Een online persbericht is een goede SEO strategie om je doel te bereiken. Lees hoe je persberichten kunt plaatsen via persdiensten. En aan welke eisen je persbericht moet voldoen om zelf nieuws te maken. Vergroot zo SEO linkbuilding via online media. Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht.

Tien gouden regels voor een goed persbericht.

Links verkrijgen via nieuws- en perswebsites is een goede manier om links met veel waarde en autoriteit te krijgen.

  1. Zet het woord PERSBERICHT boven je nieuwsbericht
  2. De kop moet prikkelen, maar zal ook het doel van het persbericht duidelijk moeten maken. Kies je voor een informatieve en to-the-point titel, of een titel die de nieuwsgierigheid wekt door juist wat meer informatie weg te laten? Verplaats je in de media en het doel van je persbericht en maak deze inschatting per persbericht. Je SEO strategie is om in de kop 1 of 2 SEO trefwoorden te hebben.
  3. De klassieke lead van het persbericht: wie, wat, waar, waarom, wanneer. Mocht je het missen, dan kan je ook de ‘hoe’ vraag beantwoorden (eventueel verplaats je de ‘waarom’ en ‘hoe’ naar de alinea na de lead, mocht deze eerste alinea te lang worden).
  4. Één afgebakend onderwerp per alinea. Net zoals bij een webtekst.
  5. Het persbericht beslaat maximaal uit één a4. Je kunt altijd bijlagen toevoegen natuurlijk.
  6. Belangrijke alinea’s eerst. Goed geschreven en interessante persberichten worden vaak zonder aanpassingen overgenomen in de media, in sommige gevallen wordt het gekort door te schrappen in de laatste alinea(s). Denk binnen je SEO strategie dus goed na over de nieuwswaarde en relevantie (zie verder).
  7. Schrijf zakelijk en bepaal het taalgebruik per doelgroep/medium. Geen jargon in een persbericht naar de algemene media, niet simpel schrijven voor een specialistisch vakblad etc.
  8. Verlevendig de inhoud met een citaat. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar mensen en wat zij vinden. De boodschap blijft ook beter hangen als het persoonlijker gebracht wordt.
  9. Nieuwswaardigheid. Stuur alleen een persbericht omdat je nieuws hebt. Sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij actualiteiten en ontwikkelingen in de branche/het vakgebied. Laat personen met authoriteit aan het woord. En hoe afwijkender het nieuws; hoe eerder het opvalt en opgepakt wordt door de pers.
  10. Noot voor de redactie. Na de afsluiting van het persbericht (‘EINDE PERSBERICHT’) voeg je nog een noot voor de redactie in met contactgegevens en eventuele extra informatie over de organisatie en een link naar de website. Wat je kans sterk vergroot, is contactgegevens te sturen van mensen die bereid zijn om een interview te geven. Eventueel met datum voor fotoshoot!

Persbericht verspreiden als SEO strategie

Je kunt speciale website gebruiken om online persberichten te verspreiden.

SEO strategie via gratis online persdiensten

SEO strategie via online persdiensten

Tot slot:  breng/maak je bericht maatschappelijk relevant en in het belang van de lezer! Hoe meer mensen je bericht delen hoe meer je SEO strategie is geslaagd.

SEO boeken voor naslag

En vergeet dit niet:
Heb je een foto die bij het persbericht past voeg deze dan ook toe. Na het verzenden moet  jouw contactpersoon natuurlijk bereikbaar te zijn voor eventuele vragen van de pers. Als je een e-mailbestand van journalisten opbouwt, bereik je eerder je doelen van je SEO strategie. Dus vlieg het goed aan en vind uiteindelijk de beste SEO strategie.

Groet,

Gerben G van Dijk

Gerben G van Dijk
Volg hem