Google SEO tutorial WordPress website

Google-SEO-tutorial-WordPressIn deze Google SEO tutorial voor WordPress websites vind je SEO hulp! Deze blog vertelt je de basis voor SEO, waarmee je voort kan tot in 2020. Long read om direct toe te passen!

Het is een natuurlijk een nachtmerrie om content te blijven schrijven dat steeds maar niet gevonden wordt. Check daarom je WordPress teksten op SEO met deze Google SEO tutorial! Leer in 7 minuten hoe je je WordPress SEO kunt verbeteren zodat je website beter gevonden wordt in Google.

Google SEO tutorial: 7 punten om nooit te vergeten

  1. Een SEO geoptimaliseerde website tekst heeft tussen de 300 en 4000 woorden.
  2. Het beste is om ongeveer 2000 woorden waarin het onderwerp op een volledige manier beschreven wordt.
  3. Een logische structuur is cruciaal in deze langere teksten, gebruik H2 tussenkoppen (6-8 per tekst)
  4. Onder elke kop 2-3 alinea’s
  5. Per alinea / paragraaf ongeveer 4 zinnen
  6. Herhaal het zoekwoord of zoekwoordcombinatie, maar let op: zorg voor prettige leesbaarheid
  7. Foto’s, video’s en relevante links verbeteren de ervaring met je website en dat werkt door in Google SEO

Lees meer in de Google SEO tutorial voor WordPress voor alles dat je nu vast wel wilt weten: :-)

Google SEO tutorial voor WordPress, delen

1. Google SEO tutorial inleiding

SEO-expert-Utrecht

KLIK HIER voor SEO-expert

In deze Google SEO tutorial lees je eerst de belangrijkste SEO factoren. Het gaat om zoekmachineoptimalisatie voor Google. Daarna lees je over alle SEO technieken die je direct kunt toepassen binnen je WordPress website.

Nederland is Google land

In Nederland zoekt 93 procent of meer van alle online gebruikers via Google. Daarom optimaliseren we content voor Google. En niet voor Bing, bijvoorbeeld.

Content die aandacht verdient =

Bedenk dat goede content mensen tijd bespaart en voor hen waarde toevoegd. Zonder deze content zou hun leven er een stukje minder mooi uitzien… Krijg jij dat voor elkaar?

Wat fijn is voor websitegebruikers vindt Google ook fijn. Dus zorg gewoon voor perfecte content, zodat jij met recht de eindbestemming bent van de contentzoektocht die je doelgroep maakt op internet. Los de vragen en problemen van je doelgroep op via je content; maak de inhoud herkenbaar en gebruik vertrouwde (vak)taal en voorbeelden. Maak je doelgroep dus eerder smal dan breed.

Vier factoren voor meer verkeer

Buiten kwaliteit van content zijn er veel technische factoren van invloed op je vindbaarheid in Google. Er zijn vier ‘SEO technieken’ die er echt bovenuit steken voor Google. Onthoud vanuit deze Google SEO tutorial deze vier SEO factoren die enorm helpen bij vergroten van je Google vindbaarheid:

  1. regelmatig iets nieuws publiceren, (en/of publicatiedata verversen)
  2. Iets unieks publiceren; wat ook een ‘verrijking’ is op het internet
  3. een website die tussen 1 en 3 seconden laadt (test dit via Google Page speed)
  4. een responsive website, die dus werkt op een mobiel

Wat is unieke content?

Hoe unieker je content, hoe beter het is. Ga qua content gerust de diepte in! Zolang het maar relevant is voor jouw doelgroep. Bij voorkeur een smalle doelgroep. Zorg daarbij dat je op lokale zoekwoorden, dus op plaatsnaam, te vinden bent. Binnen deze Google SEO tutorial is ‘SEO Utrecht’ een goed voorbeeld. Zorg ook voor input vanuit meerdere bronnen, zodat je een verhaal schrijft dat echt een unieke opbouw kent. Stukjes content die je van andere websites afhaalt, moet je altijd herschrijven in eigen woorden. Zo voorkom je ‘duplicate content’ en breek je toch door het internetgeweld heen. Kortgezegd, probeer (lokaal) expert te worden op iets heel specifieks.

Websitebezoekers verdienen én betalen

Tussen ons gezegd en gezwegen… Er komt steeds meer content. Dus het is niet zo gek als je het gevoel hebt dat je website steeds slechter gevonden wordt. Over alles is bijna al geschreven en de kans dat mensen op jouw werk stuiten wordt kleiner, naarmate het internet groeit. Jammer is ook dat op de zoekoverzichtspagina van Google steeds minder ruimte (zie: voorbeeld) is voor niet-betaalde zoekresultaten (natuurlijke zoekresultaten). Het is moeilijker geworden om zonder investeringen hoog te komen in Google. De ranking plekken nummer 1 en 2 zijn nu bijna altijd bezet door betaalde links. Je moet daarom zeker overwegen om te adverteren via Google advertenties (Adwords) en/of Facebook / Youtube / Twitter adverenties. Ja, dat kost geld, maar levert je mogelijk ook meer conversie op, na vinden van je balans erin. Bottom-line is natuurlijk dat je je website op SEO analyseert en op peil brengt. Deze Google SEO tutorial brengt je gratis verkeer, waar je dus niets voor hoeft te betalen. Lees verder!

Minimaal 300 woorden

De eis dat je tekst minimaal 300 woorden moet hebben, is goed om voor ogen te houden. Maar niet té vast. Kijk wel naar het doel van de tekst. Gebruik niet (veel) meer woorden dan nodig is. Schrijf voor gebruikers, daarna pas voor zoekmachines. Ga qua content gerust de diepte in! Artikelen mogen 1000 woorden zijn, maar ook 2.000 of 3.000. Dit artikel is zelfs 4.000 woorden. …Mozes kriebel, zeg… :-)

Google SEO Zoekwoorden

Verwerk de gevonden zoekwoorden ‘natuurlijk’ in je tekst. Hoe vaak? Een vuistregel van Bol.com is: 4 of 5 keer het woord in een tekst van 200 woorden. Dus dat is best vaak nog! Maar ga het niet vaker doen! Dus bij 300 woorden, gebruik je 5 á 6 keer je zoekterm in de content. Verdeel de woorden over je: in titel, intro, alinea’s én zeker ook op het eind. Voorbeeld: ‘Veel succes met deze Google SEO tutorial en deel hem gerust op Twitter.’

SEO topics en zoekintenties

Let op: Google maakt melding van 200+ rankingfactoren, en het nieuwe Rankbrain algoritme gaat uit van zoekintenties. Zoekresultaten worden ook nog eens gewogen met inachtneming van de zoekintentie! Het nieuwste inzicht is daarom dat je pagina’s maakt voor elke zoekintentie met ‘een rijkdom’ aan zoekwoorden. Het gebruik van bepaalde woordgroepen heet ook wel SEO topics. Dus probeer alle onderwerp relevante begrippen en termen op te nemen.

[Terug naar topmenu]

2. Google SEO tutorial zoekwoorden vinden

Word lid van Google Adwords en gebruik de Google Adwords Keyword planner, of zoekwoordenplanner, als tool binnen de Adwords Hulpprogramma’s. Na de zomer van 2016 worden de precieze bereikcijfers per zoekterm niet meer weergegeven, maar een indicatie.

Lees in een artikel van SEOGuru hoe je de exacte bereikcijfers per zoekwoord (en synoniemen) toch naar boven kunt halen.

Weeg al met al dus af welke zoekwoorden voor jouw business geschikt zijn en wat kunnen opleveren; afgezet tegen de concurrentie op het zoekwoord. Je kunt ook spontaner te werk gaan. Ga dan (zonder te hoeven inloggen) naar Google trends. Typ daar woorden in en kies de trending topics, de zoekwoorden met hoge volumes. Zet land op ‘Nederland’. Je ziet grafieken door de tijd heen over de populariteit van zoekbegrippen die je in het zoekveld hebt ingevoerd (komma-gescheiden). Rechtonderin staan ook de stijgende zoekwoorden genoemd. Tenslotte helpen de zoeksuggesties van Google je ook. Typ in Google een zoekwoord en kijk naar welke suggesties Google je geeft. Dit zijn veelgebruikte zoekpaden! (via autosuggest). Meer ideeën voor woordcombinaties verkrijg je via de gratis en betaald te gebruiken tool: SEO tool keywordtool.io. Gebruik je nog andere tools als SEO expert? Laat me weten, dan verwerk ik het in deze Google SEO tutorial.

Hoe zoekwoorden kiezen?

Kies de zoekwoord(combinaties) die veel gebruikt worden, maar probeer ook in te schatten vanuit welke intentie mensen deze zoekwoorden gebruiken. ‘SEO content laten maken‘ is voor mij beter, dan ‘SEO content schrijven‘, omdat het eerste zoekbegrip iets te maken heeft met inhuren of inkopen van een dienst/product dat ik aanbied. Vanuit die afweging, en vanuit analyse van concurrenten, bepaal je je eigen set aan zoekwoorden. Per zoekwoord(begrip) maak je minimaal één webpagina. Die pagina’s moet je ook onderhouden! (Reken 4 uur pp per jaar aan onderhoud) Wanneer mensen die zoekwoordcombinatie intypen, kom jij boven via Google Search.

Gele stipschoenring pendule?

Kom je nu op nummer 1 in Google. Nee…. Het is vaak een hele kunst om de eerste pagina van de Google resultaten al te bereiken… En als je op pagina één komt, zijn alleen de eerste drie plekken (onder de adwords) interessant. De plek bepaalt hoe vaak wordt doorgeklikt; en dit is onderzocht: 1e positie: 32% van alle kliks, 2e positie 18% van alle clicks, derde 11%. Hoe hoger in de lijst, hoe meer conversie (in principe). SEO specialisten die je een nummer 1 positie beloven, beloven je te veel. Tenzij het bijvoorbeeld gaat om “Gele stipschoenring pendule” als zoekterm. Dan lukt het mij zelfs om met deze zoekterm op nummer één binnen te komen. Deze Google SEO tutorial is content genoeg. Hoe anders ligt dit voor ‘hypotheek’, ‘autobanden’ en ‘huisdieren’.

[Terug naar topmenu]

3. Google SEO tutorial webpagina

In deze Google SEO tutorial zoomen we nu in op de vindbaarheid verbeteren van webpagina’s, dit wordt ook wel on-page SEO genoemd. Verderop lees je meer over website techniek, maar voor een contenteditor is vooral dit hoofdstuk van belang. Dit zijn de SEO optimalisatie tips voor het SEO webschrijven van je WordPress pagina’s en berichten. Vergroot je vindbaarheid via Google direct op paginaniveau. Dit is een quick-win!

Google-SEO-tutorial-webpagina-onpage-seo

De WordPress editor werkt net zo eenvoudig als Word. Maar hoe meer je ervan weet, hoe beter je je webpagina vindbaar kunt maken. Je bericht of webpagina bestaat uit deze ‘onderdelen’, die terug te vinden zijn in je broncode, de HTML waarmee je pagina is opgebouwd.

Boeken die blij maken… (Meer over SEO, lees dan verder)

SEO factoren webpagina

  • SEO factor: unieke ‘title’ en ‘url’
  • meta-description en meta-data (alleen in HTML te zien)
  • H1 en H2 en H3 koppen
  • plaatjes: max. 20 kb met Alt-tag (alleen in HTML te zien)
  • link bevat zoekwoord
  • aantal zoekwoorden in tekst
  • meta-keywords (alleen in HTML te zien)
  • let op vet
  • ook foto en video

Ps. Je hoeft de SEO factoren in deze Google SEO tutorial niet te onthouden, installeer gewoon de Yoast voor WordPress plugin (zie de link verder).

Unieke ‘title’ en ‘url’

Zowel je tekst als je webpagina hebben een titel. Stel deze gelijk. Geef de titel van je tekst letterlijk op als titelnaam van je webpagina. De url, of de ‘www-naam’ mag je inkorten tot alleen de zoekwoorden. Werk met korte url’s van 2 tot 3 woorden. Je url bevat eigenlijk je zoekwoorden combinatie. Zoals bijvoorbeeld: ‘www.jouwdomein.nl/Google-seo-tips’. Zo verkrijg je een vindbare url. De titel mag wel langer zijn: ‘Google SEO tutorial met tips om nu te gebruiken’. Maak titels die prikkelen en tot actie bewegen: ‘bekijk’, ‘ontdek’ e.d. Gebruik de SEOmofo snippet optimizer als je wilt weten hoe / wat de lengte moet zijn van je SEO titel en meta-description.

Behoud altijd oude url! Je kunt een url veranderen, maar zorg dan wel voor een redirect 301. Die moet 12 maanden blijven bestaan. Zo weet Google wat de oude url was, en waar hij heen moet voor de nieuwe url. Gebruik een wp-plugin voor 301 redirects.maken. Via Google Search Console (Webmastertools van Google) kom je mogelijk op zoekwoordideeën. Die raadpleeg je als je pagina 3 maanden of meer live staat; dan zie je wat… Dan zie je op welke woorden mensen op je site terecht komen. En kom je ook op ideeeën voor betere urls. in Google Analytics zijn geen zoekwoorden te zien: NOT PROVIDED, helaas.

Meta-description en meta-data

Een meta-description is de tekst die Google toont onder je titel in de zoekresultaten. Deze metatekst ontstaat random, maar kun je vastzetten via de SEO plugin van Yoast (zie verder weer). Deze plugin houdt de lengte ook in de gaten, zodat je kunt controleren of je zin helemaal toont in Google. Onder deze alinea in deze Google SEO tutorial zie je hier een plaatje van (uit de Yoast plugin). De meta-info beschrijft je pagina in meer woorden, maar je gebruikt wel de zoekwoorden uit de url en de titel. Zorg dat je meta-descriptie ook prikkelt tot actie (dus niet alleen de titel, volgens Bol.com). Voorbeeld: Titel=’WordPress SEO schrijven doe je zo!’ Metadescriptie: ‘Optimaliseer nu je webpagina’s voor meer websitebezoek via Google. Tien SEO regels op rij.’ Dat trekt mensen.

Yoast-plugin-Google-SEO-tutorial

Meta-data / Rich snippets

De technische die hards, heb ik ook nog een tip in deze Google SEO tutorial: verdiep je in meta-data. Je kunt in de HTML van je webpagina aangeven welke ‘objecten’ jij in je tekst bespreekt. Zoals naam van de auteur, beroep van de auteur, het product, of adres. Al deze dingen kun je coderen, om Google te leren wat zaken beteken. Zo speel je in op het semantische web (web 3.0). Deze aanvullende informatie over je producten en diensten kan Google voorschotelen aan je webbezoekers. Kijk maar in de rijkere zoekresultaten als je gaat zoeken op: “Bol Lego doos” (bol.com) ofzo. Hierbij een stukje HTML / ld+Json-code dat je kunt aanpassen en in de code van je pagina(body) kan zetten (via knop ‘Tekst’ in je editor). Laat Google merken via je homepage dat je de auteur bent van je website. Dit kun je doen door onderstaande link in de pagina(code) te zetten (via editor) en jezelf op Google+ bijdrager te maken voor jouw website. Dan koppelt Google+ de website met jou. Dit is de onderstaande link:
<a href=”https://plus.google.com/[jouwGoogle+naam]” rel=”publisher”>Zie ook Google+ profiel</a>

H1, H2, H3 koppen

In WordPress is de titel van je pagina automatisch de H1 kop. Verdeel je content in secties en in alinea’s. Gebruik voor de sectie de H2 kop als attribuut voor die tussenkop. En voor elke alinea een H3 voor de titel of tussenkop. Gebruik de H2 kop opnieuw als je echt een nieuwe sectie opent. Meestal heb je 1 h1, 1 h2, en diverse h3 koppen in je tekst. Als je de ‘text’ editor (HTML-weergave in WordPress) opent, ziet dat er zo uit:<h2>Google SEO optimalisatie tips</h2> (bijvoorbeeld). Je hoeft niet verder te gaan tot H4, al mag dat wel. Google kijkt naar deze titels, dus zet je zoekwoord(combinatie) daar dus ook in.

Google-SEO-tutorial-h2-h3-koppen-invoeren-WordPress

Google SEO: Plaatjes: max. 20 kb en Alt-tag

Je kunt de snelheid van een webpagina verbeteren. Hoe sneller de pagina laadt, hoe beter. Het helpt voor zoekmachine optimalisatie om foto’s van rond de 20 kb te plaatsen. Check je hele website er maar eens op! Belangrijk bij plaatjes is om een ALT tekst toe te voegen. Deze tekst beschrijft wat je letterlijk ziet op de foto. Gebruik ook hier (deels) de zoekwoorden die je voor je pagina hebt bedacht. De fotobeschrijvingen versterken zo de vindbaarheid van je webpagina. Zie verder voor uploaden van foto’s in een zo klein mogelijk bestand…

Google SEO: Link bevat zoekwoord (minder belangrijk anno 2015-2020)

Gebruik je links in je teksten? Zet in elke link een zoekwoord, maar let op: de zoekterm waarop je optimaliseert zet je nooit op je pagina. Want dat geef je een andere pagina autoriteit voor iets dat je juist bespreekt op deze ene webpagina. Introduceerelke link met een relevante, begeleidende SEO-tekst. Heb je affiliate links (of onbetrouwbare sites waar je naar linkt), voorzie die van de HTML attribuut: ‘no follow’. Dit ziet er zo uit:

<a href=”http://www.sitenaam.nl/pagina” rel=”nofollow”>SEO concullega website</a>

Aantal zoekwoorden in tekst

Gebruik een (z0ek)woord niet zo vaak dat de tekst daardoor minder prettig leest. Check je webpagina via deze SEO keyword density checker. Je (hoofd) zoekwoord moet niet meer dan 2 tot 4 procent van het aantal woorden in je tekst uitmaken. Tegenwoordig is het belangrijk om in de eerste alinea het hoofdzoekwoord vaker te gebruiken. En ook op het einde van je tekst. Per alinea kun je varianten gebruiken met het hoofdzoekwoord of juist samenhangende onderwerpen in andere woorden. Optimaliseer elke alinea zo op je specifieke zoekbegrip. Dan is elke alinea goed geoptimaliseerd.

Meta-keywords (minder belangrijk anno 2015-2020)

Google gebruikt de trefwoorden /tags niet meer. Volsta ermee door de zoekwoorden uit de titel als tags op te geven. Ga tot maximaal 5 woorden. Herhaal eerder gebruikte keywords niet. Voor dit bericht zouden trefwoorden zo zijn: WordPress, SEO, tutorial, handleiding, optimalisatie.

Gebruik vet spaarzaam

Je kun woorden vet maken, maar doe dit spaarzaam, bijvoorbeeld één of enkele keren in de tekst dat je iets extra laat opvallen.

Foto en video erbij

Gebruik een embed video (dit heeft geen effect op laadtijd, zie verder) en minimaal één plaatje. Over je plaatjes dit: beschrijf in de Alt-tag van het plaatje wat er te zien is. Gebruik wel een of meer zoekwoorden, maar houdt het een beetje natuurlijk. Ga niet overal precies dezelfde zoekwoordcombinatie als Alt-tag gebruiken. Hoe natuurlijker, hoe menselijker en dat wil Google ook. Zorg dat plaatjes snel geladen worden, maak ze lichter via speciale software voor verkleinen van het fotobestand. Foto’s verkleinen kan via deze tool: kraken.io crunch images. Zet de verkleinde foto’s in je website. Of werk met een WP-plugin die smush.it gebruikt. Of ga naar de website van Smush-it. Maar… het is handig om je website dat werk voor je te laten doen. Even installeren dus.

[Terug naar topmenu]

4. Google SEO tutorial url structuur

Onthoud dat je met korte url’s (webadressen) moet werken, waarin je gekozen zoekwoorden in voorkomen. Ook in de paginatitel natuurlijk (liefst aan het begin van de titel). Een vuistregel is dat koppen niet meer dan 5 woorden hebben. Echter, Google leest vooral de eerste twee. Onthoud dit ook uit deze Google SEO tutorial.

Landingpagina’s en onderliggende SEO pagina’s

Bepaal je basis zoekwoorden dan wel basis productgroepen. En vernoem pagina’s naar een zoekterm of zoekwoordcombinatie. Zet zo gelijksoortige content in een url structuur. Zoals ik in dit voorbeeld heb gedaan. Je werkt met paginagroepen voor gelijksoortige content.In het WordPress CMS denk je in categorieën. Je kunt berichten groeperen via een categorie. Die categorie geef je een naam van één of twee zoekwoorden. Alle berichten die binnen een categorie vallen, laat je zoveel mogelijk naar elkaar linken. Ook via links in het kruimelpad (zie verder). Via de plugin van Yoast kun je kruimelpaden aanzetten. Voorbeeld ‘HomeTwitterContentmarketing‘.

SEO Paginaset 1

gerbengvandijk.nl/facebook (landingspagina)
gerbengvandijk.nl/facebook/fotos-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/filmpjes-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/tekst-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/links-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/contentmarketing-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/google-seo

SEO Paginaset 2

gerbengvandijk.nl/twitter (Landingspagina)
gerbengvandijk.nl/twitter/fotos-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/filmpjes-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/tekst-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/links-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/contentmarketing-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/google-seo

Zoals je ziet draait elke landingspagina om een belangrijk keyword. Zoals hier: ‘Twitter’ en ‘Facebook’, in combinatie met ‘SEO’. Als je naar de homepage gaat, kun je daarvanuit naar de landingspagina’s en verder afzakken in de website zogezegd. Als je paginasets gebruikt, kun je webpagina’s binnen deze set laten verwijzen naar de bovenliggende landingspagina in de structuur van de website. Dit geeft extra SEO waarde aan de landingspagina omdat ze ook zeer relevante interne links van de pagina’s eronder naartoe leiden. Deze links bevatten het zoekwoord Facebook of Twitter. Het is wat minder belangrijk geworden om in alle linkjes op de pagina hetzelfde zoekwoord te hebben. Hoe je structuur aanbrengt in je WordPress website, in het algemeen, lees je in deze blog van WP-lounge.

Gebruik 301 redirects

Als je een url verandert, werk dan met redirects 301 (laat die minimaal 12 maanden staan!). Gebruik daar een SEO redirects plugin voor als het niet in je WordPress zit. Denk ook aan interne links, leg die zeker aan op plekken waar ze van meerwaarde zijn voor je websitebezoekers.

[Terug naar topmenu]

5. Google SEO tutorial sitebouw

Seo factor: mobiele website  / responsive

Je voelt natuurlijk wel aankomen dat internet mobieler wordt. En dan gaat het om de smartphone, niet om tablet. Zorg dat je website snel laadt op smartphones en responsive is. Dit houdt in dat je website gemakkelijk 1-koloms kan worden, zodra het scherm kleiner wordt. Je kunt dit op de laptop of pc testen door je browser venster steeds kleiner te maken. Een goede responsive website krimpt dan netjes mee.

Installeer de Yoast voor WordPress plugin (Joost van der Valk)

Het is goed om deze SEO begrippen te weten, maar beter nog is om de Joost van der Valk WordPress plugin (SEO plugin) te gebruiken binnen je WordPress website. De Joost van der Valk WordPress plugin helpt pagina’s opbouwen rondom zoekwoorden combinaties en geeft je SEO suggesties. Dit is de standaard SEO plugin die door zeer veel WordPress website eigenaren wordt gebruikt (gratis of premium versie). Zie ook deze video: Joost van der Valk WordPress plugin installeren.

Korte laadtijd: <3 seconden

Een krachtig seo-advies volgt nu: zorg dat je website binnen 3 seconden laadt. Tweet dit gerust de wereld in… Als dit is wat bij jou blijft hangen van deze blog. Is dat al mooi genoeg. Je WordPress website zou in 1 seconden moeten laden. Dit vraagt goede hosting en sitebouw. De techniek hiervan zal ik hier nog beschrijven, maar is iets voor SEO websitebouwers. Weet dat WordPress perfect is voor SEO. Dus gebruik de categorieën (paginasets), berichten en pagina’s zoals ik je aanraad in deze blog.

Installeer SEO redirects plugin

Als je een url veranderd, werk dan met redirects 301 (12 maanden laten staan!). Gebruik daar een SEO redirects plugin voor als het niet in je WordPress zit. Denk ook aan interne links, leg die zeker aan, mits niet al te storend wordt.

Gebruik canonical links bij dubbele content

Heb je een webwinkel, waarbij contentpagina’s bijna gelijk zijn, zoals een short die je verkoopt in diverse maten? Zorg dan dat 1 pagina de hoofdcontent is, geef de kopieën een canonical link mee. Google merkt op als de inhoud van pagina’s gelijk zijn en dat pakt negatief uit. De canonical link vertelt Google welke pagina de hoofdpagina is en welke pagina’s ervan af zijn geleid.

Nog meer technische WordPress SEO aspecten

  • Domein en url keuze: Is je markt in Nederland. Kies dan voor hosting in Nederland op een .nl of .com of .eu domein. Gebruik de Nederlandse taal.
  • HTML5 is de nieuwe taal voor weergeven van content op je website. Gebruik je Iframes of Javascript in je content? Zorg dan dat je er geen inhoudelijke content in zet, want dat leest Google helemaal niet. Dus zorg ervoor dat je content via HTML5 (en vanuit eigen PHP code) tot je gebruikers komt.
  • XML Sitemap bestand en ROBOTS.TXT moeten kloppen. Vraag je webbouwer ernaar. Robot.txt zorg dat de crawlers van Google niet pagina’s indexeren die onbelangrijk zijn. Zoals images, inlogpagina of algemene voorwaarden e.d. Plaats in de XML Sitemap de tag die de Priority bepaald tussen je home, landings en gewone pagina’s. Priority 1.0 is je homepage. Twee landings kunnen prioriteit 0.9 krijgen. De rest moet lager scoren. Zie screenshot onder voor SEO voorbeeld XML bestand.
  • De HTACCES file moet kloppen. De voorwaarden ervoor moet je even Googlen, want die weet ik niet. Bijvoorbeeld: ‘how optimize HTACCEss file’.
  • Plaats het CMS berichten in relevante categorieën, en kun je posts binnen die categorieën met elkaar laten linken? Daar zijn WordPress plugins voor (ik meen iets van ‘link to another post’). Zo maak je doorlezen beter mogelijk en voorkom je bounces.
  • Hoe is de laadtijd?, kun je Javascript pas op het laatste inladen. Mensen klikken weg als laadtijd langer is dan 2 of 3 seconden. Check Google Speed voor meting.
  • Zijn er redirects naar home voor www.naam.nl/index.php en voor www.naam.nl/. Je hebt een basisurl. Niet twee of drie!

SEO behouden bij migratie WordPress website

Bij migratie van je website, wil je de linkwaarde, of opgebouwde reputatie behouden. Wat zijn de juiste redirect om aan te maken op je oude site?

  • 301 redirect gebruik je voor een permanente verhuizing van een webpagina.
  • 302 redirect gebruik je voor een tijdelijke verhuizing.
  • Zo voorkom je 404 fouten en verlies van opgebouwde linkwaarde.
WordPress-google-SEO-tutorial

Gerben en Kees helpen u bij SEO

Word lid van Google search Console (voorheen: Google webmaster tools)

Via de Google Search Console kun je kijken of je website één url aanbiedt. Dus niet meerdere. Zoals www.naam.nl/index.php of www.naam.nl/ (met slash). Dit heeft te maken met dubbel meetellen van content door Google (duplicate content in SEO vakjargon). Ook houd Webmaster tools je op de hoogte van fouten op je website. Zodat je zelf in staat bent om je webbouwer aan te spreken.

SEO Robot.txt file en SEO Sitemap (bekijk voorbeeld plaatjes via de links)

WordPress CMS updaten

Update je CMS tweemaal per jaar. Lees hoe je een WordPress update handmatig doet (het gaat automatisch tegenwoordig). En bespreek dat ook met je webbouwer.

[Terug naar topmenu]

6. Google SEO tutorial linkbuilding

Links verkrijen van andere websites is erg  belangrijk. Je wilt links verkrijgen van kwalitatief goede websites. De oplossing is echte samenwerking. Schrijf blogs op websites op jouw vakgebied die een autoriteit zijn. Soms moet je een drempel overwinnen, maar een eerste stap is eens bellen met zo’n site. Om te horen wat voor content verwachtingen ze precies hebben. Dan weet je ook wat je ervoor moet doen. Ouderwetse linkbuilding is steeds moeilijker geworden, maar niet onmogelijk. Er is niets mis om andere websites (met een hoge moz rank) te complimenteren en te vragen of ze naar je linken willen. Je kunt een mailtje sturen: maak een compliment over de andere website, en vraag vriendelijk naar een link op een specifieke pagina van hen.

Een tip is om Google Alerts in te stellen voor je bedrijfsnaam. Wanneer een andere site iets over je bedrijf schrijft, heb je een natuurlijke reden om energie te stoppen in een linkaanvraag bij die site. In die context is een link naar jouw site erg relevant. Voor Google dus, maar ook voor je lezers. Je bedrijfsnaam die ergens genoemd staat, is ook goede reclame. Natuurlijk hoop je een link te winnen! Ik duim voor je. Uiteindelijk wil je een gevarieerd linkprofiel. Op de blog Satama lees je meer over do’s en don’ts voor je backlink profiel.

Beperk uitgaande links

Elke webpagina geeft een stukje ‘autoriteit’ door aan een pagina waar deze pagina naar linkt. Het is belangrijk om naar eigen relevante content te linken. Daar win je zelf wat autoriteit mee. Toch zul je gebruikers wat willen bieden en hen naar waardevolle externe content willen verwijzen. Zeker ook doen, maar beperk uitgaande links daarbij wel. Een hardnekkig misverstand is dat je uitgaande links kunt ‘uitzetten’ door ze de status ‘no-follow’ te geven. Dat is helemaal niet zo, volgens Google zelf. Het is goed als mensen naar jou linken, maar geef niet zomaar een link ‘weg’, maar doe dat bewust. Als je links van iemand vraag, vraag dan om een echte link (of check via de broncode van de betreffende site of ze standaard gebruik maken van ‘no-follow’ links.). De term pagerank raakt wat in onbruik voor seo, baseer je nu op moz rank. Wat wel telt, is dat gebruik van ‘no-follow’ links je website beschermt, voor het geval je linkt naar hele zwakke, slechte of criminele websites. De boodschap is dan ook, ook van Google: link altij naar waardevolle content en fop de mensen niet.

Gebruik content crossmediaal

Dat van die linkbuilding, dat wat je net hebt gelezen, is een goede stijl voor als je wat ‘Nerdy’ bent. Wanneer je meer sociaal gericht bent, werkt het misschien weer beter door echt samen te werken in de wereld. Te reageren op vragen die op je site terechtkomen. Blogs te schrijven voor andere websites. En partnerships aan te gaan. Dat is pas echt natuurlijk link builden. En dat wordt door Google nooit gestraft! Goede content is één. Verspreiden, en blijven verspreiden, op allerlei sociale media. Is hoe het allemaal werkt. Gebruik daarbij Hootsuite als social media managementtool om in minder tijd je content te verspreiden. Pas je boodschap aan voor elk medium en elk type doelgroep! Content maken is 1 ding, het verspreiden kost minstens zoveel tijd. Verwerk de content ook in video’s en/of podcasts.

Persbericht verspreiden als SEO strategie

Af en toe een persbericht maken als SEO strategie  is goed voor linkbuilding. Je kunt online persdiensten gebruiken zoals:

Bronnen voor deze Google SEO tutorial

  • ZEO, online marketingbureau Utrecht. Presentatie november 2014.
  • Edwin Dijkstra, online marketeer Groningen, Presentatie, juni 2015.
  • SEO Guru, forum
  • Medewerker Bol.com (2015, tijdens Expert Event van Bol.com)

SEO blog via Feedly.com

SEO blogs die goed zijn:

  • Moz (!)
  • Search Engine Land (!)
  • Search Engine Watch (!)
  • Hubspot
  • Buzzsumo
  • SEMrush
  • Distilled
  • Search Engine Journal
  • Kissmetrics

Tot zover de Google SEO tutorial voor WordPress. Deel het gerust met anderen!

[Terug naar topmenu]

Heb je iets aan mijn WordPress blog gehad? Please, link, mail of deel. Succes met je website en groet, Gerben G van Dijk.
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Trackbacks

  1. […] mee aan een goed vindbare website. Zeker als je de gratis of betaalde plugin van Yoast gebruikt; de Yoast SEO plugin. Deze plugin heeft een Nederlander gemaakt: Joost van der Valk. WordPress scoort relatief goed in […]

En ja, reageer gerust

*