Stap jij ook over naar uitsluitend online radio luisteren? In het FM radiolandschap is BNR Nieuwsradio een succesvolle speler in de niche van Business-to-Business (B2B). Toch ziet de zender zich genoodzaakt op bakens te verzetten nu radio-on-demand het nieuwe luisteren wordt. De BNR podcast app richt zich volledig op de trend van online radio luisteren. Met kunstmatige intelligentie (AI) gaat BNR met radio-on-demand de strijd aan met Spotify en YouTube. Het is tijd om in te stappen en ook de BNR podcast app te gaan gebruiken, als welkome aanvulling op alle onzin, want “BNR bespaart je de onzin”.

Door Spotify en apps zoals Pocket Casts zijn consumenten in staat om via podcasts online radio te luisteren naar onderwerpen die hun persoonlijke interesse hebben. BNR Nieuwsradio speelt hierop in door haar assortiment aan podcast titels uit te breiden. Bovendien kun je je interesses aanvinken in de BNR app, zodat die je interesses haarfijn gaat bedienen. Het gebruik van podcasts is de laatste jaren sterk toegenomen, maar de concurrentie van radio-on-demand is dat ook. Er zijn talloze uitgevers van audio. In principe kan iedereen zelf een podcast maken en slaan nieuwsorganisaties, maar ook bedrijven, deze weg ook in.

Video: online radio luisteren met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) bij BRN Nieuwsradio (2019)

Ik was te gast bij BNR Nieuwsradio tijdens een bezoek van de Utrechtse Communicatiekring (UCK) aan BNR te Amsterdam. Zij zetten geheel in op online radio luisteren, gericht op interesses van luisteraars.

BNR blijft een sterk merk

BNR staat voor: snel weten wat er speelt, voor ingaan op problemen én oplossingen. Het zijn inhoudelijke radioverslagen van het nieuws, speciaal voor ondernememde mensen die veelal hoogopgeleid zijn. Ongeveer een half miljoen mensen uit de gehele beroepsbevolking, waarbij veel mannen, luisteren wekelijks naar BNR radio. Live in de auto, maar ook via de vele BNR podcasts.

Interesse vasthouden, afwisseling in podcasts

BNR houdt de interesse vast door afwisselende nieuwsitems te bespreken met verslaggevers, columnisten en gasten. Meestal duurt een item 4 minuten, waarbij de eerste vraag al op het scherpste van de snede moet zijn. Gasten moeten goed kunnen praten, maar ook een logische afzender zijn van het nieuws. Daarop worden ze geselecteerd door de redactie, voor afname van 1-op-1 interviews. Naast pure nieuwsgaring is het belangrijk dat sprekers goed overkomen bij het luisterend publiek. Wanneer luisteraars afhaken, zijn ze ook niet beschikbaar voor het horen van de advertenties. Mensen boeien en binden, is echt de uitdaging.

Online radio luisteren rondom passies en merken

Het assortiment van podcasts is de laatste tijd flink uitgebreid. De meest populaire podcasts van BNR zijn:

  • De Ochtendspits podcast (Bas van Werven)
  • BNR Zakendoen (Thomas van Zijl en ook met macro-econoom Kees de Kort)
  • Ask me anything (Jörgen Raymann)
  • Beeldbepalers (Ben van der Burg)
  • De Ben Tiggelaar Podcast (Ben Tiggelaar)
  • BNR Digitaal (Herbert Blankesteijn)
  • De technoloog over IT podcast (Herbert Blankesteijn)
  • BNR Auto-Update
  • Eyeopeners (over innovaties)
  • Juridische Zaken (Paul van Liempt)
  • Financiëel journalist Paul Laseur
  • Project Binnenhof (podcast over Haagse politiek)
  • The Artificial Intelligence Podcast
  • Wetenschap vandaag radio uitzending

De smaak van het publiek staat centraal. Er zijn dus ook podcasts rondom passies, zoals “Trump in de wereld”, “Duurzaamheid” of de “ontwikkelingen in Den Haag”. Ook gaat BNR rapportages maken in opdracht. Dit is radio maken op hoog niveau, speciaal voor merken die hun podcast dan onder eigen label kunnen verspreiden. Extra inkomsten dus, naast advertenties en podcast sponsoring.

Tot zover mijn indrukken van de radio-on-demand ontwikkeling bij BNR nieuwsradio. Dit wilde ik graag met je delen. Deel deze trend ook gerust met anderen!

Groet,

Succes met WordPress ook.

Gerben G van Dijk

Gerben G van Dijk
Volg hem