Moet ik Nieuwsbrieven gaan versturen? Welke software? Via WordPress of alleen via Linkedin?

Zou je wel aan een e-mail nieuwsbrief moeten beginnen? En zo ja, wat is de beste nieuwsbrieven software om te gebruiken met WordPress als website? Ik bespreek verschillende tools voor nieuwsbrieven: YMLP, Mailchimp, Hybrid Connect, Aweber, Google Docs en LinkedIn… Ja, want regelmatige Linkedin updates zijn eigenlijk ook (een moderne vorm van) een online nieuwsbrief. Welke software wil jij gebruiken voor nieuwsbrieven en WordPress. Lees mijn tips voor de beste nieuwsbrieven software. Lees gehele bericht.

Nieuwsbrieven versturen software met WordPress tools:

  • YMLP plugin om mensen set aan standaard mails te sturen na inschrijven op je website (‘autoresponders’) ($3 per maand en zelfs gratis voor 1000 mails per maand… Geen buil aan vallen. Ook geschikt dus voor opmaak van Nieuwsbrieven).
  • Mailchimp nieuwsbrieven tool (10$ de maand) (ook te combineren met Hootsuite social media monitoring), tool voorziet alleen niet in blokje op je site voor inschrijven op de nieuwsbrief; het feitelijk inschrijven op de nieuwsbrief gaat op domein van Mailchimp, zie verder. Eventueel kun je wel content kado geven, na afgeven e-mailadres via de bedankpagina vanuit Mailchimp. Dit is dan bijvoorbeeld de link naar de beloofde video (op Youtube, of verstopt op Vimeo). Het leren begrijpen van Mailchimp kan je twee dagdelen kosten. Voor 17 Euro is een boek verkrijgbaar over gratis mails versturen via Mailchimp (SEO Zwolle).
  • Mailchimp ($10 Euro de maand / lijst met 500 e-mails) integratie met Hybrid Connect opt-in forms plugin ($49 eenmalig) (om te zorgen dat mensen via je website kunnen inschrijven op je nieuwsbrief en waarbij je de layout vergaand zelf kunt bepalen. Met alleen Mailchimp zit het opt-in formulier voor de nieuwsbrief niet op je WordPress website, maar in het domein van Mailchimp). Gebruik Mailchimp als je meerdere segmenten hebt om verschillende nieuwsbrieven aan te sturen.
  • Aweber (19$) p.m. in combinatie met WordPress, handig voor internetbusiness. Duurder, maar betere statistiek.
  • Mailmerge Google Docs en Gmail. Aweber is ingewikkeld in gebruik, Mailchimp is wel iets gemakkelijker, maar als je er niet vaak mee werkt, werkt low tech ook. Zonder opmaak, kan een keuze zijn. Gewoon e-mail. Afmelden met één klik zal niet gaan, maar iemand die je post niet wil ontvangen, stuurt gewoon een mailtje retour: haal me uit de lijst.
  • Campaign Monitor‘ ($9 per maand, vast), gevestigde naam voor professionele organisaties
  • Yourzine, deze betaal je per verstuurde e-nieuwsbrief (prijs is variabel / per use) , voor professionele organisaties

Of is Linkedin de beste nieuwsbrieven software?

Een e-mail nieuwsbrief is een beproefd middel, maar je kunt het concept nieuwsbrief ook moderniseren: door met regelmaat updates te plaatsen op eigen sociale mediaplatformen, zoals je Linkedin bedrijfspagina. Je verzamelt dan volgers die met regelmaat nieuws over je lezen. Het voordeel is dat je ‘e-mailadressen lijst’ altijd up-to-date blijft, omdat je ontvangers er op Linkedin al voor zorgen.

Je kunt de Linkedin bedrijfspagina gratis maken door naar ‘interesses’ te gaan binnen je eigen Linkedin profiel. Lees ook: Linkedin profiel maken

Waarom een online nieuwsbrief maken?

Een nieuwsbrief is een vorm van klantenbinding. Introductie van nieuwe producten en toepassingen brengen je klanten op het idee om weer eens naar jou toe te komen. De kunst is om op te vallen, relevant en persoonlijk te zijn. Ik krijg in één week al diverse nieuwsbrieven per e-mail binnen. En ik lees ze zeker niet allemaal. Dus je moet ook wat te melden hebben…

nieuwsbrieven-per-email

Is jouw nieuwsbrief de beste tussen deze set die ik in 1 week al binnen krijg? Ik lees er steeds maar 1…

Los van de software, hoe kom je tot de beste nieuwsbrieven?

Thomas Lappere, mijn sparringpartner voor sociale mediainzet, beantwoordt op zijn blog al de vraag hoe je doelgericht en planmatig nieuwsbrieven inzet voor meer omzet. Het lezen van dit praktische artikel over aanpak van je online nieuwsbrief raad ik je dus aan.

Scoren met nieuwsbrieven gaat niet vanzelf

Een goede nieuwsbrief sluit aan op de interesse van je specifieke doelgroep. Dus daar moet je kennis van krijgen. Mogelijk door ze eerst te vragen welke artikelen ze van jou willen ontvangen. Vraag het ze eens! In mijn ervaring is het (ook) veel werk om vervolgens goede content samen te stellen. Het invoeren op de juiste manier kan tijdrovend zijn. Een nieuwbrieven tool moet je eerst leren gebruiken en de witruimten vallen altijd net verkeerd… Grrr.. Ook zul je altijd een test naar jezelf en iemand anders moeten sturen, zodat je eerst feedback ontvangt, alvorens je alle klanten iets stuurt. Verder is gebruik van nieuwsbrieven software nuttig om ongeldige emailadressen uit je bestand te halen (na de eerste zending) en een goede afmeldprocedure voor je nieuwsbrief paraat te hebben. Zodat ontvangers zich met 1 klik kunnen afmelden.

Of afzien van nieuwsbrieven software?

Gezien de nadelen, ontstaat bij mij het idee om sociale media updates als nieuwsbrief te zien. Je spreid je moeite en kunt allerlei momenten kiezen om even op te vallen.

Heb je tips voor nieuwsbrieven of handige software?

Enfin, wat is jouw ervaring of idee hierover? Nieuwsbrieven tips zijn welkom! Voorbeeld van een tip van  http://bloei.se

Share on Twitter tekstlink opnemen in je nieuwsbrief

Een handige tip die ik vandaag tegen kwam: je kunt in een nieuwsbrief een link zetten waarmee mensen je bijdrage kunnen delen op Twitter. De link opent het scherm waarin mensen een tweet kunnen opstellen. De link heeft de code/opmaak: URL en TEXT en ziet er bijvoorbeeld zo uit: http://www.twitter.com/share?url=http://bloei.se/nieuwsbrief&text=25+handige+tips+voor+je+website. Vervang URL en TEXT met je eigen input. Heel handig. De ontvanger van je nieuwsbrief komt via de link op dit scherm:

Via Twitter share een link delen scherm

Laat zo anderen over je nieuwsbrief Tweeten!

Bedankt, Thomas.

 

Over Gerben G van Dijk

Als WordPress webredacteur Utrecht help ik non-profit organisaties om tot zichtbare en vindbare content te komen die eindgebruikers waarderen. Reageer gerust op deze blog via een reactie. Wil je mij volgen? Connect met mij via LinkedIn.

Comments

  1. Is it possible to move pepoel to different lists, or groups within lists depending on the products they have purchased. i.e. They sign up for a product evaluation so we want them in one list, when they purchase we want to move them to a new list, or group within a list. Mail chimp has the ability to do this, but I cant work out if the module can do this for me.

En ja, reageer gerust

*