Als je een website contactformulier AVG proof wilt maken, zijn dit de 4 stappen om te doen:

Contactformulier laten voldoen aan de AVG privacywetgeving, 4 tips

  1. Zorg voor een dubbele opt-in. Zodra iemand zich inschrijft, krijgt degene een mail waarin de toestemming bevestigd kan worden.
  2. Schep de juiste verwachtingen vooraf. Neem dit tekstje op in je contactformulier op de website: “Dit formulier vraagt u om uw naam en email adres zodat wij met u kunnen communiceren. Uw gegevens worden worden nooit aan derden verstrekt.”
  3. Voeg bovendien een checkbox toe aan je aanmeld- of contactformulier. Webbezoekers zetten een vinkje wat een actieve vorm is van akkoord geven op het privacybeleid, zoals de AVG ook vraagt. Tekst bij het vinkje: “Ja, ik geef toestemming om mijn gegevens te verzamelen. Privacybeleid [als gelinkte tekst]”. Het is niet toegestaan, trouwens, om het vinkje voor toestemming standaard op aangevinkt (aan) te hebben staan.
  4. Neem het privacybeleid als document (PDF) op in de website, bijvoorbeeld onder de knop Downloads in de footer. Of direct zichtbaar via een link.

Meer lezen over AVG eisen voor je website:

Succes met WordPress,

Gerben G van Dijk

Gerben G van Dijk online specialist en SEO uit regio UtrechtWil je Google SEO uitbesteden, maar niet aan een SEO agency? Vanuit de regio Utrecht doe ik een contentanalyse via Google Search Console, SE-Ranking en Google Ads (SEA). Samen met uw organisatie werk ik toe naar toegankelijke, begrijpelijke én bruikbare content. In de vorm van SEO teksten, fotografie en ook video. Kwaliteitsgericht en op de lange termijn. Zodat uw organisatie voortaan aan de weg timmert met hogere online zichtbaarheid. Benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Mail dan  [email protected] of bel even: 06 – 23661106.