Vereenvoudig de mappenstructuur van je bestanden. Maak 6 tot 9 mappen aan. En volg deze tips voor bestanden en folders ordenen.
Als je in een Microsoft Office 365 omgeving werkt, dan ligt gebruik van Microsoft Verkenner (Ctrl+E) erg voor de hand. Maar binnen andere tools zoals OneDrive of Google Drive kun je natuurlijk uitgaan van dezelfde mappenstructuur.
Overzichtelijke mappenstructuur maken
Het is de kunst om vrij abstract de hoofd- of focusgebieden van je baan te benoemen. Beperk het aantal mappen. Tot 9 maximaal. Maak geen diepere mappen aan, behalve dan voor foto’s of een ‘Z. bak’ voor alle ‘oude zooi’. Denk aan 6 thematische (project)mappen en ook de mappen:
- 7. Team,
- 8. Trends/naslag
- 9. Werkgever
De mappen 1/m 6 zijn de hoofdzaken van je werk, de thema’s zogezegd. Of projecten die je hebt.
Outlook mappen organiseren
Als je de mappen hebt gemaakt, leg je dezelfde archiefmappen ook in je e-mailprogramma aan. Zet er een @-teken voor. Leer jezelf ook aan om bestandsnamen duidelijk te omschrijven.
Overzichtelijke bestandsnamen
Je start met een datum en eindigt met een versienummer. Voorbeeld: ‘20221014 notities plannen en organiseren v1’. Weer een vaste gewoonte om te trainen.
Lees meer van mijn tips op Frankwatching.nl.
- Signal gebruiken naast WhatsApp | Complete handleiding voor een veilige overstap - 7 maart 2025
- AI PowerPoint presentatie maken met ChatGPT en VBA-opmaak in Windows | Handleiding - 4 maart 2025
- Beste nieuwsbrief programma 2025 of beste nieuwsbrieven software 2025 voor Nederland en België - 4 februari 2025