In september 2019 heeft Google twee nieuwe HTML link attributen geïntroduceerd naast rel=”nofollow”. Je kunt links voortaan een andere eigenschap meegeven, namelijk “sponsored” en “ugc”. Deze beide type HTML links worden geïndexeerd door Google. In tegenstelling tot nofollow links. Het is mogelijk om combinaties te maken, zodat je links kunt blijven uitsluiten van (rechtstreekse) indexering door Google.

Het HTML attribuut rel=”nofollow” is uitbreidbaar tot, bijvoorbeeld, rel=”nofollow sponsored”. Zo worden nofollow links dus specifieker.

Vanaf 1 maart 2020 gaat Google deze type links onderscheiden binnen de eigen algoritmen. Website eigenaren hoeven niets te veranderen, maar bij maken van nieuwe content zijn dit de type links die invloed hebben op SEO op de langere termijn.

Soorten rel=”no-follow” links per 1 maart 2020 voor Google SEO

  1. zonder rel –> gewone alledaagse link zoals https://www.gerbengvandijk.nl
  2. rel=”sponsored” –> voor betaalde en gesponsorde links
  3. rel=”ugc” –> voor links geplaatst door webbezoekers (user-generated content linktype)
  4. rel=”nofollow”–> voor links die mogelijk niet vertrouwd worden. Deze tellen nu niet mee voor Google ranking, maar vanaf 1 maart mogelijk wel, afhankelijk van de context waarin de link staat.

Voorbeelden voor Google geldige nofollow links of rel=”sponsored” links:

  • Gewone link, dat opent in nieuw venster: <a href=”https://www.gerbengvandijk.nl” target=”_blank”>Meer over SEO</a> [Link met gegarandeerde SEO linkwaarde voor de gelinkte site]
  • Affiliate of betaalde link: <a rel=”sponsored” href=”https://www.gerbengvandijk.nl” target=”_blank”>Meer over SEO</a>
  • Betaalde link én niet te indexeren link voor Google (niet crawlbaar): <a rel=”nofollow sponsored” href=”https://www.gerbengvandijk.nl” target=”_blank”>Meer over SEO</a>
  • Link is door gebruiker geplaatst, crawlbaar en (mogelijk) (toch) commercieel: <a rel=”ugc” href=”https://www.gerbengvandijk.nl” target=”_blank”>Meer over SEO</a>
  • Link is door gebruiker geplaatst, crawlbaar en commercieel: <a rel=”sponsored ugc” href=”https://www.gerbengvandijk.nl” target=”_blank”>Gerben G van Dijk</a>
  • Niet crawlbaar, wel door gebruiker geplaatst én (waarschijnlijk) commercieel: <a rel=”nofollow sponsored ugc” href=”https://www.gerbengvandijk.nl” target=”_blank”>Meer over SEO</a>

Zie ook mijn handleiding voor basis SEO voor WordPress websites.

Bronnen en artikelen over link attribuut rel=”no follow” links en SEO

Google:
https://webmasters.googleblog.com/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify.html

Moz:
https://moz.com/blog/nofollow-sponsored-ugc

W3C HTML 5 standaard:
https://www.w3schools.com/TAGS/att_a_rel.asp

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *