Laat je contactformulier WordPress op je website geen drempel zijn. Bekijk drie goede voorbeelden van hoe kort, of hoe lang, een contactformulier WordPress kan zijn. Zelf gebruik ik de WordPress plugin Contactform 7 al jaren. Maar iedereen met goede ideeën kan in de reacties andere plugins voor contact aanraden.

Bekijk twee voorbeelden van contactformulieren voor grote organisaties en twee voorbeelden voor kleine organisatie. Tips voor WordPress plugins volgen later…

Voorbeeld contactformulier grote organisatie

(Ten behoeven grote UK website: https://www.nhs.uk/)

Het voorbeeld onder is een registratieformulier dat tot de essentie is teruggebracht. Voor een echt CRM systeem heb je een contactformulier nodig met als velden:

  • Taal
  • voornaam
  • achternaam
  • bedrijfsemail
  • land
  • bedrijfsnaam
  • wel/geen nieuwsbrief ontvanken (vinkje)

uitgebreid-contactformulier-sign-up-form

Meerdere contactformulieren

Op grote websites kun je funnels maken naar meerdere contactformulieren. Dus voor elk doel een ander formulier. Dit is zeker een mogelijkheid. Het kan zelfs zijn, dat je in sommige gevallen juist geen communicatie per e-mail wilt. Voorbeeld:

Contactformulier-telefoonnummer-geen-email

Voorbeeld contactformulier WordPress kleine organisatie

In contact komen via een contactformulier vraagt om zo min mogelijk velden in te vullen. Bekijk dit voorbeeld van http://karelgeenen.nl. Maar straks zul je zien, het kan nog simpeler, zie verder. Gangbaar zijn deze vier velden in je contactformulier:

  • voornaam
  • achternaam
  • email*
  • telefoonnummer*
  • bericht/tekstvak

Standaard-contactformulier-WordPress-website




Voorbeeld contactformulier dat geen formulier is… Maar gewoon één link.

Het bedrijf Moondog Marketing in Zweden heeft in haar nieuwe website-ontwerp helemaal geen formulier. Alleen maar een mailto-link die opent in het mailprogramma van de gebruiker. Dit is de kortste weg naar contact. Velden

  • geen velden, alleen mail-to link om e-mailtje te openen

mailto-link-als-contactformulier-WordPress

Zijstapje 1: contactformulier voor sollicitanten

Keep it simple. Contactformulier voor sollicitanten kan op deze wijze:

contactformulier-voor-sollicitanten-WordPress

Contactformulier voor sollicitanten

Zijstapje 2: Pop-up als contactformulier

Nog even iets over pop-ups en inschrijfformulieren voor nieuwsbrieven. Zet in op maximaal twee velden. In principe alleen de volledige naam en het emailadres. Drie of meer velden wordt al snel teveel: mensen haken af, tenzij ze heel gemotiveerd zijn natuurlijk! Voor usability onderzoek via een pop-up, kun je denken aan de dialoog: Geef uw feedback! ‘Was deze pagina nuttig?’ Veld= ja of nee, waarbij je bij ‘Nee’ een tekstveld openlaat voor anoniem invullen. Dat zou moeten werken :-) Tip: gebruik Hotjar.com (gratis) als het gaat om usability-pop-ups!

Tot zover inspiratie en overwegingen rondom contactformulieren. Voor WordPress zijn er allerlei plugins te vinden. Ik wil iedereen uitnodigen deze te delen via de reacties. Mogelijk werk ik dit bericht later nog bij. En dan lees je mijn tips voor contact plugins alhier.

Succes met WordPress! Gerben G van Dijk. Deel gerust!




0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *