Hoe kun je mensen verbinden en kennis delen op online manieren? Die vraag spreekt me aan. We leven in de tijd van het Nieuwe Werken, mensen werken overal en zijn steeds moeilijker in zaaltjes bij elkaar te krijgen… Terwijl kennis en ontwikkelingen zich snel vernieuwen en de consumptie van video verder toeneemt.

Webinars organiseren, zowel voor extern als intern gebruik, is dan ook een middel dat sterk in opkomst is. En effectief. Wel zijn er drempels te overwinnen als je webinars als online strategie wilt gaan inzetten. Met deze tips ben je al snel een paar stappen vooruit.

Webinar software, kosten en tips

De haalbaarheid van webinars in kosten en tijd is vaak het eerste zorgpunt. De goedkoopste webinar licentie ligt rond de 25 Euro per maand. Qua tijd heb je zeker een team van 3 mensen nodig en een contentplanning over meerdere webinars heen. Deze content moet staan en goed ontwikkeld worden, net zoals bij e-learnings. Ook moet je een homogene doelgroep bepalen en per webinar één boodschap en één thema voor ogen hebben. Dit licht ik verder toe in deze korte video. Daarna vertel ik je meer over webinar software.

Video: webinar organiseren tips (2 minuten)

Beste webinar software

Probeer de beste webinar software ‘Go to webinar‘, het is Engelstalig maar op dit moment toch de meest geschikte webinar software en het is bovendien betaalbaar (65 Euro per maand). Zie ook de demo video op de website van Go to webinar en deze videoinstructies. Nederlandstalige webinar software, waar ik ook iemand over heb gehoord, is Webinargeek, kosten: 25 Euro de maand. Verder staan alle webinar software mogelijkheden op rij, zodat je ze kunt vergelijken. Uitbesteden van de webinar productie kan ook, zie de bronnen onderin.

  • Go to webinar (aangeraden)
  • Webinargeek (betaalbaar, werkt met Google Hangouts en Youtube)
  • Adobe Connect
  • Linc (Microsoft)
  • Google Hangouts (webinar bezoeker heeft Gmail account nodig).
  • Skype for business




Hete hangijzers bij invoeren webinars

  • Betrek altijd het management. Het vereist veel moed om medewerkers, intern of extern, zonder censuur te laten communiceren. Toch is er geen weg terug in onze maatschappij van kritische medewerkers, klanten en consumenten. Webinars en video’s zijn effectiever als conversiemiddel dan welk middel dan ook. Al zullen middelen zoals e-mailmarketing en sociale media natuurlijk wel helpen om je webinar vol te krijgen. :-) Natuurlijk heb je een plan nodig. Maar webinars moeten eerst als mogelijk strategie ontdekt worden, wil je ruimte krijgen voor experiment. Je kunt dan ook de gewenste webinar software aanschaffen.
  • Bepaal wat je doelgroep interessant vindt en bepaal welk tijdstip voor hen geschikt is voor webinars. Zoek dit eerst uit.
  • Als de inhoud van je webinar reeks duidelijk is; kun je vaststellen hoe lang het webinar ongeveer kan worden en hoe je afwisseling houdt in je aanbod van presentatie, afbeeldingen, video’s en vraag- en antwoord. Geef de ‘What’s for me’ informatie aan het begin. Bekijk ook deze webinar presentatie met 5 tips voor meer interactiviteit.
  • Zorg dat vragen van deelnemers beantwoord worden. In het webinar zelf of daarna. Je hebt per 50 inloggers, 1 moderator nodig die de presentator voedt met veel gesteld vragen om in het webinar te beantwoorden. Je hebt ook een technicus nodig om de zorgen over de webinar techniek uit handen te nemen.
  • Het is belangrijk dat je boven de stof staat en (min of meer) een autoriteit bent op het gebied waarover je webinars organiseert. Het stomme met video’s en presentaties is dat je heel klungelig en amateuristisch kan overkomen als je er net mee start. Dus oefening en ervaring is wel wat je nodig hebt. (Ik neem de schaamte maar voor lief)
  • Ondanks alle obstakels, lijken webinars organiseren mij een leuke en interessante ontwikkeling in het vakgebied van online communicatie. Laten we die spirit dan ook voor ogen houden en het ‘gewoon gaan doen’. Nog meer webinar tips vind je op Frankwatching.com.
  • Lees ook het boekje van Managmentboek over webinars (17,50): Experttips voor converterende webinars (7P methode) (2017)

Bronnen: diverse webinar specialisten

Deze blogpost, video en webinar software tips zijn gebaseerd op een bijeenkomst van de Utrechtse Communicatie Kring (UCK) op 10 maart 2016 te Utrecht.

Sprekers, ondernemers die actief zijn in het produceren van webinars en webcasts, en die je ook kunt benaderen, zijn:

Bedankt voor delen!
Ik hoop dat mijn blog en video over webinars je tijd en moeite heeft bespaard. Als dat zo is, stel ik delen van mijn content, door jou, erg op prijs. Denk aan Twitter en Linkedin. Groet en succes,

Gerben G van Dijk




 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *