Veel corporate diensten tonen online nieuws via het intranet en de externe website(s). Je kunt de nieuwsprocessen onder de loep nemen en verbeteren. Maak daarom instructiefilmpjes zodat iedereen publiceren kan. Eerst nog de nieuwsprocessen zelf:

Hoe online nieuws organiseren?

Soorten online nieuws:

Intranet nieuws

Iedere medewerker moet via intranet kunnen publiceren. Ideaal gesproken door een platte tekst in te sturen die zichzelf direct publiceert, al vraagt Microsoft SharePoint meer stappen. Het nieuws is meteen zichtbaar op een lager deel van de intranet homepage, onder een sectie zoals ‘Uitgelicht nieuws’. Communicatie kijkt de nieuwe berichten door, checkt op spelfouten en kan het naar ‘Uitgelicht nieuws’ promoveren. Een pakkender titel er boven. Een plaatje erbij. En reacties op ‘open’.

Website nieuws

Nieuws op de website kan 1-op-1 gelijk zijn aan wat als persberichten naar buiten is gegaan. Groot bereik behaal je via pers en/of sociale media. Het is daarom wenselijk, vind ik, om belangrijke berichten een Facebook-advertentiebudget te geven. Kijk ook of de actualiteit invloed heeft op je vaste content en toptaken. Als je dat aanpast, kan een nieuwsbericht overbodig zijn.

Nieuwscriteria bepalen

Als de nieuwstroom te groot is, bespreek dan de doelen en nieuwscriteria. Ga in gesprek met het team, bijvoorbeeld via het Strategisch Communicatie Frame van Betteke van Ruler. En Maak via PowerPoint Schermopname ook wat instructiefilmpjes