Webteksten maken die meer webbezoek opleveren, dat is mogelijk! Naast 10 tips uit de webredactie praktijk, lees je in dit artikel over een webtexttool voor zoekwoorden vinden en een webtexttool voor analyse van je zinsbouw. Je online tekst scoren zo beter in Google.

10 schrijftips, 2 webtexttools

Lees de 10 tips voor het goed schrijven van een tekst voor online gebruik. Gebruik ook de 2 webtexttools. Webtexttool Ubersuggest NL toont je wat de mogelijke Google zoekwoorden zijn voor je tekst. De andere webtexttool, Klinkende taal. checkt daarna de moeilijkheid van je tekst. Zo kom je snel verder met je webtekst.

2 Webtexttools en 10 verbetertips bij webteksten maken

De kans dat lezers afhaken op de tekst en webpagina is veel hoger bij moeilijke leesbare teksten online. In Google Analytics zijn deze webteksten te herkennen aan een Bouncerate van meer dan 70%. Dit betekent dat mensen niet doorklikken op een pagina. En als de leestijd onder de 20 seconden blijft, heb je als auteur toch wel een probleem: verloren moeite! Als je een online tekst maakt, doe het dan meteen goed. En volg deze stappen.

De stappen bij tekst schrijven zijn als volgt:

  1. Vooranalyse webtekst maken
  2. Schrijven van webtekst
  3. Nazorg webtekst
  4. Verspreiding tekst online

1. Vooranalyse webtekst maken

Nut en noodzaak voor je lezers; Bezint eer gij begint….

Denk lange termijn! Ik ga ervan uit dat je teksten zodanig schrijft dat ze hopelijk lang meegaan. Dus schrijven over trends die (snel) voorbijgaan, is om die reden minder effectief. Effectiever is om je (ook) af te vragen waarom je lezer de tekst zou willen delen met anderen. Is de tekst:

  • bruikbaar,
  • levert het inzicht of
  • tijdbesparing op voor je doelgroep?
  • zullen ze anderen erop wijzen?

Als je merkt dat je tekst net zo goed in een tweet zou passen (1 of 2 zinnen), vraag je dan goed af of je boodschap wel een bericht of nieuwsbericht moet worden…. Hetzelfde geldt voor rapportages online over uitzonderingen of weinig voorkomende situaties: dit leest geen hond. En dat zou jou dan alleen maar frustreren. Je kunt content ook delen via een e-mail, nieuwsbrief update, tweet, een powerpoint (of PDF) op Slideshare, een LinkedIn update. Een webpagina hoeft niet altijd.

Webtexttool: juiste insteek, woorden en begrippen kiezen

Let wel: dit is een gouden tip. Veel beleidsmedewerkers (bijvoorbeeld) zullen niet zo te werk gaan, omdat ze het vakgebied van online marketing niet zomaar betrekken bij hun schrijfwerk. De juiste insteek, woorden en begrippen vinden,  zie ook: SEO zoekwoorden vinden, kan met één simpele webtexttool:

1e gratis webtexttool Ubersuggest

De gratis webtextool Ubersuggest stelt je in staat om woorden te kiezen waarop tot nu toe veel op wordt gezocht binnen Google. Typ een paar keer trefwoorden in. Je ziet niet alleen het zoekverkeer per maand, maar ook hoeveel het zoekbegrip kost in Google Adwords. Hoe hoger het bedrag, hoe moeilijker het is om de aandacht te trekken met dit woord. In principe kies je uit de hoge zoekvolumes en kijk je ook bij de gegeven links: de artikelen in Nederland die er al over gaan.

2. Schrijven / maken van webtekst

10 tips voor schrijven en redigeren van tekst

Dit zijn de beste tips, voor iedereen, om een webtekst te verbeteren. Als je redigeert volgens deze tips, krijg je zeker weten meer bereik met je tekst.

  1. Doe een goede vooranalyse, zie introductie in dit bericht. Verzin vooraf al een goede titel.
  2. Vermijd passieve werkwoordsvormen (worden/kunnen/zouden/worden gemaakt). Maak het actiever: ‘het rapport gaat in op de toename van…’
  3. Wissel korte en lange zinnen af.
  4. Breng elke alinea terug tot 2 a 3 zinnen (5 regels maximaal op een beeldscherm). En beoordeel of een tussenkopje mogelijk is.
  5. Zet boven elke alinea een tussenkop, denk aan zoekwoorden van Ubersuggest of Google Trends.
  6. Je moet tangconstructies, of situaties waarbij de werkwoordvervoeging op het einde van de zin komt, zoveel mogelijk vermijden. (NB: deze zin is er dus zo één: een tangconstructie).
  7. Gebruik inleidende zinnen, zoals: Twee zaken zijn belangrijk. Ten eerste. Ten Tweede. En ook ‘spreektaal’ zoals:  ‘Denk vooral 0ok aan’.
  8. Geef een samenvatting na het schrijfproces, haal uit die samenvatting weer twee zinnen die je als inleiding gebruikt. Denk aan de zoekwoorden van Ubersuggest!
  9. Zorg dat je uitkomt op meer dan 400 woorden in totaal, zodat Google je tekst voldoende kan laten scoren, hopelijk op de eerste pagina van Google.
  10. Zorg voor een tegenlezer… Als je zelf tegenleest, geef feedback door als eerst iets te noemen wat sterk was aan de eerste tekst (verzin het desnoods).Meer informatie hierover in mijn blog: B1-taalniveau schrijven.

3. Nazorg webtekst

2e gratis webtexttool: Klinkende taal

Nadat je de webtekst geschreven hebt, kun je uit de voeten met de gratis webtexttool: Klinkende taal. Je krijgt via deze tool informatie over je eigen tekst. Je ontdekt de mate waarin je zinnen te lang zijn of je woordgebruik te moeilijk is (al hangt het af van je doelgroep, natuurlijk). In principe is een aardige dosis spreektaal in de tekst al een stuk leesbaarder dan als je dit krampachtig probeert te vermijden.

Plaatjes en links in je tekst

Zorg voor passende plaatjes. Zie ook mijn bericht over gratis fotobanken. Vul bij invoer de ‘Alt’ tekst (zie Mediabank in WordPress) altijd in.

Zorg voor behulpzame links: in de vooranalyse heb je al gezien (via webtextool Ubersuggest) welke andere artikelen er online bestaan. Die heb je gelezen, zodat je weet welke interessant zijn om naar te linken. Link altijd naar ‘Nieuw venster’, zodat niemand jouw webpagina hoeft te sluiten om elders nog verder te lezen.

Call-to-actions onderin tekst

Roep je lezers op om iets te doen of om iets na te laten. Zorg dat deze zin duidelijk opvalt, of gebruik een echte knop. Het kan ook gaan om lid te worden van de nieuwsbrief of om het bericht vooral te delen op LinkedIn. Als het maar concreet is en een logische actie is na het lezen van de tekst. Spoor mensen echt aan!!!

Print de tekst voor eindredactie

Print de tekst en lees alles na, zorg dat je niet op je werkplek zit, maar aan een tafel of zittend op de bank. Je kijkt rustig en haalt spelfouten er zo uit!

4. Verspreiding tekst online

Een tekst met kwaliteit levert pas wat op als er mensen mee in aanraking komen. Denk dus na over hoe je de gemaakte webtekst op korte en lange termijn kan promoten:

Online tekst verspreiden korte termijn

  • Tweet / LinkedIn update (vergeet de LinkedIn groepen niet), mag 2x per week!*
  • Kort nieuwsbericht met link naar je langere tekst (gewoon weer een nieuw nieuwsbericht eruit op zijn tijd, en link naar je tekst)
  • Nieuwsbrief (van jezelf of die van anderen: eerst bellen, dan pas mailen!)
  • Google Adwords inzetten
  • Alle bovenstaande acties herhalen….

Ad *: bewaar alle social media updates, zodat je alle acties eenvoudig kunt herhalen op een later moment.

Online tekst verspreiden lange termijn

  • Laat je interviewen door andere media, zorg dat ze linken naar jouw tekst
  • Zet link naar de gemaakte webtekst in menu’s of in ‘meest gelezen berichten’
  • Werk tekst steeds bij, stel publicatiedatum steeds opnieuw in
  • Laat andere webpagina’s linken naar deze tekst (je eigen website)
  • Vraag om een link bij een andere website: eerst bellen, dan pas mailen!
  • Alle bovenstaande acties herhalen…. Zet alle ‘korte termijn acties’ in een lange termijn publicatieschema…

Kortom…

Dat waren dus de stappen bij online teksten schrijven: tekst voorbereiden, tekst maken, tekst controleren en content verspreiden.

Cursus webteksten maken

Tot slot. Nog meer informatie over webteksten maken voor een breed publiek, kun je ontlenen uit dit bericht: B1-taalniveau schrijven.

Succes met de 10 tips, de 2 webtexttools en schrijven voor het web.

Gerbengvandijk.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *