Regelmatig een persbericht versturen, is een public relations (PR) strategie. Naast de relaties die je zo onderhoudt met klanten en publiekgroepen bouw je aan je reputatie en krijg je bij plaatsing meer links naar je website. PR-beleid is dus ook een SEO-strategie om hoger in Google te komen met nieuws over je bedrijf en de bedrijfswebsite. Je kunt persberichten versturen via een PR-bureau met een persberichten service, maar een PR-tool voor persberichten versturen is Smart.pr.

Bekijk ook onze SEO-diensten Utrecht.

Wat is Public relations (PR)?

Public relations staat voor ‘Publieke relaties beheren (PR), is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. (bron: Wikipedia).

Kenmerken Public relations (PR)?

In de praktijk zie je PR terug bij organisaties aan de volgende kenmerken. Er is sprake van een perswoordvoerder die lange termijn relaties aangaat met de pers, wat betekent: relaties aangaan met de pers en makers in de media faciliteren. Het bedrijf heeft eigen nieuwsberichten, is zowel actief postend als reagerend op sociale media berichten, maakt gebruik maken van influencers. De content wordt zichtbaar via storytelling; gedeeld via een thematische contentkalender. De content is authentiek en menselijk. Je maakt grotendeel zelf je nieuws en in contact met de pers.

Public Relations (PR) is verbinden

Als moderne woordvoerder krijgt meer de rol van communicatieregisseur. Het versturen van een persbericht is steeds minder relevant, tenzij het over lokale media gaat. Het gaat erom om signalen van buiten naar binnen te brengen, verbindingen te leggen en medewerkers te coachen hoe zij de media en andere stakeholders te woord kunnen staan. Meer dan vroeger ben je een vakspecialist. Maar wel eentje die van binnen en van buitenaf goed te benaderen is. Iemand die samenwerkt.

Omgevingsanalyse van relaties, nieuws en sociale media (webcare)

Je moet goed weten wat er speelt, anders kun je later niet eerlijk en transparant een gebalanceerd verhaal brengen; dat de bedrijfsbelangen ook insluit. Vaak ben je op de hoogte via sociale media monitoring software zoals OBI4wan!, Coosto of Meltwater. Maar ook gewoon door gesprekken die je intern en extern voert. En bijvoorbeeld trends die je gaandeweg oppikt en die je kunt relateren aan wat anderen publiceren en het publiek. Een goede omgevingsanalyse blijft toch voor het grootste deel mensenwerk. Er is nog geen sluitend model voor, zie artikel Frankwatching. Na duiding, kun je het verhaal op een manier brengen zoals die gepast en deelbaar is in de maatschappelijke discussie.

Public Relations (PR) en pro-actief met de pers omgaan

In tegenstelling tot vroeger (wellicht) ga je pro-actief relaties aan met de pers. Je wilt weten welke thema’s de journalist nog wil oppakken. Hoe hij of zij zijn lezers ziet en wat hij of zij van je nodig heeft. Daarom heb je regelmatig 1-op-1 contact. Het is niet zo dat je alleen maar persberichten stuurt. Deze sluiten dan niet op de nieuwe invalshoeken en verhalen die de journalist willen brengen. Het is eerder een samenwerking waarbij de PR-functionaris de journalist faciliteerd.

Emotie of feiten?

Als je in contact bent met journalisten, dan kun je je boodschap uitdragen. Wellicht via meerdere verhalen of invalshoeken waar je missie uit blijkt. Soms neutraal, soms emotioneel. Net waar de situatie om vraagt. In onze mediacratie kunnen emoties zwaarder wegen dan feiten. Het is natuurlijk geen vak met ijzeren wetmatigheden. Je brengt je eigen persoon en stijl mee. En je handelt ook naar de gegeven situatie.

Wel of geen persberichten sturen?

Wat je journalisten kunt aanbieden, zijn hapklare alinea’s en quotes. Dus niet zozeer een persbericht in een statische vorm. Bij de lokale pers werken dit soort persberichten vaak nog wel, maar bij grotere redacties komt zo’n persbericht niet aan bod wellicht. Het is sowieso beter geen persberichten te schrijven, wordt wel gezegd, maar nieuwsberichten. Elk eigen nieuwsbericht kun je via je eigen communicatiekanalen delen. De nieuwsberichten op je eigen site kun je snel bijwerken. Dat is de basis van je perswoordvoering. Als het nieuws je inhaalt, kun je altijd nog naar je eigen website verwijzen: daar staat de meest actuele informatie. Sommige organisaties hebben een newsroom; een eigen redactie.

Persbericht schrijven

Lees ook mijn artikel met tips voor persbericht schrijven. De 10 regels voor gratis publiciteit creëren. Persberichten als SEO-strategie.

Als de pers onverwachts op de stoep staat…

Als het niet goed gaat, staat de pers snel op de stoep. We hebben tegenwoordig te maken met een verantwoordingscultuur. Je moet achteraf met de billen bloot over wat je wel en wat je niet (goed) hebt gedaan. De perswoordvoerder moet daarom voorzichtig zijn als de feiten nog niet duidelijk zijn. Als de pers dan belt voor meer informatie, ga je niet op de zaak in. Je zegt dan:

“Ik zoek het voor je uit. Je krijgt het als eerste te horen als ik weet hoe het zit.”

Gerichte persberichten sturen via Smart.PR

Voor een bedrijf dat geen eigen persafdeling heeft, is het sturen van persberichten (of mediakits met informatie) zeker een weg om te gaan. Als je geen gebruik wilt maken van een pr-bureau. Dan is er nog een tussenvorm. Een persbericht versturen via een online tool: Smart.pr. Zelfs het bericht daadwerkelijk schrijven, kun je nog uitbesteden aan een freelancer (via Upwork.com of Fiverr.com)

Wat is Smart PR?

Smart.pr zit in Amsterdam. Zij beogen elke PR- en communicatieprofessional digitaal te ondersteunen bij gerichte public relations. Je hebt via hun tool toegang tot de meest actuele journalistendatabase. Je kunt daarbij het eerdere werk van journalisten onderzoeken en je persberichten ook heel gericht en in een passende lay-out versturen. Zo kom je journalisten op het spoor die passen bij jouw organisatie en thematiek. Je kunt met deze ‘goede pers’ relaties gaan leggen en opbouwen. En als je daar geen tijd voor hebt, dan kun je tenminste wel die persinformatie opsturen die bij deze journalisten aansluit. Dat jouw boodschap en informatie past bij hoe zij nieuws willen brengen.

Het gebruik van Smart.pr kan een onderdeel zijn van een SEO-strategie om meer verkeer naar je website te krijgen. En ook hoger te komen in Google, doordat je backlinks verkrijgt via pr-, nieuws en media websites. De online tool van Smart.pr. En dan ook mijn tip.

Succes met WordPress, PR en SEO,

Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem