Dat een goede online tekst schrijven niet zo gemakkelijk is, zullen veel kenniswerkers beamen. Je bent niet voor niets op deze webpagina uitgekomen…

Contentontwikkeling

Als je als kenniswerkers online teksten schrijft voor website en sociale media, is het verstandig om de verschillende fasen in contentontwikkeling voor ogen te houden, zodat je sneller voortgang boekt. Lees in dit bericht over de fasen van contentontwikkeling.

Wat is contentontwikkeling?

Content is niets anders dan inhoud. In het digitale tijdperk onderscheiden we vele contentvormen om deze inhoud toegankelijk te maken voor iedereen. Contentontwikkeling is het proces van creatief vorm geven aan deze inhoud met als doel om gewenste doelgroepen te informeren, te overtuigen of te amuseren.

Het resultaat van contentontwikkeling is tekst, beeld, geluid of een samenstelling ervan. Infographics, video’s en animaties doen het goed op internet. Toch is de ingang ‘tekst’ bij zowel conceptontwikkeling als contentontwikkeling vaak de meest zinvolle en creatieve ingang. Een aansprekende video begint bijvoorbeeld met een script waar doelen, teksten en shots in beschreven staan.

Wanneer je de omgang van je doelgroep(en) met deze content (wetenschappelijk) onderzoekt, kom je op het terrein van content design, waarbij je de content steeds beter laat aansluiten bij levende wensen en behoeften.

Fasen in contentontwikkeling

Bij conceptontwikkeling en contentontwikkeling doorloop je verschillende fasen. Dit kost denkwerk, schrijfwerk, scheppingswerk en zetwerk (in een cms-systeem). De tijd die dit alles kost, wordt door opdrachtgevers (waar dan ook) per definitie onderschat. Nu de fases op rij:

Brainstormfase content maken

Je hoofd leeg maken. Alles dat je wilt zeggen uitschrijven. Al je onderwerpen op rij zetten. Pas dan kun je kiezen wat echt belangrijk is. Je kunt de gevonden onderwerpen en teksten daarna titels/kopjes geven. Zodat ze als kaartjes te sorteren zijn naar, bijvoorbeeld, een websitestructuur.

Analysefase in de content creatie

Je zet alle informatie logisch op rij. Onderzoekt wat op internet te vinden is. Bijvoorbeeld op WikiPedia.com. En wat je tegenkomst als je “als nieuwe klant” gaat zoeken op internet via Google. En wat anderen in jouw rol, branche of beroep zoal publiceren online. Vanuit welke klantvragen zij uitgaan en in welke vormen zij dit vervolgens presenteren. Dit is de analyse fase in content creatie.

Fase van contenttypen bepalen

Je hebt verschillende soorten content nodig. Je hebt verkennende klanten, klanten die gaan vergelijken en klanten die willen gaan kopen. Voor al deze zoekintenties zou je geschikte content willen maken. Dan heb je nog klanten die anders zoeken: via woorden, via referenties, via LinkedIn, via Twitter, via Facebook en/of via afbeeldingen en video. Je wilt hierop inspelen door zowel tekstuele content als visuele content te publiceren en te verspreiden.

Fase van content maken

Na een kort zoekwoordenonderzoek kan geschreven gaan worden. De lengte van tekst moet vooraf bepaald worden. Mogelijk gaat het (ook) om een videoscript. Ideeën over begeleidende teksten, meta-teksten en/of afbeeldingen. Een eerste versie wordt geschreven en meerdere volgen daarna. Tussenkoppen, links, een blokje auteursinfo. Mogelijk uitwaaierend naar korte teksten voor Facebook, Twitter en LinkedIn. De structuur is belangrijk. Als ook een samenvatting.

Fase van interactie, meting en content verbetering

Dan heb je content en kun je online publiceren: via website, via bloggen en/of zichtbaar zijn op sociale media. Wanneer je weet hoe mensen reageren en interacteren met je content; hoe beter je je content kunt aanpassen. Dit blijft een continu proces. Tijd investeren in content is bijna nooit eenmalig. Regelmatig updaten van content is belangrijk om hoger in Google te blijven komen.

Het gaat in de kern om het maken van een overtuigende inhoud, waarmee jij je als kenniswerker onderscheidt, maar de weg ernaartoe begrijpen is ook belangrijk. Als je deze stappen overziet, dan kan content coaching je helpen om elke stap sneller te nemen.

Contact

In de content coaching voor kenniswerkers kijken we samen vanuit de voorkennis en behoeften van je mogelijke klanten. Als dit je aanspreekt, neem dan gerust contact op.

Stuur mij een mail of WhatsApp (+31623661106) en vertel waar je content strategie en content begeleiding bij kunt gebruiken. Ik zie uit naar contact met jou en te horen over je expertise. Connect ook via LinkedIn, Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem