WordPress zoekmachine optimalisatie handleiding gratis

WordPress zoekmachine SEO optimalisatie zelf doen in 6 stappen (SEO). Je wilt op de eerste pagina van Google komen. Hoe zo hoog mogelijk scoren in Google met je website, webwinkel of blog?

Deze praktische gids is een handleiding voor WordPress website eigenaren om hoger in Google te komen. Deze WordPress SEO-kennis is up-to-date. Je kunt aan de slag gaan met WordPress SEO. Ook kun je mijn hulp erbij inschakelen voor SEO-diensten Utrecht en/of contentcoaching.

Succes!

WordPress zoekmachine SEO optimalisatie zelf doen handleiding 2023

Via deze WordPress zoekmachine optimalisatie SEO handleiding ontdek je in 6 stappen hoe je gericht kunt werken aan zoekmachine optimalisatie voor je website of blog.

Betekenis WordPress zoekmachineoptimalisatie (SEO)

WordPress SEO betekent zoveel als WordPress zoekmachine optimalisatie. Het staat voor het vakgebied om gepubliceerde content zo goed en relevant mogelijk weer te geven in zoekmachines zoals Google, YouTube, Bing en Yahoo. Het effect hiervan is dat bezoekers de content juist beoordelen en gaan bezoeken. Hoe relevanter de webpagina, hoe hoger deze in Google weergegeven wordt. Daarbij let Google op kwaliteit van content, websitetechniek, links en autoriteit (E-A-T).

Basisprincipes WordPress SEO goed uitgelegd (video 12 minuten)

Deze video geeft je voldoende kennis om te weten waar het om gaat bij WordPress zoekmachine optimalisatie (SEO). Klik op de afbeelding om de video te starten.

Google seo handleiding WordPress

Enkele quicktips voor WordPress SEO

Deze tips voor WordPress zoekmachine optimalisatie helpen je site om sneller hoger in Google te komen:

  1. Vaak iets nieuws publiceren is de beste SEO-strategie. Werk bestaande content regelmatig bij. En ververs de publicatiedatum alleen als de informatie aanzienlijk is veranderd.
  2. Laat pagina’s en berichten aansluiten bij zoekintenties. Zorg dat mensen krijgen waar ze voor komen. De lengte van teksten maakt anno 2021 veel minder uit. Het kunnen 200 woorden zijn, 500 woorden, 1000 woorden of nog meer. Het hangt nu af hoeveel tekst je nodig hebt, voor het doel van de webpagina of het bericht.
  3. Een website die snel laadt: in 1, 2 of 3 seconden scoort vaker hoger. Zie ook berichten PHP-versie verhogen en tools voor website snelheid testen)
  4. Zorg voor mobile first en responsive website. Bouw een website die uitstekend werkt op smartphone en tablet.
  5. Gebruik meerdere kanalen, nieuwsbrieven via Mailchimp en sociale media zoals LinkedIn, Instagram/Facebook en Twitter. Verrijk content door systematisch video’s te gaan maken voor Youtube.
  6. Verkoop je producten? Zorg voor authentieke, goed geschreven reviews als extra SEO strategie.

In zes stappen je WordPress site optimaliseren voor Google (WordPress SEO)

Volg dan deze WordPress SEO handleiding. WordPress zoekmachine optimalisatie (SEO) kent 6 aandachtsgebieden.

[Terug naar topmenu]

STAP 1: Gratis WordPress SEO-tools overzicht

In dit artikel komen een aantal SEO-tools aan de orde. Een korter lijstje vind je bij categoriepagina Zoekmachineoptimalisatie. Dit is een langere lijst met SEO-tools die ik je kan aanbevelen.

Algemeen WordPress SEO

WordPress SEO plugins

SEO technische analyse tools

Zoekwoorden bepalen tool:

Optimalisatie webpagina’s technische SEO tool

Optimalisatie website onpage SEO plugin (schema.org)

Backlinks bepalen

WordPress SEO concurrrentie-analyse laten uitvoeren

Deze tools kunnen je daarbij helpen:

  • SE-ranking (betaald)
  • SimilarWeb Niet elke site heeft genoeg verkeer voor volledige analyse, maar de top 5 zoekwoorden worden wel getoond in de tool. Voor de url in en kies in het links verticale menu voor “Search”. De top 5 zoekwoorden kun je zien.
  • SearchMetrics.com (registreren is wel vereist): De zoekwoorden tool toont per website welke 10 zoekwoorden hoog scoren.
  • SemRush tool voor geavanceerde SEO zoekwoorden- en concurrentieanalyse.

Tip: Als Google Search Console je vertelt welke zoekwoorden verkeer geven naar je site, dan kun je met het programma SE Ranking bijhouden of je stijgt of zakt tegenover je concurrenten. Zie ook mijn lijst beste SEO tools.
[Terug naar topmenu]

STAP 2: WordPress SEO handleiding zoekwoorden vinden tips

Hoe kun je WordPress SEO zoekwoorden verzamelen?

Maak SEO zoekwoorden lijst via Google Trends en andere suggesties

Begin met de zoeksuggesties die Google zelf geeft, als je een bepaald woord gaat typen. Je vindt deze woorden ook onderin de eerste bladzijde met zoekresultaten. Kopiëer deze woorden naar een kladblok.

Verzamel nog meer woorden door belangrijke woorden in te typen in de gratis tool: MoZ zoekwoord suggesties tool en extra hulpmiddel daarbij is deze tool om online gebruikte synoniemen te vinden. Zoek aanvullend nog meer woorden. Maak in je kladblok mooie rijtjes / clusters van 5 vergelijkbare begrippen. Google begrijpt vanzelf verbasteringen van woorden. Dus je hoeft niet woorden vaker op te nemen als het gaat om bijvoorbeeld varianten: ‘kluis’ en ‘kluisje’.

Ga nu naar Google trends. Gooi er steeds vijf woorden in (zet wel land op Nederland). Kies uit de trending topics, de zoekwoorden met hoge volumes. Je kunt zien welke zoekbegrippen populairder aan het worden zijn; oftewel dit zijn de stijgende zoekwoorden volgens Google Trends. Vul j zo je lijst met zoekwoorden .

Vul SEO zoekwoorden lijst aan met synoniemen

Neem ook deze zoekwoorden mee in je kladblok. Uiteindelijk kun je voor kernzoekwoorden nog meer synoniemen vinden via deze gratis tools: SEO tool keywordtool.io en answerhepublic.com . De laatste is zowel grappig als nuttig. ‘Answer the public‘ stelt je in staat zoekwoorden op te nemen die een hele vraag vormen; wat vooruitloopt op het feit dat mensen vaker spraakgestuurd gaan zoeken. Tot slot kun je eigen metingen nog bijvoegen aan je SEO woordenlijst.

Als je website is gekoppeld aan Google Search Console, dan kun je je rankings zien van zoekwoorden waar je nu al op scoort. Download ook deze lijst met woorden; kies zowel voor desktop als mobiel verkeer (alles aanvinken: zoekwoorden, cost per click etc.). Dit .CSV bestand kun je daarna openen in Excel en weer opslaan als Excel werkblad. Pak de kolom met zoekwoorden en zet het ook in  je kladblok. Klaar.

De volgende stap is om de beste zoekwoorden te gaan kiezen.

Vul SEO zoekwoorden lijst aan met top zoekwoorden van concurrenten

Je kunt veel leren van de zoekwoorden waar je concurrenten al succes mee hebben. Zie tools Concurrentieanalyse.

Hoe WordPress zoekwoorden definitief kiezen?

WordPress zoekmachine optimalisatie (SEO) start met het juist kiezen van woorden waarop jouw doelgroep daadwerkelijk(!) op zoekt binnen Google.

Het heeft geen zin om je artikelen/pagina’s te optimaliseren op heel algemene woorden en trends. We gaan daarom afwegen welke zoekwoorden je wel meer websitebezoek gaan opleveren. Word gratis lid van Google Adwords en gebruik de Google Adwords Keyword planner (SEO zoekwoordenplanner) om je zoekwoorden te kiezen. Dit is een tool binnen de Adwords Hulpprogramma’s. In de keyword planner kun je al je zoekwoorden gooien (tot 700 in aantal). Daarna zie je per woordgroep of trefwoord wat ongeveer het verkeer is in Nederland op deze zoekwoorden. Een andere mooie tool, dat zich ook baseert op de Google Adwords Keyword Planner is Ubersuggest van Neil Patel. Je ziet per zoekwoord ook goed wie erover publiceren.

Kies de zoekwoord(combinaties) die veel gebruikt worden, maar probeer ook in te schatten vanuit welke intentie mensen deze zoekwoorden gebruiken. ‘SEO content laten maken‘ is voor mij beter, dan ‘SEO content schrijven‘, omdat het eerste zoekbegrip iets te maken heeft met inhuren of inkopen van een dienst/product dat ik aanbied. Vanuit die afweging, en vanuit analyse van concurrenten, bepaal je je eigen set aan zoekwoorden. Per zoekwoord(begrip) maak je minimaal één webpagina. Die pagina’s moet je ook onderhouden! (Reken 4 uur pp per jaar aan onderhoud) Wanneer mensen die zoekwoordcombinatie intypen, kom jij boven via Google Search.

Betaalde SEO tool voor zoekwoorden kiezen kosten veel geld. Als je budget hebt, dan adviseer ik de SEO tool van SemRush.

Juiste zoekvolumes bepalen in Google Ads zoekwoordenplanner

In Google Ads worden precieze bereikcijfers per zoekterm niet meer weergegeven, tenzij je een betaalde campagne hebt lopen. Je ziet vaak volumes van 1K – 10K. Je weet dan niet waar in de die range de echte bezoekcijfers liggen.

Toch kun je op basis van deze intervallen van bereik wel zoektermen uitkiezen. Heb je een kleine, onbekende website dan kies je een zoekbegrip (zoekterm) van 4 of 5 woorden. Is je site al wat bekender, in je niche, dan kun je ook vindbaar worden op zoekingangen van 3 woorden. Voor je homepage kun je kiezen voor 2 zoekwoorden, mits heel relevant voor de gehele inhoud van je website. In Google Search Console kun je zien op welke woorden je site nu gevonden wordt.

Weeg al met al dus af welke zoekwoorden voor jouw business geschikt zijn en jou verkeer gaat opleveren; afgezet tegen de nu al aanwezige concurrentie op het zoekwoord.

Gele stipschoenring pendule? Met Unieke Woorden kom je op 1 in Google.

Kom je nu op nummer 1 in Google. Nee…. Het is vaak een hele kunst om de eerste pagina van de Google resultaten al te bereiken… En als je op pagina één komt, zijn alleen de eerste drie plekken (onder de advertenties) interessant. De plek bepaalt hoe vaak wordt doorgeklikt; en dit is onderzocht: 1e positie: 32% van alle kliks, 2e positie 18% van alle clicks, derde 11%. Hoe hoger in de lijst, hoe meer conversie (in principe). SEO specialisten die je een nummer 1 positie beloven, beloven je te veel. Tenzij het bijvoorbeeld gaat om “Gele stipschoenring pendule” als zoekterm. Dan lukt het mij zelfs om met deze zoekterm op nummer één binnen te komen. Hoe anders ligt dit voor zoekwoorden zoals ‘hypotheek’, ‘autobanden’ en ‘huisdieren’. Met ‘Gele stipschoenring pendule’, sta ik echt op de Google Nr 1 positie = geen verrassing.

Aantal woorden op een webpagina (tekstlengte)

Gebruik niet meer woorden dan nodig is. Schrijf voor gebruikers, daarna pas voor zoekmachines.

Alhoewel veel SEO-tools een minimum-eis stellen van 250 tot 300 woorden op de pagina. Is het niet nodig om dit heel letterlijk te nemen. Het tekstlengte hangt af van wat nodig is op de pagina. En dat gezien vanuit (de klantreis) van bezoekers. Weeg het aantal woorden op de pagina af tegenover de zoekintentie. Dit voorbeeld werkt verhelderend:

Stel je voor dat er een webpagina bestaat over “Actuele benzineprijzen Utrecht Stad”. En dat deze pagina bestaat uit een interactieve kaart met benzinestations. Het kan heel goed zijn dat een korte beschrijving bij de kaart volstaat. En dat genoeg gebruikers deze site weten te vinden (en er naar linken). Mogelijk bevat de pagina maar 100 woorden!

Je kunt nog wel met een schuin oog wel kijken naar deze oude seo-voorschriften:

  1. Gebruik een SEO zoekwoord niet zo vaak dat de tekst daardoor minder prettig leest.
  2. Gebruik niet meer dan 4 á 5 keer hetzelfde begrip in een tekst van 250 woorden. Je (hoofd) zoekwoord mag niet meer dan 2 tot 4 procent van het aantal woorden in je tekst uitmaken.
  3. Check je webpagina via deze SEO keyword density checker.

Beantwoord vragen uit Google’s People Also Ask (PAA) sectie

Werken lange artikelen beter voor SEO? Niet perse. Wel is het zo dat duidelijk gestructureerde pagina’s met veel (relevante) vragen en antwoorden, dus als een soort naslagwerk, goed scoren in Google. Handleidingen scoren sowieso hoog, omdat het content is die mensen echt nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Ingaan op allerlei vragen, is sowieso een goed idee. Het is tegenwoordig slim om <h2> tussenkop als vraag in te vullen. En dat de alinea dan op die vraag het antwoord geeft. Je kunt aan uitgebreide content komen, wanneer al die vragen ook relevant zijn.

Als je je afvraagt hoe je een webtekst in Google’s People Also Ask kunt krijgen, volg dan deze tips op. Om je online tekst te optimaliseren voor de Google functie “Mensen vragen ook” (Google PAA). Kun je beginnen met relevante zoekvragen te ontdekken door je je zoektermen in Google in te typen. Kijk dan onder de sectie “People Also Ask” of “Mensen zochten ook op”. Kies realistische vragen uit voor jouw doelgroep en schrijf hierover een vraag en antwoord tekst. Zet de exacte vraagstelling in de H2-kop binnen je webpagina. Geef een praktisch antwoord in heldere taal. Gebruik één alinea of gebruik er meerdere. Voor webwinkels websites of toptaken websites kan de opzet anders  zijn. Mogelijk wil je de vragen  (FAQ’s) bij elkaar houden, onder de hoofdtekst. Dan maak je gebruik van een vragenset. Via een plusje symbool (+) werkt het mooi als je elke vraag zou kunnen uitklappen.

Frequentie SEO zoekwoorden

Het begrip zoekwoorddichtheid of ‘keyworddensity’ is achterhaald. Het is niet (meer) nodig om een zoekwoord of synoniem vaker te herhalen omwille van de werking van zoekmachines. Houd wel rekening met het feit dat Google alinea’s uit je tekst kan uitlichten tegenwoordig. Als je die alinea als zelfstandig stukje tekst ziet, dan moet bij lezen ervan, de context wel duidelijk zijn voor de lezer. Denk daarbij aan de positie nul die de Google Zoekresultatenpagina tegenwoordig heeft. In toenemende mate probeert Google al antwoord te geven voordat je doorklikt naar de webpagina waarop dit antwoord staat. Vandaar dat je beter kunt kijken of je losse alinea’s begrijpelijk zijn om te lezen, in plaats van te kijken naar het optimale aantal zoekwoorden of woorden op de pagina.

[Terug naar topmenu]

STAP 3: WordPress zoekmachine optimalisatie (SEO) per webpagina

In deze Google SEO handleiding / WordPress SEO handleiding zoomen we nu in op de vindbaarheid verbeteren van webpagina’s, dit wordt ook wel on-page SEO genoemd. Verderop lees je meer over website techniek, dat is ook een WordPress SEO factor, net zoals je online/off-line autoriteit (incl. sociale media).

Google-SEO-tutorial-webpagina-onpage-seo

Je werkt via de WordPress editor om je (Word) tekst vorm te geven op je website. Google SEO factoren:

Google SEO factoren webpagina (volgens Moz.com)

  • SEO factor: unieke ‘title’ en ‘url’
  • meta-description / meta-zoekwoorden (alleen in HTML te zien)
  • H1 en H2 en H3 koppen (meerdere h1’s en h2’s mag)
  • plaatjes: max. 20 kb met Alt-tag (alleen in HTML te zien)
  • link bevat zoekwoord
  • aantal zoekwoorden in tekst
  • meerdere talen (gebruik hreflangcode in de headsectie van je webpagina, zie uitleg Google)
  • meta-keywords (alleen in HTML te zien)
  • let op vet: maak niet teveel woorden vet.
  • bevorder doorlezen, met links, foto’s en video
  • werk toe naar pagina’s met lage bouncerate < 60 procent. Gooi ook pagina’s weg (na 2 jaar proberen)

Ps. Je hoeft de SEO factoren in deze Google SEO handleiding niet te onthouden, installeer gewoon de Yoast voor WordPress plugin (zie mijn lijst met beste evergreens WordPress plugins). En maak deze pagina favoriet in je browser. Handig!

SEO must have: unieke ‘title’ en ‘url’

Zowel je tekst als je webpagina hebben een titel. Stel deze gelijk. Geef de titel van je tekst letterlijk op als titelnaam van je webpagina. De url, of de ‘www-naam’ mag je inkorten tot alleen de zoekwoorden. Werk met korte url’s van 2 tot 3 woorden. Je url bevat een of meer belangrijke zoekwoorden. Helaas is de url minder van belang geworden voor SEO. Dus ook een url zonder zoekwoord, kan toch goed gaan scoren in Google. Het is ook niet (meer) erg om een website te hebben onder je persoonlijke naam (wat geen algemeen zoekwoord is).De titel moet wel uniek zijn en bevat zo’n 60-70 tekens. Maak titels die prikkelen en tot actie bewegen: ‘bekijk’, ‘ontdek’ e.d. Gebruik de SEOmofo snippet optimizer als je wilt weten hoe / wat de lengte moet zijn van je SEO titel en meta-description.

SEO tip: behoud altijd oude url! Je kunt een url veranderen, maar zorg dan wel voor een redirect 301. Die moet 12 maanden blijven bestaan. Zo weet Google wat de oude url was, en waar hij heen moet voor de nieuwe url. Gebruik een wp-plugin voor 301 redirects.maken. Via Google Search Console (Webmastertools van Google) kom je mogelijk op zoekwoordideeën. Die raadpleeg je als je pagina 3 maanden of meer live staat; dan zie je wat… Dan zie je op welke woorden mensen op je site terecht komen. En kom je ook op ideeeën voor betere urls. in Google Analytics zijn geen zoekwoorden te zien: NOT PROVIDED, helaas.

Lengte titels en meta-description (60, 155)

Een meta-description is de tekst die Google toont onder je paginatitel in de zoekresultaten. Deze metatekst toont Google als deze relevant is voor de internetzoeker. Je kunt de meta-beschrijving toevoegen aan je webpagina via de SEO plugin van Yoast (zie verder weer). Deze plugin houdt de lengte ook in de gaten, zodat je kunt controleren of je zin helemaal toont in Google. Titels mogen 60 tekens lang zijn. Meta-descriptions maximaal 155 tekens. Voor mobiel gebruik is het handig om de beschrijving uit twee zinnen te laten bestaan. Dus start met een korte zin. Gebruik overige ruimte voor tweede zin. Zorg dat het een soort advertentietekst is. Vertel wat de waarde is en stimuleer in woorden voor erop klikken.

Zie apart bericht over hoe je goede meta-descriptions schrijft. Zie ook mijn bericht over checken van meta-descriptions.

Lengte van SEO-tekst

Hangt af van doel en gebruik van je tekst. Zoals eerder besproken op deze pagina, is het niet gezegd dat een tekst lang moet zijn voor goede SEO. Goed om te weten, is dat veel SEO-tools een minimum aanhouden van 250-300 woorden op de pagina. Dit is echter geen wet. Blijf dus zelf nadenken en kijk vooral als lezer naar je webpagina.

Schema.org meta-data / Rich snippets

De technische die hards, heb ik ook nog een tip in deze Google SEO handleiding: verdiep je in meta-data. Je kunt in de HTML van je webpagina aangeven welke ‘objecten’ jij in je tekst bespreekt. Zoals naam van de auteur, beroep van de auteur, het product, of adres. Al deze dingen kun je coderen, om Google te leren wat zaken beteken. Deze codering staat uitgelegd op www.schema.org. Zo speel je in op het semantische web (web 3.0). Deze aanvullende informatie over je producten en diensten kan Google voorschotelen aan je webbezoekers. Kijk maar in de rijkere zoekresultaten als je gaat zoeken op: “Bol Lego doos” (bol.com) ofzo. Hierbij een stukje HTML / ld+Json-code dat je kunt aanpassen en in de code van je pagina(body) kan zetten (via knop ‘Tekst’ in je WordPress editor). Laat Google merken via je homepage dat je de auteur bent van je website. Dit kun je doen door onderstaande link in de pagina(code) te zetten (via editor) en jezelf op Google+ bijdrager te maken voor jouw website. Dan koppelt Google+ de website met jou. Dit is de onderstaande link:
<a href=”https://plus.google.com/[jouwGoogle+naam]” rel=”publisher”>Zie ook Google+ profiel</a>

SEO eisen: H1, H2, H3 koppen

In WordPress is de titel van je pagina automatisch de H1 kop. Verdeel je content in secties en in alinea’s. Gebruik voor de sectie de H2 kop als attribuut voor die tussenkop. Je mag een H1 en H2 kop overigens vaker gebruiken. En voor elke alinea een H3 voor de titel of tussenkop. Gebruik de H2 kop opnieuw als je echt een nieuwe sectie opent. Meestal heb je 1 h1, 1 h2, en diverse h3 koppen in je tekst. Als je de ’text’ editor (HTML-weergave in WordPress) opent, ziet dat er zo uit:<h2>Google SEO optimalisatie tips</h2> (bijvoorbeeld). Je hoeft niet verder te gaan tot H4, al mag dat wel. Google kijkt naar deze titels, dus zet je zoekwoord(combinatie) daar dus ook in.

Google-SEO-tutorial-h2-h3-koppen-invoeren-WordPress

Google SEO: Plaatjes: max. 20 kb en Alt-tag

Je kunt de snelheid van een webpagina verbeteren. Hoe sneller de pagina laadt, hoe beter. Het helpt voor zoekmachine optimalisatie om foto’s van niet meer dan 100 kb te plaatsen. Check je hele website er maar eens op! Belangrijk bij plaatjes is om een ALT tekst toe te voegen. Deze tekst beschrijft wat je letterlijk ziet op de foto. Gebruik ook hier (deels) de zoekwoorden die je voor je pagina hebt bedacht. Hieruit volgt dat je de Alt-tekst in de taal van de content schrijft. De fotobeschrijvingen versterken zo de vindbaarheid van je webpagina. Zie verder voor uploaden van foto’s in een zo klein mogelijk bestand…

Google SEO: Link bevat zoekwoord (minder belangrijk anno 2015-2020)

Gebruik je links in je teksten? Zet in elke link een zoekwoord, maar let op: de zoekterm waarop je de pagina optimaliseert zet je juist niet in de link. Want dat geef je een andere pagina autoriteit en niet je eigen site voor je onderwerp. Introduceer elke link met een relevante, begeleidende SEO-tekst. Heb je affiliate links (of onbetrouwbare sites waar je naar linkt), voorzie die van de HTML attribuut: ‘no follow’. Dit ziet er zo uit: <a href=”https://www.sitenaam.nl/pagina” rel=”nofollow”>SEO concullega website</a>. Het is voor SEO geen factor als je nu veel of weinig linkt naar andere websites. Help de lezer juist met goede links.

Gebruik van meerdere talen en Google SEO

Google ontdekt vanzelf wat de hoofdtaal is van je pagina. Het is raadzaam om subdomeinen voor elke taal te hebben. Zoals ‘www.gerbengvandijk.nl/en/welcome’ voor het Engels (ik heb geen Engels gedeelte). Het is niet (meer) noodzakelijk dat een pagina in een andere taal een ‘Hreflang html tag’ / taalinstelling heeft. Niet nodig om hoog te komen in Google. Wel handig voor de zoeker waarvan de browser in bepaalde taal zoekt. Zie ook WordPress website vertalen plugins.

Meta-description en keywords zijn op zichzelf GEEN SEO factoren

De meta-description en de keywords geef je aan een pagina mee, maar zijn geen rankingsfactor meer voor Google. Google kijkt naar de woorden die zichtbaar op de pagina staan. De meta-omschrijving is de tekst die Google (kan) laten zien bij een titel van je pagina in een zoekresultatenoverzicht. Vaak toont Google een ander stukje tekst uit je pagina dan je meta-description. Dit gebeurt ondermeer als de zoekwoorden waarop iemand zoekt niet in je meta-beschrijving staan. Zorg voor een meta-omschrijving die aanzet tot klikken. Biedt een uniek voordeel en gebruik actieve werkwoorden. Gebruik max. 115 tekens (mobiel), of max. 155 tekens (laptop).  Voorbeeld: “Bekijk deze SEO handleiding voor WordPress website gebruikers en optimaliseer je website vandaag nog.” Google gebruikt de trefwoorden /tags niet meer. Volsta ermee door de zoekwoorden uit de titel als tags op te geven of laat deze tags leeg als het toch niet zichtbaar wordt.

