Lees over Instagram gebruiken voor je marketing en hoe je via Instagram meer sociale media volgers kunt bereiken.

Doelgroep en bereik Instagram

  • Vooral jongeren en/of twintigers (22 – 36 jaar) gebruiken Instagram (50% of meer)
  • Het potentiële bereik ligt ongeveer op 30% van (jonge) personen tot 40 jaar.

Aard van het medium

  • Op Instagram laten mensen zien wie ze zijn en staat (professioneel) beeld daarbij centraal. Het gaat over reizen, lifestyle, beauty en mode. Logisch dat merken hier influencers inzetten voor reclame.
  • Oudere gebruikers (55+) kijkt weer graag naar mooie foto’s van de lokale natuur, gebouwen of kunst.

Inhoud Instagram

  • Wat is zoal te zien via dit instagram kanaal?, leg dat uit, zodat mensen weten wat ze krijgen als ze zich op jouw Instagram kanaal abonneren.

Voeg verhalen en hoogtepunten toe aan je bio

Geef verhalen een passend icoon, zie ook deze ontwerptips

Inhoud Instagram posts

  • Let op: (Korte!) beschrijving is pas na klikken leesbaar.
  • Evenementen, landschappen en berichten kun je delen op Instagram, mits het fotomateriaal erg goed is en ook nieuwsgierig maakt om erop te klikken.
  • Qua type content scoren Feel good-posts vaak het beste op Instagram.
  • Als je wilt linken, zet dan in je bericht [Volg link in bio]. Pas de bio daarop aan, door de laatst gedeeld link daarin op te nemen (je kunt geen link kwijt in een Instagram post)
  • Gebruik altijd de ‘je-vorm’. Schrijf vlot en persoonlijk! Gebruik #hashtags en noem @personen
  • Reposten van foto’s van inwoners is een goede manier om de eigen te promoten en om het Wij-gevoel te versterken. Vraag er wel eerst toestemming voor. Dus via een mail of een persoonlijk berichtje. (Installeer daartoe zowel Instagram als de Repost app van Red Cactus).

Gebruik hashtags

  • Het is slim om op Instagram hashtags te gebruiken. Zodat mensen die op deze hashtags zoeken jouw updates zien.

Beeldmateriaal Instagram

  • Op Instagram is het gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen cruciaal in het behalen van een gezond interactieratio.
  • Afbeeldingen (of stories, vastgepint in de bio) staan centraal.
  • Afbeeldingen moeten de volgende afmetingen zijn: 1080 x 1080 pixels, zie ook alle fotomaten.
  • Zie ook video maten die goed werken op Instagram.

Tijdstippen posten op Instagram

  • Het hangt van je publiek af wat de beste tijd is om Instagram posts te lezen.
  • Je kunt bijvoorbeeld starten met posten om 7 uur ’s ochtends, 12 uur ’s middags, 16.00 uur ’s middags en 21.00 uur ’s avonds.
  • Door bereik te meten kun je uitvinden wat het beste werkt qua post tijden voor Instagram.

Reageren (binnen 30 minuten á 2 uur)

  • Weeg bij opmerkingen of meningen af of het nodig is om te reageren.
  • Reageer op vragen die worden gesteld in Instagram posts met een @mention of via privé-chats.
  • Let op dat je niet geïrriteerd of belerend reageert, probeer je reactie altijd positief in te steken.
  • Hou je reacties op Instagram kort en toon hierbij een stukje menselijkheid.
  • Gebruik ook in reacties altijd de je-vorm.
  • Sluit je reactie altijd persoonlijk af.

Interactie op Instagram

  • Creëer interactie door Instagram posts van anderen ook te liken en te reposten.
  • Ook het gebruik van #hashtags verhoogt de interactie (of vindbaarheid) van je Instagram berichten

Succes met Instagram gebruiken voor je marketing.

Groet,

Gerben G. van Dijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *