Goede schrijfwijzer online teksten en SEO zorgt voor meer lezers

Waarom ontbreekt Google vindbaarheid (SEO) als onderwerp in bijna elke Schrijfwijzer voor webteksten? Goede vraag. Op deze pagina staat de vergeten SEO-paragraaf voor in jouw website Schrijfwijzer. Neem hem vandaag nog op als bijlage. Maak zo teksten niet alleen goed, maar ook goed vindbaar!

De vergeten SEO paragraaf in elke schrijfwijzer…

Elk communicatieteam dat zichzelf serieus neemt, maakt op een goede dag een Schrijfwijzer voor webteksten. Daarin staat te lezen dat je korte zinnen moet gebruiken. Je moet de lezer aanspreken met je, danwel u. En je moet concreet formuleren. En alle hulpwerkwoorden schrappen. De vervoeging met ‘worden’ moet bijna altijd op de brandstapel. Wat lang niet zo logisch is.

Voor sommige doelgroepen moet je juist uitgaan van een lage woordenschat en schrijven op B1-taalniveau). Functies en wetten moet je (vaak) met kleine letters schrijven. En jargon en afko’s moet je te allen tijde vermijden… Cijfers 1 tot en met 20 schrijf je uit in tekst; de schrijfwijze van getallen. En telefoonnummers in groepjes van drie of twee: 030-(3)(2)(2) en 06-(2)(2)(2)(2). Allemaal noodzakelijk om te weten, want wie wil er nu dagelijks op de kop krijgen van collega’s?

Maar los van tone-of-voice en alles w.v.t.t.k. Waarom, Waarom wordt de SEO-paragraaf vergeten? Waarom lees je niets over de Google vindbaarheid? Sla je eigen Schrijfwijzer Communicatie er maar op na. Vaak wordt het vergeten. Gelukkig krijg je de SEO-paragraaf nu gratis van mij.

Wil je teksten die je goed vindt, of wil je ook goed vindbare teksten?

Aandachtspunten bij schrijven voor het web (Google)

Knip en plak onderstaande tekst en zet deze in je online schrijfwijzer. Graag wel met de bronvermelding.

Google vindbaarheid

Begrijpelijke teksten voor klanten, dat moet altijd voorop staan. Ook is Google vindbaarheid van belang. Belangrijke zoekbegrippen zal je in de tekst moeten opnemen; ook als het niet helemaal aanvoelt als spreektaal. In Google Trends kun je het bereik/volume van bepaalde zoekwoorden zien. Je einddoel is zowel een goede tekst, als een goed vindbare tekst.

SEO-eisen aan webteksten (2021)

  • De eerste kop in de tekst bevat een zoekterm die relevant is en (hoog) volume heeft.
  • Als de tekst heel uitgebreid is, neem je een inhoudsopgave op bovenin. Deze heeft de kop:  “Op deze pagina over…”
  • Een eerste alinea bevat weliswaar eenmaal de zoekterm, maar je kunt vrij andere woorden, gerelateerde woorden en synoniemen gebruiken. Ook in de verdere vervolgtekst.
  • Zorg dat je provincies en gemeenten bij naam noemt als je aanbod geldt voor die gebieden.
  • Maak alinea’s van drie tot vijf zinnen en maak een tussenkop. Dit is een tussenkop van 1,2 of 3 woorden meestal. Na het schrijven van de alinea zet je de kernboodschap in de eerste zin.
  • De metabeschrijving (in het CMS) bevat ook het zoekwoord en mag uit 150-155 tekens bestaan (2 zinnen). De tekst biedt samenvatting én stimuleert tot klikken (via Google).
  • Het plaatje op de websitepagina heeft een ALT-tekst die de foto beschrijft en het zoekwoord heeft, zoals in de eerste kop ook staat. Realiseer je dat naast plaatjes, ook video(’s) of quote(’s) extra waarde geven. Haal je plaatje wel eerst even door tool tinypng.com, zodat je website het plaatje snel kan inladen.
  • Help de gebruiker met één of (soms) meer links naar andere pagina’s op dezelfde website. Links naar andere websites plaats je lager in de tekst. Zorg ervoor dat die links in een ‘nieuw venster’ openen .
  • De url (permalink) bevat bij voorkeur het zoekwoord, maar dat hoeft niet perse.
  • Als je CMS om (schema.org) meta-data vraagt, of jou vraagt om uit tags te kiezen, vul die dan netjes in.

Bron: gerbengvandijk.nl

Gerben G van Dijk online specialist en SEO uit regio UtrechtWil je Google SEO uitbesteden, maar niet aan een SEO agency? Vanuit de regio Utrecht doe ik een contentanalyse via Google Search Console, SE-Ranking en Google Ads (SEA). Samen met uw organisatie werk ik toe naar toegankelijke, begrijpelijke én bruikbare content. In de vorm van SEO teksten, fotografie en ook video. Kwaliteitsgericht en op de lange termijn. Zodat uw organisatie voortaan aan de weg timmert met hogere online zichtbaarheid. Benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Mail dan  [email protected] of bel even: 06 – 23661106.

Ps. Behulpzame software voor snel SEO-trefwoorden onderzoek is: SE-Ranking.

Gerben G van Dijk online specialist en SEO uit regio UtrechtWil je Google SEO uitbesteden, maar niet aan een SEO agency? Vanuit de regio Utrecht doe ik een contentanalyse via Google Search Console, SE-Ranking en Google Ads (SEA). Samen met uw organisatie werk ik toe naar toegankelijke, begrijpelijke én bruikbare content. In de vorm van SEO teksten, fotografie en ook video. Kwaliteitsgericht en op de lange termijn. Zodat uw organisatie voortaan aan de weg timmert met hogere online zichtbaarheid. Benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Mail dan  [email protected] of bel even: 06 – 23661106.