Google SEO tutorial WordPress website

Google-SEO-tutorial-WordPressIn deze Google SEO tutorial voor WordPress websites vind je SEO hulp! Waar moet je op letten om zo hoog mogelijk te scoren in Google met je website of blog? Lees over de  actuele Google SEO factoren 2017 en ontdek hoe je je WordPress SEO kunt verbeteren.

Dus… verbeter je WordPress website en teksten op SEO factoren en doe dat via deze Google SEO tutorial voor WordPress! (Neem er 7 minuten voor)

Tussen ons gezegd en gezwegen… Er komt steeds meer content. Vanwege deze, toenemende ‘contentshock’ is het is niet zo gek als je het gevoel hebt dat je website steeds slechter gevonden wordt. Over alles is bijna al geschreven en de kans dat mensen op jouw werk stuiten wordt kleiner naarmate het internet groeit. Dat zie je aan je webstatistieken: de cijfers vallen vaak tegen. Terwijl je content gewoon goed is. Echt waar! Kortom, het wordt tijd dat je meer lezers trekt.

Google-SEO-factoren-Moz-2017

Zes SEO factoren om ter hand te nemen

Buiten kwaliteit van content zijn er veel technische factoren van invloed op je vindbaarheid in Google. Dit zijn zes algemene SEO factoren om op in te spelen:

  1. Regelmatig iets nieuws publiceren (én content updaten en de publicatiedatum verversen)
  2. Iets unieks publiceren en wat bovendien van waarde is voor anderen (je doelgroep)
  3. Teksten van 500 – 700 woorden (of meer); met populair zoekbegrip in titel en content
  4. Een website die tussen 1 en 3 seconden laadt (test dit via Google Page speed)
  5. Een responsive website. Dus een website die goed werkt op een smartphone en tablet
  6. Werken aan je merk en vertrouwen erin; publiceren via e-mail en sociale media

Google SEO tutorial voor WordPress, de long-read:

1. SEO trends en factoren in kort bestek

SEO-expert-Utrecht

Gerben G van Dijk springt.

Lees de belangrijkste SEO trends en factoren. Het slechte nieuws in 2017 is misschien wel dat on-page SEO factoren niet doorslaggevend zijn voor hoge rankings in Google. Het gaat er zeker niet meer om een bepaald zoekwoord vaak te herhalen. Wel maakt doelbewuste inzet ervan wel een (beperkt) verschil.

Nederland is Google land

In Nederland zoekt 93 procent of meer van alle online gebruikers via Google. Daarom optimaliseren we content voor Google. En niet voor Bing, bijvoorbeeld.

Goede content krijgt aandacht

Bedenk dat goede content mensen tijd bespaart en voor hen waarde toevoegt. Zonder deze content zou hun leven er een stukje minder mooi uitzien… Wat fijn is voor websitegebruikers vindt Google ook fijn. Los vragen en problemen van je doelgroep op via je content; maak de inhoud herkenbaar en gebruik vertrouwde taal en begrippen. Richt je echt op een branche en op een beroep of rol in diezelfde hoek.

Autoriteit en sterke merken winnen SEO race

Naamsbekendheid en vertrouwen in je website, en/of in jou, tellen sterk mee. Het is voor grote bedrijven gemakkelijker om in de top van de Google zoekresultaten te komen. Ook deze ‘off-line’ factoren tellen, hoe meer mensen vertrouwen in je hebben en op zoek zijn naar je content; hoe hoger je scoort met SEO. Een online bewijs is dat veel andere sites linken naar jouw website. Een mogelijke SEO strategie voor kleine partijen is om achtergrondartikelen te maken en om andere partijen telefonisch te benaderen met de vraag om er naartoe te linken; met als argument dat het voor hun doelgroep (ook) interessant is.

SEO trend: unieke (gerichte) content komt hoger

Hoe unieker je content, hoe hoger je komt in Google. Ga de diepte in op het onderwerp en de smalte in qua doelgroep. Zo word je veel meer relevant voor jouw doelgroep en dus ook voor Google. Zorg daarbij dat je ook op lokale zoekwoorden, dus op plaatsnaam, te vinden bent. Voorbeelden: SEO Utrecht en SEO Zwolle. Zorg ook voor input vanuit meerdere bronnen, zodat je een verhaal schrijft dat echt een unieke opbouw kent. Stukjes content die je van andere websites afhaalt, moet je altijd herschrijven in eigen woorden. Zo voorkom je ‘duplicate content’ en breek je toch door het internetgeweld heen…

Websitebezoekers verdienen én betalen

Het is nadelig voor SEO dat op de zoekoverzichtspagina van Google er steeds minder ruimte (zie: voorbeeld) is voor niet-betaalde zoekresultaten (natuurlijke zoekresultaten). Het is moeilijker geworden om zonder investeringen hoog te komen in Google. De ranking plekken nummer 1 en 2 zijn nu bijna altijd bezet door betaalde links. Je moet daarom zeker overwegen om te adverteren via Google advertenties (Adwords) en/of Facebook / Youtube / Twitter adverenties. Ja, dat kost geld, maar levert je mogelijk ook meer conversie op, na vinden van je balans erin. Bottom-line is natuurlijk dat je je website op SEO analyseert en op peil brengt.

SEO trend: topics en zoekintenties

Let op: Google maakt melding van 200+ rankingfactoren, en het nieuwe Rankbrain algoritme gaat uit van zoekintenties. Zoekresultaten worden ook nog eens gewogen met inachtneming van de zoekintentie! Het nieuwste inzicht is daarom dat je pagina’s maakt voor elke zoekintentie met ‘een rijkdom’ aan zoekwoorden. Het gebruik van bepaalde woordgroepen heet ook wel SEO topics. Dus probeer alle onderwerp relevante begrippen en termen op te nemen.

[Terug naar topmenu]

2. Google SEO tutorial zoekwoorden vinden

Word lid van Google Adwords en gebruik de Google Adwords Keyword planner, of zoekwoordenplanner, als tool binnen de Adwords Hulpprogramma’s. Na de zomer van 2016 worden de precieze bereikcijfers per zoekterm niet meer weergegeven, maar zie je wel volume groepen. In hoofdlijn kies je een zoekterm (van 1,2 of 3 woorden) uit waarop veel gezocht wordt. Dit verwerk je ook zo in je (werk)titel.

Lees in een artikel van SEOGuru hoe je de exacte bereikcijfers per zoekwoord (en synoniemen) toch naar boven kunt halen.

Weeg al met al dus af welke zoekwoorden voor jouw business geschikt zijn en je wat kunnen opleveren; afgezet tegen de concurrentie op het zoekwoord. Je kunt ook spontaner te werk gaan. Ga dan (zonder te hoeven inloggen) naar Google trends. Typ daar woorden in en kies de trending topics, de zoekwoorden met hoge volumes. Zet land op ‘Nederland’. Je ziet grafieken door de tijd heen over de populariteit van zoekbegrippen die je in het zoekveld hebt ingevoerd (komma-gescheiden). Rechtonderin staan ook de stijgende zoekwoorden genoemd. Tenslotte helpen de zoeksuggesties van Google je ook. Typ in Google een zoekwoord en kijk naar welke suggesties Google je geeft. Dit zijn de veelgebruikte zoekpaden! (via autosuggest). Meer ideeën voor woordcombinaties verkrijg je via de gratis en betaald te gebruiken tool: SEO tool keywordtool.io. Ben je EO expert? Laat me dan weten welke tool je gebruikt.

Hoe zoekwoorden kiezen?

Kies de zoekwoord(combinaties) die veel gebruikt worden, maar probeer ook in te schatten vanuit welke intentie mensen deze zoekwoorden gebruiken. ‘SEO content laten maken‘ is voor mij beter, dan ‘SEO content schrijven‘, omdat het eerste zoekbegrip iets te maken heeft met inhuren of inkopen van een dienst/product dat ik aanbied. Vanuit die afweging, en vanuit analyse van concurrenten, bepaal je je eigen set aan zoekwoorden. Per zoekwoord(begrip) maak je minimaal één webpagina. Die pagina’s moet je ook onderhouden! (Reken 4 uur pp per jaar aan onderhoud) Wanneer mensen die zoekwoordcombinatie intypen, kom jij boven via Google Search.

Gele stipschoenring pendule?

Kom je nu op nummer 1 in Google. Nee…. Het is vaak een hele kunst om de eerste pagina van de Google resultaten al te bereiken… En als je op pagina één komt, zijn alleen de eerste drie plekken (onder de advertenties) interessant. De plek bepaalt hoe vaak wordt doorgeklikt; en dit is onderzocht: 1e positie: 32% van alle kliks, 2e positie 18% van alle clicks, derde 11%. Hoe hoger in de lijst, hoe meer conversie (in principe). SEO specialisten die je een nummer 1 positie beloven, beloven je te veel. Tenzij het bijvoorbeeld gaat om “Gele stipschoenring pendule” als zoekterm. Dan lukt het mij zelfs om met deze zoekterm op nummer één binnen te komen. Hoe anders ligt dit voor zoekwoorden zoals ‘hypotheek’, ‘autobanden’ en ‘huisdieren’.

Minimaal 500-700 woorden

De eis dat je tekst minimaal 500-700 woorden moet hebben, is goed om voor ogen te houden. Maar niet té vast. Kijk wel naar het doel van de tekst. Gebruik niet (veel) meer woorden dan nodig is. Schrijf voor gebruikers, daarna pas voor zoekmachines. Ga qua content gerust de diepte in! Artikelen mogen 1000 woorden zijn, maar ook 2.000 of 3.000. Dit artikel is zelfs 4.000 woorden. … Moz-es kriebel, zeg… :-)

Frequentie SEO zoekwoorden

Verwerk de gevonden zoekwoorden ‘natuurlijk’ in je tekst. Hoe vaak? Een vuistregel van Bol.com is om 4 of 5 keer het woord in een tekst van 200 woorden te stoppen. Je SEO tekst is niet af voordat je deze verhouding hebt gecheckt. Verdeel de woorden over je: in titel, intro, koppen en alinea’s én op het eind. Gebruik nooit vaker het zoekwoord dan in 4% van de content.

[Terug naar topmenu]

3. Google SEO tutorial webpagina

In deze Google SEO tutorial zoomen we nu in op de vindbaarheid verbeteren van webpagina’s, dit wordt ook wel on-page SEO genoemd. Verderop lees je meer over website techniek, dat is ook een SEO factor, net zoals je online/off-line autoriteit (incl. sociale media).

Google-SEO-tutorial-webpagina-onpage-seo

Je werkt via de WordPress editor om je (Word) tekst vorm te geven op je website. Google SEO factoren:

Google SEO factoren webpagina

  • SEO factor: unieke ‘title’ en ‘url’
  • meta-description / meta-zoekwoorden (alleen in HTML te zien)
  • H1 en H2 en H3 koppen
  • plaatjes: max. 20 kb met Alt-tag (alleen in HTML te zien)
  • link bevat zoekwoord
  • aantal zoekwoorden in tekst
  • meta-keywords (alleen in HTML te zien)
  • let op vet
  • bevorder doorlezen, met links, foto’s en video
  • werk toe naar pagina’s met lage bouncerate < 60 procent. Gooi ook pagina’s weg (na 2 jaar proberen)

Ps. Je hoeft de SEO factoren in deze Google SEO tutorial niet te onthouden, installeer gewoon de Yoast voor WordPress plugin (zie de link verder).

Unieke ‘title’ en ‘url’

Zowel je tekst als je webpagina hebben een titel. Stel deze gelijk. Geef de titel van je tekst letterlijk op als titelnaam van je webpagina. De url, of de ‘www-naam’ mag je inkorten tot alleen de zoekwoorden. Werk met korte url’s van 2 tot 3 woorden. Je url bevat eigenlijk je zoekwoorden combinatie. Zoals bijvoorbeeld: ‘www.jouwdomein.nl/Google-seo-tips’. Zo verkrijg je een vindbare url. De titel mag wel langer zijn: ‘Google SEO tutorial met tips om nu te gebruiken’. Maak titels die prikkelen en tot actie bewegen: ‘bekijk’, ‘ontdek’ e.d. Gebruik de SEOmofo snippet optimizer als je wilt weten hoe / wat de lengte moet zijn van je SEO titel en meta-description.

Behoud altijd oude url! Je kunt een url veranderen, maar zorg dan wel voor een redirect 301. Die moet 12 maanden blijven bestaan. Zo weet Google wat de oude url was, en waar hij heen moet voor de nieuwe url. Gebruik een wp-plugin voor 301 redirects.maken. Via Google Search Console (Webmastertools van Google) kom je mogelijk op zoekwoordideeën. Die raadpleeg je als je pagina 3 maanden of meer live staat; dan zie je wat… Dan zie je op welke woorden mensen op je site terecht komen. En kom je ook op ideeeën voor betere urls. in Google Analytics zijn geen zoekwoorden te zien: NOT PROVIDED, helaas.

Meta-description en meta-data

Een meta-description is de tekst die Google toont onder je paginatitel in de zoekresultaten. Deze metatekst toont Google als deze relevant is voor de internetzoeker. Je kunt de meta-beschrijving toevoegen aan je webpagina via de SEO plugin van Yoast (zie verder weer). Deze plugin houdt de lengte ook in de gaten, zodat je kunt controleren of je zin helemaal toont in Google (Mobiel 115 tekens, desktop 155 tekens). Onder deze alinea in deze Google SEO tutorial zie je hier een plaatje van (uit de Yoast plugin). De meta-info beschrijft je pagina in meer woorden, maar dan op een wervende manier, passend bij de zoekintentie en dit mag zonder zoekwoorden! Zorg dat je meta-descriptie prikkelt tot actie (dus niet alleen de titel, volgens Bol.com). Voorbeeld: Titel=’WordPress SEO schrijven doe je zo!’ Metadescriptie: ‘Optimaliseer nu je webpagina’s voor meer websitebezoek via Google. Tien SEO regels op rij.’ Een wervende meta-description, trekt meer mensen.

Yoast-plugin-Google-SEO-tutorial

Meta-data / Rich snippets

De technische die hards, heb ik ook nog een tip in deze Google SEO tutorial: verdiep je in meta-data. Je kunt in de HTML van je webpagina aangeven welke ‘objecten’ jij in je tekst bespreekt. Zoals naam van de auteur, beroep van de auteur, het product, of adres. Al deze dingen kun je coderen, om Google te leren wat zaken beteken. Deze codering staat uitgelegd op www.schema.org. Zo speel je in op het semantische web (web 3.0). Deze aanvullende informatie over je producten en diensten kan Google voorschotelen aan je webbezoekers. Kijk maar in de rijkere zoekresultaten als je gaat zoeken op: “Bol Lego doos” (bol.com) ofzo. Hierbij een stukje HTML / ld+Json-code dat je kunt aanpassen en in de code van je pagina(body) kan zetten (via knop ‘Tekst’ in je WordPress editor). Laat Google merken via je homepage dat je de auteur bent van je website. Dit kun je doen door onderstaande link in de pagina(code) te zetten (via editor) en jezelf op Google+ bijdrager te maken voor jouw website. Dan koppelt Google+ de website met jou. Dit is de onderstaande link:
<a href=”https://plus.google.com/[jouwGoogle+naam]” rel=”publisher”>Zie ook Google+ profiel</a>

H1, H2, H3 koppen

In WordPress is de titel van je pagina automatisch de H1 kop. Verdeel je content in secties en in alinea’s. Gebruik voor de sectie de H2 kop als attribuut voor die tussenkop. En voor elke alinea een H3 voor de titel of tussenkop. Gebruik de H2 kop opnieuw als je echt een nieuwe sectie opent. Meestal heb je 1 h1, 1 h2, en diverse h3 koppen in je tekst. Als je de ‘text’ editor (HTML-weergave in WordPress) opent, ziet dat er zo uit:<h2>Google SEO optimalisatie tips</h2> (bijvoorbeeld). Je hoeft niet verder te gaan tot H4, al mag dat wel. Google kijkt naar deze titels, dus zet je zoekwoord(combinatie) daar dus ook in.

Google-SEO-tutorial-h2-h3-koppen-invoeren-WordPress

Google SEO: Plaatjes: max. 20 kb en Alt-tag

Je kunt de snelheid van een webpagina verbeteren. Hoe sneller de pagina laadt, hoe beter. Het helpt voor zoekmachine optimalisatie om foto’s van niet meer dan 100 kb te plaatsen. Check je hele website er maar eens op! Belangrijk bij plaatjes is om een ALT tekst toe te voegen. Deze tekst beschrijft wat je letterlijk ziet op de foto. Gebruik ook hier (deels) de zoekwoorden die je voor je pagina hebt bedacht. De fotobeschrijvingen versterken zo de vindbaarheid van je webpagina. Zie verder voor uploaden van foto’s in een zo klein mogelijk bestand…

Google SEO: Link bevat zoekwoord (minder belangrijk anno 2015-2020)

Gebruik je links in je teksten? Zet in elke link een zoekwoord, maar let op: de zoekterm waarop je optimaliseert zet je niet in de link. Want dat geef je een andere pagina autoriteit en niet je eigen site voor je onderwerp. Introduceer elke link met een relevante, begeleidende SEO-tekst. Heb je affiliate links (of onbetrouwbare sites waar je naar linkt), voorzie die van de HTML attribuut: ‘no follow’. Dit ziet er zo uit: <a href=”http://www.sitenaam.nl/pagina” rel=”nofollow”>SEO concullega website</a>

Aantal zoekwoorden in tekst

Gebruik een (z0ek)woord niet zo vaak dat de tekst daardoor minder prettig leest. Check je webpagina via deze SEO keyword density checker. Je (hoofd) zoekwoord moet niet meer dan 2 tot 4 procent van het aantal woorden in je tekst uitmaken. Tegenwoordig is het belangrijk om in de eerste alinea het hoofdzoekwoord vaker te gebruiken. En ook op het einde van je tekst. Per alinea kun je varianten gebruiken met het hoofdzoekwoord of juist samenhangende onderwerpen in andere woorden. Optimaliseer elke alinea zo op je specifieke zoekbegrip. Dan is elke alinea goed geoptimaliseerd.

Meta-description en keywords zijn GEEN SEO factoren

De meta-description en de keywords geef je aan een pagina mee, maar zijn in 2017 geen rankingsfactor meer voor Google. Google kijkt naar de woorden die zichtbaar op de pagina staan. De meta-omschrijving is de tekst die Google (kan) laten zien bij een titel van je pagina in een zoekresultatenoverzicht. Vaak toont Google een ander stukje tekst uit je pagina dan je meta-description. Dit gebeurt ondermeer als de zoekwoorden waarop iemand zoekt niet in je meta-beschrijving staan. Zorg voor een meta-omschrijving die aanzet tot klikken. Biedt een uniek voordeel en gebruik actieve werkwoorden. Gebruik max. 115 tekens (mobiel), of max. 155 tekens (laptop).  Voorbeeld: “Bekijk deze Google SEO tutorial voor WordPress website gebruikers en optimaliseer je website vandaag nog.” Google gebruikt de trefwoorden /tags niet meer. Volsta ermee door de zoekwoorden uit de titel als tags op te geven of laat deze tags leeg als het toch niet zichtbaar wordt.

Gebruik vet spaarzaam

Je kun woorden vet maken, maar doe dit spaarzaam, bijvoorbeeld één of enkele keren in de tekst dat je iets extra laat opvallen.

Bevorder doorlezen, ook foto’s en video erbij

Verleid je webbezoekers om meer tijd door te brengen op je site én om meerdere pagina’s te lezen. Dat versterkt SEO. Gebruik een embed video (dit heeft geen effect op laadtijd, zie verder) en minimaal één plaatje. Over je plaatjes dit: beschrijf in de Alt-tag van het plaatje wat er te zien is. Gebruik wel een of meer zoekwoorden, maar houdt het een beetje natuurlijk. Ga niet overal precies dezelfde zoekwoordcombinatie als Alt-tag gebruiken. Hoe natuurlijker, hoe menselijker en dat wil Google ook. Zorg dat plaatjes snel geladen worden, maak ze lichter via speciale software voor verkleinen van het fotobestand. Foto’s verkleinen kan via deze tool: kraken.io crunch images. Zet de verkleinde foto’s in je website. Of werk met een WP-plugin die smush.it gebruikt. Of ga naar de website van Smush-it. Maar… het is handig om je website dat werk voor je te laten doen. Even installeren dus. Ook handig: Yet another related post plugin.

Werk toe naar pagina’s met lage bouncerate

Pagina’s die top scoren in Google hebben een lage bouncerate van rond de 50%. Werk toe naar een lagere bouncerate: maak pagina’s voor afzonderlijke doelgroepen, die ze graag lezen en biedt hen doorklik mogelijkheden verder je site in. Gooi ook pagina’s weg met hoge bouncerate; bijvoorbeeld na 2 jaar proberen om te content relevanter/bruikbaarder/gerichter te maken. De bouncerate kun je zien in Google Analytics. Op pagina-niveau en op website-niveau (gemiddelde). Bounces zijn mensen die niet doorklikken op je content. Hoge bouncerate in combinatie met een korte leestijd is een slecht teken.

Samenvatting goede SEO webpagina

  • Een SEO webtekst heeft tussen de 500 en 700 woorden, maar 1000+ is meer save.
  • Een logische structuur is cruciaal in deze langere teksten, gebruik H2 tussenkoppen (6-8 per tekst)
  • Onder elke kop 2-3 alinea’s, geef de koppen daarvan een H3 (neem Google trefwoorden erin mee)
  • Per alinea / paragraaf ongeveer 4 zinnen, gebruik trefwoorden en gerelateerde termen
  • Herhaal het zoekwoord of zoekwoordcombinatie, maar let op: zorg voor prettige leesbaarheid
  • De meta-description moet motiveren tot klikken, maar is GEEN SEO rankingsfactor (115 tekens (mobiel), max. 155 tekens(desktop))
  • Foto’s, video’s en relevante (interne) links verbeteren de ervaring met je website en dat werkt door in Google SEO.

Boeken die blij maken… (Meer over SEO, lees dan verder)

[Terug naar topmenu]

4. Google SEO tutorial url structuur

Onthoud dat je met korte url’s (webadressen) moet werken, waarin je gekozen zoekwoorden in voorkomen. Ook in de paginatitel natuurlijk (liefst aan het begin van de titel). Een vuistregel is dat koppen niet meer dan 5 woorden hebben. Echter, Google leest vooral de eerste twee. Onthoud dit ook uit deze Google SEO tutorial.

Landingpagina’s en onderliggende SEO pagina’s

Bepaal je basis zoekwoorden dan wel basis productgroepen. En vernoem pagina’s naar een zoekterm of zoekwoordcombinatie. Zet zo gelijksoortige content in een url structuur. Zoals ik in dit voorbeeld, onder deze alinea, heb gedaan. Je werkt met paginagroepen voor gelijksoortige content.In het WordPress CMS denk je in categorieën. Je kunt berichten groeperen via een categorie. Die categorie geef je een naam van één of twee zoekwoorden. Alle berichten die binnen een categorie vallen, laat je zoveel mogelijk naar elkaar linken. Ook via links in het kruimelpad (zie verder). Via de plugin van Yoast kun je kruimelpaden aanzetten. Voorbeeld ‘HomeTwitterContentmarketing‘.

SEO Paginaset 1

gerbengvandijk.nl/facebook (landingspagina)
gerbengvandijk.nl/facebook/fotos-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/filmpjes-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/tekst-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/links-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/contentmarketing-seo
gerbengvandijk.nl/facebook/google-seo

SEO Paginaset 2

gerbengvandijk.nl/twitter (Landingspagina)
gerbengvandijk.nl/twitter/fotos-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/filmpjes-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/tekst-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/links-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/contentmarketing-seo
gerbengvandijk.nl/twitter/google-seo

Zoals je ziet, draait elke landingspagina om een belangrijk keyword. Zoals hier: ‘Twitter’ en ‘Facebook’, in combinatie met ‘SEO’. Als je naar de homepage gaat, kun je van daaruit naar de landingspagina’s en verder afzakken in de website zogezegd. Als je paginasets gebruikt, kun je webpagina’s binnen deze set laten verwijzen naar de bovenliggende landingspagina in de structuur van de website. Dit geeft extra SEO waarde aan de landingspagina omdat ze ook zeer relevante interne links van de pagina’s eronder naartoe leiden. Hoe je structuur aanbrengt in je WordPress website, in het algemeen, lees je in deze blog van WP-lounge. De leesbare link of url-instellingen voor WordPress Pagina’s en Categorieen leer je van Yoast.

Interne linkstructuur

Los van logische en leesbare url’s kun je SEO toepassen op de interne linkstructuur, dus de wijze waarop je eigen pagina’s onderling laat linken. Alain Saidon van SEO Guru vertelt in een eigen artikel hierover. Belangrijke detailpagina’s geef je meer links vanaf (pagina’s rondom) de homepage en broodkruimelpaden zorgen weer voor linkjes naar categoriepagina’s en de Homepage toe.

Gebruik 301 redirects

Als je een url verandert, werk dan met redirects 301 (laat die minimaal 12 maanden staan!). Gebruik daar een SEO redirects plugin voor als het niet in je WordPress zit. Denk ook aan interne links, leg die zeker aan op plekken waar ze van meerwaarde zijn voor je websitebezoekers.

[Terug naar topmenu]

5. Google SEO tutorial sitebouw

Seo factor: mobiele website  / responsive

Zorg dat je website snel laadt op smartphones en responsive is. Dit houdt in dat je website gemakkelijk 1-koloms kan worden, zodra het scherm kleiner wordt. Je kunt dit op de laptop of pc testen door je browser venster steeds kleiner te maken. Je trekt met de muis de rand van de browser steeds meer naar binnen. Een goede responsive website krimpt dan netjes mee.

Installeer de Yoast voor WordPress plugin (Joost van der Valk)

Het is goed om deze SEO begrippen te weten, maar beter nog is om de Joost van der Valk WordPress plugin (SEO plugin) te gebruiken binnen je WordPress website. De Joost van der Valk WordPress plugin helpt pagina’s opbouwen rondom zoekwoorden combinaties en geeft je SEO suggesties. Dit is de standaard SEO plugin die door zeer veel WordPress website eigenaren wordt gebruikt (gratis of premium versie). Zie ook deze video: Joost van der Valk WordPress plugin installeren.

Korte laadtijd: <3 seconden

Een krachtig seo-advies volgt nu: zorg dat je website binnen 2 of 3 seconden laadt. Dit vraagt goede hosting en sitebouw. De techniek hiervan zal ik hier nog beschrijven, maar is meer iets voor SEO websitebouwers. Weet dat WordPress perfect is voor SEO. Dus gebruik de categorieën (paginasets), berichten en pagina’s zoals ik je aanraad in deze blog.

Gebruik canonical links bij dubbele content

Heb je een webwinkel, waarbij contentpagina’s bijna gelijk zijn, zoals een short die je verkoopt in diverse maten? Zorg dan dat 1 pagina de hoofdcontent is, geef de kopieën een canonical link mee. Google merkt op als de inhoud van pagina’s gelijk zijn en dat pakt negatief uit. De canonical link vertelt Google welke pagina de hoofdpagina is en welke pagina’s ervan af zijn geleid.

Nog meer technische WordPress SEO aspecten

  • Domein en url keuze: Is je markt in Nederland. Kies dan voor hosting in Nederland op een .nl of .com of .eu domein. Gebruik de Nederlandse taal.
  • HTML5 is de nieuwe taal voor weergeven van content op je website. Gebruik je Iframes of Javascript in je content? Zorg dan dat je er geen inhoudelijke content in zet, want dat leest Google helemaal niet. Dus zorg ervoor dat je content via HTML5 (en vanuit eigen PHP code) tot je gebruikers komt.
  • XML Sitemap bestand en ROBOTS.TXT moeten kloppen. Vraag je webbouwer ernaar. Robot.txt zorg dat de crawlers van Google niet pagina’s indexeren die onbelangrijk zijn. Zoals images, inlogpagina of algemene voorwaarden e.d. Plaats in de XML Sitemap de tag die de Priority bepaald tussen je home, landings en gewone pagina’s. Priority 1.0 is je homepage. Twee landings kunnen prioriteit 0.9 krijgen. De rest moet lager scoren. Zie screenshot onder voor SEO voorbeeld XML bestand.
  • De HTACCES file moet kloppen. De voorwaarden ervoor moet je even Googlen, want die weet ik niet. Bijvoorbeeld: ‘how optimize HTACCEss file’.
  • Plaats het CMS berichten in relevante categorieën, en kun je posts binnen die categorieën met elkaar laten linken? Daar zijn WordPress plugins voor (ik meen iets van ‘link to another post’). Zo maak je doorlezen beter mogelijk en voorkom je bounces.
  • Hoe is de laadtijd?, kun je Javascript pas op het laatste inladen. Mensen klikken weg als laadtijd langer is dan 2 of 3 seconden. Check Google Speed voor meting.
  • Zijn er redirects naar home voor www.naam.nl/index.php en voor www.naam.nl/. Je hebt een basisurl. Niet twee of drie!

SEO behouden bij migratie WordPress website

Bij migratie van je website, wil je de linkwaarde, of opgebouwde reputatie behouden. Wat zijn de juiste redirect om aan te maken op je oude site?

  • 301 redirect gebruik je voor een permanente verhuizing van een webpagina.
  • 302 redirect gebruik je voor een tijdelijke verhuizing.
  • Met aanbrengen van deze redirects voorkom je 404 fouten en verlies van opgebouwde linkwaarde.
WordPress-google-SEO-tutorial

Gerben en Kees helpen u bij SEO

Word lid van Google search Console (voorheen: Google webmaster tools)

Via de Google Search Console kun je kijken of je website één url aanbiedt. Dus niet meerdere. Zoals www.naam.nl/index.php of www.naam.nl/ (met slash). Dit heeft te maken met dubbel meetellen van content door Google (duplicate content in SEO vakjargon). Ook houd Webmaster tools je op de hoogte van fouten op je website. Zodat je zelf in staat bent om je webbouwer aan te spreken.

SEO Robot.txt file en SEO Sitemap (bekijk voorbeeld plaatjes via de links)

WordPress CMS updaten

Update je CMS tweemaal per jaar. Lees hoe je een WordPress update handmatig doet (het gaat automatisch tegenwoordig). En bespreek dat ook met je webbouwer.

[Terug naar topmenu]

6. Google SEO tutorial linkbuilding

Links verkrijen van andere websites is erg  belangrijk. Je wilt links verkrijgen van kwalitatief goede websites. De oplossing is echte samenwerking. Schrijf blogs op websites op jouw vakgebied die een autoriteit zijn. Soms moet je een drempel overwinnen, maar een eerste stap is eens bellen met zo’n site. Om te horen wat voor content verwachtingen ze precies hebben. Dan weet je ook wat je ervoor moet doen. Sites die in Google op nummer 1 staan hebben soms wel 10.000 backlinks (links vanuit andere websites). Daar kun je vaak niet tegenop. Toch helpen links om jouw unieke content meer gewicht te geven.

Hoe linkbuilding doen?

Er is niets mis om andere websites (met een hoge moz rank) te complimenteren en te vragen of ze naar je linken willen. Je kunt een mailtje sturen: maak een compliment over de andere website, en vraag vriendelijk naar een link op een specifieke pagina van hen. Een tip daarbij is om Google Alerts in te stellen voor je bedrijfsnaam. Wanneer een andere site iets over je bedrijf schrijft, heb je een natuurlijke reden om energie te stoppen in een linkaanvraag bij die site. In die context is een link naar jouw site erg relevant. Voor Google dus, maar ook voor je lezers. Je bedrijfsnaam die ergens genoemd staat (zonder link erbij), is ook goede reclame. Uiteindelijk werkt een gevarieerd linkprofiel. Op de blog Satama lees je meer over do’s en don’ts voor je backlink profiel.

Beperk uitgaande links

Elke webpagina geeft een stukje ‘autoriteit’ door aan een pagina waar deze pagina naar linkt. Het is belangrijk om naar eigen relevante content te linken. Daar win je zelf wat autoriteit mee. Toch zul je gebruikers wat willen bieden en hen naar waardevolle externe content willen verwijzen. Zeker ook doen, maar beperk uitgaande links daarbij wel. Een hardnekkig misverstand is dat je uitgaande links kunt ‘uitzetten’ door ze de status ‘no-follow’ te geven. Dat is helemaal niet zo, volgens Google zelf. Het is goed als mensen naar jou linken, maar geef niet zomaar een link ‘weg’, maar doe dat bewust. Als je links van iemand vraag, vraag dan om een echte link (of check via de broncode van de betreffende site of ze standaard gebruik maken van ‘no-follow’ links.). De term pagerank raakt wat in onbruik voor seo, baseer je nu op moz rank. Wat wel telt, is dat gebruik van ‘no-follow’ links je website kunnen beschermen. In het geval webbezoekers hun url kunnen achterlaten in de reacties van je webpagina, dan is het slim dat deze links automatisch het HTML attribuut ‘no-follow‘ meekrijgen.

Publiceer, publiceer, publiceer

Dat van die linkbuilding, dat wat je net hebt gelezen, is een goede stijl voor als je wat ‘Nerdy’ bent. Wanneer je meer sociaal gericht bent, werkt het misschien weer beter door echt samen te werken in de wereld. Te reageren op vragen die op je site terechtkomen. Blogs te schrijven voor andere websites. En partnerships aan te gaan. Dat is pas echt natuurlijk link builden. En dat wordt door Google nooit gestraft! Goede content is één. Verspreiden, en blijven verspreiden, op allerlei sociale media. Is hoe het allemaal werkt. Maak één boodschap in tekst (500-700 woorden) en vertaal deze naar passende varianten voor sociale media: quote’s, intro’s, plaatjes etc. En link zo terug naar je website contentitem. Gebruik daarbij Hootsuite als social media managementtool om in minder tijd je content te verspreiden. Pas je boodschap aan voor elk medium en elk type doelgroep! SEO trend: verwerk de content ook in video’s en/of podcasts. Een video in je content nodigt uit tot lezen, maar is geen SEO factor op zichzelf. Mogelijk spreekt het je doelgroep wel extra aan!

Tot slot:

Persbericht verspreiden als SEO strategie

Af en toe een persbericht maken als SEO strategie  is goed voor linkbuilding. Je kunt online persdiensten gebruiken zoals:

Bronnen voor deze Google SEO tutorial

  • MOZ
  • ZEO, online marketingbureau Utrecht. Presentatie november 2014.
  • Edwin Dijkstra, online marketeer Groningen, Presentatie, juni 2015.
  • SEO Guru, forum
  • Medewerker Bol.com (2015, tijdens Expert Event van Bol.com)

SEO blog via Feedly.com

SEO blogs die goed zijn:

  • Moz (!)
  • Search Engine Land (!)
  • Search Engine Watch (!)
  • Hubspot
  • Buzzsumo
  • SEMrush
  • Distilled
  • Search Engine Journal
  • Kissmetrics

Tot zover de Google SEO tutorial voor WordPress. Deel het gerust met anderen!

[Terug naar topmenu]

Heb je iets aan mijn WordPress blog gehad? Please, link, mail of deel. Succes met je website en groet, Gerben G van Dijk.
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Comments

  1. Bedankt voor deze blog Gerben. In grote lijnen ben ik het zeker met je eens, maar heb wel paar dingen die mij opvallen of waar ik het niet mee eens ben als webbouwer.

    1. Een afbeelding van 20kb? Ik weet niet wat voor afbeeldingen je in gedachten hebt maar mijn klanten gaan daar niet mee akkoord. Op zich ook niet noodzakelijk, mijn streven is onder de 100kb en daar kan Google ook prima mee leven.
    2. De pagina van je blog bevat enorm veel afleiding zoals de sidebar, de Adsense advertenties van je concurrenten, etc. Niet bevorderlijk voor je bouncerate en conversie als je het mij vraagt.
    3. Ik weet niet wat het doel van je SEO woorden boven en onderaan het artikel is, maar ik zou ze weglaten. Kan mij niet voorstellen dat een url als bijvoorbeeld deze https://www.gerbengvandijk.nl/Webredacteur,Utrecht,website,tools,tips,gerben,gerbenvandijk,SEO,Bunnik/google iets toevoegt voor Google of bezoekers.

    Nogmaals ik ben het voor 99% eens met je artikel. Ik zou je alleen adviseren het nog eens kritisch na te lezen, er staan een aantal zinnen in die niet lekker lopen/kloppen.

    Groet,
    Kees Lamper

    • Super commentaar. Een aantal zaken ga ik ter harte nemen. Zoals alle afleiding op mijn blog. En de wel erg kleine plaatjes van 20 KB als uitgangspunt in deze Google Seo Tutorial. Groet van Gerben. En dank voor je bericht!!

      • Geen dank Gerben! Ik heb de wijsheid zeker niet in pacht maar met zijn allen komen we zeker vooruit 😉

        • Hoi Kees,

          Ik heb de Adsense weggehaald op categoriepagina’s, maar je komt ze wel tegen op berichten met veel verkeer, omdat ik de kosten van mijn blog eruit wil halen, (wat nu een beetje lukt met 150 Euro per jaar aan ‘rendement’). Ik heb afleidende widgets weggehaald. Het bleek dat alle widgets tonen, omdat een bepaalde reguleringswidget niet meer werkte. Dus hopelijk minder bouncerate hierdoor! De theorie in deze Google SEO tutorial is basisstof volgens een SEO specialist. Maar het grappige was ook dat ie er compleet mee eens was! Verder heb ik grootte plaatjes aangepast, dus tot 100kb.
          Groet en dank. Gerben G van Dijk.

  2. Mooie tutorial! Ik ontdekte laatst (via dd tool Contenking) dat mijn afbeeldingen geen titels hadden. Bleek update van WordPress ofzo las ik en verhip: ondanks het netjes invullen inderdaad geen titles tags. Met simpele plugin opgelost.

Trackbacks

  1. […] mee aan een goed vindbare website. Zeker als je de gratis of betaalde plugin van Yoast gebruikt; de Yoast SEO plugin. Deze plugin heeft een Nederlander gemaakt: Joost van der Valk. WordPress scoort relatief goed in […]

En ja, reageer gerust

*