopties met populaire Content Management Systemen zoals WordPress, Drupal of Typo3. Dit stelt je in staat om je content probleemloos te synchroniseren en je abonnees consequent te informeren. Nieuwsbrieven nasturen en items opnieuw gebruiken, maken zo’n tool onmisbaar.

Analytische Inzichten van het lezersgedrag en groter bereik van nieuwsbrieven

Geavanceerde nieuwsbrieftools verschaffen je gedetailleerde analyses over de prestaties van je verzonden e-mails. Deze data omvat open-ratio’s, klikfrequenties en andere cruciale, nieuwsbrief statistieken om te bekijken, zodat je de marketing en communicatie strategieën steeds verder kunt verfijnen.

Gratis nieuwsbrieven templates en hoog gebruikersgemak.

Met een professionele nieuwsbriefgenerator krijg je de keuze uit een scala aan stijlvolle en professioneel vormgegeven templates. Dit geeft je nieuwsbrieven een verzorgde uitstraling heeft, zonder dat je een designer hoeft te zijn.

Overzichtelijke doelgroepen segmentatie

Sommige premium nieuwsbriefsystemen bieden de mogelijkheid om je abonneelijst te segmenteren. Hiermee kun je e-mails specifiek afstemmen op subgroepen binnen je totale publiek, voor meer doelgerichte communicatie. Populair is ook hier het Mailchimp en het La Posta nieuwsbrieven programma die je online gebruikt en niet hoeft te downloaden.

Beste nieuwsbrieven software 2023 met A/B-testopties:

Wil je weten welke nieuwsbrief koppen of e-mailcontent het meest aanslaan? De meeste gebruikersvriendelijke nieuwsbrieven software heeft ook ingebouwde A/B-testfunctionaliteiten, die je in staat stellen om te experimenteren en de meest effectieve content te identificeren.

Beste nieuwsbrief software Nederland met ingebouwde vertaalmogelijkheden

Dat nieuwsbrieven software in meerdere talen nieuwsbrieven kan opstellen, is minder belangrijk dan vroeger. Door ChatGPT van Open AI te gebruiken als alternatief voor Google Translate, kun je rekenen op een geavanceerde vertaalmogelijkheid die de context van je nieuwsbrieven nog beter begrijpt, wat leidt tot meer natuurlijke en begrijpelijke vertaling voor je lezers. Toch is het een eis die je kunt meenemen in het kiezen van een goed nieuwsbrieven programma.

Gezien deze wensen en eisen, vind ik de La Posta nieuwsbrieven programma het beste.

Geeft een andere nieuwsbrief versturen tool een hogere openings ratio?

In de non-profit (kunst, gezondheidszorg, welzijn, zorg, overheid) is een openingsrate van 25%-45% normaal. Als je dit laag vindt, ligt dit toch niet aan de kwaliteit van je nieuwsbrieven programma dat je kiest. Een lage openingsratio open rate kan verschillende oorzaken hebben, zoals te frequente e-mails of weinig boeiende onderwerpregels. Ook het ontwerp kan mogelijk minder aanspreken (al kun je een nieuwsbrief uitprinten en het mensen gewoon voorleggen!).

Hier zijn enkele tips om je nieuwsbrieven tekst en/of opmaak te verbeteren:

  1. Actieve Titels: Maak je titel actief en boeiend door woorden zoals “Lees” of “Bekijk” toe te voegen. Dit kan het interesse van je lezers wekken.
  2. Boeiend Onderwerp: Probeer een prikkelend onderwerp te kiezen dat relevant is voor je lezers. Een goede onderwerpregel trekt de aandacht en spoort aan om de e-mail te openen.
  3. Duidelijke inhoudsopgave of belofte: het is voor lezers prettig om te lezen wat de onderwerpen zijn, of dat je in de introductie schets wat lezers kunnen verwachten van je nieuwsbrief.
  4. Mooi en rustig ontwerp: zorg dat de nieuwsbrief professioneel oogt en rustig overkomt. Gebruik geen schreeuwende teksten of schreeuwende kleuren in plaatjes.
  1. Gerichte Segmentatie: Gebruik je nieuwsbrief software om specifieke segmenten van je publiek te targeten. Hierdoor wordt de inhoud relevanter, wat kan leiden tot hogere open rates.

Dus, als je nog op zoek bent naar het beste nieuwsbrieven programma of nieuwsbrief versturen tool voor 2023, houd dan deze factoren ook in gedachten. Een goed gekozen nieuwsbrieven software kan het verschil maken tussen een gemiddelde en een fantastische openingsrate/ open rate percentage!

Of is Linkedin de beste nieuwsbrief software?

Een eigen nieuwsbrief is een beproefd middel om in gedachten te blijven bij je doelgroep, maar je kunt het concept nieuwsbrief ook moderniseren: door met regelmaat updates te plaatsen op eigen sociale mediaplatformen, zoals je Linkedin bedrijfspagina. Je verzamelt dan volgers die met regelmaat nieuws over je lezen.

Het voordeel is dat je ‘e-mailadressen lijst’ altijd up-to-date blijft, omdat je ontvangers er op Linkedin al voor zorgen. Je kunt de Linkedin bedrijfspagina gratis maken door naar ‘interesses’ te gaan binnen je eigen Linkedin profiel.

Online nieuwsbrief afwegingen

Waarom een eigen online nieuwsbrief maken?

Een eigen nieuwsbrief is een vorm van klantenbinding. Introductie van nieuwe producten en toepassingen brengen je klanten op het idee om weer eens naar jou toe te komen. De kunst is om op te vallen, relevant en persoonlijk te zijn. Ik krijg in één week al diverse nieuwsbrieven per e-mail binnen. En ik lees ze zeker niet allemaal. Dus je moet ook wat te melden hebben…

nieuwsbrieven-per-email

Is jouw nieuwsbrief de beste tussen deze set die ik in 1 week al binnen krijg? Ik lees er steeds maar 1…

Scoren met eigen nieuwsbrieven gaat niet vanzelf

Een goede nieuwsbrief sluit aan op de interesse van je specifieke doelgroep. Dus daar moet je kennis van krijgen. Mogelijk door ze eerst te vragen welke artikelen ze van jou willen ontvangen. Vraag het ze eens! In mijn ervaring is het (ook) veel werk om vervolgens goede content samen te stellen. Het invoeren op de juiste manier kan tijdrovend zijn. Een nieuwbrieven tool moet je eerst leren gebruiken en de witruimten vallen altijd net verkeerd… Grrr..

Ook zul je altijd een test naar jezelf en iemand anders moeten sturen, zodat je eerst feedback ontvangt, alvorens je alle klanten iets stuurt. Verder is gebruik van nieuwsbrieven software nuttig om ongeldige emailadressen uit je bestand te halen (na de eerste zending) en een goede afmeldprocedure voor je eigen nieuwsbrief paraat te hebben. Zodat ontvangers zich met 1 klik kunnen afmelden.

Of afzien van nieuwsbrief software?

Gezien de nadelen, ontstaat bij mij het idee om sociale media updates als nieuwsbrief te zien. Je spreid je moeite en kunt allerlei momenten kiezen om even op te vallen.

Share on Twitter tekstlink opnemen in je nieuwsbrief

Een handige tip die ik vandaag tegen kwam: je kunt in een nieuwsbrief een link zetten waarmee mensen je bijdrage kunnen delen op Twitter. De link opent het scherm waarin mensen een tweet kunnen opstellen. De link heeft de code/opmaak: URL en TEXT en ziet er bijvoorbeeld zo uit: http://www.twitter.com/share?url=http://bloei.se/nieuwsbrief&text=25+handige+tips+voor+je+website. Vervang URL en TEXT met je eigen input. Heel handig. De ontvanger van je nieuwsbrief komt via de link op dit scherm:

Via Twitter share een link delen scherm

Laat zo anderen over je nieuwsbrief Tweeten!

50 tips voor emailmarketing campagnes (Engelstalig)

Als je de beste nieuwsbrieven software gekozen hebt, kun je hier 50 tips lezen voor email marketing:

Nieuwsbrieven tool en tips bij email marketing

50 tips bij email marketing. Bron: Hubspot Academy.

Gerben G. van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem