werkdruk organiseren omgaan met werkstress

Beter leren omgaan met werkdruk? Lees 6 manieren om de hoge werkdruk te verslaan. 6 tips uit het communicatievak om minder werkdruk te hebben en stress te verminderen.

Omgaan met werkdruk

Lees 6 tips uit het communicatievak om stress te verminderen:

1. Doe iets anders

Lukt het niet om nog een confetticannon te halen? Verzin gewoon iets anders om je doel te behalen. Soms moet je over tenen gaan om via een andere bocht over de finish te komen. Misschien kan de communicatie-afdeling wel zonder confettikanon. Als je het publiek tegenover je hebt, laat hen dan met confetti strooien. Vraag iedereen in de zaal om de handen omhoog te steken, met de vingers te bewegen en de armen wuiven. Samen een landschap zijn. Als riet in de wind.

communicatie werk plannen en organiseren koekje valt in water voor rietkraag

2. Onderhandel afspraken

Voor samenwerken is het belangrijk om afspraken na te komen. Als je ziet aankomen dat je vlaggetjes in de slalom moet overslaan, zoek daar dan contact over. Onderhandel met je opdrachtgever wat je later kan opleveren. Benoem zelf wat de gestelde doelen waren en kom met alternatieven. Zo maak je nieuwe afspraken en kom je er samen (hopelijk) uit.

3. Zeg geen ‘ja’

Als je een taak krijgt via WhatsApp of via mail, en het is een verzoek ‘aan iedereen’, wees dan niet steeds de eerste om erop te reageren. Gaat daarna je telefoon? Neem niet op en laat hem gaan. Je hoeft geen ‘ja’ te zeggen.

Tijdens teamoverleg is ‘ja’ vermijden lastiger. Zeker als iedereen naar jou kijkt. Kijk dan op je telefoon en zeg de theatertekst: “(stilte) Ik weet niet hoe dat in mijn agenda moet passen, heeft één van jullie daar tijd voor? (glimlach, kijk rond)”. Want je weet wie de ware artiesten zijn: zij die altijd druk zijn en nooit overwerken.

4. Pak je rol als vernieuwer

Meespelen kan niet als de hoge werkdruk leidt tot een spagaat. Want jij als vernieuwer bent de noodaggregaat. Stel de wedervraag: “Zouden we het ook anders kunnen doen? Als we bijvoorbeeld…..” In je team zal een ‘hiërarchische stilte’ vallen, totdat de leider ruimte geeft aan het idee of deze apart zet. Blijf altijd willen bijdragen. Praat in de “we”-vorm.

Bekijk het onderstaande filmpje met John Cleese over het omgaan met nieuwe ideeën.

5. Onthaast jezelf

Doe geen twee dingen tegelijk. Geen podcast of meeting tijdens autorijden, geen notulen uitwerken tijdens de vergadering. Zet een telefoonalarm op je lunchpauze en volg hem vrijwel altijd op. Reminders die je niet opvolgt, kun je beter uit je telefoon halen. Besteed tijd aan de lunch, alleen of samen, en plak er een wandelingetje aan vast. Zorg dat je meer dan één boom ziet, iets moois of grappigs. En dat zonder op de klok te kijken.

6. Ontmoet anderen

Hoe druk je ook bent. Blijf anderen ontmoeten, want in je communicatie wil je zowel de stem van medewerkers als klanten laten doorklinken. Dat maakt ideeën en verhalen kloppend en resonerend. Stel vragen over hoe de organisatie invulling geeft aan degelijkheid, geluk, trots, besparingen en milieuwinst. En hoe dat straks kan zijn. ‘Wat is’ tegenover ‘Wat als?’. Dit voedt je creatief denken vanuit het grote geheel. Voorkennis die je helpt om eerlijke, tijdige en heldere verhalen te brengen.

Succes,

Zie alle tips en tools op Frankwatching.com.

Gerben G van Dijk
Volg hem