Uit welk aantal tekens mag een meta description bestaan? Wat is de juiste lengte in tekens? Hoe schrijf je een goede SEO metadescriptie of meta beschrijving voor elke pagina van je website?

In de afgelopen jaren zijn de lengtes voor de SEO titel en SEO meta beschrijving die Google weergeeft in haar snippets (SERPS) een aantal keren gewijzigd. Lees in dit bericht hoeveel tekens of karakters je nu kunt gebruiken. Of laat ze automatisch genereren door ChatGTP waarmee je de Click Through Rate (CTR) verhoogt.

Ontdek via dit artikel wat momenteel het juiste aantal tekens is voor titles en metadescriptions in 2023 voor je Google vindbaarheid (SEO). Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht, speciaal voor kenniswerkers met een WordPress website en vragen over zoekmachineoptimalisatie.

Inhoud van deze pagina op Webredactie blog: Toon artikel index

Aantal tekens meta description (155) en titels (60) voor SEO en Google SERPS 2023

Boek Google SEO 2021 Alain Sadon voor tekstschrijvers copywriters

Kooptip: SEO 2021 boek voor tekstschrijvers, van Alain Sadon (SEOguru.nl)

Voor Google én voor webbezoekers geven titels (H1 en H2) en SEO metadescriptions belangrijke informatie. Zowel Titel als Metabeschrijving zijn zichtbaar in het overzicht van zoekmachineresultaten binnen Google. Voor juiste invulling hiervan, zijn dit de standaarden binnen de Nederlandse webredactie praktijk:

Aantal tekens SEO titel webpagina (aantal tekens 50- 60, absoluut max 65)

Een webpagina titel bevat (maximaal) 50 tot max. 60 tekens*, veilig is 55 tekens

Aantal tekens meta beschrijving van de pagina (150, uiterste max. 155)

Een meta-beschrijving van een webpagina heeft 155 tekens maximaal, veilig is 146 -150 tekens, minimaal 50 tekens. Zonder een meta-beschrijving bepaalt Google Zoeken zelf wat er te lezen is onder de titel.

Anno 2023 bestaat een titel van een webpagina (in Nederland) binnen Google zoekresultaten (SERPS) uit gemiddeld 47 tekens. En heeft deze pagina een gemiddelde metadescriptie van 149 tekens (bron: Rankranger.com).

Wat is een SEO metadescriptie?

Een metadescriptie wordt ook wel ‘beschrijving’ (meta-omschrijving) genoemd. Een ‘samenvatting’ is vaak voor gebruik binnen de website.

Een SEO meta description kun je zien als een advertentie van je webpagina; met als doel om je aanbod te omschrijven en om klikken te stimuleren. Een meta beschrijving is de tekst die Google toont in haar zoekresultaten. Het is een informatieve en wervende tekst die beschrijft wat op elke webpagina te vinden is. Gebruik van je zoekwoorden (uit je titel) leidt ertoe dat Google deze tekst regelmatig zal voorschotelen aan je publiek; al hangt dit ook af van de gebruikte zoekwoorden en intentie.

Hoe juiste SEO meta descriptie toevoegen aan je website?

Veel CMS systemen stellen je in staat om zoekmachine informatie toe te voegen aan je content; het gaat dan om de titel en beschrijving van je webpagina. Binnen het WordPress CMS kun je via de SEO plugin van Yoast titels en SEO meta descriptions invoeren op deze plek (zie plaatje) onder je content. Ook de gratis SEO plugin Rank Math is tegenwoordig erg populair. Deze plugin haalt Yoast SEO langszaam in.

Hulpmiddel bij schrijven van meta descripties voor Google

Heb je een ander CMS dan WordPress of geen Yoast SEO voor WordPress plugin? Dan kan de Google Chrome Extentie Minion je helpen om metateksten te maken. Deze gratis tool telt het aantal tekens. Dit gebruik je dus als SEO metadescriptie Checker. die Google kan weergeven, omdat ze uit het juiste aantal tekens bestaan. Zie ook de tabel met het aantal karakters om je op te richten. Ook kun je de website Optimus Online onthouden voor deze tool om de juiste lengte van de metabeschrijving te bepalen.

SEO Minion display voor testen van lengte metadescriptionsons invoeren via SEO Minion extentie Google Chrome

Minion Google Chrome extentie is een handig hulpmiddel bij het maken van meta-discriptions voor weergave van deze teksten in Google Zoekresultaten.

Hoe titel en metadescription toevoegen via ChatGTP?

Het is mogelijk om een SEO titel en SEO metabeschrijving te laten genereren via ChatGTP openAi software. In de straks getoonde Ai chatbot interacties laat ik zien hoe ik tot een titel en metabeschrijving ben gekomen via ChatGTP. Daarbij heb ik eerst de headers van een bepaalde url geexporteerd naar Excel via gratis Chrome Extention SEO Minion (eerder genoemd op deze pagina). Op basis van deze (verkorte) inhoud heeft ChatGTP mijn metadescription gegeneert. Ik heb deze zelf nog herschreven, omdat ik het woord ‘Google’ nog miste.

Eerste vraag aan ChatGTP om titel en metadescription te maken:

titel en metabeschrijvingen maken via ChatGTP

ChatGTP schreef een samenvatting, maar weet niet uit hoeveel tekens een metadescriptie mag bestaan. Ik geef hierna vervolgopdrachten. Totdat ik het juiste aantal karakters heb voor de juiste lengte van een metabeschrijving voor SEO:

Resultaat metadescription ChatGTP SEO

Resultaat SEO metadescription ChatGTP SEO

Resultaat SEO metadescription ChatGTP

De Meta Description, zoals ChatGTP dit begrip noemt, heb ik daarop herschreven op 2 punten (zie vet) en op mijn site geplaatst (handmatig, 160 tekens). Het lukte niet meteen om het juiste aantal tekens terug te krijgen.

“Verbeter je online zichtbaarheid met SEO diensten Utrecht. Leer over strategieën, tips, techniek & toekomst van SEO. Vergroot je online zichtbaarheid in Google.”

juiste lengte metabeschrijving inkorten versie ChatGTP

juiste lengte metabeschrijving inkorten versie ChatGTP

Hoe missende meta-descriptions controleren op een bestaande website?

Als je je site wilt controleren op missende meta-beschrijvingen, dan kan dit geautomatiseerd of handmatig. Voor geautomatiseerd, raad ik je SE ranking aan als tool. Het kan ook met Screaming Frog (gratis tot 500 urls). Migreer je een website? Je kunt handmatig controleren via de browser Google Chrome, toetsen Ctrl+U (Windows) kun je gebruiken om de HTML code van de webpagina te zien. Waar je de metadescription kunt vinden? Je ziet deze bovenaan in de code. Zoek via Ctrl+F naar “meta name”. De metadescription begint na deze code: <meta name=”descriptioncontent=”etc.

Waarom meta descriptions aan webpagina’s toevoegen?

Op basis van een zoekterm of zoektermen, toont Google een overzicht van titels en beschrijvingen van webpagina’s. Zoekers op het web klikken eerder op jouw meta omschrijving als je tekst inspeelt op hun zoektocht, dan wel hun probleem. Als jouw content relevant en nuttig is, dan zal Google de hogere klikratio, ook wel Click-through-rate (CTR) genoemd, belonen met een hogere score van jouw content in Google. Uiteindelijk beloont Google de gehele gebruikerservaring. Dus doet jouw meta description een juiste belofte en beantwoord je content hieraan, dan leiden goede meta descriptions mede tot hogere Google scores. Voor SEO belangrijk!

Wat is een SERP? Zul je denken.

Een Google SERP staat voor drie dingen: Een titel, de webpagina beschrijving (de meta) en het webadres (de url). Dit is een SERP, onderstaand plaatje. Waarbij de SEO meta description begint na de tekst: ‘May 4, 2016 -‘

SEO meta description die wervend is geschreven Voorbeeld van een SEO meta description binnen een Google SERP

Juiste lengte SEO titels en SEO meta-descriptions in karakters / tekens 2023

aantal tekens of karakters titels en meta description voor Google 2022

RankRanger heeft real-time statistieken over titels en beschrijvingen die Google toont als het gaat om lengte, het maximaal aantal tekens, karakters of pixels. Je kunt vandaag kijken.

Een brandende vraag voor SEO specialisten / SEO experts is altijd wat de lengte van een SEO meta description mag zijn in tekens.

  • Desktop SEO titel lengte: 49 tot 60 tekens. Precies gesproken gaat het om 575 toonbare pixels.
  • Desktop SEO Meta description lengte: 144 tot 150 (max 155) karakters (Gebruik Chrome Minion extentie, Rank Math of Yoast plugin) (920 pixels max.)
  • Mobiel SEO titel lengte: 60 tekens.
  • Mobiel SEO meta description lengte: 120 tekens.

Hoe langere meta-descriptions goed benutten?

  1. Het is mogelijk om de inhoud van je pagina preciezer te omschrijven om beter te beantwoorden aan (echte) zoekvragen.
  2. Het is mogelijk om in je meta-descriptie een zoekvraag direct te beantwoorden, en toch ook te verleiden tot doorklikken naar de pagina zelf. Mogelijk zal Google dit ook belonen, zelfs als je minder doorkliks overhoudt, voor je eigen content.

Hoe schrijf ik een unieke SEO meta description?

Als het goed is, heb je elke pagina van je website geoptimaliseerd voor één of meer zoekwoorden. Gebruik deze woorden, dus die uit je H1 kop (titel), in je SEO meta description. Schrijf je Google snippets rondom deze woorden. Let wel, het gaat om een samenvatting die recht doet op wat daadwerkelijk op je pagina beschreven staat. Vanuit dit beginsel krijgt elke webpagina een unieke SEO meta description. Dat is belangrijk. Je kunt schrijven in de perfecte lengte, door één van de SERP checkers te gebruiken die ik al heb genoemd.

Houd Google pagina beschrijvingen leesbaar

Probeer wel een leesbare, soepele zin te schrijven. Dus pin je niet vast op allerlei zoekwoorden. Wel die uit je H1 kop. In deze tekst herhaal ik krampachtig mijn zoekterm ‘SEO meta description’, omdat nog 10 andere WordPress websites erover schrijven. Maar eigenlijk is dat niet goed voor de leesbaarheid. Je Google snippet moet lekker lezen en niet al te SEO technisch zijn samengesteld. Maarja, de keuze tussen zoekwoorden of lezer, vind ik ook lastig. Google blijft een belangrijke bezoeker. Maar alleen leesbare content wordt ook echt gedeeld.

Wat is een aantrekkelijke SEO meta description?

De Google zoeker heeft een aanleiding om te zoeken op internet. Als hij jouw website aantreft in de zoekresultaten van Google. Is het prettig als hij of zij erop klikt! Dit betekent dat je SEO meta description wervend moet zijn. De tekst moet inspelen op zijn/haar zoekintentie en/of probleem. Het gaat erom dat mensen zin krijgen om te gaan doorklikken naar je website. Zie je Google snippet dus ook als een advertentietekst!

Google snippet tekst: schrijf actief en in tegenwoordige tijd

Zoals je ziet, gaat het om activerende webteksten in spreektaal; niet in schrijftaal. Zelfs je pagina titel kun je nog een extra activering meegeven, zoals ik heb gedaan in de titel van deze blogpost. Benut dus woorden zoals: lees meer, bekijk, ontdek, vergelijk, check e.d.

Voorbeeld metatekst: ‘Ontdek hoe je pakkende meta descriptions schrijft, zodat meer mensen doorklikken naar jouw website. Lees de theorie en benut de Google Snippet Checker.’

Titel lengte van pagina of post

Als je toch bezig bent met aanpassen van meta-descripties, let dan ook eens op je SEO titels. Laat ik ook de titel lengte onthullen, want ook de titel bepaalt of mensen erop klikken. De lengte voor een goede SEO titel is ongeveer 49-54  tekens. In WordPress is de titel een apart veld en krijgt deze automatisch in HTML de H1-tag mee. Zie ook mijn artikel over hoe je de meest aantrekkelijke titel kunt schrijven voor social media. Als het mogelijk is, schrijf  ook een titel die aanzet tot klikken. Doordat het prikkelt of door woorden zoals: Ontdek, Leer, de 5 beste.

Lengte website titel

De titel van je website kun je instellen tot maximaal 60 tekens. Lees meer tips over instellen van titel en ondertitel (slogan) voor je WordPress website.

Hoe zit het met subkoppen en SEO ?

Wat zijn goede headers voor SEO? Naast de titel (H1 header), heeft een tekst subheaders of subkoppen. De structurering naar h2 titels voor secties in de tekst, onderverdeeld naar h3 en soms nog dieper naar h4 en h5 kopjes. Structureer je tekst met deze koppen. Zorg ervoor dat zoektermen voorin de subkoppen (h2, en h3) staan. Gebruik ook actieve (werk)woorden in elke kopje. Als je niet altijd goed uitkomt met de tussentitels is dat niedt erg. Er hoeft niet altijd tekst tussen koppen te staan. Ontbrekende tekst tussen koppen is geen WCAG-fout, maar soms is het toevoegen van tekst tussen koppen nuttig om meer context te bieden, zodat de tekst leesbaarder wordt en nog beter scoort in Google. Door de zoekwoorden en de betere toegankelijkheid. Ook ankerlinks die naar de juiste content springen, kunnen een rol spelen in het verbeteren van de UX van een webpagina.

Schema.org zorgt voor rich snippets

Google kan altijd nog andere titels of SEO metadescriptions tonen dan die je hebt bedacht. Ook kan de Google zoekmachine aanvullende informatie tonen, zoals ratings, een plaatje van de auteur, datum evenement e.d. In SEO jargon heet het Rich snippets als je Google helpt hierbij. Binnen het WordPress CMS kun je via de All-in-one-schema-org-rich-snippets plugin meta informatie aan je webpagina toevoegen. Werkwijze: Log in op je WordPress Dashboard, klik in linkermenu op ‘Plugins’, Klik Voeg nieuwe plugin toe. Zoek naar ” All in one schema org rich snippets”, klik op Installeren. En activeer de SEO plugin voor schema.org data toevoegen. Hoe je zonder deze plugin Schema.org markup toevoegt, lees je in een andere blog van mij. Het effect: Google toont dan meer elementen dan alleen de tekst. Beoordelingen bijvoorbeeld, wat je content ‘sociale bewijskracht’ meegeeft.

Voorbeeld metadescriptie
Tot zover de theorie! Ik heb inderdaad nog een SEO meta description checker, dus SEO tool, gevonden.

SEO Meta description checker | de praktijk

Stap 1: Goede meta beschrijvingen jatten

Gebruik de Chrome extentie SEO Quake om pagina’s van anderen, of jezelf, te checken op juist gebruik van SEO meta beschrijvingen. Alternatief: SERP simulator. Bovenstaande meta tekst, in het plaatje, was trouwens niet echt motiverend. Mijn voorstel voor een goede meta description zou zijn: “Maak de beste lasagne met dit ambachtelijke recept. Typisch Italiaans koken met  dagelijkse- ingrediënten. Zo lukt Italiaanse lasagne altijd.” Kortom, laat je inspireren door anderen, maar jat alleen de goede SEO metadescriptions van je concurrenten.

Stap 2: Zelf schrijven! Gebruik Word als SEO meta description checker

In Microsoft Word zit handige tekenteller die je feitelijk als meta description checker kunt gebruiken. Ga in Word naar tab ‘Controleren/Review’ en zie aan linkerzijde in het lint: ‘Woorden tellen / Word Count ‘. Kijk bij tekens, want het gaat zowel om letters als spaties in je SEO meta description.

SEO-meta-description-checker-via-Word-Woorden-tellen Gebruik Woorden tellen voor juiste lengte van meta description.

Stap 3: front-end controleren? Gebruik MozBar toolbar (Google Chrome extentie)

Mogelijk heb je al SEO meta descripti0ns in je website staan, maar wil je controleren of elke pagina een juiste meta beschrijving heeft. In dat geval biedt de MoZBar Toolbar (in Google Chrome is dit een Chrome extentie voor SEO) uitkomst. Maar het kan nog anders:

SEO Minion

Deze toolbar is wellicht nog een beter alternatief: SEO-Minion, omdat je daarbij ook kunt controleren wat je zoekterm doet in een ander land, zoals bijvoorbeeld Engeland of Duitsland. Je kunt dus zoeken in Google, zonder dat Google jouw zoekvoorkeuren meeweegt. Je krijgt niet-gepersonaliseerde google-zoekresultaten voor één trefwoord op twee verschillende locatie/taalcombinaties. Dus bijvoorbeeld Nederland vs Duitsland.

SEO minion titel en metadescriptie checker

Stap Alternatief: De ultieme meta-description check: Google snippets tool

Verbeter je Google snippets met deze gratis SEO Meta description checker of SERP checker van ‘de webbouwers’ die deze SEO tool gedoopt hebben tot: de SERP snippet tool. Zie ook hun afbeelding:

SEO-meta-description-checker-SERP-checker-tool-de-webbouwers De gratis SEO meta description checker (en SERP checker) van ‘de webbouwers’.

Meer lezen over Google meta beschrijvingen:

Succes met WordPress en deel dit artikel gerust. Dank voor lezen. En voor delen. Ben je beetje technisch? Zie dan leuke thuiswerkplek aankopen.

Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem