Wat gaat er schuil achter zo’n term contentmarketing? Ik leg het je uit, zonder dat je een dure training nodig hebt of dure consultant. Contentmarketing in normale woorden: regelmatig publiceren met het oog op vraagstukken van je klanten. Dat heb je vast…
contentmarketing

Waarom contentmarketing?

Als eigen ondernemer is acquisitie een lastig proces. Het helpt als mensen die je ontmoet al enig vertrouwen in je hebben . En je al kennen via internet. Voor elke verkoop is vertrouwen nodig. En internet biedt de mogelijkheid dit gaandeweg op te bouwen. Zelfs bij mensen (klanten) die je nu nog niet kent. Die klanten laat je naar je toekomen via contentmarketing.

Regelmatig publiceren

regelmatig publiceren is net zo belangrijk als (eventueel) adverteren! Ik kan handvatten geven als het gaat om welke content het beste is om te maken. Graag verwijs ik daarbij naar de blog van Thomas Lappere. En zijn complete artikel over ‘Het hoe en waarom van B2B contentmarketing‘.

Klantreis ondersteunen

Het is de kunst om je klanten alvast te helpen bij de problemen die zij tegenkomen. Dit doe je voor elke fase waarin een klant kan zitten. De klantreis. Denk maar aan het kopen van een nieuwe fiets. Je wilt eerst wel weten wat een goed merk is. Dan wil je wel andere klantervaringen horen. Daarna wil je wel een aantal fietsen op een rij zien… Dan technische specificaties. Zo gaat een klant steeds dieper het koopproces in. Nog zonder de verkoper ontmoet te hebben! Je begrijpt dat voor elke denkstap van de klant wel content te maken is. Dit zijn de fases voor je contentmarketing:

  • Attentiefase (wat is het?)
  • Onderzoeksfase (Wat kan ik ermee?, wat is er nog meer?, wat zeggen anderen?, kan ik hen vertrouwen?)
  • Aankoop (Is dit het beste? Waar kan ik uit kiezen? Waar moet ik op letten? Hoe verkrijg ik het precies?)
  • Service (hoe is de service? Is de service onderscheidend?)

Welke content is geschikt per fase?

Maak content voor elke fase die je klant doormaakt. Denk aan tekst en mooie foto’s, maar ook aan: video, podcasts, whitepapers of presentaties. Net wat maar past bij jouw klanten. Inspiratie is wat klanten je echt vragen. Of vragen die je op internet ziet.

Je vraag: ‘Waarom contentmarketing ? ’ heb ik hopelijk beantwoord. En anders doet Thomas Lappere dit wel. Zo niet, stel gerust een vraag aan mij of aan Thomas…! Dank voor lezen!

Gerben G van Dijk
Volg hem