Lees over Instagram gebruiken voor je marketing en hoe je via Instagram meer sociale media volgers kunt bereiken.

Doelgroep en bereik Instagram

  • Vooral jongeren en/of twintigers (22 – 36 jaar) gebruiken Instagram (50% of meer)
  • Het potentiële bereik ligt ongeveer op 30% van (jonge) personen tot 40 jaar.

Hoe meer volgers op Instagram krijgen?

  • Het aantal volgers vergroten op Instagram kun je bereiken door zelf actief te zijn (zie verder). Ook kun een betaalde tool gebruiken voor meer Instagram volgers om in korte tijd extra groei te bereiken.
  • Via Hypeauditor kun je Instagram Influencers in Nederland en België vinden en aanzoeken om openbaar te vertellen over jouw visie, merk, product of dienst. Hoe pak je influencer marketing aan? Welnu, je  kunt het allemaal lezen in het boek ” Je doet het toch wel gratis kopen bij Bol “, dit is de link.

Aard van het medium

  • Op Instagram laten mensen zien wie ze zijn en staat (professioneel) beeld daarbij centraal. Het gaat over reizen, lifestyle, beauty en mode. Logisch dat merken hier influencers inzetten voor reclame.
  • Oudere gebruikers (55+) kijkt weer graag naar mooie foto’s van de lokale natuur, gebouwen of kunst.

Inhoud Instagram

  • Wat is zoal te zien via dit instagram kanaal?, leg dat uit, zodat mensen weten wat ze krijgen als ze zich op jouw Instagram kanaal abonneren.

Hoe betrokkenheid rondom Instagram foto-updates vergroten?

Als je in foto’s maken passie stopt, heb je natuurlijk meer kans om echt interessante foto’s te delen met je Instagram publiek. Toch zijn er ook algemene tips te geven om de betrokkenheid bij je aanhang te vergroten:

  • Opvallen met beeldkeuze: een verrassende foto, een ander perspectief.
  • Trek de aandacht met beeldvorm: voeg data toe aan je foto: woorden, getallen of simpele grafiek. Mogelijk extra kleur en symbolen.
  • Meer aandacht met tekst: voeg pakkend woord of pakkende quote toe aan de afbeelding. Of een kreet: “KRACHT” voor mijn part.
  • Bezoekers trekken over tijd heen: kies onderwerpen en insteek die langer meegaan dan één dag.
  • Roep op tot Saven / opslaan (dus de persoonlijke save optie van berichten in Instagram) of roep op tot delen, dan wel tot reageren. Onderschat het effect niet van de lezer aanspreken. Een ‘call-to-action’ roept op tot actie en eindigt met een vraag: “Deel je deze post?”.

En verhalen delen, zie handleiding Instagram stories maken

Een uitgebreide handleiding over zelf Instagram stories maken, is te vinden bij Red Banana; een hip webbureau in Roosendaal. Natuurlijk kun je eenvoudig foto’s en video’s plaatsen, zonder allerlei toeters en bellen. Let wel op de kwaliteit van het materiaal. De inhoud moet begrijpelijk en aantrekkelijk zijn om te bekijken.

Voeg verhalen en hoogtepunten toe aan je bio

Geef verhalen een passend icoon, zie ook deze ontwerptips

Inhoud Instagram posts

  • Let op: (Korte!) beschrijving is pas na klikken leesbaar.
  • Evenementen, landschappen en berichten kun je delen op Instagram, mits het fotomateriaal erg goed is en ook nieuwsgierig maakt om erop te klikken.
  • Qua type content scoren Feel good-posts vaak het beste op Instagram.
  • Als je wilt linken, zet dan in je bericht [Volg link in bio]. Pas de bio daarop aan, door de laatst gedeeld link daarin op te nemen (je kunt geen link kwijt in een Instagram post)
  • Gebruik altijd de ‘je-vorm’. Schrijf vlot en persoonlijk! Gebruik #hashtags en noem @personen
  • Reposten van foto’s van inwoners is een goede manier om de eigen te promoten en om het Wij-gevoel te versterken. Vraag er wel eerst toestemming voor. Dus via een mail of een persoonlijk berichtje. (Installeer daartoe zowel Instagram als de Repost app van Red Cactus).

Gebruik hashtags

  • Het is slim om op Instagram hashtags te gebruiken. Zodat mensen die op deze hashtags zoeken jouw updates zien.

Beeldmateriaal Instagram

  • Op Instagram is het gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen cruciaal in het behalen van een gezond interactieratio.
  • Afbeeldingen (of stories, vastgepint in de bio) staan centraal.
  • Afbeeldingen moeten de volgende afmetingen zijn: 1080 x 1080 pixels, zie ook alle fotomaten.
  • Zie ook video maten die goed werken op Instagram.

Tijdstippen posten op Instagram

  • Het hangt van je publiek af wat de beste tijd is om Instagram posts te lezen.
  • Je kunt bijvoorbeeld starten met posten om 7 uur ’s ochtends, 12 uur ’s middags, 16.00 uur ’s middags en 21.00 uur ’s avonds.
  • Door bereik te meten kun je uitvinden wat het beste werkt qua post tijden voor Instagram.

Reageren (binnen 30 minuten á 2 uur)

  • Weeg bij opmerkingen of meningen af of het nodig is om te reageren.
  • Reageer op vragen die worden gesteld in Instagram posts met een @mention of via privé-chats.
  • Let op dat je niet geïrriteerd of belerend reageert, probeer je reactie altijd positief in te steken.
  • Hou je reacties op Instagram kort en toon hierbij een stukje menselijkheid.
  • Gebruik ook in reacties altijd de je-vorm.
  • Sluit je reactie altijd persoonlijk af.

Meer interactie creëren op Instagram posts

  • Creëer interactie door Instagram posts van anderen ook te liken en te reposten.
  • Ook het gebruik van #hashtags verhoogt de interactie (of vindbaarheid) van je Instagram berichten

Succes met Instagram gebruiken voor je marketing. Zie ook mijn beschrijving over Facebook gebruiken.

Groet,

Gerben G. van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem