Laatst vond ik op internet een gratis SEO meta description checker waarmee je je Google Snippets kunt verbeteren. Lees in dit bericht mijn tips om een goede SEO Meta description te schrijven en deze op juiste lengte te controleren. In december 2017 is de lengte van meta-description door Google gewijzigd. Dit bleek tijdelijk te zijn. Je kon toen tussen de 230 en 320 tekens gebruiken. Het is nu weer teruggebracht naar 156 tekens (bij benadering)…

Hoe SEO meta descriptions toevoegen aan WordPress?

Veel CMS systemen stellen je in staat om zoekmachine informatie toe te voegen aan je content; het gaat dan om de titel en beschrijving van je webpagina. Binnen het WordPress CMS kun je via de SEO plugin van Yoast titels en SEO meta descriptions invoeren op deze plek onder je content.

Wat is een SEO meta description?

Een SEO meta description kun je zien als een advertentie van je webpagina; met als doel om je aanbod te omschrijven en om klikken te stimuleren. Een meta description is de tekst die Google toont in haar zoekresultaten. Het is een informatieve en wervende tekst die beschrijft wat op elke webpagina te vinden is. Gebruik van je zoekwoorden (uit je titel) leidt ertoe dat Google deze tekst regelmatig zal voorschotelen aan je publiek; al hangt dit ook af van de gebruikte zoekwoorden en intentie.

Waarom meta descriptions aan webpagina’s toevoegen?

Op basis van een zoekterm of zoektermen, toont Google een overzicht van titels en beschrijvingen van webpagina’s. Zoekers op het web klikken eerder op jouw meta omschrijving als je tekst inspeelt op hun zoektocht, dan wel hun probleem. Als jouw content relevant en nuttig is, dan zal Google de hogere klikratio, ook wel Click-through-rate (CTR) genoemd, belonen met een hogere score van jouw content in Google. Uiteindelijk beloont Google de gehele gebruikerservaring. Dus doet jouw meta description een juiste belofte en beantwoord je content hieraan, dan leiden goede meta descriptions mede tot hogere Google scores. Voor SEO belangrijk!

Wat is een SERP? Zul je denken.

Een Google SERP staat voor drie dingen: Een titel, de webpagina beschrijving (de meta) en het webadres (de url). Dit is een SERP, onderstaand plaatje. Waarbij de SEO meta description begint na de tekst: ‘May 4, 2016 -‘

SEO meta description die wervend is geschreven Voorbeeld van een SEO meta description binnen een Google SERP

Theorie meta-descriptions (tips)

Wat is de juiste SEO Meta description lengte? (Desktop gebruik)

Brandende vraag is altijd wat de lengte van een SEO meta description mag zijn.  Bij benadering gaat het bij desktop om 155 tekens en voor mobiel om 115 tekens.

Wat is de juiste SEO Meta description lengte? (Mobiel gebruik)

Voor mobiel kun je dus ook langer gaan dan de eerdere limiet van 115 tekens. Dit is indicatief, want Google drukt de SEO meta description eigenlijk uit in een bepaalde scherm/pixelbreedte.

Hoe langere meta-descriptions goed benutten?

  1. Het is mogelijk om de inhoud van je pagina preciezer te omschrijven om beter te beantwoorden aan (echte) zoekvragen.
  2. Het is mogelijk om in je meta-descriptie een zoekvraag direct te beantwoorden, en toch ook te verleiden tot doorklikken naar de pagina zelf. Mogelijk zal Google dit ook belonen, zelfs als je minder doorkliks overhoudt, voor je eigen content.

Hoe schrijf ik een unieke SEO meta description?

Als het goed is, heb je elke pagina van je website geoptimaliseerd voor één of meer zoekwoorden. Gebruik deze woorden, dus die uit je H1 kop (titel), in je SEO meta description. Schrijf je Google snippets rondom deze woorden. Let wel, het gaat om een samenvatting die recht doet op wat daadwerkelijk op je pagina beschreven staat. Vanuit dit beginsel krijgt elke webpagina een unieke SEO meta description. Dat is belangrijk.

Houd Google pagina beschrijvingen leesbaar

Probeer wel een leesbare, soepele zin te schrijven. Dus pin je niet vast op allerlei zoekwoorden. Wel die uit je H1 kop. In deze tekst herhaal ik krampachtig mijn zoekterm ‘SEO meta description’, omdat nog 10 andere WordPress websites erover schrijven. Maar eigenlijk is dat niet goed voor de leesbaarheid. Je Google snippet moet lekker lezen en niet al te SEO technisch zijn samengesteld. Maarja, de keuze tussen zoekwoorden of lezer, vind ik ook lastig. Google blijft een belangrijke bezoeker. Maar alleen leesbare content wordt ook echt gedeeld.

Wat is een aantrekkelijke SEO meta description?

De Google zoeker heeft een aanleiding om te zoeken op internet. Als hij jouw website aantreft in de zoekresultaten van Google. Is het prettig als hij of zij erop klikt! Dit betekent dat je SEO meta description wervend moet zijn. De tekst moet inspelen op zijn/haar zoekintentie en/of probleem. Het gaat erom dat mensen zin krijgen om te gaan doorklikken naar je website. Zie je Google snippet dus ook als een advertentietekst!

Google snippet tekst: schrijf actief en in tegenwoordige tijd

Zoals je ziet, gaat het om activerende webteksten in spreektaal; niet in schrijftaal. Zelfs je pagina titel kun je nog een extra activering meegeven, zoals ik heb gedaan in de titel van deze blogpost. Benut dus woorden zoals: lees meer, bekijk, ontdek, vergelijk, check e.d.

Voorbeeld metatekst: ‘Ontdek hoe je pakkende meta descriptions schrijft, zodat meer mensen doorklikken naar jouw website. Lees de theorie en benut de Google Snippet Checker.’

Titel lengte van pagina of post

Als je toch bezig bent met aanpassen van meta-descripties, let dan ook eens op je SEO titels. Laat ik ook de titel lengte onthullen, want ook de titel bepaalt of mensen erop klikken. De lengte voor een goede SEO titel is ongeveer 60 tekens. In WordPress is de titel een apart veld en krijgt deze automatisch in HTML de H1-tag mee. Zie ook mijn artikel over hoe je de meest aantrekkelijke titel kunt schrijven voor social media.

Schema.org zorgt voor rich snippets

Google kan altijd nog andere titels of SEO metadescriptions tonen dan die je hebt bedacht. Ook kan de Google zoekmachine aanvullende informatie tonen, zoals ratings, een plaatje van de auteur, datum evenement e.d. In SEO jargon heet het Rich snippets als je Google helpt hierbij. Binnen het WordPress CMS kun je via de All-in-one-schema-org-rich-snippets plugin meta informatie aan je webpagina toevoegen. Werkwijze: Log in op je WordPress Dashboard, klik in linkermenu op ‘Plugins’, Klik Voeg nieuwe plugin toe. Zoek naar ” All in one schema org rich snippets”, klik op Installeren. En activeer de SEO plugin voor schema.org data toevoegen. Hoe je zonder deze plugin Schema.org markup toevoegt, lees je in een andere blog van mij. Het effect: Google toont dan meer elementen dan alleen de tekst. Beoordelingen bijvoorbeeld, wat je content ‘sociale bewijskracht’ meegeeft.

structured data toevoegen aan webpagina via Schema.org markup
Tot zover de theorie! Ik heb inderdaad nog een SEO meta description checker, dus SEO tool, gevonden.

SEO Meta description checker | de praktijk

Stap 1: Goede meta beschrijvingen jatten

Gebruik de Chrome extentie SEO Quake om pagina’s van anderen, of jezelf, te checken op juist gebruik van SEO meta beschrijvingen. Bovenstaande meta tekst, in het plaatje, was trouwens niet echt motiverend. Mijn voorstel voor een goede meta description zou zijn: “Maak de beste lasagne met dit ambachtelijke recept. Typisch Italiaans koken met  dagelijkse- ingrediënten. Zo lukt Italiaanse lasagne altijd.” Kortom, laat je inspireren door anderen, maar jat alleen de goede SEO metadescriptions van je concurrenten.

Stap 2: Zelf schrijven! Gebruik Word als SEO meta description checker

In Microsoft Word zit handige tekenteller die je feitelijk als meta description checker kunt gebruiken. Ga in Word naar tab ‘Controleren/Review’ en zie aan linkerzijde in het lint: ‘Woorden tellen / Word Count ‘. Kijk bij tekens, want het gaat zowel om letters als spaties in je SEO meta description.

SEO-meta-description-checker-via-Word-Woorden-tellen Gebruik Woorden tellen voor juiste lengte van meta description.

Stap 3: front-end controleren? Gebruik MozBar toolbar (Google Chrome extentie)

Mogelijk heb je al SEO meta descripti0ns in je website staan, maar wil je controleren of elke pagina een juiste meta beschrijving heeft. In dat geval biedt de MoZBar Toolbar (in Google Chrome) uitkomst. Zie dit screenshot waarbij MoZBar je precies vertelt uit hoeveel tekens je meta beschrijving bestaat. (maximaal plusminus 155 tekens). Ga naar je webpagina, klik op icoon M van de MozBar, daarna kun je via vergrootglas icoon je SEO informatie bekijken.

MoZbar-on-page-SEO-meta-description-checker

Stap Alternatief: De ultieme meta-description check: Google snippets tool

Verbeter je Google snippets met deze gratis SEO Meta description checker of SERP checker van ‘de webbouwers’ die deze SEO tool gedoopt hebben tot: de SERP snippet tool. Zie ook hun afbeelding:

SEO-meta-description-checker-SERP-checker-tool-de-webbouwers De gratis SEO meta description checker (en SERP checker) van ‘de webbouwers’.

Meer lezen over Google meta beschrijvingen:

Beste SEO boeken voor naslag:

Succes met WordPress en deel dit artikel gerust. Op LinkedIn, Google+ of Twitter. Dank voor lezen. En voor delen.

Gerben G van Dijk.

5 antwoorden
  1. Marc de Groot
    Marc de Groot zegt:

    Mooi artikel Gerben en je bent er lekker snel bij. Ik kwam de langere omschrijvingen gisteren ook voor het eerst tegen en kon nog maar weinig informatie vinden. De sweetspot lijkt ergens op de 300 tekens te zitten.

    Ik zou je graag uitnodigen om dit verhaal ook te vertellen in mijn online marketing podcast.

    Beantwoorden
  2. Tom Dullemond
    Tom Dullemond zegt:

    Jammer dat je niet zelf de description op rond de 300 karakters hebt geschreven. Je gebruikt een eerder gebruikte description denk ik: “Check je SEO meta descriptions: Gebruik de gratis SEO Meta description checker voor betere Google snippets. Schrijf goede meta beschrijvingen (155 tekens).”

    Beantwoorden
    • Gerben G van Dijk
      Gerben G van Dijk zegt:

      Je hebt helemaal gelijk Tom. We moeten nog afwachten of Google de meta-descriptions op ongeveer 300 tekens houdt (voor desktop). Dit is de nieuwe meta-beschrijving voor deze webpagina van 301 karakters: “Bepaal vaker welke tekst Google toont aan mensen die op zoek zijn naar jouw webpagina. Elke webpagina heeft ruimte voor een meta-description van circa 300 tekens. Voeg deze meta-beschrijvingen zelf toe en gebruik daarbij de gratis SEO Meta description checker. Maak je Google snippets zo meer wervend.” Groet, Gerben G van Dijk. (januari 2018)

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] zoekresultaten. Deze metatekst toont Google als deze relevant is voor de internetzoeker. Je kunt de meta-beschrijving toevoegen aan je webpagina via de SEO plugin van Yoast (zie verder weer). Deze plugin houdt de lengte ook in de gaten, zodat […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *