Gebruikersonderzoek WordPress, hoe pak je dat aan?

Het hoeft daarbij geen groot website onderzoek te zijn. Als het gaat om usabilityonderzoek is het een interessant feit dat je maar vijf respondenten nodig hebt om de meeste fouten op je website, qua interactie, te ontdekken. Je kunt ook onderzoeken welke onderwerpen / toptaken mensen belangrijk vinden.

gebruikersonderzoek-WordPress-website

Hierbij de mogelijkheden voor gebruikersonderzoek voor websites, online dan wel offline. Voordat je allerlei vragen gaat stellen aan website bezoekers, kun je je theoretische kennis over usability vergroten via de artikelen van NNgroup website. Ook installatie van Google Analytics webstatistieken geven je mogelijk al meer zicht op zaken, zoals populaire pagina’s.

Vormen van website gebruikersonderzoek om zelf te doen:

  1. gebruikersonderzoek spontaan
  2. gebruikersonderzoek via verbinding op afstand
  3. gebruikersonderzoek via formulier / enquête
  4. gebruikersonderzoek via pop-up op webpagina
  5. gebruikersonderzoek via A/B splittesting van webpagina’s
  6. (gebruikersonderzoek op een lab), werk ik niet uit.
  7. (gebruikersonderzoek via automatische tool), werk ik niet uit
  8. (gebruikersonderzoek via inhuur van studenten ed), werk ik niet uit (zie Fibeo en Lamper design)

1. Gebruiksonderzoek spontaan (interview):

Gebruik een tablet en vraag mensen die je toevallig (of niet toevallig) ontmoet om hun mening. Laat hen eventueel taken verrichten, waarbij zij hardop vertellen wat zij denken en doen. Je kunt mensen natuurlijk ook bellen. Lastig is dat je niet hetzelfde scherm ziet, maar je kunt het wel simuleren door zelf ook op een scherm te kijken en te volgen wat er gebeurt aan de andere kant van de lijn…

2. Gebruikersonderzoek op afstand (gefilmd)

Gebruik gratis software zoals Gotomeeting en eventueel ook Whatsapp (gratis desktopversie) om mensen te begeleiden naar Gotomeeting.

3. Onderzoek onderwerpen via Google Forms (schriftelijke enquête)

Werk met Google Forms. Bekijk ook andere enquêtetools in het overzicht online marketing software. De opbrengst is een Excel bestand met de resultaten! Simpeler kan niet. En het is gratis. Hierbij alvast de introductie tekst voor je vragenlijst als het gaat om keuze en indeling van onderwerpen op je site. In vaktermen heet dit onderzoek: toptaken onderzoek. Kan ook live…

“De website X betrekt u graag bij een kort onderzoek dat nog geen vijf minuten duurt. Onze hoofdvraag: Welke onderwerpen zou u verwachten op onze website? Alle mogelijke onderwerpen vindt u in de lijst hieronder.
Binnen de lijst hoeft u maar vijf onderwerpen een score te geven; de rest van de items laat u leeg. Geef de score 5 voor het MEEST BELANGRIJKE, score 4 voor de daarna de meest belangrijke, dan 3,2,1. Probeer daarbij af te gaan op uw eerste impuls en stem uw scores daarop af.
hartelijk dank alvast.”

4. Pop-op gebruikersonderzoek via Hotjar.com

De gratis tool Hotjar maakt het mogelijk om een pop-up te ontwerpen voor enkele korte vragen aan de webbezoeker. Let op, je moet wel bij de code van je website kunnen om het Hotjar script voor die pagina in te bouwen. Dit zijn drie website feedback vragen die je altijd kunt stellen:

  • Wat zoekt u of wilt u doen op deze website?
  • Heeft u gevonden wat u zocht?
  • Hoe kan deze website beter?

5. A/B splittesting gebruikersonderzoek

Bij A/B Splittesting zien willekeurige websitebezoekers hetzij de ene versie van de pagina, hetzij de andere versie van de pagina. Zo kun je kleine verschillen aanbrengen tussen pagina’s en meten of het gedrag op de pagina anders is; door de wijze waarop je de online pagina aanbiedt. Voor het WordPress CMS kun je gebruik maken van de Plugin Unbounce (gratis en betaald). Gebruik Wufoo forms voor maken van WordPress landingspagina’s.

Respondenten vinden voor gebruikersonderzoek

Wees creatief, ga naar fora, of adverteer op Facebook. Doe een oproep in een blad. Het kan allemaal. De inschrijving van nieuwe aanmeldingen voor gebruikersonderzoek kun je ophalen via de tool: Typeform.com . Verkort de link naar het vragenformulier via bit.ly. En deel de oproep en link!

Succes met WordPress, Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem