SEO meta description | Omschrijf je webpagina’s perfect voor Google

Laatst vond ik op internet een gratis SEO meta description checker waarmee je je Google Snippets kunt verbeteren. Lees mijn tips om een goede SEO Meta description te schrijven en deze op juiste lengte te controleren.

Hoe SEO meta descriptions toevoegen aan WordPress?

Veel CMS systemen stellen je in staat om zoekmachine informatie toe te voegen aan je content; het gaat dan om de titel en beschrijving van je webpagina. Binnen het WordPress CMS kun je via de SEO plugin van Yoast titels en SEO meta descriptions invoeren op deze plek onder je content.

Wat is een SEO meta description?

Een SEO meta description kun je zien als een advertentie van je webpagina; met als doel om je aanbod te omschrijven en om klikken te stimuleren. Een meta description is de tekst die Google toont in haar zoekresultaten. Het is een informatieve en wervende tekst die beschrijft wat op elke webpagina te vinden is. Gebruik van je zoekwoorden (uit je titel) leidt ertoe dat Google deze tekst regelmatig zal voorschotelen aan je publiek; al hangt dit ook af van de gebruikte zoekwoorden en intentie.

Waarom meta descriptions aan webpagina’s toevoegen?

Op basis van een zoekterm of zoektermen, toont Google een overzicht van titels en beschrijvingen van webpagina’s. Zoekers op het web klikken eerder op jouw meta omschrijving als je tekst inspeelt op hun zoektocht, dan wel hun probleem. Als jouw content relevant en nuttig is, dan zal Google de hogere klikratio, ook wel Click-through-rate (CTR) genoemd, belonen met een hogere score van jouw content in Google. Uiteindelijk beloont Google de gehele gebruikerservaring. Dus doet jouw meta description een juiste belofte en beantwoord je content hieraan, dan leiden goede meta descriptions mede tot hogere Google scores. Voor SEO belangrijk!

Wat is een SERP? Zul je denken.

Een Google SERP staat voor drie dingen: Een titel, de webpagina beschrijving (de meta) en het webadres (de url). Dit is een SERP, onderstaand plaatje. Waarbij de SEO meta description begint na de tekst: ‘May 4, 2016 -‘

SEO meta description die wervend is geschreven Voorbeeld van een SEO meta description binnen een Google SERP

Theorie meta descriptions

Wat is de juiste SEO Meta description lengte?

Brandende vraag is altijd wat de lengte van een SEO meta description mag zijn. Voor desktop kun je tot 155 tekens gaan. Voor mobiel ga je maximaal tot 115 tekens. Zorg ervoor dat de kernzin in het eerste deel zit; nog voor de limiet van 115 tekens om (ook) rekening te houden met mobiel bezoek. Bij benadering bestaat een meta omschrijving uit 115 tot 155 tekens. Dit is indicatief, want Google drukt de SEO meta description eigenlijk uit in een bepaalde scherm/pixelbreedte. Binnen deze limiet heb je dus de mogelijkheid om je webpagina zo relevant mogelijk te omschrijven voor je doelgroep(en). NB. Vraag klanten of zij de meta teksten juist vinden!

Titel lengte van pagina of post

Laat ik ook de titel lengte onthullen, want ook de titel bepaalt of mensen erop klikken. De lengte voor een goede SEO titel is ongeveer 60 tekens. In WordPress is de titel een apart veld en krijgt deze automatisch in HTML de H1-tag mee. Zie ook mijn artikel over hoe je de meest aantrekkelijke titel kunt schrijven voor social media.

Hoe schrijf ik een unieke SEO meta description?

Als het goed is, heb je elke pagina van je website geoptimaliseerd voor één of meer zoekwoorden. Gebruik deze woorden, dus die uit je H1 kop (titel), in je SEO meta description. Schrijf je Google snippets rondom deze woorden. Let wel, het gaat om een samenvatting die recht doet op wat daadwerkelijk op je pagina beschreven staat. Vanuit dit beginsel krijgt elke webpagina een unieke SEO meta description. Dat is belangrijk.

Houd Google pagina beschrijvingen leesbaar

Probeer wel een leesbare, soepele zin te schrijven. Dus pin je niet vast op allerlei zoekwoorden. Wel die uit je H1 kop. In deze tekst herhaal ik krampachtig mijn zoekterm ‘SEO meta description’, omdat nog 10 andere WordPress websites erover schrijven. Maar eigenlijk is dat niet goed voor de leesbaarheid. Je Google snippet moet lekker lezen en niet al te SEO technisch zijn samengesteld. Maarja, de keuze tussen zoekwoorden of lezer, vind ik ook lastig. Google blijft een belangrijke bezoeker. Maar alleen leesbare content wordt ook echt gedeeld.

Wat is een aantrekkelijke SEO meta description?

De Google zoeker heeft een aanleiding om te zoeken op internet. Als hij jouw website aantreft in de zoekresultaten van Google. Is het prettig als hij of zij erop klikt! Dit betekent dat je SEO meta description wervend moet zijn. De tekst moet inspelen op zijn/haar zoekintentie en/of probleem. Het gaat erom dat mensen zin krijgen om te gaan doorklikken naar je website. Zie je Google snippet dus ook als een advertentietekst!

Google snippet tekst: schrijf actief en in tegenwoordige tijd

Zoals je ziet, gaat het om activerende webteksten in spreektaal; niet in schrijftaal. Zelfs je pagina titel kun je nog een extra activering meegeven, zoals ik heb gedaan in de titel van deze blogpost. Benut dus woorden zoals: lees meer, bekijk, ontdek, vergelijk, check e.d.

Voorbeeld metatekst: ‘Ontdek hoe je pakkende meta descriptions schrijft, zodat meer mensen doorklikken naar jouw website. Lees de theorie en benut de Google Snippet Checker.’

Schema.org zorgt voor rich snippets

Google kan altijd nog andere titels of SEO metadescriptions tonen dan die je hebt bedacht. Ook kan de Google zoekmachine aanvullende informatie tonen, zoals ratings, een plaatje van de auteur, datum evenement e.d. In SEO jargon heet het Rich snippets als je Google helpt hierbij. Binnen het WordPress CMS kun je via de All-in-one-schema-org-rich-snippets plugin meta informatie aan je webpagina toevoegen. Werkwijze: Log in op je WordPress Dashboard, klik in linkermenu op ‘Plugins’, Klik Voeg nieuwe plugin toe. Zoek naar ” All in one schema org rich snippets”, klik op Installeren. En activeer de SEO plugin voor schema.org data toevoegen. Hoe je zonder deze plugin Schema.org markup toevoegt, lees je in een andere blog van mij. Het effect: Google toont dan meer elementen dan alleen de tekst. Beoordelingen bijvoorbeeld, wat je content ‘sociale bewijskracht’ meegeeft.

structured data toevoegen aan webpagina via Schema.org markup
Tot zover de theorie! Ik heb inderdaad nog een SEO meta description checker, dus SEO tool, gevonden.

SEO Meta description checker | de praktijk

Stap 1: Goede meta beschrijvingen jatten

Gebruik de Chrome extentie SEO Quake om pagina’s van anderen, of jezelf, te checken op juist gebruik van SEO meta beschrijvingen. Bovenstaande meta tekst, in het plaatje, was trouwens niet echt motiverend. Mijn voorstel voor een goede meta description zou zijn: “Maak de beste lasagne met dit ambachtelijke recept. Typisch Italiaans koken met  dagelijkse- ingrediënten. Zo lukt Italiaanse lasagne altijd.” Kortom, laat je inspireren door anderen, maar jat alleen de goede SEO metadescriptions van je concurrenten.

Stap 2: Zelf schrijven! Gebruik Word als SEO meta description checker

In Microsoft Word zit handige tekenteller die je feitelijk als meta description checker kunt gebruiken. Ga in Word naar tab ‘Controleren/Review’ en zie aan linkerzijde in het lint: ‘Woorden tellen / Word Count ‘. Kijk bij tekens, want het gaat zowel om letters als spaties in je SEO meta description.

SEO-meta-description-checker-via-Word-Woorden-tellen Gebruik Woorden tellen voor juiste lengte van meta description.

Stap 3: front-end controleren? Gebruik MozBar toolbar (Google Chrome extentie)

Mogelijk heb je al SEO meta descripti0ns in je website staan, maar wil je controleren of elke pagina een juiste meta beschrijving heeft. In dat geval biedt de MoZBar Toolbar (in Google Chrome) uitkomst. Zie dit screenshot waarbij MoZBar je precies vertelt uit hoeveel tekens je meta beschrijving bestaat. (maximaal plusminus 155 tekens). Ga naar je webpagina, klik op icoon M van de MozBar, daarna kun je via vergrootglas icoon je SEO informatie bekijken.

MoZbar-on-page-SEO-meta-description-checker

Stap Alternatief: De ultieme meta-description check: Google snippets tool

Verbeter je Google snippets met deze gratis SEO Meta description checker of SERP checker van ‘de webbouwers’ die deze SEO tool gedoopt hebben tot: de SERP snippet tool. Zie ook hun afbeelding:

SEO-meta-description-checker-SERP-checker-tool-de-webbouwers De gratis SEO meta description checker (en SERP checker) van ‘de webbouwers’.

Meer lezen over Google meta beschrijvingen:

Engelse uitleg over Google pagina beschrijvingen  (MOZ)
• Waarom toont Google mijn SEO meta description niet? (MOZ)
Neil Patel (Super SEO auteur) over ‘What is SEO?’ en nog veel meer.

Succes met WordPress en deel dit artikel gerust. Op LinkedIn, Google+ of Twitter. Dank voor lezen. En voor delen.

Gerben G van Dijk.

Heb je iets aan mijn WordPress blog gehad? Laat het mij merken! Link, deel of mail. Of huur mij in als WordPress webredacteur Utrecht.
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Trackbacks

  1. […] zoekresultaten. Deze metatekst toont Google als deze relevant is voor de internetzoeker. Je kunt de meta-beschrijving toevoegen aan je webpagina via de SEO plugin van Yoast (zie verder weer). Deze plugin houdt de lengte ook in de gaten, zodat […]

En ja, reageer gerust

*