Wil je een betere vindbaarheid in Google, dan is dit inspiratie voor jouw SEO strategie WordPress 2021. Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht.

werkplek inrichten gadgets main gerbengvandijk nl 768x274 1

SEO strategie WordPress bepalen

Dit zijn allemaal punten waar je aan kunt denken bij het bepalen van een SEO strategie WordPress:

  1. Google is, bij wijze van spreken, een beest die je elke 3 dagen een ‘vers’ linkje van je website moet voeren. Dit kun je doen op drie verschillende manieren. De beste manier is om iets geheel nieuws te publiceren, je kunt ook een reactie achterlaten op een andere website (waarbij je een link naar je site deelt) en, tenslotte, kun je een link delen via een social media update, dus via LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest of Instagram. In deze opzet, zorg je er wekelijks voor dat je minimaal op 2 momenten een link deelt naar je website.
  2. Dan nu een technische SEO 2020 tip: maak je website sneller. Ik heb daarvoor een WordPress developer ingeschakeld, want als je website laadtijd onder de 1,5 seconden blijft, geeft dit zo’n 10-15% aan extra verkeer via Google. Het verkeer dat je daarmee wint, is dus gratis. Het komt erop neer dat ik mijn rijtje standaard plugins voor WordPress heb veranderd. Zo maak ik nu gebruik van de WP-rocket plugin en heb ik plaatjes overgezet naar het nieuwe Webp bestandsformaat (Van JPEG naar Web picture). Voorts heb ik mijn WordPress database laten opschonen en heb ik mijn site aangemeld bij een Content Delivery Network (CDN) bij Cloudflare. Zie voor deze informatie ook mijn bericht over je website overzetten naar PHP 7.3.
  3. Een derde manier om meer websitebezoek te krijgen in 2020 is via een e-nieuwsbrief. Stuur met regelmaat een nieuwsbrief naar je netwerk. Gebruik daarvoor de gratis nieuwsbrieven tools die er zijn. En denk ook aan nieuwe inschrijvingen erop via je website, installeer een pop-up die zich na 35 seconden toont. Op die manier schrik je bezoekers niet meteen af, maar verleid je ze toch om echt een beslissing te nemen over wel / niet deelname aan jouw nieuwsbrief.
  4. Als vierde manier om je doelgroep te bereiken via je website zijn regelmatige berichten op sociale media. Plan daartoe berichten vaker in via Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Automatisch plannen van social media berichten kan via Hootsuite (Facebook, Twitter, LinkedIn) en Tailwind (Pinterest, Instagram). Er zijn nog vele andere manieren. Zelf gebruik ik Obi4wan voor zowel webcare als het inplannen van berichten via Facebook, Twitter en LinkedIn.
  5. Een SEO-expert tip die eigenlijk een open deur is, tenslotte, is deze tip. Verbeter je content zodra je daar tijd voor hebt. Google kijkt steeds naar de waarde van content voor webbezoekers. Het feit dat je oude berichten van jezelf met nieuwe ogen bekijkt, leidt ertoe dat je informatie aanvult en formuleringen verbetert. Je kunt ook een tool aanschaffen (SE Ranking) zou ik aanraden, juist qua prijs, om bij te houden of je zakt of stijgt met je posities in Google rondom je belangrijkste zoekwoorden. Ook kun je je boodschap onderbouwen via plaatjes, quote’s en extra statistieken. Denk ook aan het toevoegen van een filmpje (die afspeelt binnen je site, zie plugins) die je op Youtube hebt gevonden en die je boodschap ondersteunt. Ook kun je titels pakkender maken en ervoor zorgen dat je meta-informatie over je pagina een verkooptekstje is. Kortom, benut mijn gratis SEO handleiding.
  6. Doe onderzoek naar gebruikersvriendelijkheid (UX). Test je content dus vaker bij je eindgebruiker. Mondeling, maar ook digitaal. Digitaal kan technisch via de tools Hotjar en Google analytics.  Of via een heel simpele WordPress plugin voor website feedback: Vit website reviews (voor kleine WordPress websites) of Contentking.nl danwel Silktide.com (voor grote WordPress websites).
  7. Daarnaast zul je heel regelmatig, zeker wekelijks, zichtbaar moeten zijn op je sociale media platformen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en/of Twitter (tanend). Denk aan werkwoorden in je call-to-actions om meer verkeer naar je website te halen.
  8. Maak gewenste conversie en acties duidelijk zichtbaar via zichtbare knoppen. Zeker op je landingspagina’s (categoriepagina’s) en je WordPress homepage. Zorg voor een goede ervaring als mensen via Google, Facebook advertenties of via nieuwsbrieven naar je site komen.
  9. Kijk hoe je concurrenten het doen. Via gratis of betaalde tools zoals SpyFu (tip), SE Ranking (budgettip) of SemRush (duur). Zie mijn aparte artikel over deze WordPress SEO-tools kun je kijken op welke punten je je SEO marketing strategie 2020 kunt verbeteren.
  10. Versterk je bestaande relaties door met hen af te spreken dat je artikelen plaatst en deelt op hun platformen. Werk hierin dus samen.

Groet,

Gerben G van Dijk.