Gebruik vet spaarzaam

Je kun woorden vet maken, maar doe dit spaarzaam, bijvoorbeeld één of enkele keren in de tekst dat je iets extra laat opvallen.

WordPress SEO: Bevorder doorlezen, ook foto’s en video erbij

Verleid je webbezoekers om meer tijd door te brengen op je site én om meerdere pagina’s te lezen. Dat versterkt SEO. Gebruik een embed video (dit heeft geen effect op laadtijd, zie verder) en minimaal één plaatje. Over je plaatjes dit: beschrijf in de Alt-tag van het plaatje wat er te zien is. Gebruik wel een of meer zoekwoorden, maar houdt het een beetje natuurlijk. Ga niet overal precies dezelfde zoekwoordcombinatie als Alt-tag gebruiken. Hoe natuurlijker, hoe menselijker en dat wil Google ook.

WordPress SEO: Verklein het gewicht in kb van plaatjes op je website (of plugin: smush-it)

Zorg dat plaatjes snel geladen worden, maak ze lichter via speciale software voor verkleinen van het fotobestand. Foto’s verkleinen kan via deze tool: Tinypng , een alternatief: kraken.io crunch images. In de laatste tool kun je de mate van PNG of JPEG handmatig instellen.

Zet de verkleinde foto’s daarna in je website. Is je JPG of PNG-file te groot? Verklein deze dan eerst met Image compressor. Wat ook kan, is om dit werk structureel te laten doen via een WordPress plugin.

WordPress SEO: Werk toe naar pagina’s met lage bouncerate

Pagina’s die top scoren in Google hebben een lage bouncerate van rond de 50%. Werk toe naar een lagere bouncerate: maak pagina’s voor afzonderlijke doelgroepen, die ze graag lezen en biedt hen doorklik mogelijkheden verder je site in. Gooi ook pagina’s weg met hoge bouncerate; bijvoorbeeld na 2 jaar proberen om te content relevanter/bruikbaarder/gerichter te maken. De bouncerate kun je zien in Google Analytics. Op pagina-niveau en op website-niveau (gemiddelde). Bounces zijn mensen die niet doorklikken op je content. Hoge bouncerate in combinatie met een korte leestijd is een slecht teken.

Samenvatting: tips voor goede WordPress zoekmachine optimalisatie voor berichten en pagina’s

  • Een SEO webtekst heeft een lengte die lezers bevalt. 250 woorden minimaal, is een norm. Je kunt ervan afwijken.
  • Gebruik ook H2 tussenkoppen. Structuur zo je tekst. Subkoppen geef je een H3 mee.
  • Per alinea / paragraaf ongeveer 4 zinnen, verwerk zoekwoorden, synoniemen op een natuurlijke manier.
  • De meta-description moet motiveren tot klikken. Laat deze uit twee zinnen bestaan. Zodat voor mobiel zin 1 in ieder geval te lezen is.
  • Foto’s, video’s en relevante (interne) links verbeteren de ervaring met je website en dat werkt door in Google SEO.

SEO boeken tips voor naslag

[Terug naar topmenu]

STAP 4: Juiste WordPress url-structuur en menu-structuur

Onthoud dat je met korte url’s (webadressen) moet werken, waarin je gekozen zoekwoorden in voorkomen. Ook in de paginatitel natuurlijk (liefst aan het begin van de titel). Een vuistregel is dat koppen niet meer dan 5 woorden hebben. Echter, Google leest vooral de eerste twee. Onthoud dit ook uit deze WordPress SEO handleiding. Zie ook informatie over de SILO linkstructuur.

WordPress zoekmachine optimalisatie: landingpagina’s en onderliggende SEO pagina’s

Bepaal je basis zoekwoorden dan wel basis productgroepen. En vernoem pagina’s naar een zoekterm of zoekwoordcombinatie. Zet zo gelijksoortige content in een url structuur. Zoals ik in dit voorbeeld, onder deze alinea, heb gedaan. Je werkt met paginagroepen voor gelijksoortige content.In het WordPress CMS denk je in categorieën. Je kunt berichten groeperen via een categorie. Die categorie geef je een naam van één of twee zoekwoorden. Alle berichten die binnen een categorie vallen, laat je zoveel mogelijk naar elkaar linken. Ook via links in het kruimelpad (zie verder). Via de plugin van Yoast kun je kruimelpaden aanzetten. Voorbeeld ‘HomeTwitterContentmarketing‘.

SEO Paginaset 1

gerbengvandijk.nl/facebook (landingspagina)
gerbengvandijk.nl/facebook/fotos-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/filmpjes-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/tekst-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/links-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/contentmarketing-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/google-seo

SEO Paginaset 2

gerbengvandijk.nl/twitter (Landingspagina)
gerbengvandijk.nl/twitter/fotos-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/filmpjes-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/tekst-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/links-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/contentmarketing-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/google-seo

Zoals je ziet, draait WordPress zoekmachine optimalisatie (SEO) om een belangrijk thema te kiezen als hoofdonderwerp voor elke pagina. Zoals hier: ‘Twitter’ en ‘Facebook’, in combinatie met ‘SEO’. Als je naar de homepage gaat, kun je van daaruit naar de landingspagina’s en verder afzakken in de website zogezegd. Als je paginasets gebruikt, kun je webpagina’s binnen deze set laten verwijzen naar de bovenliggende landingspagina in de structuur van de website. Dit geeft extra SEO waarde aan de landingspagina omdat ze ook zeer relevante interne links van de pagina’s eronder naartoe leiden.

Nieuwe site? Kies goede silo structuur en redirect belangrijke categorieën naar pagina’s en zet deze in menu

Het is nog een extra overweging om voor zoekmachineoptimalisatie de volgende ingrepen te doen: maak categorieën aan met een bepaalde url en maak pagina’s aan met deze url. Redirect de categorie naar de pagina. Zet de categorie op niet indexeren. En zet de pagina in het hoofdmenu van je site. Voorzie deze pagina van 3000 tot 8000 woorden. En link naar berichten in de betreffende categorie. Link nier naar andere berichten in andere categorieën. Link vanuit elk bericht naar de pagina.

Overigens hoef je niet perse categoriepagina’s te redirecten naar een pagina. Je kunt ook gewoon de categoriepagina als ‘pagina gebruiken’. Dat is puur een lay-out kwestie. Wanneer je je categoriestructuur implementeert, plaats dan wel de belangrijkste categorieën ook in het hoofdmenu. Bij  het aanpassen van het menu. Zie je een paneel met het woord categoriën. Die kun je gewoon aan het WordPress menu toevoegen.

Video: WordPress SEO via content silo’s

In deze video wordt ook gesproken over de silo-structuur voor WordPress blogs. Dit betekent dat je categorie pagina’s redirect naar pagina’s (die je opneemt in het hoofdmenu). Je mag volgens deze auteur wel linken tussen silo’s, mits de aangeboden content voor elke link relevant is, en dus weloverwogen. Dit is meest duidelijke uitleg over contentsilo’s in WordPress die ik tegenkwam. Meer technische uitleg, volg link onder de video. Klik op het plaatje…

Zie ook dit naslagwerk om het idee van silo content geheel te begrijpen, al is een silo-structuur minder krachtig als SEO-instrument dan enkele jaren terug.

SEO-eisen aan Menu in WordPress website

Usability experts blijven erbij dat 3, 4 of 5 items in één keer te overzien zijn. Dus denk eraan dat je met menu’s werkt die niet meer dan 5 items hebben. Zoals je al kon lezen over de ‘silo’ website structuur, is het belangrijk om je belangrijkste diensten en/of informatiegebieden te ontsluiten via het hoofdmenu. Je kunt ervoor kiezen om categoriepagina te redirecten naar gewone pagina’s, waarbij je de url van de categoriepagina hetzelfde laat zijn voor de nieuwe, gewone pagina. Om je een voorbeeld te geven van een menu met niet teveel items. Toon ik jou hier het menu van deze website nog eens (niet klikbaar plaatje).

 

Interne linkstructuur verhoogt WordPress SEO

Los van logische en leesbare url’s kun je SEO toepassen op de interne linkstructuur, dus de wijze waarop je eigen pagina’s onderling laat linken. Alain Saidon van SEO Guru vertelt in een eigen artikel hierover. Belangrijke detailpagina’s geef je meer links vanaf (pagina’s rondom) de homepage en broodkruimelpaden zorgen weer voor linkjes naar categoriepagina’s en de Homepage toe.

Gebruik 301 redirects

Als je een url verandert, werk dan met redirects 301 (laat die minimaal 12 maanden staan!). Gebruik daar een SEO redirects plugin voor als het niet in je WordPress zit. Denk ook aan interne links, leg die zeker aan op plekken waar ze van meerwaarde zijn voor je websitebezoekers. Lees deze Google SEO handleiding nog verder.

[Terug naar topmenu]

STAP 5: WordPress SEO handleiding websitebouw

Domeinleeftijd, domeinnaam en Google SEO

Het wordt gezegd dat de domeinleeftijd, dus hoe lang een website bestaat, niet bepalend is voor de score binnen Google. Dit is heel lang gedacht, toch gaat het vooral om links en bezoek. Ook hoeft de domein geen echt zoekwoord te bevatten.

Seo factor: mobiele website  / responsive

Zorg dat je website snel laadt op smartphones en responsive is. Dit houdt in dat je website gemakkelijk 1-koloms kan worden, zodra het scherm kleiner wordt. Je kunt dit op de laptop of pc testen door je browser venster steeds kleiner te maken. Je trekt met de muis de rand van de browser steeds meer naar binnen. Een goede responsive website krimpt dan netjes mee.

Installeer WordPress SEO plugins.

Bekijk hier op Webredactie blog de lijst met Evergreens SEO plugins WordPress.

Korte laadtijd: <3 seconden en adviezen voor instellen Cloudflare voor WordPress blog

Een krachtig seo-advies volgt nu: zorg dat je website binnen 2 of 3 seconden laadt. Mijn WordPress website draait daarbij niet meer op PHP 5.6 maar op PHP 7.0. De overstap naar PHP 7.4 (zie 13 stappen) verkorte de laadtijd van mijn WordPress website met 30%. Verder vraagt snelle laadtijd goede hosting en sitebouw. Heb je een internationale website, overweeg dan ook om Cloudflare (DNS) te gebruiken. Hoe je Cloudflare kunt instellen, zie je in deze video. Cloudflare goed instellen voor snelle laadtijden:

Als jouw websitehoster Cpanel gebruikt, kun je het .htaccess en WP-config bestand tweaken dus in de Cpanel van je hostpartij. Ook aan de kant van Cloudflare kun je nog tweaken. Ook in de gratis versie. In 2023 heb ik nog deze adviezen gevonden ovor instellen van Cloudflare waarden. De cache voor deze blog is bijvoorbeeld 8 uur (voordat cloudflare blogpost na wijzigen de versie vernieuwd). Ook laat ik Cloudflare Javascript e.d. verkleinen, ook al doe ik dat ook al binnen mijn WordPress installatie. Maar toch scheelt dit 1 seconde aan laadtijd.

Non-www en www pagina’s: stel in binnen Google Search Console

Maak je website lid van Google Search Console (GSC), stel daar in hoe je wilt dat je website heet voor Google, bijvoorbeeld, gerbengvandijk.nl, of www.gerbengvandijk.nl. Stel deze voorkeur in zodat Google geen dubbele content rekent voor beide verzamelingen, maar één verzameling van je content als hoofdzakelijk ziet.

SEO-tip: redirect van http naar https

Als je website is overgestapt van http naar https, zorg er dan voor dat alle links op je website, en de links die binnenkomen vanaf andere websites met, http. Dat deze een redirect krijgen naar https. Vraag je website bouwer om dit te doen. De meeste sites hebben dit jaren terug al gedaan.

Gebruik canonical links bij dubbele content

Heb je een webwinkel, waarbij contentpagina’s bijna gelijk zijn, zoals een short die je verkoopt in diverse maten? Zorg dan dat 1 pagina de hoofdcontent is, geef de kopieën een canonical link mee. Google merkt op als de inhoud van pagina’s gelijk zijn en dat pakt negatief uit. De canonical link vertelt Google welke pagina de hoofdpagina is en welke pagina’s ervan af zijn geleid.

Nog meer technische WordPress SEO aspecten voor WordPress zoekmachine optimalisatie

  • Domein en url keuze: Is je markt in Nederland. Kies dan voor hosting in Nederland op een .nl of .com of .eu domein. Gebruik de Nederlandse taal. Je kunt een domein claimen via Transip.nl (kijk vooraf op Google Trends of zoekwoorden wel verkeer hebben).
  • HTML5 is de nieuwe taal voor weergeven van content op je website. Gebruik je Iframes of Javascript in je content? Zorg dan dat je er geen inhoudelijke content in zet, want dat leest Google helemaal niet. Dus zorg ervoor dat je content via HTML5 (en vanuit eigen PHP code) tot je gebruikers komt. Dit zal standaard geregeld zijn door je hosting partij. Ik raad neostrada.nl aan voor WordPress hosting.
  • Gebruik je hoogste PHP versie, thans 7.3 of 7.4. Lees mijn hele artikel erover.
  • XML Sitemap bestand en ROBOTS.TXT moeten kloppen. Als je de plugin van Yoast WordPress SEO installeert, komt het vanzelf goed met je XML Sitemap. Hoe je voor WordPress de Robots.txt kunt inrichten, zie je in dit voorbeeld op webredactieblog. Vraag je webbouwer ernaar. Robot.txt zorg dat de crawlers van Google niet pagina’s indexeren die onbelangrijk zijn. Zoals images, inlogpagina of algemene voorwaarden e.d. De ROBOTS.TXT file mag CSS en Javascript niet blokkeren. Plaats in de XML Sitemap de tag die de Prioriteit bepaalt tussen je home, landings en gewone pagina’s. Priority 1.0 is je homepage. Twee landings kunnen prioriteit 0.9 krijgen. De rest moet lager scoren. Zie screenshot onder voor SEO voorbeeld XML bestand.
  • De HTACCES file moet kloppen. De voorwaarden ervoor moet je even Googlen, want die weet ik niet. Bijvoorbeeld: ‘how optimize HTACCESS file’.
  • Server_log of Error_log in CPanel uitlezen. Check als de site langer in de lucht is of de Google Bot juist crawled. Ik heb hier een video en uitleg over bij artikel over Robots.txt.
  • Plaats het CMS berichten in relevante categorieën en tags, zorg ook voor (enige) content op de categorie en tagpagina. (voorbeeld Mailchimp), en kun je posts binnen die categorieën met elkaar laten linken? Daar zijn WordPress plugins voor (ik meen iets van ‘link to another post’). Zo maak je doorlezen beter mogelijk en voorkom je bounces.
  • Zorg dat elke pagina een metabeschrijving (Google SERP) heeft. Dit is een tekst van ongeveer 150 tekens voor elke pagina. En je kunt deze via de voorkant checken via de Google Chrome browser extentie: SEO Minion. Maar ook met SE Ranking kun je dit tracken.
  • Zorg dat alle plaatjes in je site een ALT beschrijving hebben (wat je ziet op de foto voor mensen die niet kunnen kijken). Je komt de Alt-beschrijving vanzelf tegen als je binnen WordPress naar de mediabank gaat. Via een bericht (editor) kan je ook via een WordPress sneltoets naar de Mediabank in WordPress komen.
  • Gebruik je uitklapmenu’s op de pagina? Dat mag van Google, de gehele tekst wordt geïndexeerd, ook als tekst niet zichtbaar op de webpagina staat, totdat je content uitklapt via een plus (+) symbool of tabje. Je kunt altijd zelf checken hoe Google een bepaalde pagina “ziet”. Ga naar de webmastertools van Google, dat heet sinds enige jaren de Google Search Console. Meld je site daar aan!
  • Hoe is de laadtijd?, kun je Javascript pas op het laatste inladen. Mensen klikken weg als laadtijd langer is dan 2 of 3 seconden. Check Google Speed voor meting. Een goede website hiervoor, die meet als Google meet, is GT Metrix. Gebruik de instelling (onder het url-veld), gebruik “Google Chrome vanuit London”, dus 3 x klikken op serverlocatie. Er zijn vast veel handleidingen voor GT Metrix.
  • Zijn er redirects naar home voor www.naam.nl/index.php en voor www.naam.nl/. Je hebt een basisurl. Niet twee of drie! Je kunt instellen in Google Search Console, en kijk ook even in de Settings/instellingen van je WordPress Dashboard.

SEO en linkwaarde behouden bij migratie WordPress website

Bij migratie van je website, wil je de linkwaarde, of opgebouwde reputatie behouden. Wat zijn de juiste redirect om aan te maken op je oude site?

  • 301 redirect gebruik je voor een permanente verhuizing van een webpagina.
  • 302 redirect gebruik je voor een tijdelijke verhuizing.
  • Met aanbrengen van deze redirects voorkom je 404 fouten en verlies van opgebouwde linkwaarde.
Google-SEO-tutorial-WordPress

Gerben G van Dijk en Kees van Seuren. Zij optimaliseren WordPress websites voor Google.

Word lid van Google search Console (voorheen: Google webmaster tools)

Via de Google Search Console kun je kijken of je website één url aanbiedt. Dus niet meerdere. Zoals www.naam.nl/index.php of www.naam.nl/ (met slash). Dit heeft te maken met dubbel meetellen van content door Google (duplicate content in SEO vakjargon). Ook houd Webmaster tools je op de hoogte van fouten op je website. Zodat je zelf in staat bent om je webbouwer aan te spreken.

SEO Robot.txt file en SEO Sitemap (bekijk voorbeeld plaatjes via de links)

SEO tip: WordPress CMS updaten

Update je CMS tweemaal per jaar. Lees hoe je een WordPress update handmatig doet (het gaat automatisch tegenwoordig). En bespreek dat ook met je webbouwer.

[Terug naar topmenu]

STAP 6: WordPress SEO tutorial linkbuilding

Links verkrijgen van andere websites is erg  belangrijk. Je wilt links verkrijgen van kwalitatief goede websites. De oplossing is echte samenwerking. Schrijf blogs op websites op jouw vakgebied die een autoriteit zijn. Soms moet je een drempel overwinnen, maar een eerste stap is eens bellen met zo’n site. Om te horen wat voor content verwachtingen ze precies hebben. Dan weet je ook wat je ervoor moet doen. Sites die in Google op nummer 1 staan hebben soms wel 10.000 backlinks (links vanuit andere websites). Daar kun je vaak niet tegenop. Toch helpen links om jouw unieke content meer gewicht te geven. Wist je ook dat PDF files met links daarin werken als echte links naar een website. Maak er gebruik van. Zet ook content elders neer, zet presentaties en PDF’s (met links naar je website) op Slideshare bijvoorbeeld. Denk ook aan lokale SEO en start een plaatselijke Meetup groep voor jouw dienst / product / activiteit.

Hoe aan linkbuilding doen?

Er is niets mis om andere websites (met een hoge moz rank) te complimenteren en te vragen of ze naar je linken willen. Je kunt een mailtje sturen: maak een compliment over de andere website, en vraag vriendelijk naar een link op een specifieke pagina van hen. Een tip daarbij is om Google Alerts in te stellen voor je bedrijfsnaam. Wanneer een andere site iets over je bedrijf schrijft, heb je een natuurlijke reden om energie te stoppen in een linkaanvraag bij die site. In die context is een link naar jouw site erg relevant. Voor Google dus, maar ook voor je lezers. Je bedrijfsnaam die ergens genoemd staat (zonder link erbij), is ook goede reclame. Uiteindelijk werkt een gevarieerd linkprofiel. Op de blog Satama lees je meer over do’s en don’ts voor je backlink profiel. En Bram Speelman licht linkbuilding strategie verder toe. Promoot je url’s ook op openbare sociale media, zoals: Google+, onder je Youtube video’s, Instagram en (pin op) Pinterest.

Concurrentie analyse als inspiratie voor SEO linkbuilding

Bekijk of je betere content hebt, of kunt maken, op ‘concurrenten’ die over hetzelfde onderwerp schrijven. Bekijk voor hun pagina’s welke backlinks ze verdiend hebben (links vanaf andere websites). Een gratis tool daarvoor is opensiteexplorer van MOZ. Je weet nu welke websites deze inhoud nuttig vonden. Benader nu bloggers, redacteuren en site-eigenaren persoonlijk met de vraag of ze naar jouw site willen linken, omdat de content beter is…. Probeer deze tekst eens en stuur die per e-mail:

[Linkverzoek voorbeeld tekst voor email]

Onderwerp: [website naam] is tof

Beste Joop,

Tot mijn verrassing kwam ik op je website dit artikel van je tegen [link], waardoor ik meer te weten kwam over het [onderwerp X]. [website naam] heeft me daarbij tof geholpen. Intussen ben ik mij verder gaan verdiepen en heb ik ook een artikel geschreven. Het is vast een goede aanvulling en interessant voor je andere volgers. Wil je er naar linken? Dat zou mij een enorm plezier doen. Mogelijk kun je het artikel nog verder verbeteren door [gemeende suggestie]. Dit wou ik je laten weten en leuk als je de link plaatst. Het is deze: [link naar jouw bijdrage]

Groet, van een lezer, ga zo door
[je naam]

[Linkverzoek: juiste lengte voor LinkedIn connectie verzoek mét tekst]

Beste Lynsey,

Tof dit artikel van jou: https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/04/de-toekomst-van-pr-2-trends-voor-2018/ . Als inspiratie daarop heb ik uitgezocht hoe je podcasts kunt maken. Misschien naar linken? Link: https://www.gerbengvandijk.nl/podcast-maken-en-podcast-software . Groet G

Zet nuttige links in WordPress website teksten: ook al zijn dit dan uitgaande links

Elke webpagina geeft een stukje ‘autoriteit’ door aan een pagina waar deze pagina naar linkt. Het is belangrijk om naar eigen relevante content te linken. Daar win je zelf wat autoriteit mee. Toch zul je gebruikers wat willen bieden en hen naar waardevolle externe content willen verwijzen. Zeker ook doen, maar beperk uitgaande links daarbij wel. Een hardnekkig misverstand is dat je uitgaande links kunt ‘uitzetten’ door ze de status ‘no-follow’ te geven. Dat is helemaal niet zo, volgens Google zelf. Het is goed als mensen naar jou linken, maar geef niet zomaar een link ‘weg’, maar doe dat bewust. Als je links van iemand vraag, vraag dan om een echte link (of check via de broncode van de betreffende site of ze standaard gebruik maken van ‘no-follow’ links.). De term pagerank raakt wat in onbruik voor seo, baseer je nu op moz rank. Wat wel telt, is dat gebruik van ‘no-follow’ links je website kunnen beschermen. In het geval webbezoekers hun url kunnen achterlaten in de reacties van je webpagina, dan is het slim dat deze links automatisch het HTML attribuut ‘no-follow’ meekrijgen. Ook kun je beter met ‘no-follow’ linken naar onbetrouwbare/spammerige websites.

WordPress SEO tip: publiceer, publiceer, publiceer

Dat van die linkbuilding, dat wat je net hebt gelezen, is een goede stijl voor als je wat ‘Nerdy’ bent. Wanneer je meer sociaal gericht bent, werkt het misschien weer beter door echt samen te werken in de wereld. Te reageren op vragen die op je site terechtkomen. Blogs te schrijven voor andere websites. En partnerships aan te gaan. Dat is pas echt natuurlijk link builden. En dat wordt door Google nooit gestraft! Goede content is één. Verspreiden, en blijven verspreiden, op allerlei sociale media. Is hoe het allemaal werkt. Maak één boodschap in tekst (500-700 woorden) en vertaal deze naar passende varianten voor sociale media: quote’s, intro’s, plaatjes etc. En link zo terug naar je website contentitem. Gebruik daarbij Hootsuite als social media managementtool om in minder tijd je content te verspreiden. Pas je boodschap aan voor elk medium en elk type doelgroep! SEO trend: verwerk de content ook in video’s en/of podcasts. Een video in je content nodigt uit tot lezen, maar is geen SEO factor op zichzelf. Mogelijk spreekt het je doelgroep wel extra aan!

Tot zover deze tips voor WordPress zoekmachine optimalisatie, nog 1 ding:

Vergeet de pers niet…

Persbericht verspreiden als WordPress SEO strategie

Af en toe een persbericht maken als SEO strategie  is goed voor linkbuilding. Het valt misschien wat buiten deze Google SEO handleiding, maar je kunt online persdiensten gebruiken zoals deze. Ook kun je inhaken op bestaand nieuws om je eigen website te promoten in de media. Lijst persdiensten:

Bronnen voor deze Google SEO handleiding / WordPress zoekmachine optimalisatie tutorial.

SEO blogs tips:

  • Moz (!)
  • Search Engine Land (!)
  • Search Engine Watch (!)
  • Hubspot
  • Buzzsumo
  • SEMrush (en SEO toolbox)
  • Distilled
  • Search Engine Journal
  • Kissmetrics

Tot zover de SEO handleiding voor WordPress. Deel het gerust met anderen!

[Terug naar topmenu]

Gerben G van Dijk
Volg hem