Je overweegt een blog, website, community of andere hub starten om kennis vast te leggen en te delen. Maar, welke content maak je? Waarover? En hoe bereik je hoge kwaliteit? Content coaching van Webredactie blog helpt je bij dit proces.
Content coaching voor bloggers helpt je om sneller online zichtbaar te worden, meer leads en meer goedbetalende klanten te krijgen (die bij je passen).
Maar welke onderwerpen en doelgroepen horen bij jouw streven? Welke vragen moet je jezelf stellen als contentcreator? Hoe wek je vertrouwen? Hoe breng je jouw kennis en kunde online over op een overtuigende manier?
Is WordPress daarbij een passend CMS voor jou? En welke online marketing tools zijn verder geschikt? Hoe kom je aan technische kennis, welke plugins moeten in je site?
WordPress contentcoach voor (kennis)bloggers
Het geeft regelrechte contentstress als je twijfelt over wat je unieke toegevoegde waarde is (USP). En veel mensen vinden het moeilijk om dit alles goed op papier te krijgen. Als content coach kan ik je productietijd inkorten en samen met jou drempels overwinnen. Het daagt mij uit om personen met specialistische kennis te helpen om hun kennis en kunde over het voetlicht te krijgen.
Content coaching vragen die ik je zal stellen
Dit zijn vragen die ik jou zal stellen, maar die je nu jezelf al kan stellen. Mogelijk ben je hiermee al geholpen! Bepaal je contentstrategie en niche via deze common sense vragen:
- Kies als doelgroep een subgroep in een bepaalde branche (of een groep binnen een bepaalde interessegebied, hobby of ‘life style’).
- Denk na over welke acties en/of gedrag jouw content teweeg zou moeten brengen bij jouw doelgroep(en).
- En hoe dit vervolgens bijdraagt aan jouw financiele(!)/emotionele/carrierematige/spirituele/sociale overleving.
- Bedenk goed: hoe is dit alles uitvoerbaar in (weinig) tijd. Kun je die tijd maken? Houd je de motivatie ook hoog als je content de eerste 1,5 jaar ‘niet presteert’ in Google?
- Bepaal met wie je samenwerkt en in welke online en offline netwerken je je begeeft om voeding te geven aan je kennis en online presence. Dus hoe je ‘in het echt’ in de wereld staat.
- Kies twee platformen waarop je vooral actief wilt zijn (bijvoorbeeld ‘eigen website’ en ‘LinkedIn’). En met welke tools je wilt werken, zoals bijvoorbeeld ChatGPT voor SEO.
Content werkplan maken: van kennis naar content
Als je voor jezelf antwoord hebt op bovenstaande zes vragen, kun je invulling gaan geven aan je content werkplan.
Voor input hiervoor verwijs ik je naar vakgenoten bij SEO bureau Groningen Machielsen genaamd. Zij verwoorden alle stappen om tot een succesvolle contentstrategie te komen die je langdurig, consistent én met eigen plezier kunt blijven uitvoeren. De auteur en collega SEO specialist Jouke de Jong vertelt dit uitstekend en verdient een krans voor dit artikel. Voor wie dit soort informatie en hulp zoekt en content coaching wil betalen, kan ook in mijn standplaats nabij Utrecht terecht. Het is ietsje tropischer gelegen dan Groningen in het hoge noorden. Maar Webredactie blog ligt langs de A12 en op circa 200 meter vanaf het treinstation Bunnik. Dus centraal gelegen in Nederland voor iedereen die een content coach zoekt, maar (nog) niet een online marketing bureau.
Intussen moet je NIET stilzitten…
Maar hoe lang je ook twijfelt over je content, aarzelt en draalt, zorg er eerst voor dat je vanaf vandaag al digitaal te vinden bent. Hoe eerder je op de markt digitaal te vinden bent, hoe eerder je businessmodel gaat werken. Start met een heldere en duidelijke tekst. Doe dit op LinkedIn of maak snel en kosteloos gebruik van Google Sites snel een pagina aan voor de komende tijd. Vertel de wereld wat jij te brengen hebt! Maak ook een visitekaartje via een online tool zoals Vistaprint. Het zijn kleine investeringen die goed te overzien zijn. Zo breng je jezelf in beweging!
Wil je hier toch wat hulp bij, in de vorm van content coaching en technisch advies? Neem dan contact op met Gerben G van Dijk van Webredactie blog.
Zoekwoorden onderzoek laten doen
Iets wat ik sowieso voor je kan doen is een zoekwoordenonderzoek via SE Ranking. Je hoeft dan niet zelf deze software aan te schaffen.
Content coaching voor bloggers helpt je door contentvraagstukken heen
Vind antwoord op deze contentvraagstukken:
- Hoe formuleer ik mijn aanbod online?
- Wat ga ik posten op social media?
- Wat zijn de teksten die mijn website serieus verkeer gaan opleveren
- Welke content haalt geïnteresseerden over om contact te zoeken?
- Hoe werkt WordPress en waarom WordPress nemen?
Wat is of doet een WordPress contentcoach?
Wat een WordPress contentcoach doet en kan betekenen, is de weg vrijmaken van alles dat bij jou content creatie blokkeert en jou te helpen om alle ruis weg te halen, totdat jouw kernboodschap goed op papier staat. De door jou geschreven online teksten redigeer ik naar teksten die de buitenwereld begrijpt en tot actie aanzet. Ik zet je content ook technisch online, als je dat wilt. Zie ook: 11 stappen naar een eigen site.
Wat content ontwikkeling tijdrovend maakt…
Dat een goede tekst schrijven niet zo gemakkelijk is, zullen veel kenniswerkers wel kunnen beamen. (Je bent niet voor niets op deze webpagina uitgekomen). Content bedenken, maken, vormgeven, zetten en aanpassen kost veel tijd. En wanneer je daarin geen focus of tijdsdruk aanbrengt, gaat ook veel energie en tijd verloren. Om voortgang te boeken, is het verstandig om fasen in contentontwikkeling te onderkennen, zodat je vat krijgt op het gehele proces van content creëren.
Waarom heeft een kenniswerker content coaching nodig?
Het probleem van de kenniswerker is dat hij of zij alles heel goed weet…
Als expert blink je uit in je vakkennis, maar dat maakt het juist moeilijker om creatieve content te maken. Een juiste inhoud die goed samengaat met de personal branding die je nastreeft. Zodat je doelgroep weet welke aanpak en resultaten zij kunnen verwachten.
Een deskundige, of Subject Matter Expert (SME), overschat vaak de voorkennis van een lezer, gebruikt regelmatig vaktermen en wil graag een genuanceerd verhaal brengen. Regelmatig loopt hij of zij daarbij vast in woordkeuzen, inhoudelijke details, in regelgeving of in randvoorwaarden. Wat vanuit het werk ook prima te verklaren is. Toch zijn deze ins- en outs niet terzake voor iemand die online een oplossing zoekt voor een probleem.
Los van het ‘vastzitten aan de inhoud’ spelen er nog andere, persoonlijke valkuilen. Vanuit schrijfangst (of vanuit de angst om mogelijk dom over te komen) is de woordkeuze vaak te moeilijk of blijven zinnen te lang. Als je vaak adviezen of rapporten schrijft, blijkt een marketingtekst (over jezelf) toch best moeilijk om te maken.
Mijn stelling is dat een slimme kenniswerker content coaching inhuurt.
Wat levert WordPress content coaching jou op?
Naast een “stok achter de deur” en “weten wat je te doen staat qua contentplanning”, kan WordPress content coaching je helpen om je boodschap helder en duidelijk zichtbaar te maken op je online kanalen. De regelmaat van publiceren komt hoger te liggen en ook de reikwijdte van de online verspreiding. De persoonlijke voordelen van 1-op-1 content begeleiding formuleert iedereen weer anders.
Twee weten meer dan één
Vanuit mijn [1-op-1] contentcoaching krijg daarbij ook strategische adviezen mee en goede ideeën voor een website samenstelling. Je kunt vertrouwen op mijn kennis van WordPress websites en andere CMS-systemen. Ik kan op dat gebied werk uit handen nemen, zodat jij die tijd overhoudt voor je vakgebied en bestaande klanten. Het pad waar we samen opgaan, kan soms confronterend zijn, toch zijn de meeste kenniswerkers achteraf blij dat ze het zijn aangegaan en niet alleen zijn blijven worstelen.
Contact
In het traject van WordPress content coaching kijken we samen vanuit de voorkennis en behoeften van je mogelijke klanten. Als dit je aanspreekt, neem dan gerust contact op. Stuur mij een mail of WhatsApp via +31623661106 en vertel waar je content strategie en content coaching bij kunt gebruiken. Ik zie uit naar contact met jou en te horen over je expertise. Connecten via LinkedIn kan ook, Gerben G van Dijk.