Het je minder bezoekers op je website gekregen? Volg mijn SEO 2020 tips om weer meer verkeer naar je website te krijgen, zonder daarvoor te hoeven adverteren. Kortom, aan de slag met zoekmachine optimalisatie!

Vijf effectieve strategieën voor een betere Google vindbaarheid (SEO 2020)

Voor meer online bereik in 2020 moet je tegenwoordig steeds meer adverteren via Google Ads, volg deze vijf effectieve strategieën om ook zonder advertentiekosten meer mensen te bereiken via Google:

SEO 2020

SEO tips 2020

  1. Google is, bij wijze van spreken, een beest die je elke 3 dagen een ‘vers’ linkje van je website moet voeren. Dit kun je doen op drie verschillende manieren. De beste manier is om iets geheel nieuws te publiceren, je kunt ook een reactie achterlaten op een andere website (waarbij je een link naar je site deelt) en, tenslotte, kun je een link delen via een social media update, dus via LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest of Instagram. In deze opzet, zorg je er wekelijks voor dat je minimaal op 2 momenten een link deelt naar je website.
  2. Dan nu een technische SEO 2020 tip: maak je website sneller. Ik heb daarvoor een WordPress developer ingeschakeld, want als je website laadtijd onder de 1,5 seconden blijft, geeft dit zo’n 10-15% aan extra verkeer via Google. Het verkeer dat je daarmee wint, is dus gratis. Het komt erop neer dat ik mijn rijtje standaard plugins voor WordPress heb veranderd. Zo maak ik nu gebruik van de WP-rocket plugin en heb ik plaatjes overgezet naar het nieuwe Webp bestandsformaat (Van JPEG naar Web picture). Voorts heb ik mijn WordPress database laten opschonen en heb ik mijn site aangemeld bij een Content Delivery Network (CDN) bij Cloudflare. Zie voor deze informatie ook mijn bericht over je website overzetten naar PHP 7.3.
  3. Een derde manier om meer websitebezoek te krijgen in 2020 is via een e-nieuwsbrief. Stuur met regelmaat een nieuwsbrief naar je netwerk. Gebruik daarvoor de gratis nieuwsbrieven tools die er zijn. En denk ook aan nieuwe inschrijvingen erop via je website, installeer een pop-up die zich na 35 seconden toont. Op die manier schrik je bezoekers niet meteen af, maar verleid je ze toch om echt een beslissing te nemen over wel / niet deelname aan jouw nieuwsbrief.
  4. Als vierde manier om je doelgroep te bereiken via je website zijn regelmatige berichten op sociale media. Plan daartoe berichten vaker in via Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Automatisch plannen van social media berichten kan via Hootsuite (Facebook, Twitter, LinkedIn) en Tailwind (Pinterest, Instagram). Er zijn nog vele andere manieren. Zelf gebruik ik Obi4wan voor zowel webcare als het inplannen van berichten via Facebook, Twitter en LinkedIn.
  5. Een SEO-expert tip die eigenlijk een open deur is, tenslotte, is deze tip. Verbeter je content zodra je daar tijd voor hebt. Google kijkt steeds naar de waarde van content voor webbezoekers. Het feit dat je oude berichten van jezelf met nieuwe ogen bekijkt, leidt ertoe dat je informatie aanvult en formuleringen verbetert. Ook kun je je boodschap onderbouwen via plaatjes, quote’s en extra statistieken. Denk ook aan het toevoegen van een filmpje die je op Youtube hebt gevonden en die je boodschap ondersteunt. Ook kun je titels pakkender maken en ervoor zorgen dat je meta-informatie over je pagina een verkooptekstje is. Kortom, benut mijn gratis SEO handleiding.

Wat zijn de redenen voor minder website bezoek via Google?

Gratis mensen bereiken door hoger te scoren in Google, wordt steeds moeilijker. Ondanks dat je content is geoptimaliseerd voor zoekmachines helpt search engine optimization (SEO) maar ten dele. De SEO 2019 werkt niet meer zo goed voor de SEO 2020. De oorzaken ervan zijn je vast bekend…. Maar ik som ze even op:

  1. Er wordt steeds meer gepubliceerd door anderen.
  2. Google zet 3 of 4 advertenties bovenin alle zoekresultaten, waardoor jouw positie vanzelf verder naar beneden zakt, dit geeft minder verkeer via Google.
  3. Google beantwoordt in toenemende vragen direct door een bepaald antwoord uit te lichten in de zoekresultaten. Doordat het antwoord meteen gegeven wordt, volgt er geen doorklik naar een website meer.
  4. Het Google algoritme (Wikipedia) wordt via Google updates preciezer, je krijgt alleen verkeer als je content heel goed aansluit bij de vraag die de bezoeker stelt aan Google. Eigenlijk wordt jouw doelgroep daardoor kleiner, maar wel specifieker.
  5. De eisen aan juiste, actuele en relevante content worden intussen steeds hoger…. Je verliest verkeer als iemand anders betere content plaatst. Zelfs als jouw content in principe al heel goed is. Het is een harde realiteit dat het zo werkt…
  6. Anderen kopiëren meer teksten, vertalen meer, publiceren weer opnieuw en ook steeds vaker (dus zie eigenlijk weer punt 1.). De wereld staat gewoon niet stil. Maar je kunt dit ook zelf doen. Vindt goede Engelse teksten en vertaal deze via deepl.com naar het Nederlands. Vul het aan voor jouw specifieke doelgroep (in een bepaalde branche). En publiceer het! Zo bereik je toch nog meer mensen via het internet.

Succes met WordPress! En een heel goed 2020 gewenst!

Groet,

 

Gerben G van Dijk.