Webteksten maken die meer webbezoek opleveren, dat is mogelijk! Wist je dat het kiezen van de juiste zoekwoorden het halve werk is? Je kunt zo aan de slag met de webtexttool die ik onthul in dit artikel. Bovendien is deze SEO tool nog gratis ook. Omdat hoog scoren in Google niet alleen over zoekwoorden vinden gaat, geef ik ook 10 webredactietips uit de praktijk. Dit geeft je meer bezoek aan je teksten.

De gratis webtexttool stelt je gratis in staat om de juiste zoekwoorden te kiezen voor je te maken tekst, zodat je online tekst goed scoort binnen de Google zoekmachine.

Hoe kun je een goede SEO tekst of SEO webtekst schrijven?

Een goede tekst sluit aan op de problemen en behoeften van je doelgroep. Een SEO-tekst bevat de woorden waarop jouw doelgroep zoekt binnen Google. Het is belangrijk dat je titel en introductietekst aansluit op de zoekvraag van je potentiële website bezoeker. De titel heeft ook het belangrijkste zoekwoord in zich, zodat Google de pagina zo goed mogelijk kan indexeren, omdat:

  • belangrijke zoekwoorden in de tekst verwerkt zijn (te verkrijgen via een webtexttool)
  • de pagina is ingedeeld met een titel, een intro, een inhoudsopgave (als nodig), tussenkoppen, korte paragrafen en evt. een conclusie of samenvatting
  • de tekst verhalend is; dit vergroot de betrokkenheid en leestijd van je lezers. Ook emotie en details benoemen, maakt je verhaal geloofwaardig en beter te onthouden.
  • de tekst goed leesbaar is, bijvoorbeeld door afwisseling in korte en lange zinnen
  • de content waardevol en uniek is en door de verwachte voorkennis, feiten en situaties ook herkenbaar is voor je doelgroep.
  • andere pagina’s op het internet, ook die van jezelf, met de juiste trefwoorden naar de SEO-tekst linken

SEO webtekst schrijven; tips voor de juiste opbouw

Slechts een klein deel van alle mensen die jouw titel opmerkt op internet, zal jouw online tekst daarna helemaal gaan lezen. Om de kans op lezen zo groot mogelijk te maken, is dit de juiste opbouw voor een SEO-webtekst:

  1. openingsafbeelding (via sociale media deel je titel, introtekst en deze afbeelding)
  2. titel (met activerend werkwoord, als vraag gesteld, evt cijfer 5,7 of 10 erin, of een werkwoord zoals: leer, ontdek, vind, bereik, organiseer, ontwerp e.d.)
  3. (subtitel)
  4. introtekst (en SEO meta-omschrijving maken voor Google)
  5. alinea’s met tussenkoppen (je broodtekst)
  6. conclusie of SEO samenvatting schrijven
  7. call-to-action (oproep om iets te gaan doen, kopen of delen)
  8. plaatsen van alle linken, zoals naar verwezen in de tekst (tussentijds linken kost je bezoekers en kost je scroll- en leesduur)
  9. toevoegen van plaatjes en 1 of 2 video’s (kan later)
  10. toevoegen van seo-meta data. (kan later)

Webtexttool: juiste zoekwoorden voor webtekst maken:

Als je merkt dat je tekst net zo goed in een tweet zou passen (1 of 2 zinnen), vraag je dan goed af of je boodschap wel een bericht of nieuwsbericht moet worden…. Hetzelfde geldt voor rapportages online over uitzonderingen of weinig voorkomende situaties: dit leest geen hond. En dat zou jou dan alleen maar frustreren. Je kunt content ook delen via een e-mail, nieuwsbrief update, tweet, een powerpoint (of PDF) op Slideshare, een LinkedIn update. Een webpagina hoeft niet altijd.

Let wel: dit is een gouden tip. Veel beleidsmedewerkers (bijvoorbeeld) zullen niet zo te werk gaan, omdat ze het vakgebied van online marketing niet zomaar betrekken bij hun schrijfwerk. De juiste insteek, woorden en begrippen vinden,  zie ook: SEO zoekwoorden vinden, kan met één simpele webtexttool:

SEO tekst maken met juiste zoekwoorden via webtexttool Ubersuggest

Webtexttool: juiste zoekwoorden en juiste zoekvolumes bij webteksten schrijven

De gratis webtexttool Ubersuggest stelt je in staat om woorden te kiezen waarop tot nu toe veel op wordt gezocht binnen Google. Typ een paar keer trefwoorden in. Je ziet niet alleen het zoekverkeer per maand, maar ook hoeveel het zoekbegrip kost in Google Adwords. Hoe hoger het bedrag, hoe moeilijker het is om de aandacht te trekken met dit woord. Als je net begint met je website, dan heeft je domein nog weinig autoriteit, dan begin je met zoekwoorden van 3 of 4 woorden. Als je daarin kwaliteit levert, krijg je meer vertrouwen van Google en ook meer verkeer naar je website. Ben je een grote, bekende partij geworden, dan kan het lukken om ook goed te scoren op de hoofd zoekwoorden. Zoals “webteksten” in dit voorbeeld.

In principe kies je uit de hoge zoekvolumes en kijk je ook bij de gegeven links: de artikelen in Nederland die er al over gaan.

2 Webtexttools en 10 webtekst schrijven tips

De kans dat lezers afhaken op de tekst en webpagina is veel hoger bij moeilijke leesbare teksten online. In Google Analytics zijn deze webteksten te herkennen aan een Bouncerate van meer dan 70%. Dit betekent dat mensen niet doorklikken op een pagina. En als de leestijd onder de 20 seconden blijft, heb je als auteur toch wel een probleem: verloren moeite! Als je een online tekst maakt, doe het dan meteen goed. En volg deze stappen.

 

arbo werkplek inrichten thuis bol com kopen

 

De stappen bij webtekst schrijven zijn als volgt:

Het proces van een webtekst schrijven verloopt niet lineair. Ik denk zelfs dat je content niet op één dag zou moeten maken, gezien de fases die er zijn. Vanaf onderzoek, tot en met de puntjes op de i zetten: (dag 1) inlezen, kladtekst maken (=punt 5), (dag 2) tweede versie schrijven en titels en tussenkoppen maken, (dag 3) plaatsen van tekst, linkjes en toevoegen van intro en samenvatting, (dag 4) verspreiden, (dag x) verspreiden, (dag y) teksten updaten en verbeteren, (dag z) zoekwoorden verbeteren, nieuwe zoekmotieven verwerken in de tekst. Globaal zie ik een proces van vier fasen die je ‘contentontwikkeling’ zou kunnen noemen:

  1. Vooranalyse webtekst maken
  2. Schrijven van webtekst
  3. Nazorg webtekst
  4. Verspreiding tekst online

1. Vooranalyse webtekst maken

Nut en noodzaak voor je lezers; Bezint eer gij begint….

Denk lange termijn! Ik ga ervan uit dat je teksten zodanig schrijft dat ze hopelijk lang meegaan. Dus schrijven over trends die (snel) voorbijgaan, is om die reden minder effectief. Effectiever is om je (ook) af te vragen waarom je lezer de tekst zou willen delen met anderen. Is de tekst:

  • bruikbaar,
  • levert het inzicht of
  • tijdbesparing op voor je doelgroep?
  • zullen ze anderen erop wijzen?
  • zullen lezers het vinden?
  • op welke zoekwoorden moet ik dan scoren?
  • En is dit haalbaar? (daarvoor is dus de webtexttool)

2. Schrijven / maken van webtekst

10 tips voor schrijven en redigeren van tekst

Dit zijn de beste tips, voor iedereen, om een webtekst te verbeteren. Als je redigeert volgens deze tips, krijg je zeker weten meer bereik met je tekst.

 

 

  1. Doe een goede vooranalyse, zie introductie in dit bericht. Verzin vooraf al een goede titel.
  2. Vermijd passieve werkwoordsvormen (worden/kunnen/zouden/worden gemaakt). Maak het actiever: ‘het rapport gaat in op de toename van…’
  3. Wissel korte en lange zinnen af.
  4. Breng elke alinea terug tot 2 a 3 zinnen (5 regels maximaal op een beeldscherm). En beoordeel of een tussenkopje mogelijk is.
  5. Zet boven elke alinea een tussenkop, denk aan zoekwoorden van Ubersuggest of Google Trends.
  6. Je moet tangconstructies, of situaties waarbij de werkwoordvervoeging op het einde van de zin komt, zoveel mogelijk vermijden. (NB: deze zin is er dus zo één: een tangconstructie).
  7. Gebruik inleidende zinnen, zoals: Twee zaken zijn belangrijk. Ten eerste. Ten Tweede. En ook ‘spreektaal’ zoals:  ‘Denk vooral 0ok aan’.
  8. Geef een samenvatting na het schrijfproces, haal uit die samenvatting weer twee zinnen die je als inleiding gebruikt. Denk aan de zoekwoorden van Ubersuggest!
  9. Zorg dat je uitkomt op meer dan 400 woorden in totaal, zodat Google je tekst voldoende kan laten scoren, hopelijk op de eerste pagina van Google.
  10. Zorg voor een tegenlezer… Als je zelf tegenleest, geef feedback door als eerst iets te noemen wat sterk was aan de eerste tekst (verzin het desnoods).Meer informatie hierover in mijn blog: B1-taalniveau schrijven.

3. Nazorg webtekst schrijven

2e gratis webtexttool: Klinkende taal

Nadat je de webtekst geschreven hebt, kun je uit de voeten met de gratis webtexttool: Klinkende taal. Je krijgt via deze tool informatie over je eigen tekst. Je ontdekt de mate waarin je zinnen te lang zijn of je woordgebruik te moeilijk is (al hangt het af van je doelgroep, natuurlijk). In principe is een aardige dosis spreektaal in de tekst al een stuk leesbaarder dan als je dit krampachtig probeert te vermijden.

Plaatjes en links in je tekst

Zorg voor passende plaatjes. Zie ook mijn bericht over gratis fotobanken. Vul bij invoer de ‘Alt’ tekst (zie Mediabank in WordPress) altijd in.

Zorg voor behulpzame links: in de vooranalyse heb je al gezien (via webtexttool Ubersuggest) welke andere artikelen er online bestaan. Die heb je gelezen, zodat je weet welke interessant zijn om naar te linken. Link altijd naar ‘Nieuw venster’, zodat niemand jouw webpagina hoeft te sluiten om elders nog verder te lezen.

 

 

Call-to-actions onderin tekst

Roep je lezers op om iets te doen of om iets na te laten. Zorg dat deze zin duidelijk opvalt, of gebruik een echte knop. Het kan ook gaan om lid te worden van de nieuwsbrief of om het bericht vooral te delen op LinkedIn. Als het maar concreet is en een logische actie is na het lezen van de tekst. Spoor mensen echt aan!!!

Print de tekst voor eindredactie

Print de tekst en lees alles na, zorg dat je niet op je werkplek zit, maar aan een tafel of zittend op de bank. Je kijkt rustig en haalt spelfouten er zo uit!

Vertaal de tekst naar het Engels, Frans en Duits

 

 

Je kunt de tekst eventueel laten vertalen. Dit kunt u uitbesteden aan een vertaalbureau voor online teksten zoals Scrybs te Amsterdam.

4. Verspreiding tips voor webtekst online 

Een tekst met kwaliteit levert pas wat op als er mensen mee in aanraking komen. Denk dus na over hoe je de gemaakte webtekst op korte en lange termijn kan promoten:

Online webtekst verspreiden korte termijn

  • Tweet / LinkedIn update (vergeet de LinkedIn groepen niet), mag 2x per week!*
  • Kort nieuwsbericht met link naar je langere tekst (gewoon weer een nieuw nieuwsbericht eruit op zijn tijd, en link naar je tekst)
  • Nieuwsbrief (van jezelf of die van anderen: eerst bellen, dan pas mailen!)
  • Google Adwords inzetten
  • Alle bovenstaande acties herhalen….

Ad *: bewaar alle social media updates, zodat je alle acties eenvoudig kunt herhalen op een later moment.

 

Online webtekst verspreiden lange termijn

  • Laat je interviewen door andere media, zorg dat ze linken naar jouw tekst
  • Zet link naar de gemaakte webtekst in menu’s of in ‘meest gelezen berichten’
  • Werk tekst steeds bij, stel publicatiedatum steeds opnieuw in
  • Laat andere webpagina’s linken naar deze tekst (je eigen website)
  • Vraag om een link bij een andere website: eerst bellen, dan pas mailen!
  • Alle bovenstaande acties herhalen…. Zet alle ‘korte termijn acties’ in een lange termijn publicatieschema…

Kortom…
Dat waren dus de stappen bij online teksten schrijven: tekst voorbereiden, tekst maken, tekst controleren en content verspreiden.

Video | Webteksten schrijven volgens Fernando Tellado

Een webtekst schrijven, begint idealiter met een (veelzeggend) beeld, dan de die aanzet tot klikken (via werkwoorden). Pas als de lezer klikt, komt het verder aan op de inhoud. Enfin, bekijk deze video over online copywriting van WordPress.tv

Interessante links

NB. Ook betaalde tools voor juiste zoekwoorden en titels

Er zijn ook geautomatiseerde tools voor structureel onderzoeken van juiste zoekwoorden; ook in relatie tot andere websites en verkeer dat zij weten aan te trekken met deze zoekwoorden. De marktleider van de betaalde zoekwoorden tools is SemRush. Dit om compleet te zijn.

 

 

Succes met de 10 webschrijven tips, de webtexttool en dus met het schrijven voor het web.

Gerbengvandijk.nl