Wat is een goede review?  En wat zijn de 10 belangrijkste ranking factoren van (Google) reviews op internet? Als je lokaal producten verkoopt of zaken verhuurt, bijvoorbeeld, dan werken reviews via de Google zoekmachine extra goed om meer lokaal websiteverkeer aan te trekken.

Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht.

Verbeter daarom je ‘local SEO’ via reviews, het gaat dan om meer webbezoekers die vanuit jouw plaats of regio komen. Het is een ervaringsfeit, binnen het mkb, dat mensen graag zaken doen met mensen die binnen een straal van 25 kilometer een bedrijf hebben.

Ondanks de hevige concurrentie op internet kun je dus altijd je lokale SEO verbeteren door actief goede reviews te gaan verzamelen van (echte!) klanten en kopers.

Goede reviews voor Google schrijven boost SEO quote

Google zoekmachine optimalisatie via goede reviews

SEO betekent ‘Google zoekmachine optimalisatie’. En reviews werken lokaal heel goed. Lees wat goede reviews zijn in dit bericht. Voorkom zo valse of ongeldige reviews! Reviews als SEO strategie is mij aangeraden door Edwin Bron (Springmedia) en The Feedback Company. Als eerste tip raden zij elke website eigenaar aan om een Google Mijn Bedrijf account op te zetten.

Goede reviews verzamelen voor local SEO

Reviews zijn voor 33% doorslaggevend voor je score in Google lokaal (Local SEO). Vandaar dat goed gebruik ervan je content hoger laat scoren in Google. Zie ook mijn volledige Google SEO tutorial. Aan welke eisen moet een goede review voldoen, zodat Google deze gaat meewegen en tonen. Het is een feit dat meer mensen klikken (tot 15% meer) op Google zoekresultaten waar goede reviews bij staan. Deze reviews vallen op omdat er gele sterren bijstaan, waardoor men erop klikt. Wanneer je meer dan 100 reviews hebt, is het bovendien mogelijk om binnen Adwords zoekresultaten deze ‘vijf sterren’ te laten zien, wat echt geld scheelt.

10 belangrijkste ranking factoren van (Google) reviews

Naar afnemende belangrijkheid, zijn dit de rankingsfactoren voor reviews op internet:

  1. reviews met relevante zoekwoord(en) (het aantal en percentage)
  2. reviews waarin de plaatsnaam staat (het aantal en percentage)
  3. het aantal gegeven Google reviews
  4. gemiddelde toename aan jaarlijkse reviews
  5. gemiddelde toename aan maandelijkse reviews
  6. de gemiddelde toename aan wekelijkse reviews
  7. aandeel en percentage reviews waar op gereageerd is (interactie)
  8. aandeel en percentage reviews waar niet op gereageerd is (of hoefde te worden)
  9. gebruik van foto’s bij de reviews
  10. aandeel negatieve reviews en/of aandeel daarvan waar niet op gereageerd is (dit verlaagt je score)

SEO software tip: Via de tool SE Ranking kun je wekelijks (budget) je website laten crawlen op dit soort aspecten.

 

Reviews als onderdeel van lokale vindbaarheid strategie

Het verzamelen van reviews geeft een betere lokale vindbaarheid, maar is maar één onderdeel van je gehele strategie om online vindbaar te zijn als bedrijf. Pim Broekstra schrijft in zijn blog over SEO marketing dat er nog twee aspecten zijn om op te letten: het online verspreiden van NAP-gegevens (Naam, adres, plaats van je bedrijf) en het verzamelen van vermeldingen op lokale bedrijfsgidsen en lokale websites.

Tips voor goede reviews op Google / internet:

Wat zijn goede reviews? Let op deze punten:

  1. Verzamel alleen authentieke verhalen en geloofwaardige reacties, vraag klanten die tevreden zijn om een review te maken voor jouw website of product
  2. Al wil je meer klanten, vermijd overdreven reviews, zoals “het restaurant met het lekkerste eten ooit”, want dan roep je snel negatieve, of slechte reviews over je af. Mensen die naar je zaak komen, moeten ook niet weer teveel gaan verwachten. In principe moet je je goede reviews ook bijna dagelijks kunnen waarmaken.
  3. Stuur erop aan dat de juiste zoekwoorden / trefwoorden in de reviews gebruikt worden, maar forceer dit niet. Het moet wel authentiek blijven.
  4. Hoe je klanten om een positieve reviews vraagt, is een kwestie van de juiste procedure: vraag pas om de review als je product/dienst ook daadwerkelijk (goed en wel) geleverd is.
  5. Technisch: ga zelf geen reviews schrijven of indienen, tenzij je heel slim bent, want als dit steeds om dezelfde manier (stijl) gebeurt, gaat Google dit opmerken.
  6. Technisch: Zorg voor spreiding in: emailafzenders (voorkom dat dezelfde emailadressen afzender zijn van reviews)
  7. Technisch:Zorg voor spreiding in IP-adressen: zorg voor een natuurlijke verdeling van locaties en pc’s / devices waarop de goede reviews worden ingevoerd

Google Mijn bedrijf aanmelden of account verwijderen?

Het is verstandig om een Google Mijn bedrijf aanmelding te doen. Zodat je goed in Google verschijnt. Met website en telefoonnummer. Wel blijven negatieve reviews op Google Mijn Bedrijf altijd bestaan, zelfs als deze door onbekenden onterecht gegeven zijn. Voor sommige ondernemers is dit reden om niet langer op Google Mijn Bedrijf vermeld te staan. Thomas Lappere (Bloeise) geeft instructie hoe je deze Google bedrijfsvermelding weer ongedaan maakt, zie zijn Google review handleiding: Google Mijn Bedrijf verwijderen.

Google review tool | Positieve reviews én negatieve reviews

Google review tool: Google heeft een eigen review tool waarin Google ook positieve reviews verzamelt over je dienstverlening of producten. Wel is het erg lastig om heel negatieve reviews van Google af te krijgen. Google doet niets met verzoeken om Google reviews te laten verwijderen. Wel zijn er onafhankelijke Google gecertificeerde bedrijven, zoals de Feedback company, die de goede reviews over jouw website kunnen beheren, waarbij het wat gemakkelijker is, als website-eigenaar, om slechte reviews te laten verwijderen. Zo krijg je 5 dagen de tijd om een negatieve review nog goed te maken met je klant; en kan de klant de review aanpassen. Wat je sowieso altijd zelf kunt doen, is snel zorgen voor nieuwe reviews die positief zijn, zodat deze goede reviews de negatieve reviews naar beneden duwen op de webpagina waar ze staan. Zoals we gezien hebben aan de rankingsfactoren, is het doorlopend verzamelen van reviews iets om na te streven, omdat je daarmee hoger in Google komt.

Meer lezen over local SEO?

Artikel: 10 tips voor lokale SEO en hoe je als ondernemer kunt leren van concurrenten
Engelstalig artikel

SEO factoren Google Mijn Bedrijf / Google My Business
Engelstalig artikel

Local SEO learning centre Moz.com
Alle theorie: Engelstalig

Tot zover over lokale SEO, succes met WordPress.

Gerben G van Dijk

Gerben G van Dijk
Volg hem