HR-medewerker of Recruiter? Lees de eisen die (volgens mij) horen bij een vacature webredacteur. Of ben je webredacteur? Lees dan hoe je een sollicitatie optimaal voorbereid; zowel thuis met de vacature, als op gesprek.

Gezocht: de beste webredacteur

Vul ‘webredacteur’ maar eens in op de Zoeker van Indeed. Dan zie je dat elke webredacteur vacature bol staat van de eisen. De drempel ligt hoog en als je dan solliciteert, moet je precies in het plaatje passen. En dat onderbouwen in je sollicitatiebrief is echt een klus. Reageren doe ik daarom selectief. ‘Dat scheelt dan weer mooi een volle inbox’ moeten HR professionals denken. Zij denken de beste kandidaten te werven, maar dat is niet zo. Ze lopen juist een hoop CV’s en verhalen mis. Van mensen die uitstekend zouden passen in de organisatie… De beste webredacteur reageert gewoon niet, omdat het strak omschreven vacaturehokje hem/haar nét niet past. Jammer!

Gerben G van Dijk is zorg webredacteur nabij Utrecht en zoekt vanaf 15 oktober 2017 een klus voor 8 uur per week. Ik verbind mij graag met organisaties en projecten voor maatschappelijk nut of persoonlijk welzijn. Veel inspiratie met deze blog en verbind je gerust met mij via Linkedin :-). Lees nu verder over wat ik wervend vindt.

vacature-webredacteur-utrecht

gerben-g-van-dijk-contact-webredacteur-zorg

Gerben G van Dijk is een mens. Hij is zorgzaam, vindingrijk en altijd met online dingen bezig.

Eisen webredacteur in vacatures van nu:

In den beginne waren de ‘beroepseisen webredacteur‘ nog te overzien. Nu kom je dit allemaal tegen:

  1. Je hebt (ooit) een HBO opleiding Communicatie of Journalistiek gedaan, nog los van je werkervaring daarna letten bedrijven hier sterk op, terwijl sociale media zich steeds vernieuwd en online kennis heel snel verouderd is. Een opleiding HBO Communicatie van vijf jaar terug is al verouderd als het gaat om inzet van online middelen… Vraag eerder naar de online kennisgebieden en om het minimale (HBO) werkniveau.
  2. Als webredacteur moet je bij voorkeur uit dezelfde sector komen, ook al maakt dat minder uit voor het vak van communicatie. Feitelijk zoekt de wervende partij onbewust naar een soort evenbeeld. De gedreven sollicitant weet dit en speelt ook in op het Linkedin profiel van de persoon die werft. Hij of zij kruipt in de huid van de website zodat hij of zij kan meepraten over de opzet en wat mogelijk nog mist. Tijdens de sollicitatie daarover praten voelt heel ‘eigen en vertrouwd’ voor de selectiecommissie. En ‘familie’ neem je natuurlijk snel aan. Het gaat er dus maar om wie dat ‘familiegevoel’ weet op te roepen. Kortom, werf in de vacature iemand die zich ‘aangetrokken voelt tot de sector’, deel het communicatieplan en deel ook de dilemma’s uit de praktijk. Vraag de sollicitant om een brief waarin hij/zij zijn functie en acties omschrijft.
  3. Je hebt dezelfde taken eerder gedaan… Die eis kom ik erg vaak tegen. Alsof elke webredactie functie gelijk is en alsof je het verleden steeds zou willen herhalen. Het verleden is wel voorspellend, maar iemand kan ook best groeien, hoor! Bovendien hangt het maar van doelgroepen af welke sociale media je het beste kent. Bijleren kan heel snel via Eduvision of de Internet Academy en ook online via Coursera.org of Lynda.com bijvoorbeeld. Belangrijker, dan dezelfde taken, is of iemand in de cultuur van je organisatie past. Veel P&O’ers en recruiters weten dit natuurlijk en letten hier al op. Benoem in je vacature webredacteur de doelen waar je nu aan werkt en schrijf erbij dat de taken op deze doelen gericht zijn. Beschrijf ook de cultuur en/of deel interviews en video’s van een aantal kleurrijke medewerkers. Maak ‘Werken bij’ aanlokkelijk.
  4. Je bent bij voorkeur tussen de 25 en 35 jaar oud en je hebt meer dan drie jaar relevante werkervaring. Bagage vinden werkgevers lekker, maar ‘teveel bagage’ niet, omdat ze doodsbang zijn dat dit hun meer brutoloon gaat kosten. Ouder dan 40? Je wordt niet zondermeer uitgenodigd; wat je verhaal ook maar is. Pure leeftijdsdiscrimatie en tegen onze grondwet (artikel 1). Persoonlijk vind ik kennis en motivatie belangrijker dan leeftijd. Daarbij komt dat ook jonge mensen ziek kunnen worden. Een medische test lijkt mij een beter selectiecriterium dan leeftijd. Over inkomen kun je gewoon in gesprek gaan. De concurrentie en iemand’s meerwaarde bepalen de prijs. Er zijn marges voor wat een webredacteur verdient. Dit zijn ze. Voor loondienst is dat tussen de 2800 en 3600 Euro bruto (36 uur). Voor ZZP webredacteur kun je denken aan een uurtarief van 55 – 75 Euro. Correct me if I am wrong; via de reactiemogelijkheid onder.
  5. Je hebt bij voorkeur kennis van het CMS (de webbeheer software) die het bedrijf gebruikt. Deze eis is soms zo vergaand dat je zonder deze kennis niet mag reageren. Deze eis is onzin. Laat dit meteen vallen. De principes van een CMS kun je heel snel leren. Een systeem blijft een systeem. En inwerken moet de webredacteur toch wel. Vraag eerder of mensen ‘ervaring hebben met verschillende CMS systemen’. Door deze eis meer open te laten, ontvang je meer goede CV’s. Daar zitten dan ook mensen tussen die dichtbij wonen. Die zijn vast heel loyaal, zijn fitter vanwege minder reistijd en geven minder reiskosten. Werf óók hen. Stel als eis dat kandidaten goed overweg kunnen met CMS systemen en online tools. Verwijs kandidaten eventueel naar een introductiefilmpje van het huidige CMS op Youtube. Dat is pas leuk!
  6. Je bent (of schrijft) creatief, maar je moet ook goed binnen kaders kunnen werken. Ik vind dit tegenstrijdig. Kenmerk van een creatief is dat hij of zij kaders aan de orde stelt. Vervang ‘binnen de kaders’ daarom door: ‘Je kunt buiten kaders denken en je kunt daarbij tactisch omgaan met klanten en collega’s.’ Creatief opgelost. Als je de eis van creatief überhaupt stelt, moet je ook aangeven dat er ruimte is voor experiment en verbetering. En zo niet: dan heeft het schrijven van webteksten altijd nog iets creatiefs in zich. Bepaal dus wat je zoekt: een creatief schrijver, een creatieve online marketeer en/of een designer.
  7. Je bent een echte netwerker. Dit is een goede eis. Contact met interne opdrachtgevers is al erg belangrijk. Maar belangrijker is het vermogen om extern te netwerken. Het is gek als bedrijven dit niet stimuleren. Soms mag thuiswerken niet eens. Terwijl thuiswerken juist tijd oplevert, je werkt meer, je praat minder met collega’s en je praat met externen. Externe contacten zorgen voor meer input, betere online artikelen, meer verspreiding van content en zorgen voor bruikbare feedback. Dat helpt je online kwaliteit vooruit! Een goede webredacteur bouwt bruggen met de doelgroep. Zoek een webredacteur die ‘graag onderweg’ is.
  8. Je bent analytisch, nauwkeurig en kritisch. Dit zijn allemaal terechte eisen. Een webredacteur moet afwegen wat nieuwswaardig is en een selectie kunnen maken vanuit stukken tekst. Ook moet hij kunnen zien of alles een beetje logisch in elkaar steekt. Qua tekst, maar ook qua navigatie en knoppen enzo. Stel altijd de eis: ‘Je kijkt vanuit gebruikers en verbetert de online middelen waar mogelijk. (Taal)fouten los je natuurlijk meteen op.’ Een te kritische webredacteur weigert soms om content van zijn broodheer te plaatsen. Je kwaliteiten zo inzetten, is onverstandig. Vandaar dat de volgende eis van belang is:
  9. Je kunt omgaan met (interne) politiek. Ja, inderdaad, het lastige bij communicatie is dat iedereen het online kan zien, er wat van vindt en er zich mee kan gaan bemoeien. Zo kan een projectleider ervoor pleiten dat zijn of haar project op Home komt: ‘Linksboven en graag direct onder het logo’. Om daarna een baggertekst aan te leveren… Daarop mild kunnen reageren, is hééél belangrijk. Een webredacteur moet inschatten hoe bepaalde content valt bij de doelgroep. En de organisatie zachtjes opvoeden, want organisaties moeten leren dat content bruikbaar, nuttig en prettig moet zijn voor websitebezoekers. Want  serieus. Niemand wil toch vaag taalgebruik lezen? Niemand wil toch lezen hoe ontzettend goed projecten en nieuwe samenwerkingen zijn opgezet? Het is juist deze ego-content (65%?) dat rechtstreeks de prullenbak in kan. De ware webredacteur zal dit denken, maar niet zeggen. Wel iets zoals: ‘Wat is voor de doelgroep het belangrijkste om te weten? Dan zet ik dat bovenaan!’. Echt de waarheid zeggen, kan alleen via statistieken, downloadlijsten en via het tonen van heftige gebruikersvideo’s vol #fail. Statistieken. Ook een eis.
  10. Je bent stressbestendig; een moderne webredacteur kan goed omgaan met reorganisaties, tijdelijke contracten, wisseling van personeel en een halfjaarcontract met proeftijd. Net zoals iedereen dus eigenlijk. Vraag liever aan een webredacteur: ‘Je kan omgaan met een volle mailbox’. En vraag naar de coping ermee. Mijn coping: extern nieuws heeft voorrang, daarna de mensen aan het bureau, koffie, en dan de volle inbox.




Veelzijdige zorg webredacteur?

En wat nu als je veelzijdig bent? Als je merkt dat je in meerdere hokjes past dan in het hokje van de vacature…. Wat dan? Ik zie dan juist hele interessante combinaties. Ik teken er zo voor. Lees maar eens:

  • Ik zou wel webredacteur willen zijn en voor een stukje huismeester binnen een zorggebouw.
  • Ik zou wel webredacteur willen zijn en voor een stukje verzorger; mensen uit taxi’s helpen bijvoorbeeld.
  • Ik zou webredacteur willen zijn en voor een stukje adviseur voor wmo-hulpmiddelen.
  • Ik zou wel webredacteur willen zijn en daarbij ook verschillende jongeren willen begeleiden op een kamertrainingproject.
  • Ik zou wel webredacteur willen zijn en ook trainingen en rollenspel willen geven. Met gebruik van video!
  • Ik zou wel webredacteur willen zijn bij een recruitmentbureau in de zorg. En ook kandidaten willen testen en hen te woord staan.

Hoezo flexibele arbeidsmarkt?

Waarom zijn er toch geen vacatures waarin meerdere functies staan? Iedereen moet toch flexibel zijn? Is dit nu een maatschappelijke discussie waard of niet? Zijn al die eisen wel zo goed? En wat als je wat anders wilt en kunt? Buiten de kaders? Moet je dan toch in een specifiek hokje passen? Ik hoop dat deze blog duidelijk maakt dat je hokjes ook kunt kantelen. Dus geen hokje maar een hashtag, zogezegd. Een functie ligt bovendien niet vast, maar is dynamisch. Dat zouden #webredacteur #vacatures wel meer mogen uitstralen!

Solliciteren als webredacteur

Voorbereiding thuis

  • Deze sollicitatietips zijn mede aangereikt door Entopic; specialist in het detacheren van webredacteuren. De tips:Bekijk de website van de organisatie, klik hier doorheen. Doe hetzelfde voor de social media kanalen.
  • Bekijk het linkedin profiel van je gesprekspartners en dat van jezelf. Mogelijk heb je kennissen of groepen gemeen. Als het goed is, heb je in je brief en CV al aangesloten bij gemeenschappelijke interesses.
  • Weet goed wat de functie inhoudt. Kijk naar de taak die als eerste genoemd wordt, die zou het belangrijkste moeten zijn. Normaal gesproken bel je op daarover; nog voordat je gaat solliciteren, je vraagt dan: ‘Op welke taken ligt het zwaartepunt’ en ‘Wat is de belangrijkste aanleiding om voor deze functie te gaan werven?’. En doorvragen: ‘Wat moet je vooral goed kunnen om te slagen erin?’.
  • Zoek op Google Streetview en Google Maps naar het adres. Neem de foto van het (hoofd)gebouw in je op. Print de route en zet daarop het telefoonnummer van je contactpersoon (voor als je file of vertraging krijgt, dan kun je bellen). Neem de vacature mee en schrijf er 7-9 vragen onder; en neem een aantekenblok mee. Als extra kun je een printscreen van de website meenemen; waarbij je pijltjes in de foto hebt gezet (met Photoshop); op punten waarover je iets kan vertellen (als dat gevraagd wordt; anders niet!).
  • Probeer voor elke kerncompetentie een verhaaltje paraat te hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan deze webredacteur competenties: Nauwkeurigheid, Schrijfvaardigheid, Samenwerken, (Content) Analysevermogen, Omgaan met weerstand, Omgang met volle inbox en Advies geven rondom online middelen. Assessment? Maak je verhaaltjes dan via de STARR methode, dus beschrijf de Situatie, Taak, Actie, Resultaat en je Reflectie.
  • Schrijf voor jezelf een antwoord op clichévragen zoals: ‘Waarom moeten we jou hebben?’ en ‘Wat zijn 3 sterke en wat zijn 3 zwakke punten van je?’ (…red…Dan altijd 3 goede punten noemen en altijd maar 1 zwak punt noemen; waarbij je meteen aangeeft hoe je daar goed mee omgaat!) en tot slot de vraag: ‘Waar wil jij staan over 5 jaar?’ (…red… Wees niet al te eerlijk: fantaseer over de functie die vacant is en wat daarop een vervolgstap zou kunnen zijn; vertel ‘jouw stap’ daarin op een geloofwaardige wijze.)

Het sollicitatiegesprek

Ga 20 minuten van tevoren het pand in en ervaar de sfeer (als kan). Meld je 10 minuten van tevoren bij de receptie. Dus zeer op tijd.

  • Probeer al (alert) te staan als de leidinggevende aan komt lopen. Heb je rechterhand al vrij. Maak oogcontact en geef goede handdruk in de eerste 20 seconden. Praat ongeveer in dezelfde woorden als de ander in zijn/haar eerste zin. Loop gelijktijdig de trap op enzovoort. Vraag (evt.) wat de ander drinkt en bestel vervolgens hetzelfde(!).
  • Vraag waar je mag zitten. Praat daarna over iets neutraals en doe dat positief: gebouw, vakantie .e.d. Wacht daarna de procedure af. Iemand gaat het woord wel nemen als je even stilvalt. Vaak mag je eerst naar anderen luisteren. Dat is ook prettig. Kijk mensen aan.
  • Je krijgt vaak de gelegenheid in het gesprek om je voor te stellen. Zorg dat dit praatje klopt. Schrijf het uit en lees het een paar keer hardop. Doe het ook eens uit je hoofd. De eerste zinnen onthouden mensen! Dus zorg voor kernboodschap.
  • Zitten er collega’s aan tafel die jou expertise ook hebben als webredacteur? Laat ook merken dat je hun mening en expertise ‘hoog hebt zitten’, want als je alleen maar hoog van de toren blaast over jouw ervaring en kunde, kun je op hen als competenter en daarmee als bedreigend(!) overkomen. Een simpele manier om dit te doen, is zeggen: ‘Dat is een goede vraag!’ (en dan je antwoord).
  • Als je merkt dat je bepaalde functie-onderdelen niet leuk vindt of je gaat twijfelen aan jezelf, probeer dan te blijven focussen op de functie-onderdelen die je leuk vindt of zeker weten wel al kunt. Je hoeft jezelf niet kleiner te gaan maken voordat je gekozen bent! Na het gesprek, dan mag je pas lang twijfelen!
  • Vat op het einde wat samen. En zeg dat je veel zin hebt in de functie (zeer belangrijk moment). Vraag eventueel aan de leidinggevende hoe het gesprek is overgekomen. Als het goed is, gaat hij/zij jou dan nog eens aanprijzen; in plaats van dat je dat zelf doet. Laat de leidinggevende altijd het gesprek gaan afronden en sta nooit eerder op dan die ander.
  • Bedank ieder voor het prettige of verhelderende gesprek (zelfs als je het onaangenaam vond, kun je dit beter wel zo zeggen).




Interessant allemaal? Reageer en deel dit!

Wat vindt jij er nu van? Herkenbaar? Reageer op mijn gedachten en voeg iets toe. Deel dit en verbind je met mij:

vacature-webredacteur-utrecht

Bedankt voor lezen en ook jij veel succes!

Gerben G van Dijk
Veelzijdige webredacteur Utrecht omgeving; sector zorg en overige non-profit (beschikbaar voor werk)
06-23661106

Bekijk ook: https://www.gerbengvandijk.nl/portfolio

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *