Eindelijk weten hoe vaak bezoekers klikken op je uitgaande links. Bitly.com is een gratis tool waarmee je links op een webpagina kunt meten. Bekijk overzicht marketing tools.
Analytics voor links dus eigenlijk omdat je met Google Analytics ook conversie mist. Als het gaat om uitgaande links (externe verwijzingen) of de meting van links naar pdf of Word documenten op je website. Stel nu dat je op meerdere online plekken mensen werft voor een bijeenkomst. Als het gaat om effect te meten van een conversielink in e-mailnieuwsbrieven kun je meerdere eigen webpagina’s aanmaken als unieke redirect (verkeersbron) naar je uiteindelijke conversiepagina. Zo kun je belangrijke links in emails en nieuwsbrieven toch meten. Wat is Bit.ly? (of lees meteen de handleiding onderin om links te meten)
Via Bit.ly maak je unieke, verkorte url’s (meetbare links); in vorm ziet dat er dan zo uit: http://bit.ly/AvoS9b (voorbeeld). Ook kun je aparte links maken om te meten binnen Twitter, Facebook en LinkedIn uitingen.
Meet Google Analytics geen links dan?
Jawel, via een Google Events meting (klik als gebeurtenis) kun je weliswaar conversiedoelen koppelen aan een link, maar het probleem met Google Analytics is dat je externe links of links naar pdf’s niet goed kan meten. En je moet voor Google Events ook een aparte code opnemen in het ‘head’ gedeelte van je HTML webpagina. Niet erg handig als je niet bij de code kunt. En als je zo’n linkmeting niet al te moeilijk wilt maken. Zeker als je verwijzingen incidenteel wilt meten.
Het aantal klikken meten per link; kan via deze stappen
- Maak een account aan op Bitly.com (Sign in): geef je (werk) e-mailadres en wachtwoord.
- Surf naar je webpagina. Pak de link die je wilt meten (rechtermuisknop: link kopiëren)
- Ga weer naar je Bit.ly account (ingelogd en wel op de Bitly homepage); verkort je lange link door deze in het Bitly venster te plakken (to shorten the link). Knip de verkorte link uit het venster (Markeer link met je muis en druk op kopiëren (Cntrl+C). Bevestig binnen Bitly.com de verkorte link via de knop ‘Bundle’.
- Bewerk je webpagina; ga naar ‘link invoegen’ (of kies gekrulde acht symbooltje in een webeditor). Pas de verwijzing aan door de korte link op je website te plakken via (Cntrl+V), maar behoud je leesbare linktekst
- Publiceer de pagina weer. Uiterlijk is zo niets veranderd dus!
- Test de link aan de voorkant van je website.
- Kijk of je link op de juiste bestemmingspagina belandt
- Ga naar Bitly.com om te zien of de klik echt gemeten is (De linkstatistiek moet van 0 naar minimaal 1 click gegaan zijn)
- Stuur je een conversielink via verschillende nieuwsbrieven, en wil je die links meten, maak dan eerst unieke redirects aan (webpagina namen) op je eigen website. Hoe je redirects maakt verschilt per CMS. Zie voor WordPress dit filmpje over maken van permanente redirects met een plugin. Methode is als volgt: maak nieuwe pagina’s aan en bewaar de unieke url’s, zorg ervoor dat je deze pagina’s via menu weer uitsluit, zodat ze niet op je homepage zijn te zien. Gebruik WordPress plugin ‘page links to’ van WordPress en richt deze naar jouw conversiepagina op de WordPress website.
- die je hebt aangemaakt voor je conversiepagina. Hoe je een redirect (in WordPress) , kun je zien in dit filmpje
- Als de inschrijfpagina op je eigen website staat, kun je de conversie natuurlijk via Google Analytics meten. Je hebt daarvoor een ‘bedankpagina’ nodig die zich toont als iemand zich ingeschreven heeft, zodat je weet dat elke gemeten bezoeker van de bedankpagina een echte conversie is. (De bedankpagina vind je onder de tab ‘Inhoud’ in Google Analytics). Alleen welke nieuwsbrief succesvol is, kun je zo dus niet meten en zo wel met bit.ly.
Hebben Bit.ly links geen negatief effect op linkwaarde (pagerank)?
Voor zover ik heb gehoord, hebben bit.ly links geen negatief effect op de pagerank die gekoppeld is aan de link. Dus je kunt andere websites gerust een bit.ly link sturen in plaats van de echte paginanaam; als ze jouw link gebruiken om naar jou te linken, werk je gewoon goed aan linkbuilding. De link van bit.ly behoud de linkwaarde en brengt de reputatie van jouw website omhoog als de verwijzende websites (meer) autoriteit hebben. Dus een pagerank van 4 of hoger. Lees ook dit knipsel:
Link statistieken via Hootsuite
Een andere methode om webverkeer via links te meten, is via de tool Hootsuite die ow.ly als link shortener gebruikt. Ook dan heb je uitgebreide statistieken om doorkliks op je links in kaart te brengen. Maarja, dat kan niet zonder het pro abonnement. Dus niet gratis hé. En dus al minder leuk!.. Aanvullingen op dit artikel zijn altijd welkom! Misschien heeft Google ook wel een extra tool. Dus voel je vrij om te reageren.
Gerben G van Dijk