WordPress SEO is door de jaren heen constant veranderd. De Google Helpful Content Update in september 2023 bleek opnieuw een grote gamechanger voor de manier waarop je WordPress inricht met het oog op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Als website-eigenaar en/of contentmaker is het cruciaal om relevant te blijven voor Google en bezoekers naar je website te trekken. In dit artikel ontdek je de belangrijkste WordPress SEO-trends en geef ik je 30 tips om je WordPress website te verbeteren.
Google Helpful Content Update overleefd? 30 tips om meer bezoekers naar je website te trekken
Hoe creëer je helpful content of behulpzame content voor al je website(s)? Ben je ook zo geschrokken van de daling van je websiteverkeer na de Google Helpful Content Update van september 2023? Je bent niet de enige. Het is een hoop werk om alle pagina’s en blogs van je WordPress site te reviewen op de Google principes van hulpvaardige content en die bij te werken zodat ze origineel en actueel zijn. Daarnaast is de tijd voorbij dat Google alle content zomaar indexeert. Je zult op allerlei platformen, en ook in de ‘echte wereld’, je expertise en ondernemerschap moeten laten gelden.
Marketing en SEO kunnen niet zonder elkaar. Je moet echt aan de weg timmeren; met je echte kennis. En SEO-technieken komen er tenslotte bij.
Webredactie blog.
Laat ik daarom beginnen met de WordPress SEO-trends en lees daarna de 30 tips van Webredactie blog om je website zo snel mogelijk te verbeteren. Ondanks het vervelende verlies dat veel websites een aantal posities lager zijn gekomen in de Google zoekmachine resultaten. Helaas, Google wordt commercieler en commercieler…
Een nieuw tijdperk voor SEO, trends:
Google SEO stond er altijd om bekend om wel 200 rankingsfactoren te hebben. Goede backlinks verkrijgen, was daar een heel belangrijke in. Maar anno 2023 zijn er twee heel belangrijke SEO factoren bijgekomen. Het gaat om deze twee SEO-trends:
1. Kwalitatieve en authentieke content is een must
De Google Helpful Content Update waardeert vooral authentieke, kwalitatieve content. Om hoog in Google te komen, is het dus cruciaal om diepgaande, relevante content te bieden die direct aansluit op de behoeften van je websitebezoekers. Als auteur moet je goed weten wie je doelgroep is en wat hun vragen zijn. Het gaat al jaren niet meer alleen om het gebruik van de juiste SEO-zoekwoorden (in titels, koppen en alinea’s), maar ook het bieden van het meest passende antwoord op iemands’ zoekvraag in Google. Authenticiteit is eveneens cruciaal; spreek op een manier die bij jou (of je bedrijf) past en kies onderwerpen uit waar je ook verstand van hebt en waar je ook praktische ervaring mee hebt. Dat alles maakt jouw stem en jouw verhaal relevant.
2. Het belang van vertrouwwekendheid (E-A-T-E)
De tweede belangrijke trend is het toegenomen belang van E-A-T-E, wat staat voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness en Experience. Hoe overtuigend is jouw website vanuit deze beginselen? Expertise verwijst naar de kennis en vaardigheden van de auteur, Authoritativeness naar de autoriteit van de maker en de website, en Trustworthiness naar de betrouwbaarheid van zowel de bron als de inhoud. De E van Experience is er later bijgekomen (2022). Google kijkt of de inhoud ervaring ademt. Is je content met kennis van zaken geschreven? Het gaat dus om echte ervaringen (en niet om beloften). Het teruglezen van iemands directe, persoonlijke ervaring, wordt vaak hogelijk gewaardeerd. Zie de E-A-T-E guidelines of beginselen van vertrouwwekendheid van websites voor developers.
De Core en Spam Updates van Google (najaar 2023) hebben hier sterk op ingezet. Het draait dus om meer dan alleen informatie bieden; het gaat om het presenteren van content die blijk geeft van grondige kennis, erkend wordt als gezaghebbend en waarop je lezers kunnen vertrouwen. Daarbij is Google nog eens extra kritisch op webpagina’s die een grote (negatieve) impact kunnen hebben om iemands leven, financiën en/of gezondheid. De zogenaamde ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) content. Zware eisen gelden voor gezondheidsgerelateerde, financiële en juridische (advies) websites.
Hoe beïnvloedt Google Helpful Content-update de WordPress SEO-strategie?
De invloed van de Google Helpful Content-update op je WordPress SEO-strategie is het besef dat alleen SEO-technieken niet langer volstaan. Het proces van contentcreatie begint nog meer bij de gebruiker: wat is bruikbaar en waardevol voor hen? Bedenk dat verschillende contenttypen gebruikers kunnen helpen. Wees je er sterk van bewust dat je als afzender herkenbaar, betrouwbaar en deskundig moet zijn.
Gevolgen van de Google Helpful Content-update voor bedrijfswebsites
Als gevolg van de Google Helpful Content-update moeten bedrijfswebsites harder werken om content te creëren die SEO-geoptimaliseerd is, maar ook inhoudelijk waardevol is voor de consument. Daarbij moeten bedrijfswebsites content ontwikkelen die de expertise van het bedrijf uitstraalt, de autoriteit versterkt en vertrouwen wekt.
Gevolgen van de Google Helpful Content-update voor bloggers
De Google Helpful Content Update heeft ook gevolgen voor bloggers. Auteurs van (WordPress) blogs moeten meer doen dan alleen zoekwoordonderzoek en contentoptimalisatie. Ze moeten diepgaandere artikelen schrijven die compleet zijn en alle vragen beantwoorden om echte waarde te bieden. Dit betekent dat de best practices van SEO weliswaar een rol spelen, maar pas in de eindfase van het schrijfproces de meeste aandacht krijgen.
Gevolgen van de Google Helpful Content-update voor webwinkels
De Google Helpful Content-update heeft tenslotte ook gevolgen voor de opzet van webwinkels. Zij moeten zich meer focussen op het opbouwen van vertrouwen (E-A-T). Dit betekent niet alleen producten promoten, maar ook aandacht schenken aan het merk en laten zien dat dit merk betrouwbaar is. Wat dan helpt, zijn gedetailleerde productbeschrijvingen, betrouwbare beoordelingen en informatieve uitleg of blogposts.
Kortom, met de recente ‘helpful content’-update van Google is het duidelijk dat de toekomst van SEO in handen ligt van authentieke, waardevolle content. Websites die zich aanpassen aan deze trends en content creëren die de E-A-T-principes van Google respecteren, zullen beter presteren in zoekresultaten en een sterkere band met hun publiek opbouwen.
Wat is behulpzame content volgens Google?
In augustus 2022 kondigde Google voor het eerst de Helpful Content Update aan. Hiermee willen zij dat behulpzame content beter naar voren komt in de zoekresultaten van Google.
Volgens Google is behulpzame content primair gemaakt om mensen écht te willen helpen. De content is of lijkt niet specifiek gemaakt om zoekmachines te manipuleren. Helpende content is betrouwbaar, origineel en diepgaand. Ook moet het lezers een goede pagina-ervaring bieden.
In september 2023 kreeg niet behulpzame of ‘unhelpful content’ het zwaarder te verduren in Nederland en België. Tegelijkertijd kregen sociale platformen meer voorrang in de zoekresultaten. Dit maakte dat veel webpagina’s, vooral van persoonlijke blogs, minder verkeer vanuit Google kregen. Dit effect kon 60% of meer zijn voor pagina’s die niet voldeden aan de Helpful Content Update eisen van Google.
Zie de officiële richtlijnen voor wat Google verstaat onder Helpful content. Wat behulpzame content volgens Google precies is. Leg ik je nader uit via dit praktische voorbeeld:
Welke how-to content komt sinds september 2023 hoger in Google?
Wat behulpzame of content, “content geschreven voor mensen”, nu in de praktijk inhoudt, volgens Google, leg ik je uit aan de hand van dit praktijkvoorbeeld. Nu dit voorbeeld uit oktober 2023, dus daags na de doorgevoerde Google Helpful content update.
- Zoekterm: “how to sharpen footage adobe premiere pro”
- URL: https://www.linkedin.com/pulse/premiere-pro-effect-sharpen-ben-kemp/
- Resultaat qua inhoud: zie dit screenshot voorbeeld van dit artikel dat op LinkedIn is gepost dd. 12 maart 2023 (7 maanden vers):
Hoe je websiteverkeer herstellen van Google ’s Helpful Content Update 2023?
De impact van Google ’s Helpful Content Update kan groot zijn: content moet nuttig en relevant zijn voor mensen. De tijd van statische content is nu echt voorbij. Nog meer moeite doen, is nodig om content zeer actueel te houden. Als je in Google Analytics een verkeersdaling hebt gezien, is het volgens Google (hoog) tijd voor een kritische contentevaluatie.
In dit artikel geef ik 25 tips om je website en content aan te passen op de nieuwe Helpful content update richtlijnen van Google. Mogelijk helpen deze 30 quick fixes je flink op weg. :-)
30 tips voor je website na Google’s Helpful content update 2023
Als je website minder verkeer heeft, is dat een vervelende ontdekking. Toch kun je op lange termijn acties ondernemen om het verlies aan verkeer te herstellen. Door deze 25 stappen te volgen, kun je je website beter aanpassen aan de nieuwe Google-richtlijnen en je verloren organische verkeer (trachten te) hervinden.
Aangezien er minder ruimte is voor organische resultaten op de Google homepage, kun je niet zomaar verwachten om dezelfde posities in Google te verkijgen als voor september 2023.
1. Geef antwoord op zoekvragen die aan Google gesteld worden!
Het is belangrijk om content te maken die vragen beantwoordt en je websitebezoekers boeit. Om content te maken die vragen direct beantwoord, moet je begrijpen wie je publiek is, hoe zij zoeken en wat zij hopen te vinden. Leef je daarom goed in. Identificeer de problemen, vragen en interesses van je publiek. Wat willen ze weten en hoe kun je helpen? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Dit kun je proberen vast te stellen met de Google zoekwoorden tool.
Experttip: Gebruik het 4-ogen-principe en pair writing om de kwaliteit van je content te verhogen en test je content bij je doelgroep voor de beste resultaten.
Zoekwoorden zijn begrippen, woorden of zinnen die mensen gebruiken om jouw informatie te vinden in Google Zoeken. Als je je content evalueert, focus dan op hoogwaardige, relevante informatie die antwoord zou moeten geven op de combinaties van zoekwoorden. Het is daarbij ook belangrijk dat SEO-zoekwoorden gerelateerd zijn aan je organisatie of bedrijf, je producten en diensten en je locatie.
Wat je niet wilt, is dat websitebezoekers afhaken en andere sites gaan bezoeken (dit heet ook wel pogo-sticking). Heldere titels, die zowel belangrijke zoekbegrippen bevatten als aantrekkelijk zijn, zijn hierbij essentieel. Probeer dit te voorkomen door pakkende introducties te schrijven, een overzichtelijk structuur aan te bieden. Beantwoord zowel de vragen als de logische vervolgvragen die daarna komen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je lezers de antwoorden vinden die ze zoeken, maar dat ze ook nog langer op je site blijven (dwell-time) en dus niet teruggaan naar Google. Google beloont time-on-site. Gebruikers belonen een ‘lekkere flow’ in jouw wijze van antwoorden. Een tekst moet voldoen voor je lezer, de lengte kan kort of lang zijn.
Het is daarbij essentieel om je autoriteit binnen je niche voortdurend te bevestigen en uit te bouwen. Dit doe je door je kennis steeds bij te werken en te delen. Zelfs als het goed gaat, is het belangrijk om actief te blijven op je website. Laat regelmatig zien dat je een expert bent door grondig onderzoek en het delen van gedetailleerde, goed onderbouwde informatie. Zo win je het vertrouwen van je doelgroep en verbeter je gaandeweg je zichtbaarheid in zoekmachines. En als kost een website beheren meer tijd dan je lief is, ook het delen op verschillende sociale media van jouw bijdragen, is een grote noodzakelijkheid geworden in de wereld van SEO. Want alleen als je beweegt, leef je voor Google. En anders raakt je website snel in de vergetelheid…
Conclusie Google Helpful Content Update (definitie)
Empathisch zijn naar je doelgroep en welke content zij zoekt, is meer dan ooit essentieel geworden om als WordPress website of blog nog te kunnen verschijnen op de hogere posities in de Google Zoekresultaten. Herlees Google ’s Helpful Content Guidelines om te begrijpen welke eisen Google stelt aan helpful content.
2. Vernieuw je WordPress-thema
Als je gebruikerservaring (UX) er beter van wordt, overweeg dan om je WordPress-thema te vernieuwen. Een frisse look kan wonderen doen. Zelf kies ik voor WordPress websites meestal een betaald theme uit de bibliotheek van Generate Press. Maar er zijn meer wp-themes.
3. Zakelijke uitstraling
Zorg voor een zo hoog mogelijke kwaliteit over je gehele website heen. Een zakelijke en professionele uitstraling is essentieel. Denk aan een strakke website met een duidelijk aanbod. Neem de homepage om je aanbod duidelijk te maken en plaats daar geen blogroll op; je laatste berichten. Toon je expertise en link naar betrouwbare bronnen. Zet ook je bedrijfsactiviteiten op Google Mijn Bedrijf. Let goed op de gebruikerservaring en op de site-navigatie. Ook als je eenpitter of blogger bent; presenteer je website toch zoals een bedrijf (met meerdere mensen) dat zou doen. Spreek in de wij-vorm, zelfs als je lezer meteen doorheeft dat dit alleen maar voor de vorm is.
4. Gebruik unieke en echte foto’s
Plaats duidelijke en goed zichtbare foto’s van jou als eigenaar en/of je team. Dat bekrachtigt meteen het vertrouwen. Foto’s met echte mensen verhogen de betrokkenheid van je websitebezoekers. Vermijd daarom stockfoto’s op je website. Echte foto’s, van medewerkers, doen het meestal heel goed. Het blijft een feit dat mensen “altijd zaken met mensen willen doen”. Dus door foto’s van medewerkers te delen, via je website en via LinkedIn, ben je juist authentiek en geloofwaardig.
5. Gebruik van links
Maak ankerlinks binnen je pagina om de gebruikerservaring te verbeteren. Ook sociale media icoontjes toevoegen aan webpagina’s om de url te laten delen, verhoogt interactie op de pagina. En engament, is wat Google vooral wil belonen.
Stel via je seo-plugins (zoals Rank math) in dat sommige domeinen een no-follow link krijgen als het gaat om commerciële links.
Toon duidelijk op je site een tekst die vertelt dat je affiliate links op de pagina hebt als dit zo is. Voorzie die links van het attribuut sponsored, om zo transparant te zijn over je eigen positie en doelen met de site. Geef hoogwaardige links naar andere website het attribuut “Do follow” mee.
6. Laadtijd onder de 2 seconden
Via GT Metrix, ga naar die website, kun je laadtijden testen per url, doe dit voor de meest belangrijke webpagina’s. Deze tool is gratis. Het is belangrijk dat je website binnen 2 seconden zichtbaar is (en bij voorkeur ook te gebruiken is). Volg de aanwijzingen die GT Metrix je geeft. Plaatjes op de pagina die te groot zijn, kun je verkleinen via de tool tinypng.com. In een aantal gevallen, zorgen te grote plaatjes ervoor dat je website te traag laadt.
7. Duidelijke ‘Over ons’ pagina
Zorg voor een heldere About-pagina met contactgegevens en ook links naar je sociale media. Besteed aandacht aan teksten door ze hardop voor te lezen. Zeker de Over Ons pagina is zo belangrijk, dat het voor je doelgroepen of gebruikers lekker moet lezen en dat ze jouw aanbod en voordelen heel goed begrijpen en gemakkelijk kunnen vertalen naar hun situatie(s). Benoem ook de kernwaarden van je bedrijf, van je blog, website of webwinkel.
Zorg daarbij ook voor een complete Google Mijn Bedrijf pagina. Je Google bedrijfsprofiel helpt je bij het vindbaar worden in Google en Google Maps. Je vertelt nieuwe klanten welke diensten je levert. En vooral lokale zoekers komen zo mogelijk snel bij jou uit. Je kunt dit profiel versterken door tevreden te klanten te vragen om reviews. En ook door altijd te reageren op reviews. Zeker als die negatief zijn.
Gebruik een mailadres die je website extentie draagt. Dus gebruik niet langer een Hotmail of Gmail emailadres als correspondentieadres kiezen op je website. Dit lijkt minder zakelijker of anoniemer, en daarmee wekt het minder vertrouwen. Wat je ook voor website of blog hebt, denk steeds: zou een (ander) bedrijf zich zo profileren?
9. Emoties benoemen
Het benoemen van emoties kan je content meer diepgang geven. Probeer je voor te stellen hoe je lezers je content interpreteren en geef hier rekenschap van in hoe je schrijft. Bijvoorbeeld: “Als ondernemer moet je dus een extra stapje zetten, wat schaarse tijd en aandacht opeist, maar dit kan wel de juiste weg zijn om twijfelende klanten over de streep te trekken. Je kunt dit als volgt in gang zetten….”
10. Titel en SEO zoekintentie
Zorg dat de titel van je pagina direct de zoekintentie van de bezoeker beantwoordt. Kijk in Google Search Console welk zoekwoord het meest kliks oplevert. Neem dat zoekwoord wel op aan het begin van je titel om meer verkeer te krijgen.
Doe zoekwoorden onderzoek om relevante zoekwoorden te vinden. Verwerk deze op een natuurlijke manier in je content. Dit helpt je content hoger te ranken in de zoekmachine resultaten, vooral in Google omdat dit verreweg de grootse zoekmachine is in Nederland en België. Het helpt niet meer voor hoger komen in Google om bewust artikelen te maken met duizenden woorden. Het is zaak om goed te kijken naar wat je doelgroep zoekt, en te kijken hoe je die vraag zo goed mogelijk kunt beantwoorden op een webpagina.
Tip: Vraag bijvoorbeeld ChatGPT om je titel en metadesciptie aan te scherpen op basis van dat specifieke zoekbegrip. Waarbij je in je prompt meegeeft dat UX en leesbaarheid voorop moeten staan. Je kunt dus een zoekresultat van jouw pagina (SERP) uit de Google Zoekresultaten copiëren om in ChatGPT te plakken en te laten verbeteren.
Laat duidelijk de naam van de auteur of eigenaar op elke inhoudelijke pagina zien. Gebruik hier (ook) de footer voor. Denk ook aan telefoonnummer en adres in de footer. Maar ook aan je nu geldige privacybeleid, coockie consent en algemene voorwaarden. Vermijd links op te nemen die voor jou lucratief kunnen zijn, maar die voor gebruikers niet behulpzaam of nuttig zijn, of zelfs verwarrend.
12. Factcheck je webcontent via tegenlezer(s)
Overweeg een tweede auteur voor factchecking om je content betrouwbaarder te maken. Dit kun je dan vermelden op de pagina, wie de informatie heeft beoordeeld en goedgekeurd. Natuurlijk moet dit ook blijken uit de inhoud, dat dit geloofwaardig en aannemenlijk is.
13. Duidelijke affiliatelinks
Streef naar een balans waarbij advertenties aanwezig zijn, waarbij ze de leeservaring niet domineren. Gebruik affiliatelinks en advertenties met mate en zorg dat ze relevant zijn voor je publiek. Overmatig gebruik kan afleiden en de geloofwaardigheid van je website mogelijk schade toebrengen. Een andere tip hierbij is om altijd transparant te zijn over je gebruik van affiliatelinks, zet dit bijvoorbeeld duidelijk bovenaan de pagina(‘s) waarin affiliate links staan. Op een goed zichtbare plek.
14. Leesbaarheid, ondanks gebruik van AI
Vermijd het spammen met links en houd alles leesbaar. Vraag ChatGPT om teksten in actieve vorm te schrijven. En herschrijf alles en vul waar mogelijk expertise en feiten aan waardoor jouw bron meer waarde toevoegt dan voor wie algemeen Googlet op jouw onderwerp(en). Je kunt ChatGPT dus wel gebruiken als hulpmiddel, maar AI alleen is niet genoeg. Het toevoegen van je eigen expertise blijft cruciaal.
15. Diversifieer verkeersbronnen
Richt je niet alleen op Google SEO; overweeg andere verkeersbronnen. Wees aanwezig op 3 online platformen, zoals bijvoorbeeld X (voorheen Twitter), Facebook, LinkedIn, Quora en mogelijk nog een vakmatige website (gastauteur). Wees dus actief op meerdere sociale media platforms en andere websites waar je doelgroep graag komt.
16. Schrijf voor mensen
Als je ideaal wilt schrijven op een manier die Google beloont, moet je de actieve lezer of gebruiker centraal stellen in je schrijfstijl. Dat is de manier van schrijven die voor mensen is, zoals Google dat waardeert en ook hoger plaatst in de zoekresultaten.
Je moet voor ogen houden dat mensen altijd al verhalen met elkaar deelden. Mensen zijn daar door internet niet anders in geworden. Creëer daarom boeiende verhalen die resoneren met je publiek. Mensen willen zich emotioneel verbinden, met jou als schrijver, om met anderen in een soortgelijke situatie. Bespreek de pijnpunten die de lezer herkent. Zet hier goede oplossingen en inzichten tegenover.
Stel ook vragen, houd bijvoorbeeld (korte) polls en reageer op reacties. Verlaag drempels door actieve spreektaal te gebruiken. Vermijnd dat je jargon schrijft en zet dus ook vaktermen om naar duidelijke taal die iedereen (in jouw doelgroep) kan begrijpen.
17. Houd je doelgroep actief en betrokken
Stuur regelmatig een nieuwsbrief uit om je publiek betrokken te houden. Zo heb je naast Google SEO of WordPress SEO een andere manier om verkeer te trekken naar je website of blog. Creëer content die deelbaar is op sociale media.
Ook in je website ontwerp kun je een mogelijkheid opnemen om content te delen, waarbij de gebruiker of lezer de link naar de webpagina deelt op een sociale media platform zoals X, Facebook of LinkedIn.
Het is daarbij belangrijk dat de gebruiker eigen commentaar kan toevoegen, zodat de aard van de sociale betrokkenheid bij de content goed tot uiting komt. Dit vergroot je bereik en houdt je publiek actief en verbonden.
18. Controleer content
Check je pagina’s, links en berichten op juistheid en spelling. Hier zijn ook tools voor, uiteraard. Zie de lijst met online marketing tools.
19. Off-topic content
Zet off-topic onderwerpen voor je doelgroep op no-index. Denk strategischer na over de doelen van je website en de onderwerpen die daar echt bij horen. Kies die onderwerpen en maak vooral die content de moeite waard.
20. Onbezochte pagina’s
Zet pagina’s zonder noemenswaardig verkeer ook op no-index. Doe dit niet op de pagina “Contact”, want die moet Google wel kunnen vinden.
21. Verwijder verouderde content
Verwijder achterhaalde content en redirect de URL naar je homepage. Of maak deze pagina’s weer actueel. Check ook broken links. Als je content bewust lang hebt gemaakt, door veel woorden te gebruiken, evalueer dan of dit wel nodig is voor de zoekintentie (zoekvraag).
22. Voeg korte pagina’s samen
Verhoog de kwaliteit door korte pagina’s samen te voegen. Dit voorkomt duplicate content. Voor zoekmachines is het gemakkelijk als voor elk onderwerp, of voor elke benadering, maar één url is, zodat er geen “verwarring” is over welke pagina de zoekmachine moet tonen.
23. Lange termijn strategie
Denk aan de lange termijn. Al vraagt dit om investeringen in de website, UX en rijke content. Zorg ervoor dat je website of platform gemakkelijk te navigeren is. Een naadloze gebruikerservaring houdt bezoekers betrokken.
Rijke content is het nastreven van een aantrekkelijke mix tussen tekst, afbeeldingen, infographics en video’s. Overweeg dus ook het maken van video’s of podcasts als lange termijn strategie.
Het kost niet alleen geld, maar ook effort. Omdat deze extra, visuele middelen de kernboodschap moeten versterken. Het kan niet alleen maar een techniekje zijn, maar alle gebruikte middelen bij elkaar, zal van hoge kwaliteit moeten zijn. Dus kijk goed naar wat mogelijk is.
24. Verkrijg relevante Links
Probeer meer relevante backlinks te verkrijgen van andere websites. In de toekomst is dit minder belangrijk dan in het verleden, maar je zult zeker links nodig hebben vanaf andere websites. Belangrijker is dat je website waarde toevoegt aan wat er allemaal op internet staat.
25. Toon vertrouwwekkende elementen
Gebruik elementen zoals 5-sterren reviews en partnerlogo’s om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Maak goede foto’s van jezelf, je bedrijf of van je medewerkers. Dit geeft de website een betere uitstraling en dit draagt bij aan vertrouwen en herkenning bij je websitebezoekers.
26. Geen leeservaring onderbrekende advertenties
Als het om advertenties gaat, is Google Adsense een bekende. Maar het kunnen ook andere affiliate partners zijn, waarmee je adverteert op je WordPress website of blog. Plaats alleen (subtiel) een advertentie ‘boven de vouw’ en zorg daarmee voor een goede mobiele ervaring. Verwijder alle Google Adsense advertenties die de leeservaring onderbreken. Dus plaatst tussen alinea’s geen advertenties meer als het verhaal nog niet af is. Google vindt dat geen goede UX meer. Wat wel logische plekken voor advertenties zijn: na de h1-titel (dus voor de content) en onder het bericht (dus direct na de content). Natuurlijk kan een meebewegende sidebar ook een ad bevatten. Dit kan je realiseren met een Fixed widget plugin voor WordPress. Zie mijn lijst met nuttige wp-plugins.
Laat duidelijk zien op welke sociale media platformen je actief bent. Niet alleen in de footer, maar ook binnen contentgedeelten van je homepage. En toon je sociale media iconen van je contactpagina. Gebruik ook het icoon van je Google Mijn Bedrijf account, zodat Google begrijpt dat je ook op het Google My Business platform aanwezig bent.
28. Suggereer dat je bedrijfslocatie fysiek bezocht wordt
Deel op je website, dus op de contactpagina, een routebeschrijving en Google Maps kaartje (en link naar Google Maps routebeschrijving) aan op je site. Help je bezoekers de weg naar jou te vinden. Wek vertrouwen met een bezoekadres en bijvoorbeeld met een factuuradres. Leg bezoekers uit hoe ze naar jouw vestiging of locatie toe kunnen reizen.
29. pagina voor privacyverklaring en coockiebeleid
Maak de verplichte pagina’s voor privacy en coockies vooral aan. En zorg dat de inhoud juridisch goed is. Mogelijk kun je de tekst aanpassen, nadat je van soortgelijke websites goede teksten hebt gevonden.
30. Breng lijn in huisstijlgebruik
Toon je een merk door een duidelijke huisstijl te hebben. Zorg voor aparte lettertypen voor tekstkoppen en voor de lopende teksten. Vervolmaak je huisstijl, en gebruik van vaste kleuren, in je website ontwerp. En kijk of headerfoto’s van je sociale media e.d. ook in die stijl zijn. Je gedraagt je als een merk (‘brand’) door hier echt op te letten.
FAQ: Veelgestelde vragen Google Helpful content update 2023
Eigenaren van websites zoeken antwoorden op de Helpful Content update. Een aantal vragen en antwoorden.
Wat is Google’s Helpful Content Update?
De Google ’s Helpful Content Update is een aanpassing van het Google Algoritme. Dit Algoritme kijkt preciezer naar de gebruikersvriendelijkheid van website content. In tegenstelling tot vroeger wordt de gehele website bekeken en kan Google besluiten het verkeer naar deze site drastisch te beperken.
Dit kan voelen als een Google penalty, maar heeft te maken met hoe de website en de content is ingericht. Deze update is een gevolg van hoe Google websites rangschikt in de natuurlijke Google resultaten (de niet betaalde links binnen het overzicht van de Google Zoekresultaten).
Waarom voert Google nu zulke grote updates door?
Als ik deze beweging van Google duidt, kom ik op een aantal trends en overwegingen.
- Google geeft nog meer voorrang aan advertenties en bedrijven, en vermindert het verkeer van sites die kennis reproduceren, vergelijken of alleen (affiliate) willen linken.
- Google dekt zich mogelijk in tegen de snelle opkomst van AI. Google gaat minder snel nat, als zij kan meeliften op goed gebruik van AI door (indirecte) concurrenten zoals Facebook, LinkedIn, Reddit en Quora. De relevantie van de beste resultaten in Google moeten wel goed zijn als ook hun algoritmes bijdragen aan het serveren van de juiste content. Let op: dit is mijn persoonlijke aanname.
- Autoriteit, geloofwaardigheid en UX vormen nu de expliciete meetlat voor kwaliteit van content volgens Google. Kwaliteit die bewezen moet worden op vele, verschillende niveau’s. A). Op persoonlijk niveau door expertise te moeten tonen op een overtuigende manier, op website niveau (kwaliteit, UX, actualiteit, best websites practises, WCAG en laadtijd). B). Op content niveau: anderen moeten je content lezen, delen en ook waarderen. En tenslotte op C). lokaal niveau, je moet er als website eigenaar voor zorgen dat je lokaal relevant, zichtbaar en overtuigend bent.
- Google stelt, tenslotte, meer eisen aan actualiteit. Content moet kloppen en gebroken links herstellen is uiterst noodzakelijk.
Wat betekent de Helpful content update van Google voor nieuwe websites?
Al deze eisen bij elkaar, maken het noodzakelijk voor particulieren en bedrijven om professioneel én voortdurend bezig te zijn met een hoogstaande en kwalitatieve, online aanwezigheid. Het gevolg is dat online zichtbaarheid veel meer kennis, tijd en moeite kost dan ooit tevoren.
Menig businessmodel is hierop niet berekend; als je kijkt naar wat een website mag kosten en moet opleveren. Dus het kan in de toekomst weinig aantrekkelijk zijn om veel webcontent te moeten bijhouden. Het is beter om op jaarbasis uit te rekenen hoeveel tijd er is voor de website. Er mogen dan niet meer webpagina’s zijn dan dat er werkbare dagdelen voor zijn.
Het kan bijvoorbeeld aantrekkelijker zijn om nieuwe leads en website bezoekers vooral via LinkedIn te willen verkrijgen, omdat je kunt deelnemen aan discussies die al zeer relevant zijn voor jouw producten en/of diensten. Je site hoeft deze bezoekers alleen maar verder te overtuigen om deze tot loyale klant te maken.
Wat is de impact van Google ’s Helpful content update?
De impact van de Google ’s Helpful content update verschilt van site tot site. De Helpful content update van Google heeft geleid tot een aanzienlijke daling van het websiteverkeer voor veel sites.
Google Analytics laat een verlies aan verkeer zien dat in sommige gevallen tot meer dan 50% kan oplopen. Dit is een wake-up call voor websites die zich vooral hebben gericht op (technische) SEO in plaats van op de gebruiker.
Vanuit een UX en gebruikersstandpunt is deze content niet optimaal, of geeft de website onvoldoende vertrouwen dat de content juist en kundig is gemaakt.
Moet ik stoppen met mijn how-to blog of website na de Helpful content update van Google?
Het gevoel te moeten stoppen met een affiliate of how-to blog of andere (niche) website omdat die nu veel minder verkeer krijgt, is een zeer logische reactie op de nadelige gevolgen voor sommige website eigenaren van deze Google Helpful content updata.
Het grote verlies van verkeer in Google kan flink balen zijn, maar neem het niet persoonlijk. Als online marketeer, website-eigenaar of webredacteur moest je altijd al geduld hebben en SEO de tijd geven. De weg naar hoger komen in Google is nog meer een marathon geworden, nu je content altijd moet kloppen.
Weeg pas op de lange termijn af welke moeite je in je website wilt stoppen. Het lijkt verstandig om ook andere verkeersbronnen dan Google aan te boren; zet in op nieuwsbrieven en op (vijf vormen van) sociale media om minder afhankelijk te zijn van Google.
Uiteindelijk is Google een monopolist waar je niet tegen op kunt. Wat ook nog kan, is je niche en doelgroep verder verkleinen, voor meer SEO impact aldaar.
Hoe neem ik lezerse stap-voor-stap mee in een how-to blog?
Hoe kun je lezers stap-voor-stap meenemen? Ik geef een voorbeeld tekst die ik uitwerk naar twee verschillende schrijfstijlen. Ik wil je laten zien dat je niet moet uitgaan van het onderwerp (waar jij zoveel van weet), maar dat je moet uitgaan van de lezer. Dat geeft andere teksten:
Onderwerpgericht content; vanuit inhoud geschreven. Fragment:
“Custom Instructions in ChatGPT-4 bied je diverse mogelijkheden voor personalisatie. Het maakt het mogelijk dat je als betaalde gebruiker artikelen genereert met behulp van AI ChatGPT. En vanuit je eigen rol en tone-of-voice.”
Lezersgerichte content; met oog voor de lezer lezer geschreven. Fragment herschreven:
“Met Custom Instructions in ChatGPT geef je vaste instructies mee die ChatGPT altijd toepast. Zo kun je je eigen tone of voice en grammaticale regels standaard meegeven, waarmee jouw AI content altijd gepersonaliseerd is. Handig en tijdbesparend, maar je zult nog altijd de output moeten controleren. Ook met Custom Instructions kan ChatGPT hallucineren etc….”
Welke content scoort hoger na Helpful Content Update van Google?
De Helpful Content Update laat fora met een hoge autoriteit beter scoren na september 2023. Google geeft de hoge posities in Google aan platformen zoals LinkedIn, Quora en Reddit. Behulpzame blogs scoren voortaan lager op de eerste pagina van de Google zoekresultaten.
Deze Google update is dus vooral nadelig voor nichewebsites die sterk afhankelijk zijn van organisch verkeer via Google. In Google ’s slag om relevant en gebruikersvriendelijk te zijn, stelt Google hogere eisen aan content kwaliteit.
Alleen stap-voor-stap, precieze en nauwkeurige content ziet Google als behulpzaam. In dit praktische voorbeeld zie je deze LinkedIn URL hoog scoort in Google:
Resultaat na je contentaudit
Door deze 30 stappen te volgen, maak je feitelijk een contentaudit. Zo kun je je website optimaliseren voor de nieuwe Google-richtlijnen. Hoewel succes niet verzekerd is, vergroot het gebruikersvriendelijker maken van je (WordPress) website en je content wel de kans op enig herstel van je organische verkeer.
Maar het is ook een lastig gevecht.
De homepage van Google biedt steeds minder plek om in de niet-betaalde zoekresultaten te komen, waardoor veel websites lagere posities in Google moeten accepteren dan voorheen.
Het aanpassen van je website na Google’s Helpful Content Update is dus zeker geen eenvoudige taak, maar het is wel noodzakelijk. Door de gebruiker centraal te stellen, je website te optimaliseren, emailnieuwsbrief en sociale media te benutten, kun je organische verkeer naar je website blijven aantrekken.
Al vereist dit wel voortdurende inzet op een professioneel niveau.
Veel succes daarbij!
Internetbronnen
- Google’s officiële documentatie over de Helpful Content Update
- Podcast over de impact van de Google update.
Ik hoop dat deze blog van Webredactie blog je helpt en steunt om je WordPress website aan te passen aan de nieuwe Google-richtlijnen. Heb je nog vragen, opmerkingen of eigen ontdekkingen? Laat dat me vooral weten!
- Foto’s versturen en grote bestanden versturen via gratis tool WeTransfer.com (handleiding NL) - 24 oktober 2024
- Maak gratis AI foto met één van deze free tools voor creatie van realistische A.I. foto’s - 19 juni 2024
- AI muziek maken voor 10 Euro met Suno.com als muziekgenerator (A.I. handleiding) - 2 juni 2024