Een artikel titel bedenken die hoog scoort in sociale media

Een goede artikel titel bedenken was nog nooit zo gemakkelijk. Via zoekwoorden toont BuzzSumo je de meest gedeelde titels op social media. Weet dus wat scoort.

Hoe een artikel titel bedenken die hoog scoort in sociale media?

Het blijft natuurlijk altijd een gok wat goede titels zijn voor sociale media. Ik heb twee strategieën om tot de meest ideale artikel titels te komen, waarbij je niet alleen vaart op je creativiteit maar ook op het uittesten van artikel titels.

Vooraf artikel titel bedenken en testen voor sociale media

Een handige tip is om je zoekwoorden, maar dan vertaald naar het Engels, te pre-testen in BuzzSumo. Op basis van de zoekwoorden die je in gedachten hebt, toont BuzzSumo je de meest aantrekkelijke titels in relatie tot het aantal delingen op social media. Je ziet meteen welke type titels het meest gedeeld zijn op sociale media (in het Engels taalgebied) en je kunt principes hiervan toepassen op je eigen artikel titel. Let erop dat je titel nog wel beantwoordt aan het Nederlandse taalgevoel. Veel Engelse termen zijn niet gunstig voor je artikel in de Nederlandse taal. Google toont webbezoekers die alleen Engelse termen invullen vaak ook alleen Engelse blogberichten.

Daglimiet van titel checker omzeilen

Vervelend is dat BuzzSumo een daglimiet stelt aan het gratis gebruik. Dit omzeil je door te surfen op internet via een virtueel IP adress dat afkomstig lijkt van een ander land. Installeer de app Tunnelbear op je smartphone (of zelfs op je PC) om dit mogelijk te maken. Je kunt zo dus switchen vanuit welk land je virtueel en anoniem surft, zodat je meer kansen krijgt om de beste artikel titels te bedenken in de Engelse taal. Om daarna zelf een goede titel te bedenken. Ik heb dit ook maar gehoord hoor. 🙂

Achteraf artikel titel bedenken en testen voor social media

Heb je meerdere goede titels bedacht? En dekken je artikel titels de lading? Ik heb twee methodes om de beste titels te kiezen voor je artikelen. De eerste methode is handmatig: een proef-op-de-som methode. De tweede wordt nog niet veel toegepast, maar werkt als titeltester binnen je eigen website (niet via sociale media).

Proef op de som: sociale media titel testing

Een beproefde methode is vervolgens om je artikelen onder verschillende titels te verspreiden. Bijvoorbeeld via Twitter. Bij het inplannen van je titels, gebruik je dan steeds dezelfde tijdslots in de week om daarin de verschillende artikel titels te testen. Betaalde software tools om tweets regelmatig in te plannen, zijn Hootsuite (voor verspreiden vooral) en Obi4wan (ook voor webmonitoring en webcare). Bekijk later je Twitter statistieken en je weet welke titels het meest zijn gedeeld op sociale media. Daardoor weet je dus wat je ideale blogtitel zou moeten zijn en kun je de beste blogtitel als vaste titel gaan nemen voor je artikel. Het is misschien wat werk, maar al je schrijfwerk verdient toch meer zichtbaarheid?

Kliks op verschillende titels meten via WordPress plugin

Via de gratis WordPress plugin Title Experiments Free kun je meerdere titels toevoegen aan één artikel. Zo kun je dus A/B testen doen op basis van twee of meer titels. De titel test tool meet feitelijk binnen je website hoe goed je titels het doen als ze in rijtjes staan. Bijvoorbeeld doordat je onder elk artikel weer nieuwe titels aanbiedt, wat kan via de Similar posts plugin. De A/B test toont de views en clicks die elke titel heeft behaald. En welke populair is.

Een goede titel bekt lekker

Zorg dat de titel wel de lading dekt. En ook goed klinkt als je hem hardop voorleest. Herschrijf het als de titel niet lekker bekt. Bedenk dat kortere titels vaak veel gedeeld worden, omdat men zo vluchtig leest. Een goede artikel titel bedenken, is soms ook de kunst van het weglaten.

Tot slot, promoot altijd voortdurend je content en lees mijn tips, hoe goed of slecht je artikel titel ook is. 🙂
Succes met WordPress. Bedankt voor delen. Dit stel ik echt op prijs!

Gerben G van Dijk.

Heb je iets aan mijn WordPress blog gehad? Laat het mij merken! Link, deel of mail. Of huur mij in als WordPress webredacteur Utrecht.
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Trackbacks

  1. […] Laat ik ook de titel lengte onthullen, want ook de titel bepaalt of mensen erop klikken. De lengte voor een goede SEO titel is ongeveer 60 tekens. In WordPress is de titel een apart veld en krijgt deze automatisch in HTML de H1-tag mee. Zie ook mijn artikel over hoe je de meest aantrekkelijke titel kunt schrijven voor social media. […]

  2. […] geen algemeen zoekwoord is).De titel moet wel uniek zijn en bevat zo’n 60-70 tekens. Maak titels die prikkelen en tot actie bewegen: ‘bekijk’, ‘ontdek’ e.d. Gebruik de SEOmofo snippet […]

En ja, reageer gerust

*