Hoe SEO-tekst schrijven die hoger in Google komt

Wat is goed vindbare tekst in Google? Lees de kenmerken van een goede SEO-tekst die hoger in Google komt. Deze adviezen geef ik naast mijn tips voor nieuwe website maken. Bekijk ook mijn diensten: webredactie, content coaching en SEO-diensten Utrecht.

Hoe SEO-tekst schrijven die hoger in Google komt?

Een SEO-tekst is een online tekst die begrijpelijk is voor lezers én voor zoekmachines. SEO-teksten bevatten de zoekwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden verwerk je in de titel, de lopende tekst, in tussenkopjes en in de meta-omschrijving van je webpagina. In de laatste jaren is het Google algoritme slimmer geworden. Je tekst komt hoger in Google als je onderwerpen in al zijn aspecten bespreekt. Dus volledigheid en uitgebreidheid worden beloond. Online teksten worden daardoor dus eigenlijk (weer) langer dan vroeger. Je beantwoord niet alleen de hoofdvraag, maar ook de deelvragen die ontstaan bij je lezers. De functie “Mensen vragen ook” (People Also Ask)(PAA SEO) is erbij gekomen. Daarover straks meer. Dus in het Google zoekresultaten scherm zie je nu gemakkelijk welke vragen er zoal leven rondom jouw onderwerp(en).  Een andere ontwikkeling bij Google is het belonen van natuurlijke taal, zoals sociale en gezellige spreektaal, als smeermiddel in je teksten. Dus je webteksten mogen meer conversationeel zijn, zoals dat bij een tijdschrift vaak het geval is. Tot slot helpt het je teksten in Google omhoog als je dingen stap-voor-stap uitlegt en je elke alinea een juiste tussenkop geeft. En als je WordPress automatisch inhoudsopgaven laat aanmaken (zie WordPress plugin overzicht voor SEO). Lees de  verdere uitleg hieronder.

Wat is een goed vindbare tekst in Google?

Een goed vindbare tekst in Google, een ‘SEO-tekst’, heeft de volgende kenmerken. Zo schrijf je een goede seo-tekst:

  • Een goed vindbare tekst in Google bestaat uit meer dan 300 woorden. Een korte tekst bestaat uit 500 tot 700 woorden. Een lange tekst uit 1000 tot 4000 woorden.
  • Een Google geoptimaliseerde tekst heeft een introductie tekst van 2 tot 4 regels.
  • Een opsomming vooraf, van de belangrijkste punten, is goed voor de Google vindbaarheid (SEO) van je tekst.
  • Beperk alinea’s tot 3 tot 5 regels. Dus zorgt voor minder tekstblokken, doordat je witregels gebruikt.
  • Een goede SEO-tekst bevat de zoekwoorden waarop jouw ideale websitebezoekers op zoeken. Je kunt deze woorden ontdekken via Google Trends, of door zelf in Google de woorden in te typen en de resultaten te bekijken. Ook zie je in de zoekresultaten soms suggesties staan, onder het kopje: “Mensen zoeken ook naar” en “People also ask”.
  • Voeg boven elke alinea een tussenkoppen in. Geef die kop een ‘header-kop’ (H-kop) mee. In de praktijk: hoofdtitel (H1 kop), sectietitel (H2 kop), alineatitel (H3 kop). In de editor van je websitesysteem of CMS, zoals WordPress, vind je deze headers.
  • Zorg voor korte en lange zinnen. Elke zin heeft maar één kernboodschap. Ook de eerste regels van een alinea beginnen met de kern. Een feit, vraag of een stelling bijvoorbeeld. Zie ook extra schrijftips.
  • Houd rekening met voice-search. Stel menselijke vragen in je tekst. Je kunt hier de headers voor gebruiken. Een vraag is dan bijvoorbeeld verpakt in een H2-kop. Het antwoord is dan de alinea eronder.
  • Gebruik eenvoudige woorden als je veel mensen wilt bereiken. Ongeacht hun taalvaardigheid. Leer hoe je de juiste B1-taalniveau teksten kunt schrijven.
  • Als je tekst af is, bedenk je een aantrekkelijke titel. Zorg dat deze uitnodigend is om op te klikken. Je kunt maximaal 60 tekens gebruiken. Tenminste als je wilt dat iedereen de hele titel kan zien, zowel op desktop, tablet en mobiel.
  • Voeg zoekwoorden toe aan titels, aan de ALT-tekst binnen afbeeldingen die je gebruikt, aan de metaomschrijving van je webpagina (zie eisen aan metadescriptions). De plugin WordPress SEO by Yoast (Yoast SEO) kan je behulpzaam zijn bij het invullen van zoekwoorden voor Google op de juiste plek in de tekst. Vooral de titel telt en gebruik van woorden die gerelateerd zijn aan je onderwerp, want Google weet tegenwoordig al snel genoeg. Het is niet nodig om zoekwoorden te herhalen om het herhalen. Schrijf vooral voor je beoogde doelgroep(en).
  • Om je tekst te optimaliseren voor de Google functie “Mensen vragen ook” in Google, oftewel “People Also Ask” (PAA). Kun je beginnen met relevante vragen te ontdekken door je zoekwoorden in Google in te typen en bij de sectie “Mensen zochten ook op” te kijken. Neem een vraag over en maak hiervan een H2 kop in je artikel of webtekst. En beantwoord de vraag zo concreet mogelijk in één alinea of gebruik desnoods meer alinea’s . Voor e-commerce pagina’s kun je ervoor kiezen een aparte FAQ-sectie maken. Dus dat je alle vraag en antwoorden in één module zet. Bij voorkeur onder dezelfde url als waar het ‘hoofdartikel’ ook te vinden is.

Hoe leer je collega’s om seo-teksten te schrijven?

Wil je ook collega’s uitdagen om SEO-teksten te maken? Knip en plak onderstaande tekst en zet deze in je online schrijfwijzer. Graag wel met de bronvermelding: https://www.gerbengvandijk.

Schrijfwijzer SEO-teksten

Goede schrijfwijzer voor het maken van SEO-teksten. Zorg voor meer lezers doordat Google je teksten hoger plaatst in de zoekresultaten.

Schrijfwijzer SEO-teksten

Zet dit in je schrijfwijzer:

  • Zoektermenonderzoek is belangrijk voordat je de tekst maakt. Ontdek zoekwoorden via Google Trends.
  • De eerste kop in de tekst bevat een zoekterm die relevant is en (hoog) volume heeft.
  • Als de tekst heel uitgebreid is, neem je een inhoudsopgave op bovenin. Deze heeft de kop:  “Op deze pagina over…”
  • Een eerste alinea bevat weliswaar eenmaal de zoekterm, maar je kunt vrij andere woorden, gerelateerde woorden en synoniemen gebruiken. Ook in de verdere vervolgtekst.
  • Zorg dat je provincies en gemeenten bij naam noemt als je aanbod geldt voor die gebieden.
  • Maak alinea’s van drie tot vijf zinnen en maak een tussenkop. Dit is een tussenkop van 1,2 of 3 woorden meestal. Na het schrijven van de alinea zet je de kernboodschap in de eerste zin.
  • De metabeschrijving (in het CMS) bevat ook het zoekwoord en mag uit 150-155 tekens bestaan (2 zinnen). De tekst biedt samenvatting én stimuleert tot klikken (via Google).
  • Het plaatje op de websitepagina heeft een ALT-tekst die de foto beschrijft en het zoekwoord heeft, zoals in de eerste kop ook staat. Realiseer je dat naast plaatjes, ook video(’s) of quote(’s) extra waarde geven. Haal je plaatje wel eerst even door tool tinypng.com, zodat je website het plaatje snel kan inladen.
  • Help de gebruiker met één of (soms) meer links naar andere pagina’s op dezelfde website. Links naar andere websites plaats je lager in de tekst. Zorg ervoor dat die links in een ‘nieuw venster’ openen .
  • De url (permalink) bevat bij voorkeur het zoekwoord, maar dat hoeft niet perse.
  • Als je CMS om (schema.org) meta-data vraagt, of jou vraagt om uit tags te kiezen, vul die dan netjes in.

Bron: gerbengvandijk.nl

Succes met een goede SEO-tekst schrijven

Houd dus bij het schrijven van je SEO-tekst rekening met bovenstaande kenmerken. Ben je bezig met je nieuwe website? Lees dan meer over het zelf bouwen van een WordPress site. Of raadpleeg mij voor hulp bij SEO-diensten.

Groet van,

Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem